Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 1317 ggr
Zebben
0

Hur gick det för kenneln?

Någon som minns uppfödaren av Sankt bernhard som hade förlorat 27 av 33 valpar. Dödfödda eller som dött kort tid efter födseln.

De hade flyttat till Säffle kommun och helt plötsligt började hennes valpkullar som föddes dö utan förklaring. Dödfödda eller dog strax efter. Hon misstänkte ett vattendrag som gick genom orten hon både på, att den innehöll gifterna Dioxin och pentaklorfenol. Hon försökte få tidningarna att få igång en utredning då ingen lyssnade på henne. Veterinärerna kunde i alla fall säga att de dött av förgiftning.

Någon som minns?

SaraC
0

Ja, var det inte st bernard? Jag kommer också ihåg det, men har inte hört något om hur det gick sedan.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zebben
0

Ändrade lite i inlägget då jag hittade infon om det. Men har fortfarande ingen aning om hur det gick. Lägger ut uppfödarens brev här:

Hej XXX XXX

Jag vet inte om du kan hjälpa mej men jag skall beskriva lite vad som hänt mej. Kommunen tar heller inte sitt ansvar!
Jag flyttade till Kålsäter i Säffle kommun okt -05.Jag har varit uppfödare på rasen Sankt Bernhard sedan 98.

Jag har tidigare inte haft några problem med mina valpkullar men sedan vi flyttade hit så har 27 av 33 valpar dött eller varit dödfödda.

De tikar som jag haft på foder de kullarna har klarat sej men de tikar som bott här har bara haft problem sen vi flyttade hit.Vi misstänkte gifter i vattnet eller att det var något i marken men förstod inte vad förrän vi av en slump fick höra att på gärdet på andra sidan vägen ca 50 m var starkt förgiftat med dioxin och pentaklorfenol. Jag fick hjälp av en fond ifrån Skk att ta prov på en av de döda valparna och det visade sej att valpen hade alla gifter i sej men enligt kommunen så var det inte tillräckligt höga värden enligt deras riktlinjer. Har fått kontakt genom att jag varit med i media flertalet gånger av en man som heter Tony Kronevi. Han har doktorerat i gifterna dioxin och även han säger att dessa gifter skall inte finnas i en sådan lite valp som inte ens hann att bli så gammal att han kom utanför dörren. Skulle önska att någon kunde hjälpa mej i något annat land då sverige inte vill medverka till att jag får ett slut på all valpdöd. I obduktionsrapporten fanns ingen genetiskt fel på valpen ej heller herpesvirus. Jag och min vetriänär har gjort allt i vår makt för att få ett slut på detta men inget tycks hjälpa. Jag skall även försöka att få ta ett prov på ena mamman men kostnaderna ligger i sverige på ca 8000/prov och kommunen vill inte hjälpa mej med detta.

Mvh XXX  XXXXXXXXXXXX

gejsa
0

Jo, jag minns också detta. Men jag har inte läst någon uppföljare om detta. Hon skrev att hon måste ju sälja och flytta därifrån men att ingen lär ju vilja köpa huset nu. Sedan har jag inte läst mer någonstans.

SparklingTindra
0

Men gud vad hemskt! Har inte hört om detta tidigare. =(

mabia
0

Men oj, oj så hemskt…….undrar så hur det gått!? Hoppas någon vet något och kan skriva om detta här i tråden.

Jag har en st bernhard själv och har kontakt med flera Sanktiskennlar, men aldrig hört något om detta….måste höra med Maltes uppfödare om hon vet något!

Mvh. Marie

Zebben
0

#5 Jag har kennelns namn om Du är intresserad.

mabia
0

# 6

Vill gärna ha kennelnamnet…….skicka det i ett PM

Tackar på förhand! Glad

Bleenda
0

Jag har ibland funderat över det här jag med.

Singo-Torpet
0

har ja inte hört men gud va hemskt hoppas hon fått hjälp eller flyttat…

mabia
0

# 5    Tack för kennelnamnet……jag kollar hur det gått för dem….om nu min uppfödare vet något!!

Skriver här igen om jag får veta något!

mabia
0

# 5    Tack för kennelnamnet……jag kollar hur det gått för dem….om nu min uppfödare vet något!!

Skriver här igen om jag får veta något!

Alex
0

Har inte stått nåt mer i lokaltidningen om det i alla fall, vad jag har sett. Så vore intressant att veta om nån hört nåt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cerrolyn
0

Jag har ett svagt minne om detta men vet inte alls hur det har gått.

**MVH Cerrolyn

SparklingTindra
0

Har inte kenneln någon hemsida? Tänkte att isåfall är det ju bara att maila dom och fråga. =)

Alex
0

Enligt hemsidan bor de kvar på samma ställe i alla fall.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zebben
0

#14 Jo de har en hemsida, men det står ingenting av detta där.