Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2152 ggr
Firinella
0

Snö och is i pälsen...

Skulle behöva lite tips hur man får bort snö som satt sig i pälsen på en eng. springer spaniel. Lika jobbigt varje gång han varit ute och lekt. Det som sätter sig under tassarna är ok att få bort men det som sätter sig i pälsen på benen och under magen är nästan helt omöjligt. Det trasslar liksom in sig i det långa håret och blir stora isklumpar. Båda han och jag tycker det är lika jobbigt så snälla någon som har något bra tips…

AnneN
0

En handduk som är doppad i varmt/ljummet vatten att badda (smälta) bort isklumparna med

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Firinella
0

Funderade ett tag på att ta fram fönen… tack för tipset…

AnneN
0

#2 fönen fungerar också, men det är många hundar som tycker att den är otäck

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

minja
0

När vi hade cocker så var det fön som gällde. Eller om det var mycket så ställde vi dom i badet och spolade ljummet vatten. Vi hade två stycken så det var mycket torkande vissa perioder.

Noa-Nisse
0

jag tar in min hund i duschen och duschar av benen och magen med ljummet vatten, isklumparna går bort på mindre än 5 sek Tungan ute

efter det är det bara att torka tort, det går jättesnabbt. innan fönade jag också bort isen, visst timmie älskade att ligge och bli fönad, men det tog tid och det blev så vattnigt på golvet av all den smälta isen :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

minja
0

Det finns en speciell spray att köpa hos bla Haromi som gör så att snön inte fastnar. Vet dock inte hur bra den är eller om den funkar.

Bullan
0

…eller så köpa en hundoverall till vovven att ha på då det är som värst väder.

hundoveraller

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Firinella
0

Vilka bra tips, tack alla…

Nicolina
0

Eller så går det ju också att klippa ner hunden lite under vintermånaderna. Alltså alla långa stån under magen och på benen då som trassar sig och fär det blir isklumpar under varje promenad.

Men det funkar ju såklart inte om det är en utställningshund där man behöver vara rädd om pälsen.

SparklingTindra
0

#6 Sprayen heter Vacker Tass och funkar jättebra på min vuxna sheltie. =) Hon får inga isklumpar i tassar/haser med sprayen.

Firinella
0

*10 Ska prova med sprayen först. Han är inte en utställningshund så att klippa ner honom vore ett alternativ men jag tycker att han är så fin i sin lite långa päls. Hon som trimmar honom sa att han har väldigt mycket päls till att var en så ung hund.

Yessica
0

#10 Den måste jag leta efter! Skrattande

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

auringel
0

vi fönar våra hundar… mest för att de kräver det varje gång de varit ute och blivit blöta/kalla. och då de är av det äldre slaget så låter vi dem kräva det… Skrattande sätter man dem på en handduk så slipper man torka så mycket efteråt..

[alena]
0

Jag brukar ta in Azlan i duschen och duscha av benen + magen.

Hon jag köpte honom av brukar ställa ner benen på sina hundar i hinkar.

Har hört att det finns schampo + balsam som hjälper mot snöklutar.

Kolla in på: www.katsdogs.se

Under Nyheter/erbjudanden finns en bild på 2 springerspaniels, varav ena har behandlats med sånt schampo + balsam och inte den andra.

Jensa90
0

Jag brukade alltid bada hunden i lagom varmt vatten, så smälte det och hunden blev ren. ;)

Kanske jobbigt o göra det varje gång, men man vill ju inte ha en smutsig hund i huset… :P

Resistance is futile.