Någon som har
Lite info eller kanske massa bra länkar om skyddsträning?
vill börja träna med charliie men vill läsa lite mer om det =)
Tacksam för hjälp
Ta kontakt med en ortsgrupp eller brukshundklubben.Åk även och titta och prata med de som tränar. Innan man börjar träna skydd så bedöms hunden och föraren. Sedan får man licens för att kunna träna och tävla. Lycka till!

Tack,är mer ute efter träningen för att ha en aktiv hund som får göra något annat än att ligga på sofflocket o va i stallet. tävlingen är mindre intressant.inte behver jag väl licnes för o träna??

Skydds är en rätt komplicerad gren att träna. Så för att kunna träna behövs en bra figge och då är det brukshundsklubben eller OG som gäller. Dessa har dessutom licens.

för att träna skydd krävs erfarenhet av hundträning. OCh då inte sitt ligg rulla runt utan lite mer seriös träning. Skydd är en gren där väldigt mycket kan gå fel. Därför krävs stor hunderfarenhet.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

hunderfarenhet har jag,har tränat skydd med xet och vår gammla hund vi hade ihop,var dock aldirg med från början så jag missa juh mer än hälften hur de gick till från början.
Jag bad om hjälp med länkar och mer info inte ord om hur mycke som kan gå fel eller hur mycket erfarenhet man behöver.
% Det är inte för att kritisera dig, men man vill inte att personer skall "buskträna" sina hundar utan att det skall göras med en person som har figurantutbildning. Som jag sa tidigare åk ut till en ortsgrupp och titta på deras valp/unghundsträning.

Hur går det till att träna skydd eg. då?