Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 4524 ggr
nettisgansmoe
0

schäfervalpar som söker nya hem!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon mer som tycker att det är trögt på hundmarknaden nu???

Är det den förväntade krisen?

Jag har 8 underbara små valpar som söker nya hem, dom är 8 veckor på lördag och vi vill ju helst att de flyttar då. Inte för det, men dom blir så fort präglade på oss, så ju längre dom stannar desto svårare blir det att sälja dom….Någon som känner igen sig?Obestämd

Sååå…idag har jag återigen satt in nya annonser och bild, så får vi se!

Ha det så gott alla hundälskare:)

Marylojs
0

Berätta mer om kullen så kanske det är större chans att någon här nappar eller känner någon som känner någon…?

Karmatarerskanise
0

Förväntade krisen? Det är redan här.

Tror mycket väl att det påverkar hundmarknaden precis som så mycket annat påverkas.

gejsa
0

Gud vad söta dom är. Är dom renrasiga som är registrerade menar du som du inte får sålda? Dom två till höger ser ut som det är blandras i ev collie. Men det kanske inte är det?

Bogart
0

#3 Verkar inte vara registrerade valpar i alla fall, hittade annonsen på blocket och det stod inget om att de var reggade. Hon vill dessutom ha 4500 kr för en valp, och ingen säljer ju reggade valpar för så lite.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

nettisgansmoe
0

Hej igen!

Nej dom är inte reggade… Dom blir reggade i jordbruksverket.

Jag har sänkt priset för att få dom till bra hem innan dom blir för stora.

Gejsa: Det är 3% collie i dom, men då jag ringde till SKK förra året så sa hon att dom räknas som "fulla" schäfrar.

Vi har haft mormorsmor och mormor också, vi fick ta bort dom av åldersskäl, 13 0ch 11 år gamla. Dom var aldrig sjuka,  besökte bara veterinären vid vaccinering:)

Mer om kullen: 8 jämnstora valpar, 5 hanar och 3 tikar, några ljusa , några mörka. Morfadern är långhårig schäfer, så pälsen verkar bli halvlånghårig. Dom kommer att besiktigas, vaccineras och chipmärkas innan dom flyttar, och avmaskade en gång till.

Härliga är dom i alla fall, men nu känns det som om dom behöver en egen matte/husse.

Det är inte lika lätt att ge 8 valpar samma uppmärksamhet som man kan ge en:)

Ha det bra!!!!

Karmatarerskanise
0

#5 Hoppas du hittar hem till dom. Söta små saker!

ingann
0

#5 Sa SKK att de räknas som renrasiga schäfrar?  Enligt SKK räknas ju alla hundar som inte har stamtavla som blandisar oavsett om det bara är en ras… Registrerade i jordbruksverket är ett måste, även om de är reggade i SKK;)

Söta är de iaf! Hoppas du hittar riktigt bra hem åt dem:) Hade jag inte haft min nervskada hade jag varit sugen men det får räcka med min lillkille tyvärr;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

rockygubben
0

Nej men gud vad söta dom är,hoppas du hittar bra hem till dom!Tungan ute

Singo-Torpet
0

för stora hundar för mig också just nu men är sugen på schäfer sen när vi flyttar till större om ett par månader.. tillsdess får ja gosa med min Mollgan

V-lang
0

*mums* Vilka sötnosar, om jag endå kunde övertala gubben :/ Jag vill så gärna ha en långhårig schäferhane….helst skulle det ju varit en med stamtavla, men vadå så viktigt är det ju inte huvudsaken man kan jobba med dom på bruks Obestämd Hmmm…den till vänster var ju bara så fin :)

ElinSa
0

#10 Man får inte tävla i bruks om de inte är registrerad i SKK.

gejsa
0

#5# Haha tyckte jag såg collie i ansiktet på dom två. Då hade jag inte fel alltså. Har tre stora hundar bl a en schäfer så tyvärr. Men lycka till med dina vovvsingar.

Danielssonsgarden
0

Åh vilka ljuvliga småttingar!
Vi är ju på jakt efter en schäfer men i nuläget finns inte pengarna att lägga ut så stort. Visst har man pengar undansparade men det är till oväntade vet.räkningar osv..
Hoppas att du hittar bra hem till dem!

rackartyg
0

TS

Ett tips är att du är ärlig när du säljer valpar.

Är det lite Collie i hundarna så skall det också framgå i annonsen.

fettmedkevlar
0

#14 Håller med dig, dvs utan stamtavla så skriver man ju blandis. Plus att det dessutom är collie i dom, så dom räknas ju inte som en renrasig schäfer.

Men lycka till!

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Marylojs
0

Håller med #14 och 14, är det blandisar skriver man blandisar och inget annat. Dessutom är jag MYCKET skeptisk till att SKK skulle sagt att de räknas som schäfer. Men men, hoppas de små liven får bra hem!

Babbett1
0

Hur många av valparna är det som är till salu?

[randi]
0

#11 Man får tävla i lydnad och dressyr , dock inte i de högre klasserna. Man måste söka dispans hos SKK.

Marylojs
0

#18 Vad är dressyr? Lydnad vet jag vad det är, men dressyr? Man får f ö även tävla i agility, men jag vet inte riktigt om jag tycker att man kan kalla lydnad och agility för bruks.

[randi]
0

#19 ursäkta mig, men jag menade givetvis spår.

Marylojs
0

#20 Det är väl bara viltspår som är öppet för oreggat och blandisar?

V-lang
0

Haha vilken disskution jag fick igång, jag är bara glad att få en hund att jobba med. Skrattande

Nej men allvar, ska jag ha en så ska det bli en som jag även kan ställa ut så jag får nog vänta tills tillfälle ges och gubben blir snäller Flört 

Nu får jag väl fortsätta jobba med Skorpan så länge, och hon är ju så hurtfrisk och glad på mig när jag släpar runt henne på mina prommisar Tungan ute

Maddepadde
0

Aldrig hört att man skulle få dispens för att få tävla i någon bruksgren. Dessutom så skulle man framför allt inte söka dispensen hos SKK då det är SBK som har huvudmannaskapet för bruksgrenarna (!!!), lydnaden och agilityn.

Tror verkligen inte att (varken SKK, höhö) eller SBK skulle ge dispens till en oregistrerad "privathund" att tävla spår eftersom dom på SBKs kansli skrek i högan sky då jag frågade om man inte ens fick delta utom tävlan i mån om plats på ett bruksprov. 

Med en oregistrerad hund (med tävlingslicens) får du tävla lydnad, agility, freestyle, göra grytprov, viltspårsprov och vallprov.

Så de så :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

rackartyg
0

Stämmer säkert…

SKK och SBK har ju fortfarande inte fattat att en hund är så mycket mer än en stamtavla.

Maddepadde
0

Visserligen, men å andra sidan så kan jag förstå det någon stans. Det är tillräckligt svårt för folk som tävlar bruks att få plats på brukstävlingarna, så en ännu massa fler ekipage (folk med oreg) skulle knappast göra saken bättre. :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Nikkis
0

Behöver dom 'fatta' det då? SKK och SBK är ju i grund och botten startat för renrasiga hundar, och den verksamheten gäller för renraser i första hand.

Blandrasfantasterna får väl starta/hitta på något eget, än att försöka roffa åt sig det SKK/SBK erbjuder renraser! Att man ens sedan har mage att gnälla när dom inte får vara med, med sina 'byrackor'.

Passar det inte så skaffa en renras nästa gång alt. låt det vara utan att grina, valet ligger ju hos en själv om hur många dörrar man vill ha öppna.

All heder åt SKK och SBK, det dom gör är helt rätt!

rackartyg
0

Oj, det låter som du gillar blandraser?

Jag kan ju bara tillägg att jag äger tre renrasiga hundar, och aldrig i livet skulle sätta min fot på något som SKK arrangerar.

Jag bojkottar SKK sedan flera år tillbaka.

SKK är en klubb för inbördes beundran, för det första.
Och för det andra står dom som ansvariga för flera sönderavlade raser.

[lottaeriksson]
0

Jo men sen är ju hundvärlden den mest rasistiska plats man kan tänka sig. En hund är en hund, en hund är människans bäste vän, med eller utan papper!

Tycker synd om vissa raser som har avlats sönder så hårt bara för att människan är så j*vla utseendefixerad..

nettisgansmoe
0

Nikkis…jag har kanske missat något….Har någon gnällt för att inte få vara med på SKK:s tävlingar?????

Blandrasklubbar har också tävlingar….

Själv har jag både blandras och renrasiga hundar.  Som ovanstående skriver, en hund är en hund….och är man som många här sanna djurvänner så tror jag att vi värderar alla lika.

Annars är det nog bara något man använder för sin egen fåfänga….ett liv är ett liv.

Eftersom jag har både blsndras och renrasiga så kan jag verkligen jämföra.

Våra blandraser har alltid varit friska, medan de renrasiga har haft många problem. Mycket beror på avlandet…tyvärr:(

SKK tycker jag bara är uppnästa och som någon skrev…klubben för inbördes beundran.    Nej, man måste nog lära sig att tänka själv..och vara lite kritisk.

Det är mycket bekvämt att ingå i en klubb/församling/sekt/förening, men man får inte tappa bort sig helt.

Kan meddela att 5 av valparna är sålda till härliga hundälskande familjer…

Tack till er alla för era tankar och "glada hejarop" :))))))))))

rackartyg
0

Oj, vilket bra inlägg!

Nikkis
0

Nej, jag är inget större fan av blandrasavel. Blandrashundarna somredan finns har jag inget emot, men skulle aldrig köpa mig en blandras, det är som att köpa grisen i säcken.

Det du säger om SKK visar ju bara din totala okunskap kring ämnet!

SKK är inte de som avlar fram hundarna, utan det är Uppfödarna.

rackartyg
0

#31 Men det är väl ändå SKK som är ansvarig för att deras anslutna kennlar sköter sig?

Nikkis
0

Pratar rent allmänt om människor som äger blandras hund. De flesta som jag har mött, vilket är många - har alltid varit anti SKK, gnällt hejvilt på allt som har med rashundar osv att göra, men ändå önskat att "få vara med" i 'den sekten' med sina hundar.

Jasså, jag har renrasiga hundar och alla är och har varit friska. Har du någon som helst vetenskaplig statestik som säger att blandraser är friskare än renraser? Intressant att få läsa den, än att utgå ifrån Dina personliga erfarenheter, vissa har tur-andra inte. Kul för dig!

Kan du något om genetik och arv? Det säger väl sig själv vad som händer när man korsar raser, det ena utesluter inte det andra, snarare tvärtom!

Återigen, det är inte SKK, SBK eller någon annan specialklubbs fel, att (vinstkåta) uppfödare går långt över gränserna för att "få fram den 'perfekta' hunden". SKK har av det senaste jag hört att dom ska försöka få bukt på det.
Utsl. domare som knappt följer rasstandardena utan väljer hundar efter Egen personlig smak, och det hela blir en ond cirkel då uppfödarna i sin tur avlar fram och ställer ut för vissa 'utvalda' domare som gillar en viss typ av hund.

Vad roligt att höra att dina valpar fått nya, bra hem!Glad

V-lang
0

#28 Så sant som det är sagt en hund är en hund och är människans bästa vän sedan om det är en renras eller en blandis det hör inte hit, kunde inte ha skrivet det bättre själv Skrattande

#29 Jättebra srivet och jag håller med dig Skrattande

Och jättegrattis att det gick så bra med valpisarna, det måste vara en lättnad att det gick så bra Glad

Nikkis
0

Läs mitt #33.

Sedan, absolut är det så! Därför finns det oftast speciella krav som avelsdjuren måste fylla för att valparna ska kunna reggas i SKK.
Men det är inte heller så lätt för SKK att sitta och kolla upp varenda uppfödare i landet. Därför är det bra att man själv kan tipsa dem om vissa uppfödare som missköter sig.

SKK kommer av det jag hört ta tag i detta problem med vissa raser som är såpass sönderavlade att deras hälsa står på spel.
Detta genom att tex. sätta hårdare krav på domare som premerar(stavas?) dessa hundar.
För när dessa hundar inte längre blir så efterfrågade, så kommer uppfödarna inte ha något annat val än att ändra på sina avelsmål. Sedan är det också så, att många av dessa hundar dessvärre är dom som syns mest utåt.
Vilket det då blir att en inte så kunnig person som ska köpa hund, inte vet bättre än så, utan köper den i tron om att det är så rasen 'ska vara' och påsåvis sponsrar den typ av aveln omedvetet.

Så det gäller också att informera valpköpare om detta, så att dom i sin tur kan leta rätt på korrekta exemplar hos uppfödare som faktiskt vill förbättra sin ras.

ingann
0

#35 skitbra om de går vägen genom domarna Glad får dåliga hundar inga bra meriter blir det förhoppningsvis färre dåliga valpar.

(premierar heter det Flört så du glömde bara i)

/Ingalill

nettisgansmoe
0

Nej, det är nog riktigt att jag inte är så insatt:( Kanske är det just dom "vinstkåta" uppfödarna som jag mött….som sysslar med bla linjeavel…

Jag hoppas för hundarnas skull att det "rensas" upp och att dessa domare ser vad som händer.

Jag tror ingen av oss här på tråden, vad vi än anser är "bäst" renras/blandras,  tycker att vi ska avla fram hundar som inte kan föda själva, som får höftfel, ögonskador o dyl.

Många blandrasuppfödare tar reda på så många led bakåt som det går för att på bästa sätt passa ihop "föräldrarna" Men precis som på renrasiga så kan man aldrig vara 100% säker.

Jag har under årens lopp fått 154 valpar från samma "stam" Endast 2 av dessa har fått höftproblem, en vid 7 års ålder och en vid 4. Alla valpar har gått igenom veterinärbesiktningen förutom en som hade ett litet underbett som senare växte bort.

Jag väljer inte "grannens hund" som pappa till valparna för att han finns närmast…

Ha en skön kväll:)

Nikkis
0

Ja det tycker jag också, så jag hoppas verkligen att det blir ändring på det, men också fler punkter som kan gynna hundarna.

Bättre sent än aldrig, sägs det.Glad

(Hahah, tack, så stavades det - ibland vill det sig inte riktigt, thihi.Flört )

fettmedkevlar
0

#37 Får jag fråga vad syftet med dessa valpar är, funderar kring det efter jag läste att du fött upp 154 blandrasvalpar medvetet :)

rackartyg
0

Bra inlägg.

Marylojs
0

#39 Jag är också oerhört intresserad av syftet med aveln.

Craz-y
0

#39,41  Varför föder man upp hundar över huvudtaget då, tror ni?

Craz-y
0

Kan tillägga att jag själv tycker att alla hundar bör användas till något än att bara lulla som "sällskapspryl" Glad

[randi]
0

#23 Har en schäferhane som är oreg pga tjuvparning. Har varit i kontakt personligen med skk och svaret jag har fått är att man kan söka dispans för att tävla med sin oreggade hund. De har t o m annonserat i hundsport.

Singo-Torpet
0

#44 tror tyvärr inte många kommer få det…

#37 jag tror inte lika månag tar reda på sådant som avlar på blandraser. där tropr jag mer på dem som avlar på renrasiga hundar och andra sidan går det även lättare att kolla upp på renrasiga hundar… l

fettmedkevlar
0

#42 Jag funderar bara vad TS har för syfte med att föda upp en såpass stora skara blandisar och sedan kalla dom "fulla schäfrar".

Marylojs
0

#46 Jag skulle kunna tänka mig att syftet är att tjäna pengar. Om hon tagit 5000 kr/valp så har hon tjänat 770 000 kr på dessa blandisar. Jag gissar att detta inte är skattat på… Ingen dålig extrainkomst, när man dessutom slipper kostnader för meritering, hälsoundersökningar, registrering osv…

gejsa
0

Men ge er nu allihop!!! Ska ni skrämma bort alla nya som kommer hit. Skrikandes

Jag tycker att hon har rätt att göra precis som hon vill. Det har inte vi ett dyft med att göra.

ingann
0

#47 tror du att det är gratis att föda upp valpar bara för att de inte har stamtavla???  stamtavlan är väl den minsta kostnaden i sammanhanget! även blandisar äter, avmaskas, märks, vet.besiktigas, försäkras etc…

tror du dessutom att de flesta kennlar skattar trots deras priser på 8-25 000? ne, knappast då det oftast är en hobbyverksamhet…

/Ingalill

rackartyg
0

Skulle det vara nått konstigt eller?

Att MEDVETET föda upp hundar? Jag hade förstått din fråga om hon Omedvetet hade fött upp massa hundar=)

rackartyg
0

Hehehe, diggar ditt inlägg.

Sitter och funderar på hur många kullar man har haft när man tror att det är stamtavlan som kostar mest pengar.

En ostammad kull är inte billigare än en stammad kull.
Det beror på en hel del annat.

En stammad toypudel-kull är billigare än en ostammad mastiff-kull..
Eller?

Marylojs
0

#49 Om du tolkade mitt inlägg som att jag menade att stamtavlan är det som kostar visar du bara hur extremt lite koll du har.  De kostnader du räknar upp är droppar i havet i jämförelse med de kostnader seriösa uppfödare har för meritering och hälsoundersökningar.

Vad tror du det kostar att köra upp samtliga sina hundar i klasserna, både i tid och pengar? Resor till utlandet för att para med rätt hane, resor och övernattningar i samband med tävlingar. 

För övrigt är det inte alls så säkert att blandisar märks, vaccineras och besiktigas. Jag har sett flera annonser där köparna får betala detta själva. 

Jag kan inte för mitt liv förstå hur någon kan vara så dum att de betalar massvis med tusenlappar för en blandis där man parat sin söta tik med grannens söta hane, när man kan köpa hundar från VM-meriterade föräldrar för ett par tusenlappar till.

ingann
0

#52 tydligen tror du det eftersom du får hela försäljningssumman som vinst…

är du uppfödare så du vet vad de har för kostnader? jag vet inte vilken fantasivärld du lever i om du tror att alla registrerade uppfödare åker utomlands för att para, att alla meritera sina hundar hur mycket som hels osv…

vad du har sett för annonser är här totalt ointressant eftersom det var TS eventuella vinst du pratade om och hon har redan talat om vad hon gör med valparna innan leverans.

/Ingalill

ingann
0

#51 ja, ibland undrar jag om folk gått i skolan alls eller sovit sig igenom den när man ser hur de räknar Tungan ute

/Ingalill

fettmedkevlar
0

Rackartyg:

Jag sitter inte och påstår att hon föder upp hundar helt omedvetet, utan jag är nyfiken vad syftet med aveln är. Bara för sällskap? För att hundarna är bra i lynnet? Ja bara sådana helt normala frågor med andra ord, jag är frågvis och kan fråga vilken registrerad/oregistrerad uppfödaren den frågan utan att skämmas det minsta.

Så till TS, vad är syftet med aveln?

rackartyg
0

Du vill att valpköparna ska betala extra för din hobby? Låter underligt=)

Att du gillar att rusa runt på utställning och tävlingar är väl inget jag som köpare ska behöva betala för?
Det är ju DIN egen hund du meriterar och inte valpen.

Valpen blir inte automatiskt bättre för att föräldrarna har meriter.. eller hur?

rackartyg
0

Min gissning är att TS satsar på sällskapshundar med ett dåligt lynne. Förvånad

Det kommer alltid så korkade frågor så fort någon föder upp hundar utan stamtavla.

Marylojs
0

#56 Nu förväxlar du mig med någon annan, jag är ingen uppfödare utan helt enkelt en kräsen valpköpare. Jag har dessutom aldrig någonstans påstått att alla uppfödare inom SKK är seriösa.

Om man sedan inte ser värdet av att ha en uppfödare med meriterade hundar, ja, då tror jag inte att det är så stor idé att diskutera vidare. Visserligen ärvs inte meriter, men har flera hundar ur samma linjer tagit VM-titlar, då anser jag att det säger en del om aveln.

rackartyg
0

Jag skulle absolut inte påstå att valpar från meriterade föräldrar är det minsta bättre. Som du själv säger - meriter ärvs inte ner till valparna.

Och om uppfödningen säger det inget mer än att uppfödaren har utställningar och tävlingar som hobby.

rackartyg
0

Jag skulle absolut inte påstå att valpar från meriterade föräldrar är det minsta bättre. Som du själv säger - meriter ärvs inte ner till valparna.

Och om uppfödningen säger det inget mer än att uppfödaren har utställningar och tävlingar som hobby.

Marylojs
0

#59 Nu pratar jag inte utställningar utan riktiga tävlingar där hunden får visa sin arbetskapacitet. Där kommer du inte så högt upp i klasserna med en kass hund.

rackartyg
0

Jo, jag förstår att du menar tävlingar. Vad du menar med "riktiga tävlar" vet jag inte riktigt - jag trodde alla tävlar va riktiga.

Och vadå kass hund? Ingen hund föds med meriter.
Det är träning träning och träning som gäller om man vill tävla med sin hund - oavsett "gren"

Men fortfarande så säger föräldrarnas meriter inte ett dugg om valparna.

Singo-Torpet
0

för det första tycker jag att det hela spårat ur en anning!!!

#62 meriterna säger visst en del, (ex lynnet) vad hundarna troligen passar till osv… kolla bara på människan en familj som är musik inte och duktiga en så kallad med född talang ärvs ofta vidare till barnen som i sin tur blir duktia på musik…. så är de vare sig du vill eller inte… men ALLT ärvs inte oavkortat ned och visst måste du träna men det är lättre för en hund som har "rätt" genner för det

lätt förklarat.. .jag är ingen expert absolut inte ja födder inte ens upp men ja är läs kunnig och tar reda på saker!!!

rackartyg
0

VART har du läst? I "En galen värld" ?

Man ärver inte sina föräldrars kunskap - som musik (för att ta ett dåligt exempel - eftersom vi pratar om hundar)

Därimot är barn till musiker ofta musikaliska - men det beror inte på nån gen utan på miljön man växer upp i.

Du kan inte på alvar mena att du tror att valpar ärver sina föräldrars meriter?

nettisgansmoe
0

Ojoj vilka diskussioner….det skulle vara kul om tonen var lite trevligare:)

Varför föder man upp hundar??? Ja, det blir olika svar beroende på vem du frågar…

Våra hundar är sällskaps och till viss mån vakthundar, några har utbildat sina till svamphundar o dyl.

Hundar sprider glädje vare sig man tävlar med dom eller inte…alltså syftet kan vara att BARA ha en hund för att man tycker om djur och vill ha en kompis….Är det konstigt?

Många av våra valpköpare har under åren hört av sig, en del hälsat på och berättar hur mycket deras hund betyder för dom. Och det blir jag GLAD av.

Så till "vinsten"

När vi började sälja så sålde vi för 2.500:-…..

Vi har alltid veterinärbesiktigat, vaccinerat, chipmärkt och avmaskat valparna. Vi levererar dom dessutom…Igår lämnade vi en valp i  Stockholm…vi åkte alltså 50 mil. Allt för att se så långt det är möjligt att valpen får ett bra hem.

Eftersom vi tycker att hundmaten som finns att köpa är av taskig kvalitet, så gör vi egen hundmat. Köper älg och vildsvin som vi maler, blandar med benmjöl, morötter och kokt ris, ibland lite ägg.

Det hade givetvis varit billigare och bekvämare att köpa torrfoder:)

En stor anledning till att ha valpar är också att vi under många år varit och är fosterfamilj…Den känslan som en liten valp kan förmedla till en vilsen och olycklig unge är enorm. Ta sedan ansvaret som det innebär att få vara med att sköta valparna…

Såååå…..en hobby som skänker andra glädje…och oss själva…hjälper ungar som har det jobbigt…

Vari ligger felet????

Önskar er en härlig söndag!

rackartyg
0

Tack för ditt inlägg. Bra skrivet!

Zebben
0

#62 Nä, meriterna följer inte med valpen. Men en valp vars föräldrar och flera generationer bakåt har visat sådan god arbetskvalite gör att valpen har rätt förutsättningar att bli riktigt bra. Sen måste den självklart tränas och tränas för att få meriter den också.

En valp som har föräldrar med mkt dålig arbetskvalite har sämre förutsättningar att kunna bli bra, oavsett träning. Självklart finns det undantag. Men träning är inte allt, man måste ha en individ att träna med också och för att få bra förutsättningar krävs goda föräldrar.

ingann
0

#65 precis… jag blir så irriterad då folk tror att det kostar 0 att föda upp bara för att det råkar vara blandisar… 

o inte blir det ju billigare när man barfar som du gör;)

/Ingalill

rackartyg
0

Hur tänker du nu?!

Skulle en hund utan meriter vara en hund med dålig arbetskvalitet?

Tanken har aldrig slagit dig att det kanske bara är en  hund utan en tävlingskåt matte?

Zebben
0

#69 Det har jag inte skrivit. Jag skriver om förutsättningar och det är stor skillnad.

Om jag letar efter en hund att träna/tävla med så har jag större förutsättningar att få en bra hund med god arbetskvalite om jag letar hos en kennel där de har hundar i flera led bakåt med meriter. För meriter är ändå ett bevis för att hunden har presterat.

Men visst, jag kan köpa en valp efter helt omeriterade föräldrar och vidrare bakåt i leden och ändå få en jättebra hund. Men vet jag vad jag vill ha så betalar jag inte 10.000:- för en valp med okänd bakgrund. Då satsar jag hellre 10.000:- på en valp med många meriter på föräldradjur och vidare generationer bakåt.

Marylojs
0

#70 Tack Zebben, jag orkar inte riktigt förklara sådana självklarheter för vuxna människor, tur att du orkade… :-)

Singo-Torpet
0

#64 om du kan tänka lite själv så anger du svaret själv… för de första så ärver man olika anlag och så växer man upp i den miljön.. du får tro vad du villl men ja vet så ja ser ingen mening i att fortsätta disskutera detta i DIn otrevliga ton..!!

Singo-Torpet
0

#70 håller helt med dig..

Ellinor Johansson
0

# 70 Mycker bra skrivet!

Ellinor Johansson
0

När jag ska köpa en valp vill jag veta så mycket som möjligt om föräldrar ev. äldre syskon kenneln m.m.. Genom att känna till så mycket som möjligt om valpen stam har jag. Större möjlighet att få den typ av individ jag önskar.

När man köper en blandrashund är det inte så enkelt att veta hur vilka anlag som kommer att visa sig i valpen.

rackartyg
0

Hur tänker du nu?

Man kan ha precis lika stor "koll" på en blandras som på en renras.

Jag har fyra hundar, en av dom är en blandras.

Jag vet precis lika mycket om honom som jag vet om mina stammade hundar.
Båda föräldrarna till min blandras är stammade.

India
0

Instämmer med föregående talare! själv ville jag har en vallhund och då köper jag naturligtvis en med vallningsmeriterade föräldrar. Ingen 100 procentig garanti men nog ökar det chansen för att jag får en bra vallhund i framtiden!

Ellinor Johansson
0

# 76 Det är nog inte lika vanligt att man kan ta reda på lika mycket om sin blandras som man har möjlighet att göra om ett djur med stamtavla.

rackartyg
0

Nähä?

Om båda föräldrarna har stamtavla är precis lika enkelt.

ingann
0

#72 klart man ärver gener och i viss mån anlag men om du läser vad rackartyg skriver så står det att man inte ärver meriter…

om min hund har en internationell champion till mamma och pappa betyder inte det att min hund har samma chans att bli det, eller hur?

och så trodde jag det skulle vara slut på otrevligheter här nu efter KerstinP låste den andra tråden…

/Ingalill

India
0

#79 Olika raser har ju olika egenskaper och du vet inte vilka som kommer att slå igenom.

Ellinor Johansson
0

# 78 Japp där finns massor av information!

Vad som sen är arv eller miljö har du lättare att gå grepp om när du har så mycket historik.

Mischa
0

Klart man kan veta vad för härstamning ens oreggade hund har.

Detta förutsätter dock att man har tillgång till dom inblandade föräldrardjurens dokumenterade bakgrund, det är inget alla har eller vet.

≧◔◡◔≦

rackartyg
0

Vilka egenskaper som slår igenom vet du aldrig, rensas eller inte.
Alla valpar i en kull blir en blandning av sina föräldrar - så det är omöjligt att veta i förväg hur valparna blir. 
Även om båda föräldrarna är av samma ras har dom olika egenskaper.
En valpkull från två renrasiga taxar blir givetvis en Tax - men det säger ändå inte allt om hur valpen blir.
Det finns renrasiga taxar som är helt värdelösa som jakthundar.
Vist är det en jakthund - men kanske en dålig sådan?

Och med rasegenskaper hos blandraser är det såklart samma sak som gäller, valparna får lite av mamma och lite av pappa.
När man gör en kombination av två raser gör man givetvis en kombination av två raser som matchar.
Man blandar ju givetvis inte raser hur som helst. 

Du måste göra skillnad på seriös uppfödning och oseriös uppfödning.

rackartyg
0

Tror att du citerade dig själv?

India
0

#84 För mig är blandrasuppfödning i stort sätt alltid oseriöst. Kan finnas undantag om det är något alldeles speciellt man vill få fram.

rackartyg
0

Varför skulle blandras uppfödning i sig vara oseriös?

India
0

#87 Det är bara min personliga åsikt. Jag är helt enkelt emot blandrasuppfödning. Tycker att det finns tillräckligt med hundraser för att uppfylla allas önskemål. Ser även hundraserna som ett kulturarv. Sedan att det förekommer osundhet inom vissa raser skriver jag absolut under på.

Nikkis
0

Men vad är syftet med blandras avel?
Man kommer aldrig få en homogen ras 'bara så där', inte ens under flera generationer.

Vi har dessutom närmare 400 renrasiga hundar i världen idag, nog 17 finns det mer än en ras som kan passa varje enskild människa världen över och uppfylla dennes specifika önskemål.

India
0

Vill påpeka att jag inte har något emot blandrashundarna, dvs individerna. Jag äger en liten blandras själv och hon är helt underbar. Men..jag skulle aldrig drömma om att avla på henne och jag har heller inte köpt henne själv utan övertagit henne.

rackartyg
0

Syftet är förmodligen detsamma som i renrasaveln skulle jag gissa.

Nikkis
0
rackartyg
0

Hur kan du behöva få det förklarat för dig?

Jag är galet trött på diskussionen om blandras avel.
Den ligger på en så knepigt låg nivå.

All avel ska ha samma syfte - att ta fram sunda hundar med egenskaper som passar för det tilltänkta ändamålet.

Hur svårt skall det vara?

Nikkis
0

Därför att jag inte förstår hur man kan tro något så befängt att man kan få en homogenras bara sådär! Än mindre tro att man kan förbättra en/flera raser.
Isynnerlighet utan samråd med SKK eller FCI, aldrig i livet att det godkänns. 
Dessutom är det så att man ska förbättra avelsarbetet gällande rashundar, så sker det av riktigt kunniga uppfödare som är Väl insatta i sin ras och genetik, detta med support av rasklubbar, SBK, KK, FCI mfl. Allt kommer dessutom att stambokföras och följas med största noggrannhet.
Alltså inget för en simpel privatperson som inte vet bättre.

Dessutom, med blandrasavel, vilka egenskaper är det man vill få fram, som våra rashundar redan Inte har?
Varje valp/kull kommer skilja sig från den andra(trots samma föräldradjur), eftersom det Bara är simpel korsning av diverse ras/raser.
Återigen, det krävs generationer för att få fram en homogen ras, så är det bara. Så du kan ta ditt argument och kasta det långt bort, för det håller inte.

rackartyg
0

Vilket av mina "argument" menar du att jag ska kasta långt bort? Flört

SKK  är en intresseorganisation.. 
Och SKK har inga krav på genetiska kunskaper för sina anslutna uppfödare.

Så vad du menar med att uppfödning sker av kunniga uppfödare förstår jag inte alls. SKK.s anslutna uppfödare är vad du kallar "simpel privatperson"

Nikkis
0

Du förstod uppenbarligen Inte vad jag menade. De flesta, seriösa uppfödare är mer insatta i allt vad avel heter, mer vad du, TS eller jag kanske är, hänger du med?

De finns uppfödare som verkligen Vill förbättra sin ras till det goda, och det trodde jag var givet att det var dem jag syftade på.

Jag menar att det argument om blandisuppfödare som du skrev om längst ner i # 93

rackartyg
0

Jag förstår inte sambandet mellan seriösa uppfödare och SKK.
SKK har inga krav på sina anslutna uppfödare.  

Vist finns det uppfödare som vill "förbättra" sin ras.
Men dom behöver inte nödvändigtvis vara anslutna till SKK. 

SKK är en intresseorganisation.

Nikkis
0

Gah, du förstår uppenbarligt fortfarande inte vad jag menar.

Ex: Ska man förbättra en ras, säg Neopolitansk Mastiff, och detta kan inte ske såvida man inte korsar in en annan Mastiff ras.
För att detta Avelsarbetes ska godkännas, i ett försök att rädda rasen, så ska detta ske i samrådan av alla inblandade som godkänner detta, och isåfall blir det väl FCI eftersom dom är högsta hönset.

rackartyg
0

Om du skriver vad du menar blir det betydligt enklare Flört

Jag har inte pratat om att ta fram en ny ras eller förbättra en ras.
Jag trodde vi snackade om blandras avel. 

FCI eller SKK har ingenting med det att göra.

Du frågade mig vad syftet med blandrasavel var.
Och som svar fick du ""All avel ska ha samma syfte - att ta fram sunda hundar med egenskaper som passar för det tilltänkta ändamålet.""
Alltså en sund hund - med eller utan stamtavla.

SKK och deras uppfödare har ju för övrigt misslyckats med en hel drös av hundar - hela raser till och med..

Det visar ju ganska tydligt bristen på krav och kunskap hos deras uppfödare.

Babbett1
0

#99 Det finns ca. 300 olika hundraser, det borde gå rätt bra för de flesta att hitta en ras med de egenskaper som passar för det tilltänkta ändamålet.

Blandrasavel är ett hån mot alla de som genom årtionden jobbat för att ivarata en specifik ras särpregel, man föringar deras insats.

Att dessutom blanda två raser med helt olika egenskaper kan ge helt oväntade effekter, för inte att tala om alla blanraser som inkluderar så många fler än 2 raser….

Enda anledningen jag tycker det är ok med blandrasavel är vid tillfällen som nikkis beskriver…

Jag fattar inte ens varför jag orkar kommentera, tråden är trots allt en annonstråd Tyst

Ellinor Johansson
0

# 99 Jag har läst det du skrivit i tråden. Du dömer ut SKK, deras uppfödare samt olika  tränare på löpande band. Jag tycker synd om dig du verkar så besviken och bitter på allt och alla.

Jag är säker på att din kontakt med andra skulle bli bättre om du var lite mer ödmjuk.

Vem är du som ger dig själv mandat att anse att uppfödare anslutna till SKK brister på krav och kunskap?  

Vad menar du med inlägg  # 85?

India
0

Konstigt, "rackartyg", det där ordet ödmjuk verkar dyka upp när du är i närhetenOskyldig

V-lang
0

#100  Håller med dig, det här är en annonstråd som jag tycker har urartat till en disskution om blandis eller icke blandis.

Visst var alla valparna sålda? Ute på blandis sidan brukar dom stänga tråden då Skrattande

rackartyg
0

I inlägg 85 menar jag precis det jag skrev. Du citerade dig själv.

Jag vet inte om du vill ha nått svar på inlägg 101?  

(Du verkar mest kräkas upp dina åsikter om mig. 
Och jag är inte det minsta intresserad av vad du tycker om mig. 
Tror att jag har sagt det innan? 
Om du känner att du gärna vill diskutera min personlighet kan du väl göra det i ett PM men någon annan? )

Lite snabbt svar ska du får ändå.. eftersom du ändå hade EN fråga ibland dina påståenden i inlägget Flört

Man behöver inte ha några "mandat" för att ha åsikter om SKK.
SKK är en intresseorganisation för hundägare. Thats it. 
Dom är ingen ansvarig myndighet på något sätt.

SKK är att  jämföra med en innebandy klubb förutom då förstås att SKK anordnar utställningar istället för matcher.

Ändå har dom  flesta i Sverige ett jätte stort förtroende för en uppfödare som är ansluten till SKK.

SKK har inga kunskapskrav på sina uppfödare - vad är det Du har förtroende för?

Vilken idiot som helst kan starta en kennel.  

Du verkar  tillhöra SKK fanclub?
Hade varit kul att höra dina åsikter om Schäfer - Bulldog - Amcocker för att ta några ex.

rackartyg
0

Tråkigt att det stör dig.

Men tur ändå att det är helt upp till var och en att köpa vilken hund man vill.

ingann
0

Jag måste nog hålla lite med rackartyg här. För att bli godkänd uppfödare av SKK räcker det med att köpa en stammad hund och ansöka om kennelnamn. De gör sedan 1 hembesök i vilket de i princip kollar hur stor yta du har och var man planerar att ha kullen…

Ville de ha SERIÖSA uppfödare med KUNSKAP skulle de ställa krav på tex utbildningar, gärna i genetik, ha kurser med prov i kunskapen om hundarna osv.. Då först skulle jag säja att SKK-anslutna uppfödare anses seriösa Flört

/Ingalill

Marylojs
0

#106 Så för att SKK inte är perfekt kan man skita i att vara med och köpa blandis av någon som står helt utan kolla och insyn menar du? Kullar på varje löp år efter år efter år, den som kommer med pengar först får valpen osv… 

Nej ni, visst finns massvis att förbättra inom SKK, men det är en STOR skillnad mellan uppfödare inom SKK och utanför, nämligen kontrollen och möjligheten till att själv kontrollera. 

Långt ifrån alla uppfödare inom SKK är seriösa, men de seriösa uppfödare som finns, de finns inom SKK (eller t ex JRTC osv).

Karmatarerskanise
0

#107 Haha, så du tror på fullaste allvar att bara för att man inte är med i SKK så parar man hunden löp efter löp och säljer till första bästa? Glad

Det finns rötägg bland ALLA.

Marylojs
0

#107 Nej det tror jag inte att alla gör, men ingen kan förneka att det förekommer och som köpare finns ingen möjlighet till kontroll. Är man djurvän köper man inte blandisvalpar!

Nikkis
0

Nu snackar ni lite väl mkt goja faktiskt, SKK har visst en uppfödarutbildning som dom gärna ser att alla blivande uppfödare skall gå.

Sedan är det inte heller så enkelt som ni får det att låta att bli uppfödare, det är inte alls alltid ens ansökan om kennelnamn går igenom. Och för att valparna ska kunna reggas så måste föräldradjuren ha genomgått diverse hälsotester som finns för den ras samt gärna vara meriterade/Mentaltestade osv.
Det är inte alls bara att para med första bästa renrashane och regga valparna.

Jag stör mig något så fruktansvärt på er som stöttar blandrasavel och bojkottar SKK, ni verkar för det första inte alls vara så insatta, utan lyssnar gärna på hörsägen och drar egna felaktiga slutsatser, allt för att bla SKK ska bli så dåligt som möjligt.

Varför inte istället, om man nu ändå håller på med hund och Vill vara seriös, engagera sig mer i sakfrågan, och försöka se till att där SKK brister, göra förändring i det hela, så att det tillslut blir en mer eller midnre fulländad organisation?
Det vore väl ändå det bästa, eller hur?
SKK är inte alls ute efter att göra livet svårare för varken valpköpare eller uppfödare, utan dom försöker sålla bort dåligt folk OCH dåliga hundar!

Vad fanken gör blandisuppfödare som är så himla bra då?
Allt dom gör är ett enda stort skämt, dom kan lika gärna skita i mun på de verkligen seriösa (SKK anslutna)uppfödare som lägger ner enormt med både tid och pengar på sin avel, för att föra sin ras framåt till det bättre. Ni ska dessutom veta, att i det stora hela så är det sällan man går med vinst.

Marylojs
0

#110 Tack för ditt välformulerade inlägg, jag kan bara instämma till fullo!

India
0

#110 Skrattande du är bra..

Craz-y
0

#110, SNÄLLA ta och acceptera att alla inte tycker som du!

ingann
0

#110 Jag är uppväxt i en kennel så jag vet hur lätt det är, min syster har kennelnamn (fast hon har inte startat sin uppfödning än) Flört

Jag menade att det skulle vara ett KRAV på uppfödarutbilding vilket det inte är idag…

Enda kravet för att regga valparna är att båda föräldradjuren är hälsotestade för sina rasspecifika sjukdomar…

Så tror du att jag snackar goja så är du helt ute och cyklar!

Sen har jag aldrig påstått att blandisuppfödare är BÄTTRE än renrasuppfödare, men många är heller inte sämre!

/Ingalill

Marylojs
0

#114 "Enda kravet för att regga valparna är att båda föräldradjuren är hälsotestade för sina rasspecifika sjukdomar…" 

Personligen tycker jag inte att det är en så trivial fråga, tvärtom!

ingann
0

#115 Självklart är det inte trivialt, men jag tycker det borde vara krav på vissa tester för ALLA raser, så som höftröntgen, ögonlysning o sånt. För även om det inte är ett rasspecifikt problem med höfter på en ras så kan den ju ändå ha höftledsfel, eller hur?

Och är det inte rasspecifikt så behövs inte den testen innan parning och uppfödaren kan para på ett djur med det felet.

/Ingalill

Karmatarerskanise
0

Marylojs. Lägg ner. Jäkla trams att man inte skulle vara djurvän för att man köper blandras! Du sitter på ett forum med en massa blandras ägare. Du påstår alltså att vi inte är djurvänner.

Tillåt mig småle! Det du skriver visar ju att det de flesta tänker om SKK är rätt.

SaraC
0

Vill TS att tråden ska låsas gör vi det!

Annars föreslår jag att alla nu håller sig till TRÅDENS ämne om ni vill skriva i den. Vill ni diskutera avel finns det flera trådar om det redan, och det går även att skapa en ny.

För att göra ett försök att återgå lite till trådens ämne så frågar jag ungefär samma sak som TS, tror ni att finanskrisen drabbar även hundvärlden?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ingann
0

#118 ja, jag tror det. har folk mindre pengar i plånboken, lägger de nog dem på annat än ett dyrt hundinköp med tillkommande merkostnader..

/Ingalill

rackartyg
0

Alla som har en uppfödning (många djur) kollas upp.
Det är inte SKK som är ansvarig för djurhållningen i Sverige.

Det är kommunen (djurskyddet + miljö) och det är jordbruksverket som har "koll" på hundar och andra djur i Sverige. Inte SKK.

Ett bra exempel är York uppfödaren. Tog dom 65 hundar från honom? 

Hans kennel va reggad i SKK.

Om du tror att kennlar anslutna till SKK kollar mer regelbundet att andra uppfödare så är du lite ute och cyklar.

rackartyg
0

Är man djurvän köper man inte Schäfer eller ex Bulldog.

Blandraser plågas inte med dåliga höfter och problem att förlösa sina valpar eller med andningsproblem för att nån vill ha en hund med extremt platt nos.
Den typen av djurplågeri är det SKK och deras anslutna uppfödare som står för.

gejsa
0

#121# Nej, nu får du banne mig ge dig rackartyg. Vad är det du håller på med eg? Snart borde du faktist bli avstängd härifrån. Du tjaffsar ju snart i varenda tråd. Du är så bitsk så jag förstår inte vad som fattas dig. Om du inte mår bra kan du inte sitta här och slänga ut en massa skit till alla. Gå och gör något annat i stället. Jobbar inte du med hundar? Eller har du inga hundar att jobba med?

India
0

#121 Var inte länge sedan en hund här i närheten avlivades pga väldigt dåliga höfter. Hon var en blandras. Det du säger en rent struntprat.

Babbett1
0

#114 Om det finns så många bra och duktiga blandrasuppfödare, varför kan de inte hitta en ras att jobba med….bland de ca. 300 som finns? Är det för att det är för dyrt att köpa en renras? För dyrt att registrera och div. annat som gör att det kostar mer än det smakar?

ingann
0

#124 Det får du väl fråga uppfödarna om. JAG är inte uppfödare av något och kommer heller aldrig att bli.

Den stora skillnaden mellan oss är väl att jag inte dömer någon pga deras val!

Kan tråden återgå till vad den handlade om nu som Eros bad om?

/Ingalill

MagicPaws
0

OJOJ orkar inte ens yttra mig om diskutionen i tråden men valparna var söta ändå, "trotts" att de är blandraser Kyss

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

rackartyg
0

Vilket inlägg var det som gjorde dig så upprörd?

Är du arbetslös menar du eftersom du har tid att sitta här?
Fördelen med att vara konsult är att man jobbar när man vill. 

Och alla Schäfrar med höftfel har du helt missat eller?
Att förneka att det är STORA hälsoproblem inom många raser visar på okunskap - eller möjligen att man har en otroligt stark vilja att inte se sanningen.
Det finns "hälsoprogram" på flera olika raser - för att man har misslyckats totalt med aveln. 

Det är inte dyrare att föda upp renrasvalpar än vad det är att föda upp blandrasvalpar.

Jag vet faktiskt ingen som har köpt en blandras för att dom inte har råd med en renrasig hund. Det är väl bara så att alla inte bryr sig om stamtavlan lika mycket?

Om man bara skall ha hunden som sällskapshund - det vill säga att man inte vill avla eller ställa ut hunden så kvittar ju stamtavlan.

Lite hemskt att du tror att renrasiga hundar på något sätt är bättre än blandraser. Du pratar om det som att det skulle vara en "klassfråga"

Nikkis
0

Klart det är dyrare med att föda upp rashundar än blandraser!

Mer eller mindre fasta utgifter, det finns massa mer olika hälsoundersökningar som jag inte tagit med då det är olika från ras till ras.

Men ungefär;

Medlemskap i SKK och rasklubb, ev. ngn annan specialklubb, det går väl på ca 1.000 kr/år.

HD/AD röntgen; Beroende på vart, men ca 1.600 kr/hund + ca 300 kr för avläsning hos SKK

Ögonlysning: 600-1000 kr/Hund, rek. är att ögonlysa en hund 2 gånger under dens livstid.

Patella: ca 700 kr/hund

MH: ca 400 kr

Språngavgiften är olika men säg ca (plus?) 1.000kr/levande valp

Vaccinering, besiktning samt vaccination av kull, vissa ställen har 'paketpris'. Men säg ca 700-1000 kr/valp

Reggning, ca 1500kr/valp

Många uppfödare meriterar sina hundar, bruks/lydnasprov ca 150-400kr/hund, utställning ca 400 kr/hund

Många uppfödare, av bla bruksraser anordnar dessutom kull MH samt röntgen, vissa uppfödare betalar hela kalaset själva, eller låter valpköparna betala något av det.

För att inte tala om hur mkt det kostar i bensin och ibland boende + mat när man åker runt. Vaccinering och avmaskning av hund räknar jag inte heller med, eftersom det är ett måste.

Detta är alltså ungefärliga priser, som jag sa-det är sällan man går med vinst.

Blandisuppfödares kostnader, typ: Ibland AD/HD röntgen, besiktning, märkning samt vaccinering av kull, ev. språngavgift-enligt 'överenskommelse'. Om det är en *host* "seriös" blandisuppfödare.

Så, står du fortfarande fast vid att det kostar lika mkt att föda upp rashundar som blandraser?

Kan även tillägga att ett snitt kostar ca 15-20.000 kr, mer om det sker nattetid. Alla har inte en försäkring som täcker snitt, men även om man har en sådan, så täcker försäkringen bara Ett snitt/hund.

Nikkis
0

Jag skrev att det är inte Alltid man får ett kennelnamn godkänt.

Jag är också uppvuxen på kennel, min mor är fd (hund & katt) uppfödare. Nu ska hon dra igång igen. Men jaha, Och?

Men jag håller med dig, uppfödarutbildningen borde vara ett krav.

Som jag sa, visst har SKK lite brister (dock är det väl något som ligger i 'betraktarens ögon',) men det blir inte bättre av att folk bojkottar dem, för Vad egentligen? Varför inte bara ta tag i saken och pressa dom, för det kan Alltid, Alltid bli bättre. Gäller bara att man försöker göra något åt det.
Dessutom, man kan inte heller tillgodose varenda människas önskemål, det handlar om prioritering.

Nikkis
0

Hörrni, jag har startat en ny tråd om det här. Vi fortsätter diskussionen där än att förstöra den här tråden.

Sorry TS.

Länk till nya tråden

Skrattande

rackartyg
0

Oj vilken underlig beräkning.
Du har med bensinavgifter! Vad har det med renras / blandras att göra?!

Sen undrar jag verkligen vilken ras du håller på med?!

För vilken ras behövs både patella HD/AD och ögonlysning på valparna?
Och sen skriver du snitt?  Har du det som "standardutgift"
En ras som inte kan föda naturligt på grund av SKK.s hårda avel eller? 

Låter som en "sund" ras? Jisses! 

Sen kan du räkna bort medlemsavgiften i SKK, den  har du även om du inte tar en kull. 

Språngavgiften har man på blandrasuppfödning med.

Vaccination och vet besiktning gäller för på blandrasvalpar med.

Och ev jouravgifter och vet kostnader är detsamma.

Och kostnader för meriter är som sagt för det egna egot.

Kvar har vi alltså kostnader för stamtavla / reggning i SKK.

Hm… Om jag står fast vid att det inte kostar mer att föda upp renrasiga hundar? Ja, det gör jag.

V-lang
0

#110 Rackartyg jag höll med henne om att det var en annonstråd.

#117 Hera håller med dig, mycket bra skrivet.

Singo-Torpet
0

Kanske ska fortsätta i den andra tråden… och om de nu inte redan är försent så kan man ju sluta förstöra denna…

V-lang
0

Såg precis att dom fixat en…jättebra Glad

amela87
0

Själv har jag ingen hund men går i tankarna på att skaffa min första. Jag har läst hela tråden här o tycker inte att nån håller sig till ämnet. Sen att man tycker att renrasiga hundar e bättre än andra tycker jag är en smak sak, men man ska inte tvinga andra att tycka det samma. Finns inget som säger att om jag väljer en renrasig hund att den är bättre för mig än en blandras. (Sen beror det på vad man skall ha den till men jag syfftar på personligheten) Efter att ha läst tråden så lutar det faktist åt blandras hållet, visste inte att människor kunde va så mycke emot hundar som inte är renrasiga..herre gud, dom är väl lika mycke värda som nån annan?

(Nej..jag kan inget om avel..det är bara min personliga åsikt som individ & djurvän)

Iaf Hoppas du får sålt alla! Glad Dom ser urmysiga ut!!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.