Konstig valpkurs?
I Söndags började jag och Algot på valpkurs. Vi fick då en mapp med lite olika papper bl.a om hur man tillexempel kan korrigera sin hund/valp jag citerar vad som står:
_"Hur vi tillrättavisar våra hundar är väldigt olika. En del räcker det med att ta i örat, andra kanske man får ta tag i kinderna och titta in i ögonen"
_Vad säger Ni om det? Jag skulle då aldrig ta tag i min hunds öron eller kinder för att korrigera dem.
Sedan ville dom även att vi skulle ha våra valpar sittandes i bilen under fikat i klubbhuset. Och fikat varade under cirka en timme. Men det ville jag absolut inte eftersom att min hund ännu inte är tränad för att vara ensam så länge. Men vissa personer satte ut sina valpar i bilen. (men visst dom kanske hade tränat dom, men iallafall) Låter inte detta lite skumt?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jag tar inte tag i hundens öron eller kinder för att korrigera, isf tar jag hunden i nackskinnet, öronen är för min hund kelsamt och han tycker om att få öronen masserade, det vill ajg inte att han ska få till att han gjor något dumt, Utan det är nackskinnet som gäller!

ja tycker de låter lite skumt att sätta ut hundarna de är ju valpar.. på vår valp kurs var fikat en del av övningen nämligen att vänta (passivitet) så de låter inge bra i mina öron :( ja petar till i sidan på min hund om ja inte får någon respons eller ska korrigera.. oftast räker ett "nej" eller dyl.
Va? Vad är det för konstig kurs?
Jag har jobbat väldigt mycket med utfall med min hund och då blev han så blockerad att det inte gick att få kontakt med honom. Då brukade jag ta ett lätt tag i hans kinder, för att tvinga honom att titta på mig och så säger jag "nej". Fortsatte han gjorde jag om det tills jag fick kontakt. Enda sättet att bryta blockeringen. Självklart inget hårt grepp, utan så pass löst att han kom ur det bara han vred lite på huvudet.
Men vid "vanliga" korrigeringar skulle jag absolut inte göra någonting av det du nämner. Jag ignorerar för det mesta, ibland använder jag ett bestämt "nej". Håller även med om att det låter dumt att sätta små valpar i bilen ensamma så länge.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
lät väldigt skumt… men är ytterligare bevis på att utbildade instrukörer inte alltid är bra instruktörer…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ja det verkar knepigt värre, men jag tänker inte utsätta min hund för något som inte kan vara bra för honom. Sen om instruktörerna tycker annorlunda struntar jag i, det är ju min hund. Men jag tror att det var någon till som verkade tycka att det var befängt att ha valparna i bilen för det var några till som hade kvar sin hund i klubbhuset även fast dom hade bil. Hmm aja.. Får se hur det blir i fortsättningen.
När mina föräldrar köpte boxer för 8 år sedan så fick de veta på valpkursen (som leddes av uppfödaren) att ett bra sätt att få hunden att släppa en apport var att nypa den i örat med ett häftstift…
Mycket ska man höra innan öronen ramlar av, alltid bra att ha det sunda förnuftet med sig och bara göra sånt som känns okej för en själv och hunden.

Herregud! Hade aldrig någonsin använd mig av ett häftstift för att nypa min hund, det ända jag använder är mig själv och mina händer för att få hunden att vara duktig och lyda…
Va var det för en konstig uppfödare dom hade till den hunden?
#7 Men hallå! Vad är det för människa som säger så? verkar ju inte riktigt klokt
Håller med dig, sunt förnuft kommer man längst med!
#6 Ta alltid allting med en nypa salt. Man ska inte blint gå efter vad instruktörer säger, utan göra det som känns rätt för en själv och ens hund - följa magkänslan.
Även om det här kanske var lite väl konstigt, så kommer man förmodligen aldrig att alltid tycka likadant som sin instruktör - likadant som att man förmodligen aldrig alltid tycker likadant som någon annan person överhuvudtaget 
#10 Men det var ju det jag mena, att jag inte kommer att bry mig allt för mycket om vad instruktören säger om jag tycker annorlunda. Det är ju min hund och jag gör vad jag känner är bäst för honom 
#11 Absolut 

#0 Du kan ju säga till din kursledare som en bekant sa till en som hon såg drog sin hund i örat. "Blodöra är väldigt smärtsamt och svårt att behandla, om du vill så kan du få känna hur det känns själv."