Svart/Vit Collie?
Har just hört en som har skaffat en Collie som tydligen var svart/vit. Är det en godkänd färg hos Collie? Det är det hos sheltie men jag trodde inte att det var det hos Collie.
Är det någon som vet?
Det är inte en godkänd färg i Sverige, så mycket vet jag. Hur det står till i till exempel USA är jag inte säker på, men jag vet att det finns fler godkända färger och teckningar där.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Ok. Tack! Jag kollade tidigare på Colliens rasstandard och där stor bara sobel och vit, trefärgad och Blue Merle. Men det stod också att från början fanns Collie endast i Svart/Vit och Trefärgad. Därför blev jag lite osäker.
Personerna som har köpt denna hund har dessutom tänkt ställa ut den och är så nöjda att dom har fått tag i en så ovanlig färg..
Okej, låter konstigt att de har tänkt ställa ut… Men nu börjar man ju undra om jag har rätt, men jag har läst på en del om collie- och sheltiefärger, och minns väl att det som skillde rasernas färger åt var att sheltien hade svart/vit, vilket inte collie hade. Jag funderar ju på att skaffa collie som nästa hund, och inte har jag någonsin stött på en svart/vit.
Googlingar på diverse sökningar som har med svart/vit collie att göra ger verkligen inte många resultat, så det känns som att jag borde ha rätt…
Med vänlig hälsning
kan inte låta bli här vill ni att jag frågar snoddens uppfödare,för hon vet ju säkert?,jag kan maila i kväll så har jag säkert svar i morrn
MVH
Lena

det var ju lite dumt att inte dem kolla det innan och om de köpt från en uppfödare borde dena rimligtviss upplysa om detta. skulle iaf jag gör men ja syslar inte med hundavel utan ragdoll (katt) och därföre kommer de ju även att de blir fel på teckningen och då uppger man ju det så personen ifråga vet att detta inte är för utställning.
Här nämns bara trefärgad, sobel och blue merle:
http://www.skk.se/pdf/regler/regbest.pdf
Det där borde ju stämma. Tycker ändå du kan fråga dina uppfödare, Lena! Om hon är insatt så skulle det vara kul och veta om svart/vit är godkänd i andra länder, vad för andra färger det finns i andra länder och sånt. 
Med vänlig hälsning
6,hon är ju collie uppfödare så hon vet
,ska höra berättar i morrn…..
#3 Jag blev också osäker. När jag fick höra att hon hade skaffat en svart/Vit som hon skulle ställa så sa jag först direkt att det inte är en godkänd färg på Collie, men sen så blev jag osäker. =P
#4 Det får du gärna göra. =) Jag blev så himla nyfiken.
#5 Det är en vuxen hund som omplacerades tror jag. Men jag tror att hon köpte den från uppfödaren. (Vilken söt bild, förresten) Tycker också att hon borde fått veta det isåfall.
8, förstår det…jag är ju inte så mycket för utställning jag heller,men borde hört det från ett annat forum jag är med i om det var ändrat…
fick mail från min uppfödare nu och det är inte godkänt att ställa svart vita collies…angående staterna som bogart frågade efter så har jag skickat frågan vidare och återkommer med svar när det kommit……
MVH
Lena
Hejsan Bogart…har pratat med en mångårig collie uppfödare från norge nu….och hon vet att svart vita collies icke är godkända där heller,hon ställde ut där senast för en månad sedan
.
mvh
Lena
#9-10 Tack för hjälpen, Lena! =) Då slipper jag fundera på det.
(Missade ditt PM, såg det först nu. Det är därför jag inte har svarat.)
11 helt okey
Okej, tack Lena, kul att lära sig mer. Är ju som sagt väldigt intresserad av collies och är mycket sugen på att skaffa en. 
Med vänlig hälsning
13,vad kul jag finns inne på blandis om du vill ha tips vidare
det förekommer ju annars en del svart vita shelties.
≧◔◡◔≦
15 mm men dom är godkända så