Hosta(?) hos gammal hund
Min snart 11åriga springer spaniel hane har på senare tid börjat få en hisklig hosta. Inte jämt, utan bara några gånger i veckan. Det låter som om man håller på att strypa en åsna när han håller på att hosta, eller vad han gör. Någon som känner igen den "symptomen" och kan sätta ett namn på vad det är för något?
Kommer det slem med så kan det vara kennelhosta….men det brukar läka ut sig av sig självt
Tror det är kennelhosta. Är väldigt mycket i år sa vår vet.
Hades har det, och det är inte ofta det kommer slem.

Han drar inte hysteriskt in luft genom nosen? Iså fall är det nog nos kvalster, är det regelrätt hosta kanske du bör kolla upp det.
Ring iaf veterinären det är alltid gratis.
Har svårt att tro att hunden hostar några ggr i veckan av kennelhosta om hon håller på som vanligt med honom? Men jag är ingen expert :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Kan även vara "hjärthosta". Dvs lite hjärtsvikt, vilket är vanligt på äldre hundar. Även min gammelman (labbe 11 år drygt) har
börjat hosta lite och det är dags att besöka veterinären för konsultation.
Håller annars med #3 om det är så han drar in luft genom nosen. Det låter väldigt mycket och kan misstas för hosta.
Hades har kennelhosta, men hostar bara några gånger om dagen. Och då kraftigt. Så alla hundar hostar inte hela tiden.

tror det är "hjärthosta"
Ja, eller så kan det ju vara så att din gamla gubbe inte har hälsan som han hade förr, och blir lite hostig av den kyliga luften. :)
Det kan vara mycket.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Jag får studera honom nästa gång han sätter igång.

Han ska nog till veterinär, låter som hjärthosta som de andra ovan skrivit. Det verkar som de hostar när det samlas vätska i lungorna för att hjärtat inte riktigt orkar med att pumpa. Man kan behandla det i tidiga stadier, med digitalis (hjärtmedicin) och vätskedrivande medicin.

God fortsättning på er alla! Min lilla Milu som är 11 år, men känner sig och uppfattas som en unghund, får fnatt när vi får besök och rusar runt i en vansinnig hastighet och får sedan hosta, har själv astma och lider med honom. De senaste dagarna har det varit värre, kanske beroende på kalla luften(-11 grader). Men om det är hjärthosta skulle man väl märka att han inte orkar som vanligt, men han är lika pigg och alert och skuttar omkring ute utan svårighet. Är det normalt?
"Det låter som om man håller på att strypa en åsna" låter som noskvalster tycker jag… så lät vår gamla cavalier:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Den andra hunden visar ingen symtom på det alls, hon har inte hostat nån gång i sitt liv verkar det som.. Både noskvalster och kennelhosta smittar väl från hund till hund.
det behöver det inte göra… vår cavalier hade noskvalster flera gånger men varken sheltien han bodde med eller nån av de hundar han dagligen umgicks med fick det…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Dom kan väl ha noskvalster utan att visa symptom på det, rätta mig gärna om jag har fel, har iaf behandlat alla i flocken när vi behandlat.
#14 Det första jag tänkte på när jag läste din tråd var hjärtat. Hunden är gammal och en spaniel.
Kolla upp honom så slipper du fundera på vad det kan vara.
Lycka till Bleenda

Han ska få en veterinär undersökning i julklapp