Minns ni vargen som ev druknade?
Så här dog den iaf:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1446069/sa-dog-vargen Hoppas den inte led alltför länge. :(
Vad bra då slapp ju jägarna få skulden..
Visste ni att alla pejlförsedda djur som "fösvinner" (alltså pejlen slutar fungera) faller automatiskt under "tjuvjakt" skitknäppt..

#1# Kanske inte är så knäppt ändå. Det är ju oftast tjuvjakt då.
#2 Det behöver det absolut inte vara.
Det behövs bara att den blir påkörd och pejlen får sej en smäll. Vargen eller annat djur blir så pass skadad att den går undan och lägger sej och dör.
Många pejlar slutar att fungera också av andra orsaker.
#3 Men man ska inte blunda för att många dödas av tjuvskyttar!
Dessa förbannade varghatare! 

Tyckte det var en obehaglig bild till artikeln, inte hade jag suttit och sett glad ut om jag haft en död varg framför mig :/
#5 tänk dig själv att vara 10 år och vara på bild i en rikstäckande tidning… tror inte det är vargen de flinar för utan publiciteten…
det hade varit stor skillnad om det var pappan som suttit där och sett glad ut…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
"skönt" att höra.
≧◔◡◔≦

#3# Nej, det behöver inte vara så. Men många ggr är det så.
#2 Och vad baserar du det på då?

#9# Ja du, nu tänker jag inte börja tjaffsa om detta som vi ältat så många ggr i denna sajten. Huruvida det är tjuvjakt eller inte. Men jag förvånas att så många jägare blir så arga när man säger så. Kanske känner sig skyldig, ja inte vet jag.
#10 Det kanske är så enkelt som att de blir trötta på att bli påhoppade/beskyllda så fort det händer nåt som det här.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

#11# Tyvärr så tror jag inte det. Har även pratat med jägare som erkänner hur det ligger till i många skogar. Har ingen större lust att starta detta igen eftersom vi inte kommer någon vart med det här. Så jag svarar inget mer ang frågor om det. Alla som är skyldiga vet med sig vad dom gjort osv. Dom som inte är skyldiga behöver ju inte försvara sig. 
Ruttna ägg finns väl överallt, SKITLESS är vi i allmänhet på att ALLA jägare får skulden jämt!!!!
Det är väl som bilförare ALLA kör för fort och kör mot rött ljus så fort de får chansen…
ALLA människor mördar andra människor så fort de tror att ingen ser.. eller i alla fall själ de allt de kommer över.. Speciellt människor som har katt, de är SUPERKRIMINELLA .. slår sönder grannarnas bilar för att de inte ska kunna köra på katterna, ja för de gör de ju bara de får chansen.
Hoppas själv du hör hur DUMT det låter, klart att vi är SKITLESS på att bli anklagade hela tiden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 
Man kan ju bestämt undra hur korkade människor egentligen är som anklagar andra till höger o vänster utan belägg (vilket dessutom är förtal och därmed kriminellt)?

#13# Ha, ha bra försökt!
Men jag är så trött på att diskutera om att jägare ska rentvås så du anar inte. Klart att inte alla tjuvjagar men dom som gör det ska ta åt sig. 

Stackarn :/:/
Bra försök?
Är du på riktigt eller?
Om du menar förtal så är det straffbart PÅ RIKTIGT!!!

Nu håller vi oss på en trevlig nivå i denna tråd!
Medarbetare Zebben

#16# Du är rolig du.
Mig skrämmer du inte iaf.
#13 Varför så fruktansvärt upprörd?!?! Är man oskyldig behöver man inte bli så där upprörd.
Det är ju inte nånting som är speciellt förvånande med det gejsa säger, det är väl bara att prata med folk i Dalarna och Värmland, så hör man vad dom tycker och tänker om vargen.
Jag bor själv i vargtätt område inte långt från Ludvika och nog hör jag vad vissa säger att dom vill göra med vargen, både jägare och icke-jägare.
Men därmed har varken jag eller gejsa sagt att ALLA jägare tycker likadant!
Men lik förb*nnat tjuvskjuts det och det vet nog dom flesta om.
Jag tycker det är mest lustigt att expressen faktist gör en uppföljare på en sån liten nyhet ;P
lurvponnyn.vimeddjur.se
#19 Jag bor i Dalarna och har inget emot vargar 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#19# Precis! Det är lite lustigt! :)
#20# Det är nog inte så lustigt eg. Jag tror att det är för att visa att den inte blev skjuten. Det kanske gick rykten i byn om några som dom trodde var skyldiga. Sedan måste dom ju göra en uppföljning och kolla hur vargen dog eftersom man inte får skjuta den hur som helst.
#19 Nä men det är samma där, ALLA i Dalarna har ju inte det…
men du vet nog om att många många har det.
#22 Jo så är det nog, det som du svarar #20 om…
#23 Ja, jag förstod hur du menade
Det är en ständig debatt i dagstidningarna här.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ja, jag har ju inte skrivit att ALLA jägare gör så heller. Men många tar åt sig ändå. 
Jag tycker vargen är otäck jag är livrädd att den ska komma hit och riva mina hästar, hundar och katter som är ute mycket här hemma. Vi bor ensligt i skogen osv. Men jag skulle inte skjuta något om jag fick se ett och kunde skjuta. Vi har haft lo här med som jagat mitt föl osv. Men det sprang ut på vägen och blev påkörd.
#19 jag bor i värmland och har inget emot vargar;) nu har jag ju bara bott här 4 år iofs men ingen jag känner (inkl 3 jägare) har heller nåt emot dem:)
/Ingalill
#25 Jag tycker man kan göra som i Finland t.ex., ha gummikulor och skjuta djur med, som försöker ta tamdjur.
För jag är stort emot att man ska döda djur så fort dom gör nånting.
Vi människor härjar fritt överallt och ska ha ha ha, giriga som fasen, men om nåt djur behöver äta t.ex. och tar "fel" djur, då blir det ett väldans liv!
Jag är så trött på det!
Vi har en granne längre bort, som har får och alpackor, men han har ordentliga el-stängsel och även två pyrenee-hundar (hur det nu stavas) och han har aldrig problem med rovdjur…
#3 Precis …
Det är väl klart att man blir för-nnad till slut, på denna hundsajt blir man ju påhoppad titt som tätt för att man är just *jägare*.

Skulle ju vara trevligt om alla var välkommna?
#19 Det är stor skillnad på att VILJa och att verligen GÖRA DET som jägarna säger.
Jag har jägarfolk omkring mej jämnt. Överallt. Dom säger att, "Vi skulle vilja göra si och så." Men det är mil mellan ord och handling.
Tänk dej att du skulle se någon punktera båda däcken på din cykel och du har jätte bråttom. Då skulle man ju helst vilja strypa den personen. Men man går ju inte fram och gör det. Eller hur…?
När man till exempel skulle skjuta en varg i själv försvar så händer alltid detta.
#Polisen kommer och tar dej.
# Dom tar alla vapen och licensen.
#Du blir anklagad för grovt jaktbrott.
#Du riskerar höga böter och fängelse.
# Och om du får skaka galler blir du eventuellt av med jobbet.
#Du riskerar att bli av med din jaktmark.
Och många jägare tar inte den risken. Jag hör ju hur dom disskuterar vid brasan. Och ett skott som avlossas hörs ju flera kilometer.
Men med det är det inte sagt att det INTE finns tjuvjägare. Men dom VANLIGA RIKTIGA jägarna tar oftast avstånd från dessa avarter.
Vi vanliga jägare är oftast djurvänner. Men uppe i Dalarna har jag hört att dom lagt ut cyanidpreparerat älgkadaver. Det gör ingen vanlig jägare. Det kan jag lova. För det djur som äter av ett djur som ätit av kadavret är förgiftat ,det också. Och det blir en enda lång kedja av döda djur. Och man riskerar ju även sina hundar. Det här är sjuka människor som håller på med sånt här.

Neej :( usch mår så dåligt av dedär.. Stackarn :(
#29 Jag kan inte säga emot dig, men det låter vettigt det du säger om jägarna, att dom allra allra flesta INTE beter sig så, för dom har mycket att riskera, och med all rätt, tycker jag.
Så visst finns det andra som skjuter, för skjuts gör det.
Cyanidpreparerat älgkadaver!!! Fy f*n vad jag hatar såna människor!
Det är helt otroligt att detta varghat/vargrädsla fortfarande sitter kvar i folk!
Det är precis som om det förs vidare i generation till generation. För vi borde ju vara mer upplysta nu för tiden.
Förstår det inte… Tycker bara det är så sorgligt hur vi behandlar andra varelser på denna jord…

#28# Påhoppad blir man när man nämner namn. Jägare är inget namn det är ett yrke eller fritidssysselsättning. Det är ju isf lika illa om du skulle skriva om hundägarna inte skulle jag ta åt mig för det. Bara för att jag äger hundar menar jag. 
Ser du någon stans där tex jag skriver att inga jägare är välkomna till hundsajten. Du överdriver väldigt mycket nu.
Bilden ser ändå lite morbid ut.. man ser ju precis vilket uttryck vargen haft sina sista sekunder i livet samtidigt som två söta barn sitter å ser glada ut. Det är ju inte deras fel, men iaf.
#29 mycket bra information och tankar. om jag får lägga till att i jägarkåren inngår > ca 200.000 jägare. Sellan ser man en dom som följd av tjuvjakt. Vidare en giftåtel i året är inte mycket när man tänker på hur mång som har jagtintressen. Det är mera rätt at seja att- Jägare begår inte sådana brott.
#32 Du och jag har haft våra duster. Och jag vet vad du tycker om jakt och jägare. Och det får du fortsätta med
Vi är ju alla olika.
Men det är nu så att man får gå lite på tå här när det gäller jakt. Det är ett väldigt känsligt ämne.
Och att skriva om rovdjur är ännu känsligare.
Vet ni förresten att det dödades ett litet barn på pulka av en varg 2006?
Jag är inte rädd för varg. Men jag har stor respekt för våra vilda djur. Och det gäller ALLA djuren stora som små. Dom är ju ändå vilda.
synd om vargen….Fattar inte vad det kan vara för nöja att jaga den och bli glad när man hör skottet träffa vargen, med ett ylande ger den sitt sista lidande rop, dess ögon blinkar en sista gång och den tar sitt sista andetag 

#35# Precis vi är alla olika men kan vara sams ändå. Jag gillar inte tjuvjakt och det står jag för. Finns även många älgkalvar och rådjur som skjuts fast dom skjutit bort sin kvot. Iaf häromkring där jag bor.
Det där med att en varg dödade ett barn på pulka det stod i går i tidningen. Sovjet eller någonstans mitt inne bland husen. En 10-12 årig pojke stod det. Han hittades men hade strypts av vargens käftar.
#37 Det är väl ingen som gillar tjuvjakt.
Inte för att man vill svartmåla vargen och andra rovdjur. Men jag ville visa att det alltid finns risker med dom. De är ändå vilda rovdjur.
När en varg tittar på dej, så är det inte för att den tycker sej se en charmig liten spännande människa. Den gör det för att den ser ett eventuellt byte.

#38# Jo, jag vet vad vargen gör. Hela deras liv är ju jakt efter mat och para sig.
Åh herregud, en varg har dödat en pojke!
Fortsätt läs tidningarna, så ska ni nog se vilka som är farligast av vargen och människan!
Varg tar ca 10 personer per år i hela världen!
Hur många tar inte vi människor livet av???!!! Tänk efter lite…
Men så fort en varg gör nåt, då blir det skrik och panik, och den ska skjutas!
Man tror inte det är sant att det finns sånt hat mot djur fortfarande i dessa upplysta (?) tider… Sorgligt!

#40# Men nu tycker jag du överdriver lite faktist. Om du hade någon i din familj som blev tagen av varg eller tex en hund osv så hade du nog också tyckt illa om vargen. Tyvärr kan det inte gå in i en affär och köpa kött som vi människor.
Jag tycker inte illa om vargen för den har inte dödat någon i min närhet. Men jag har hästar och skulle vara livrädd att släppa ut dom och tex åka bort ifall om vargen skulle komma. Har ju haft Lo här hemma som har smygit på mitt lilla föl tex. Som tur va så såg vi det och släppte in våra hästar till stallet. Hade vi inte sett loet så hade det med säkerhet tagit mitt föl på natten. Så jag förstår vissa människor som har varg och lo i sin närhet. Men vi pratade om tjuvjakt i den här tråden. 
#41 Jo det är rätt, det blir lätt att man kommer in på annat i trådarna…
Men å andra sidan svarade jag på #35 om vargen i Ryssland och blev upprörd över det.
Och det här med tjuvjakt är ju oftast dom som har tamboskap och när varg (eller hund? För ibland är det osäkert om det verkligen var varg), kommer i närheten så vill dom ju gärna skjuta vargen, istället för att försöka skrämma bort den, eller som jag skriver om i #27 hur man kan skydda sina djur.
Jag bor själv i en liiiten by mitt i skogen, är alltid ute i skogen med mina två små hundar och aldrig aldrig ens sett skymten av den stackars vargen.
Däremot är jag lite orolig att träffa på björn (för dom har också setts här) eller en älg, jo faktiskt! 
#40 När man överdriver så som du gör kan det bli lite fel.
Jag förklarar bara att man ska ha respekt för de vilda djuren. Dom är inga gosedjur man hälsar på i djurparker eller ser på film där dom blivit förmänskligade och fått talets gåva.
Jag har en varg stryker omkring runt gårdarna här. Den var även på väg in bland våra hundgårdar. Den kanske bara söker en artfrände. Vad vet jag. Men jag vet också att hundar finns med på deras meny. Därför är jag på min vakt.
Och jag kommer även att försvara mina hundar om det händer något. Hundarna är väldigt på sin vakt när man rastar dom sent på kvällen. Ett beteende dom börjat med på senare tid.
Fast allvarligt talat, vad är det jag har överdrivit om?
Det är fakta, varg dödar inte många människor, dom försöker hålla sig så långt ifrån oss dom kan.
Människor dödar andra människor dagligen, i krig, mord, bilolyckor, m.m. m.m.
I andra länder klarar dom att hålla varg ifrån sig med gummikulor, varför klarar inte vi det?
Och då har dom många fler vargar än oss.
Mer fakta finns här: De fem stora

Ok, då missförstod vi nog varandra då. 
#43# Jag förstår din oro definitivt. Vi har ju fått massvis av vildsvin nu i skogarna. Så jag törs knappt släppa mina hundar där. För skulle dom få upp vittrningen så vet jag att dom springer dit. Och då vet man ju vad som händer. Galten dödar hunden. Dom är ju jättesnabba en hund som inte vet vad ett vildsvin är blir dödad direkt tyvärr.

#44# Ja, du har rätt i det. Folk blir ju livrädda så fort en varg dödar ett djur som inte finns i skogen. Fast å ena sidan skulle nog jag med vara det om den sprang omkring vid husknuten här hemma.
Jag tex orkade inte skaffa mig höns för jag visste då att räven alltid skulle komma hit och ta mina höns en och en. Jag skulle bli så ledsen då.
Om man vill skydda sina djur, så finns tips här. Han har aldrig problem med rovdjur:
#45 Vår stövare jagade hare men sprang ivägen för ett vildsvin. Hon fick ena beten mellan frambenen och ett riktigt djupt jack. Mycket lätt att det punkterar en lunga.
En större hund är inte heller så snabb att den hinner undan i tid.
#44 Det är väl tur att varg inte dödar så många. Och de flesta håller sej undan. Medan andra inte gör det.
Det finns mycket fakta om vargdödade personer.
Jag bor bara några hundra meter ifrån honom och som ni kan se i artikeln, har vi också gott om rovdjur här… 

#48# Ja, jag vet att vildsvin är livsfarliga för hundar. Och vi har hundratals av dom i våra skogar. Man ser att dom bökat överallt. Och våra hästar kan bli jätterädda ibland så för oss är det värre än vargar och lo just nu.
#50 Märkligt att du är mer rädd för vildsvin än lo.
Skrev du inte att ett lo hade fått smak på ditt föl.
Vildsvin angriper varken hästar eller människor, såvida du inte kommer mellan suggan och hennes småkultingar, och den risken är minimal.
De har flytt fältet innan du märker dem. Annars är det tama vildsvin.

#50# Inte så märkligt faktist. Jag har inga föl hemma. Och stora hästar rår inte lon på. Smak hade den inte fått. Men den försökte smyga sig på den. Men vi hann ta in hästarna. Och vi har fortfarande lo här i skogen men dom bryr sig inte om dom stora hästarna.
Vildsvin är inte JAG rädd för utan att dom ska döda mina HUNDAR. Men visst kan det gå illa om jag råkar komma emellan flocken och jag rider tex. Men oftast springer dom ju iväg när dom hör oss. Vi ser ju oftast bara spår av dom.
Här i degerfors finns det gott om vildsvin
för inte så länge sen hade de bökat upp flera trädgårdar intill min yngste sons skola… så jag är mer rädd för dem än några andra djur faktiskt.
/Ingalill

#53# Ja, dom kan böka upp ett villasamhälle på en natt nästan. Så det inte finns något gräs kvar. Dom är för jäkliga.
#52 Du kanske inte ska släppa dina hundar lösa, såvida det inte är jakthundar du har. 

#55# Jag gör inte det med mina andra två eftrsom dom kan sticka iväg. Men min valp ochunghund måste få springa lite som du kanske förstår. Sedan var min dröm att rida och ha en av dom lös bredvid mig. Men jag vet inte jag vågar det längre.
#44 Det är inte mer enn en vecka sedan en pojke på 10 år blev dödad av varg i Ryssland. Upgifter fins på sajten här:
Annars går det bra i bland Scott longevin fick sy 50 sting i huvudet efter vargattack. Forskningssationen Grimsö har en skrivels med åtgärder som kan hjälpa innan man går ut.

#57# Det stod om pojken i går i Aftonbladet eller Expressen.