Sunt vad människan gör
Till en dokumentär som gjorts för
BBC:s räkning..
Tycker den talar sitt tydliga språk själv och skulle vilja göra en liknande i Sverige för att se om det var liknande resultat här!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Stackars hundar! Jag klarade bara att titta ca 5 minuter 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ingann; eftersom du skrev så så vågar jag inte ens börja titta 
Jag är inte så bra på engelska, men som jag förtått det hela så är det ett utpräglat djurplågeri i högsta grad.
Skk har här i sverige tagit tag i de värsta raserna och ska ha koll på exteriördomarna, även de utländska domarna och se till att de dömmer de rastypiska hundarna. Inte efter eget tycke och smak.
För det är faktiskt mycket domarnas fel. Dom har enorm makt i ringen och kan styra uppfödarna till ett riktigt elände.
#2 Det handlar om sjukdomar som hundarna får när de blir sönder avlade. Mycket intressant faktiskt, och som visar hur sjuk mycket av rasuppfödningen är i dag.
Okey, då ska jag nog kunna kolla.
Har sett den där tidigare, och såg den för andra gången tidigare idag faktiskt. Tycker verkligen att det är helt galet. En positiv sak ändå är att de nämner SKK och att SKK har förbjudit linjeavel med för närbesläktade hundar. Låter som att vi är lite bättre i Sverige i alla fall, men mer krav på hälsotest och sånt hade verkligen inte skadat.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Kan se det på denna datorn, får kolla på den andra sen.

Tack för länken! Det gav oerhört mycket att få se sina egna tankar bekräftas, igen.

Tack för den länken! Man kan väl glädja sig åt att situationen kanske är någt bättre här, eftersom man inte längre tillåter tung inavel. Men det finns mycket att göra.
När jag höll på mycket med hundar på 70-talet var sk linjeavel populär. Jag hade bekanta som på ledande uppfödares råd parade syskon och halvsyskon i flera generationer. Eftersom mina föräldrar var genetiker undrade jag varför de gjorde detta, det måste vara fullständigt galet. Svaret var, precis som i filmen, att det var det bästa för rasen. Dessa hundar fick valpkullar där ibland bara en av alla valpar åtminstone såg frisk ut vid födseln, de andra i kullen fick avlivas direkt pga svåra missbildningar. Det fick naturligtvis köpare och andra aldrig veta.
Det är ju helt sjukt att folk är så dumma i kolan att man medvetet avlar på osunda och sjuka djur! Att det är tillåtet är ju bara helt ofattbart!

Vad som egentligen retar mig mest är det faktum att människor sätter på sig skygglappar och låtsas som att det inte finns problem. Att inte låta hälsoundersöka djur som går i avel bara för att.. ja vaddå? Vet man att det finns sjukdomar som har en hög frekvens inom den rasen man avlar på så tycker jag personligen att man undersöker, varför vill man avla fram sjuka djur? För att tjäna pengar? Det är i min lilla värld en form av misshandel att inte bry sig mer om djuren än att man avlar på vad som helst och struntar i risker för att djuren får svåra sjukdomar och plågas. När vi har satt oss över naturens "fortplantningsprogram" så får vi ta ansvar för det vi gör! Som det ser ut nu när den genetiska mångfalden inom en del raser är så liten som den är blir det ruskigt svårt att ta sig ur situationen. Fy… människor…
åh, jag störde mig på vad den där människan sa om shäfrar i början av filmen! att show hundar/shäfrar är den korekta hunden.. men hur fan!? den kan ju inte GÅ!!
usch jag blir så irriterad på sånt här, men ack så intressant att kolla på. detta får mig starkt att köpa en blandras i framtiden! för blandrashundar är ju de "friskaste" hundarna i första generationen.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Har tittat på filmen och är lite funderande… Hur mycket av innehålet stämmer egentligen m SKK?? Som ridgeback… avlivas verkligen friska valpar bara för att de inte har "ridgen" i Sverige??
Detta är egentligen vårt eget fel… Ja grät när jag såg boxern som hade epilepsi…. Ibland undrar jag hur vi egentligen är funtade 
Cina

#13 huruvida det förekommer kullning hos ridgebackuppfödare i Sverige bara för att en valp inte har ridgen vet jag inte, men jag vet att det i det fördolda faktiskt förekommer att uppfödare kullar valpar för att de har fel utseende och det tycker jag är hemskt!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag vet att vissa scäferuppföd förr avlivad långhårsvalparna eftersom de inte är rasst. om förekommer nu vet jag inte, men tyskarna gör det fortfarande och jag tycker det är horibelt …. förstår inte människor som tar linjeavel i försvar…
Krama era pälsklingar… jag ska göra det, med både mig GD och min långhåriga schäfer… =)

#3 Att SKK har tagit tag i problemet är rent skitsnack.
#6 SKK och anslutna uppfödare i Sverige är inte det minsta bättre.
#13 Ja friska valpar och hundar avlivas i Sverige. Om dom har fel färg eller om ett öra sitter lite fel till och med.
Ett ex är pudeln.
En Pudel i black and tan är inte godkänd i Sverige - och därför avlivar uppfödare anslutna till SKK valpar som föds med den färgen.
Eller långhårig Schäfer och vit med - innan den tilläts.
SAmma med vit boxer.
#12 Det ser inte bättre ut för Schäfern i Sverige. Konstigt bara att det är så lite debatt om det.
#14 Jag vet att det förekommer.
Inte bara med Ridgen.
#2 Hera - du borde verkligen se den. Alltid lite jobbigt att se hundar som lider Dom värsta bilderna som är är i början. Hundar som inte kan gå och hundar som får EP anfall.
Att alla inte har bojkottat SKK ännu är helt otroligt!!!
#16 Hur vet du att det är skitsnack att skk inte jobbar på det här problemet? Har du bevis?
Jag VET att dom jobbar på det.Men det kanske beror på att jag är ansluten och godkänd av skk. Är du det?
Jag sitter helt målös.
Viste att det var stora problem med avel över huvud taget. Vare sig det är hundar, katter eller något annat djur.
Men att folk inte gör någonting åt det, att problemen ignoreras totalt det trodde jag inte.
Till och med jag som inte kan någonting om rasstandard eller om avel kan se att visa raser har stora problem.
Nej, människan förstör allt som är underbart med världen. Det kommer inte att störta ner någon komet i våran planet. Vi förstör den innifrån…

Om du VET att dom arbetar på det skulle det vara intressant att se DINA bevis på det.
Om jag är "godkänd" av SKK? Vad menar du med det?
#19 Jag hjälper till på en uppfödning. Vi arbetar efter något som heter RAS= Rasspecifik avels strategi. Och det gäller alla raserna vi har. Och det är ett sammarbete med skk, rasklubben och genetiker.
Allt för att rasen ska hålla sej frisk.
Och när man visar sej så "anti" mot skk brukar man inte ha rent mjöl i påsen

Hälsoprogram och liknande är inte samma sak som att ta tag i problemet!
Att man är "anti" mot SKK har ingenting med "rent mjöl i påsen" att göra.
Vad får dig att tro det?
Jag är "anti" till SKK för att dom står bakom osund avel.
#21 Hon tror väl så, för att man kanske har brytit mot skk's regler, och blivit avstängd, då brukar de flesta bli "anti" mot skk.. så är det med nästan allt.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

#21 om du inte tycker att hälsoprogram och liknande är att ta tag i problemet så kanske du skulle vilja vara vänlig och tala om vad du tycker man ska göra för att ta tag i problemet då?
_**/Mvh Anne

Jag kollade på hela filmen och jag kan bara säga att jag tänker då aldrig köpa en hund ifrån Storbritannien.. fy fan vad hemska saker hundarna måste utstå

Hälsoprogramen som SKK har tagit fram hjälper inte eftersom dem är riktigt tama. Man tog fram en nordisk strategi för förbättrad avel och hundhälsa 1996 - hur mycket har förbättrats sedan dess?
Problemet är rasstandarden (som inte har setts över) och framför allt hur domarna dömer på SKK.s utsällningar
SKK har en "code" för sina anslutna uppfödare.
1. Endast funktionsmässigt sunda hundar ska
användas i avel. Uppfödaren ska försäkra
sig om att avelsdjuren har god mental och
fysisk hälsa.
2. Var och en som väljer en hund till avel
ska göra en bedömning av om hunden är
mentalt och fysiskt lämpad för avel.
3. Avel och utveckling av hundraser ska vara
målinriktad, långsiktig och hållbar så att
den inte resulterar i sjukdomar, dåligt
temperament och bristande bruksegen-
skaper.
4. Avel ska bedrivas så att den genetiska va-
riationen i rasen bevaras och helst ökas.
5. Så länge valpen är kvar hos uppfödaren
ansvarar denne för att valpen har en miljö
som gynnar den fysiska och mentala ut-
vecklingen och garanterar en god sociali-
sering.
ALLT ansvar läggs på uppfödaren - som helt saknar kunskap om genetik.
Ser du problemet?

#25 jodå jag ser flera problem, men det jag undrade var vad du tyckte skulle vara en lösning på alla dessa problem =)
_**/Mvh Anne

Det är inte mycket bättre med hundarna i Sverige
Man hade lika gärna kunnat göra inspelningen i Sverige och om SKK.

Jag är inte part i målet, inte ens medlem i SKK, men jag tror att man här i Sverige åtminstone har försökt förbättra. Jag har läst de vetenskapliga artiklar som ligger till grund för filmen och tittat lite på vad som görs här. Genom mitt jobb så har jag en viss kunskap om genetik.
En av världens bästa forskare på hundgenetik finns i Sverige och hon samarbetar med SKK. Man försöker kartlägga DNA bakom ärftliga hälsoproblem hos hund. Vissa "hundmänniskor" har tagit lärdom av det man vet hittills och det finns några rasklubbar som arbetar mycket aktivt. Men det är långt kvar. Problemet är nog att hunden egentligen är en egendom och en saluvara, precis som en bil eller en möbel. Ägaren/uppfödaren kan göra som han vill.
Det värsta i filmen var att se alla ledande rasföreträdare och domare, de som styr utvecklingen, uttala sig med medeltida kunskaper om genetik, dvs inga alls, kunskaperna liknade trolldom. Samma elände som det var för 40 år sedan. Dessutom påstod de att den genetiska forskningen var skitsnack - de visste minsann bättre. Var och en med den minsta kunskap om genetik inser att de är på väg att skapa en katastrof med den inställningen. Om man inavlar för att, som de sa "uppnå en idealtyp" så koncentrerar man också de sjuka anlagen och de koncentreras ännu mer.
Det största problemet är tydligen att det inom vissa vanliga raser finns en så liten genpool att det är svårt att göra något för rasen om man inte tillåter tillskott av gener genom parning utanför rasen. 90 procent av de gener som fanns för 40 år sedan har försvunnit genom inavel och alltför flitigt användande av några få hanar. I rasen Boxer i England så finns det 10 000 tals registrerade hundar, men de är genetiskt bara 50 olika, så lika är de pga inavel. Även svenska veterinärer har skrivit om att de vill se tillskott av nya djur utanför raserna för att förbättra hälsan. Man måste ha stor variation annars får man ärftliga sjukdomar och då måste man på utställning tillåta variationer i utseende som ligger utanför dagens rasstandard. Så snart vi har kunskaperna måste man jobba med DNA test på avelsdjuren för att utesluta ärftliga defekter och inavel.
#28 Schillern är ju en ganska utsatt ras. Där korsade dom in Luzerner för att på så sätt få in nytt blod.
Hur det lyckades vet jag tyvärr inte. Men många rasklubbar jobbar enormt hårt för att deras ras ska bli friskare.
Det du skrev var mycket intressant och kunnigt.
Många jobbar just med en DNA profil.
Utställningsdomare kan verkligen ställa till det. Hemskt mycket tycke och smak.
Vi föder upp jakthundar. För att få ett cert måste man gå i jaktklass och ha en jaktprovs merit. Stövare får inte ut sitt utställnings championat förrän den är jaktchampion. På så sätt ser rasklubben till att stövaren fortsätter att vara en jakthund och inte en utställnings hund.
Titta på taxarna. Vi föder upp jakttax. På utställning skulle det behövas 2 klasser. En för jakttaxen och en för utställnings taxen. Så olika har dom blivit. Jakttaxen har inte mycket att komma med på utställningar. Men å andra sidan så fungerar den i skogen exteriört. Utställnings taxen är enormt lågställd. Men snygg.
Jag har även ställt en Tax och vunnit cert och bir. Och på nästa utställning en månad senare fått en 3;a på grund av att den inte kunde trava??? Och överklaga en domare är lika med att begå en döds synd
Det här är ett mycket intressant ämne. Tack Freke.

Du skriver "jakttax" och utställnings tax"
Det finns bara Tax.
Du och dem med dig som vill ha två klasser för en ras kan inte ha tänkt till alls?
Det finns bara en standard för taxen.
"Utställnngstax" existerar inte. Och inte utställnings Schäfer heller som har blivit ett "smeknamn" för Schäfrar som knappt kan gå.
Om standarden för en ras inte fungerar för ALLA hundar av samma ras så måste man omarbeta standarden. Eller?
Att bara dela upp rasen i två delar - en "jakt tax" och en "utsälnings tax" eller Schäfer och utställnings Schäfer är att ge upp om hälften av hundarna.

Ytterst handlar det om ära, berömmelse och pengar i hundaveln.
Det enda sättet är antagligen att först införa funktionsprov på alla hundar som tävlar för cert och championat. En oberoende, dvs en veterinär eller speciellt utbildad person som inte är knuten till rasklubb, får göra ett väl konstruerat prov på att hunden kan sådant som hundar ska kunna: springa, leka, andas etc. De ska inte ha hudveck som är extrema och som leder till problem. Man ska ställa krav på att hunden ska kunna föda sina egna valpar i normalfallet. T ex en schäfer med vingligt bakställ ska alltså inte godkännas. Klarar hunden inte detta prov blir det inga priser/championat.
Sedan måste SKK kräva DNA test i fler fall än nu, precis som det krävs HD-fria föräldrar för många raser för att registrera valpar. Att sänka inavelskoefficienten kan kanske också behövas.
Standarden för många raser bör ändras så den inte premierar extremer och så att den tillåter betydligt större variationer. Ska inkludera god funktion. Domarkåren bör ändras så att man ger licens bara till väl utbildade domare som accepterar kraven på funktion och variabilitet.
Öppet redovisade sjukdomsfrekvenser bör införas för alla raser.
När öron- och svanskupering förbjöds var det många domare och uppfödare som skrek högt i protest, men det gick ju i alla fall efter ett tag. På samma sätt måste man våga ta striden för sundare hundar.
Det som förvånade mig lite var att veterinären beskrev sjukdomen som den lilla Cavalieren hade som fruktansvärd och att den gjorde förskräckligt ont och att den var brännande…
Varför har dom kvar hunden?
KONTROLLERA DOMARNA. LÅT DOM INTE STYRA VÅR AVEL I FEL RIKTNING.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com