Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6201 ggr
Johanna
0

Usch, hon haltar!

Min Bella haltar..

Va ute m dom imorse o gick, o jag vet att det nog blev lite för långt för henne.. hon är ju bara 8mån, men hon verkade så pigg o glad hela tiden, o vi va ute m min kompis o hennes hund o tiden rann iväg…

åkte iväg m Roxie på kurs vid 13 tiden, o när jag sen skulle åka m Bella vid 4tiden o hon skulle hoppa ner från soffan (hon hade sovit i stort sett sen vi kom hem från promenaden) såg jag att hon haltade..
Vi åkte iväg till kursen ändå, ville att han skulle få kolla på henne..där verkade hon bättre lr helt bra, o vi va med hela tiden..
Nu när hon hade legat o sovit i köket o jag ropade på henne såg jag att hon haltade igen..

Tror ni att hon har träningsvärk pga att det blev lite för mkt idag?

hon är ju pigg o glad som vanligt o for runt som en toka på kursen o ville leka med alla, hoppas i o ur bil utan problem, samma m soffan

Blir så himla orolig att det ska vara ngt allvarligt fel på henne… iofs blev Roxie likadan en gång när vi varit o simmat o jag precis hade fått hem henne, o det gick över på 1 dag…

*Vill inte höra vilken urusel hundägare jag är som gick för länge m min valp*

gejsa
0

Hon kan ha träningsvärk eller växtvärk om hon växt för fort. Låt henne ta det lugnt i en vecka så kan du kolla om hon haltar efter det. Har det inte gått över då,  åk atill veterinären.

Bullan
0

Kan mkt väl vara som #1 skriver, men i värsta fall är det HD/AD som spökar. Jag har haft Schäfer med kraftiga höftledsfel. Ett av symptomen på problem med höfter eller armbågar eller både och, är just stelhet och eller hälta efter vila.

Om det håller i sej mer än en vecka, eller att det återkommer, så rekommenderar jag dej att låta göra en HD/AD röntgen på henne.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Johanna
0

jo, självklart ringer jag dit om det inte går över… men jag hoppas att d gör d…

Bullan
0

Jag håller tummarna för erGlad

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Johanna
0

#2 usch.. nu fick jag ångest….Rynkar på näsan

ElinLilja
0

Så började det men min lilla vovve, när hon var 7 månader haltatde hon till och från när hon anstängt sej. Det visade sej vara korsbands reptur, nu är hon opererad och en lång rehablitering väntar oss.

Säger som dom andra avvakta lite och kontakta senda veterinär om det inte blir bättre

Håller tummarna för er =)

Yessica
0

Min kompis labbevalp har haltat till och från jättelänge. Han har "växtvärk" säger veterinären. Varför jag satte situationstecken är för att hundar inte har växtvärk, utan dom något som heter panosteit, dvs inflammation i hela benet. Här finns mera information. Rulla ner en bit till ni kommer till rubriken "växtvärk". Glad Man kan även söka på panosteit på google så kommer det upp mera.

Men det kan ju också vara träningsvärk. Det vet man ju aldrig, eller något annat. Flört

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Johanna
0

tänkte… om det är ngt allvarligare.. borde hon då bli sämre o sämre, o kanske reagera på andra sätt oxå.. typ inte äta, nedstämd osv.. lr kan det va detta "lilla" bara…

Yessica
0

Det är inte säkert att dom mår sämre om det är allvarligare. Hundar är så olika. Min kompis labbevalp han ä r så himla pigg och glad, fast veterinären sa att han har jätteont. Obestämd

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Bullan
0

Min Schäfer älskade agility, av alla saker…trots att hon hade grava höftledsfel. Då jag körde det med henne, så hade jag ju givetvis inte någon aning om att hon hade det.

Det var först i slutet som man såg en förändring på henne…hon var ju van sin smärta och levde med den. Men ca 6mån innan jag lät avlivade henne, så märktes det att hon hade ont…aldrig någonsin före det. Hon blev 4.5år!

Sedan finns det hundar som har väldigt lindriga pålagringar, och mår jättedåligt direkt… det är väldigt olika hur de reagerar.

Men som sagt…det är bara att avvakta och se hur det utvecklar sej. Är det träningsvärk, så försvinner det, och hon kommer inte vara stel efter vila något mera.

Om hon däremot är blockhalt, så ska man alltid söka veterinär direkt… men diffusa hältor, så säjer veterinären ändå alltid att man ska avvakta 1vecka och bara koppelrasta.

[randi]
0

#0 Har en schäfertik som närmar sig året och som har grava hd-fel, hoon haltade tidigare men har inte ont idag. Det låter snarare som om hon har träningsvärk om hon inte är van vid att röra sig så långt som ni gjort. Ge henne lite lätt massage och låt henne ta det lugnt. Tänk på att öka upp längden av promenader varje dag istället. Det kommer säkert att ordna sig för din hund (måla inte F…n på väggen direktFlört).

gejsa
0

#10# Usch, min schäfer har ju också fel. Var för sent med operationen. Kan tänka mig att hon kan få leva upp till kanske 5 års ålder. Hon har ont när veterinären tar hårt och känner på benet. Men haltar inte än.

Men gjorde ju det när hon växte. vet att det inte finns något som heter växtvärk men alla förstår vad man menar när man säger så.

gejsa
0

#11# Hur grava? Vad står det på röntgenutlåtandet? Vill kolla om jag har samma på min.

Johanna
0

#11 nää, jag vet,… min man sa samma sakObestämd
men jag kan inte rå för att jag blir så nojjig… o nu när jag är gravid så är jag ännu mer känslig….
båda mina senaste hästar är sålda + avlivade pga benfel.. så nu tänkte jag på dom direkt..

Idag är hon väl varken bättre lr sämre… men mkt mkt piggare.. o for upp för trappan som inget… igår va hon så trött att hon inte orkade hänga med ut på kvällspromenaden knappt (huu, vilken dålig matte jag kände mej som dåRynkar på näsan)
Gick en kort koppelpromenad o hon haltar mest i skritt tycker jag.. o sen ser vissa steg mer rena ut än andra…
o det är höger sida hon nickar till på…

[randi]
0

Hon har Grad E på bägge höfterna ( det är försvarets veterinär som gjort utlåtandet). Hon hade som sagt väldigt ont och vänstra höften "fastnade" när hon hade legat och skulle gå. Fick ordination att inte promenera med henne. Men efter att ha masserat hennes ben och höft (var som kramp) och började gå lugna promenader med henne så har hon inte ont idag. Men jag får fortfarande ta det lugnt med henne. Hon hade D när hon var några månader yngre.

#14 Det finns väl ingen gång som man är så "pjoskig" som när det gäller ens hundar eller barnSkäms. Man målar upp en bild för sig själv där allt är det värsta, Framför allt när man har erfarenhet från andra saker. Lycka till.

gejsa
0

#15# Ok, nu tänkte jag fel när jag läste HD det är ju höfterna. Där har inte min tik något fel vad jag vet utan i armbågen. Att det ena benet är lite för långt så armbågen ligger på ett ben i stället för två. Så det kommer att bli utslitet fort säger dom. Men man undrar ju hur fort. :(

gejsa
0

Johanna! Om din hund haltar i skritt så låt hunden få vila så mycket som möjligt i en vecka. Inte gå i trappor eller springa lös och leka. Haltar han efter en veckas vila så uppsök veterinär. Kan behöva medicin mot värk osv.

gejsa
0

Johanna! Om din hund haltar i skritt så låt hunden få vila så mycket som möjligt i en vecka. Inte gå i trappor eller springa lös och leka. Haltar han efter en veckas vila så uppsök veterinär. Kan behöva medicin mot värk osv.

Johanna
0

trappor e svårt att undvika tyvärr… bor ju högst upp utan hiss.. :(

o hon väger nu 29kg o jag orkar inte bära henne….

Johanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

pratade m vet..

skulle ha vila på henne, (som de flesta av er sagt :) ) o bara kisspauser i 1v o sen får vi undersöka om hon ej blir bättre..

den tjejen jag pratade med verkade förvånad över att hon redan vägde 29kg… jag tycker sj inte att Bella är nå tjock, bara bitig… lägger in en bild på henne så kan ni ju säga va ni tycker..
här kanske hon väger nåt kilo mindre lr 2… vet inte så noga…

SaraC
0

#20 Alltid svårt att döma med en bild. Känn på hunden istället. Revbenen ska inte synas, men kännas med ett lätt tryck.

Hoppas att det inte är något allvarligt och att hon är bättre i benet snart!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Johanna
0

#21 det är sant :)

hon har ju mkt löst skinn lr va man ska säga… men det är ju inget fett i sej antar jag… jag kan ju känna revbenen utan problem.. när hon fick mindre mat så såg man dom…
roxie hade oxå massa löst, o har fortf men hon har vuxit i kostymen lite bättre nu…Flört

SaraC
0

#22 Då är det nog inget fel på vikten. Tycker det låter rimligt på en hund i den storleken. Men det är som på oss människor, man ska inte hänga upp sig på vad vågen säger utan på hur hunden ser ut och känns i hullet Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Johanna
0

hmm, nu är det tisdag… o jag vet inte om jag ser ngn större förbättring… iofs kanske ingen försämring heller…
det enda är att hon är förbannat pigg o glad. (har ju tagit det så lugnt nu).. så att gå ut i koppel o ta det lugnt är en pärs redan nu… o jag tycker så synd om henne.. hon fattar ju inte alls varför vi gör såhär.. o inatt hade det kommit snö oxå..Rynkar på näsan

OM hon nu hade tränings/"växt"värk.. borde hon inte bli gradvis bättre då för varje dag?….

Bullan
0

#24 Jo, men det kan ta sin tid också. Det är i benhinnorna och ligamenten "växtvärken" brukar sitta, en del hundar får antiinflamatorisk medicin för att få ner inflamationen fortare.

Hon kan inte ha sträkt sej? …och typ fått en muskelbristning?

Johanna
0

#25 det är säkert möjligt…

hon är ganska klumpig lr va man ska säga, o har inte så bra koll på sej alla gånger ;).. så hon kan säkert att hamnat fel m benen o sträckt sej lr så..
men borde man inte märkt det direkt såfall?..

tänker mest på mej själv, om jag ex stukar foten får jag ont direkt..

Ngn som vet hur vet avgör att det är"växtvärk", känner dom bara igenom lr är det röntgen?

gejsa
0

#26# En vecka är väl inget. Obestämd När Bessie var sjuk så skulle hon ju gå i koppel i flera månader enl veterinären. Men det orkade vi inte som tur är eftersom hon har ett för långt ben inne i kroppen så hade det inte spelat någon roll om hon varit i stillhet eller inte. :(

Men min fick ju även tabletter mot värken i 10 dagar. Så går det inte över om en vecka så kommer du att få tabletter om du uppsöker veterinären.

Johanna
0

nää, matte tycker inte 1 v är mkt, men Bella tycker att dessa 2 dagar har varit skit… hon e jätteledsen :(

jag kommer ringa vet på fredag om inget hänt, o sen försöka få en tid på måndag när jag är ledig…

gejsa
0

#28# Jo, jag vet att det är skitjobbigt när dom är vana att leka tillsammans. Ja, det är nog bra att åka på måndag isf. Lycka till!

Linnda
0

#28 min hund haltade med för ett tag sen, vetrinären ordinerade vila en vecka och när det inte blivit något bättre fick vi komma. Efter mycket klämande på vovven kom hon fram till att de var en muskelsträckning och han fick tabletter, redan efter nån dag var han bättre.

Usch ja det är jätte jobbigt med en ung hund som inte får mer än ut och kissa sen in igen.

Johanna
0

#30 härligt!

jag hoppas att det är ngt sånt m min hund oxå…

ja, jag känner mej så hemsk mot henne,det gör ont i hjärtat… hon förstår ju inte alls varför hon inte får leka o busa som hon brukar..

Johanna
0

bokade en tid på måndag nu direkt… tyckte d va likabra…