Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 7235 ggr
[kalelo]
0

Volpino Italiano

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känner någon här inne till någon bra bok om spetsrasen Volpino Italiano?

Jag har sökt info lite varstanns, men hade önskat ha en bok här hemma om den specifika rasen.

Hittade en på finska på adlibris.com, men det hjälper mig inte eftersom jag inte kan finska.

Det är så att jag kommer att bli dagmatte till en 3 månaders volpino valp f o m torsdag.

AnneN
0

Jag hittar inga böcker men du kanske kan hitta lite info på rasklubbens hemsida http://www.volpino.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[kalelo]
0

#1 Tack för svaret, men där har jag redan läst det mesta. Vi hittade uppfödare där med, som hade en kull. Vilket var rena rama turen. Uppfödaren var med i styrelsen i raskulubben, och jag kan ringa hur mycket jag vill för att få svar på mina frågor.

Hade däremot tyckt att det hade varit roligt och smart med en bok, eftersom det då blir lättare för mig att repetera informationen för att komma ihåg den. Det råkar vara så att jag har minnesproblem pga av en lätt hjärnskada efter en trafikolycka. Ni behöver inte vara oroliga för valpen för att jag skriver detta, jag delar hund med min mamma. Jag har hunden på dagarna när mamma jobbar, och sen så har mamma hunden när hon har slutat jobba på kvällarna. Mamma står för försäkring och vetrinärskostnaderna, och vi båda står för lek, träning och sällskap.

giffan
0

#0 Fy 17 villken söt liten en!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[kalelo]
0

Tänk då bara när den blir stor oxå… nästan exakt lika söt. Kommer att passa oss perfekt. Nu är det så spännande, får hem valpen imorgon… håller på att förbereda på fullt.

Har rullat bort mattorna, skaffat koppel, halsband, transportbur, leksaker, raka tuggben och matskålar, har bajspåsar och schampoo sedan tidigare… försöker städa här så gott jag kan så att dammsugaren inte blir bland det första den ska vänja sig vid. Vet inte om den har varit med om dammsugare förrut, men vill iaf vara på den säkra sidan den första veckan att den inte behöver startas det första som görs runtomkring valpen.

Bogart
0

Åh vad mysigt med en volpino italiano. Jag har varit hos en uppfödare en gång (hon födde även upp isländsk fårhund) och hennes volpino var jättemysig. En väldigt sprallig hund med otroligt mycket energi. ^^

Lycka till med valpen!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Arcticas
0

Min snart 11-åriga dotter har blivit lovad en egen hund. Hon vill ha en liten hund som då ska fungera bra tillsammans med henne, dvs "ingen" jaktlust eller kamplust utan ska hänga henne i hasorna och gärna tycka att lite enklare lydnad och agility är skoj.
Hon har själv hittat rasen volpino italiano på nätet så att nu är det "en sån' hon ska ha". Jag har själv nästintill obefintlig erfarenhet av småhundar, även om jag har haft hund i hela mitt liv. Så nu undrar jag om denna ras kan vara ngt för henne?
Jag är själv rädd för att det är lite för mycket spets i den efter att ha läst rasbeskrivningen.

I hemmet finns en finsk spets och vi har även haft springer spaniel, flat coated retiever och engelsk setter. Bara jakthundar alltså. Även om vi nu skaffar en liten hund så ska den hänga med på en fjälltur utan att banga.

[kalelo]
0

Love här hemma vill följa med överallt, gillar inte att bli lämnad själv. Imorgon bli har 20 veckor gammal och han kan redan sitt och ligg. Kunde hur man gick ordentligt i koppel också, men det har vi fått börja träna om efter en vecka lös på 2 hektar med en långhårig svart shäfer. Han är väldigt skällig, men tystnar nästan direkt så fort ljudet upphör som han nu hörde. När den blir trött och det är mycket stim runtomkring så kan den bli lite naffsig, men det kan man lära den av med. Älskar att tugga på strumpor och grisknorrar.

Love håller just nu på att vänja sig vid mina tamråttor, oj vad han småskällde på den nu i början… så det blir intressant att se hur han handskas med det idag då det kommer fler.

Detta är min och mammas, vi delar, första egna hund och valp. Den har varit perfekt för oss… lättlärd, tillgiven och helt underbar. Har hört om andras valpar om vad de kan hitta på med… men vi tycker att han är otroligt duktig iaf.

Just nu är han dessutom inne i en tugga på det mesta period, så det gäller bara att ha sånt framme som han tycker om att tugga på och ta bort det som han veltat gå på någon få gång som inte är för stora prylar.

Tänk bara på att det är en hundsort som helst inte ska vara själv alls, de vill vara med överallt. Samt att det är att gå ut varannan timme de första månaderna för att den ska klara av att hålla sig. Vad jag har förståt går ju hundar inte in i första könsmognaden förren vid ca 8 månaders ålder, iaf hanarna.

[kalelo]
0

Ibland kan man tro att man har fått en katt här hemma istället, för han;

1.gömmer sig och kryper under soffan

2.Jagar sin svans i snä cirklar på golvet

och

3. jagar det mesta man dinglar framför honom fram och tillbaka, precis som en katt, och som man sedan ska dra i.

Oskyldig

Katti
0

Ett tips bara:

Vill de inte vara själva alls så är det ännu viktigare än annars att träna på just att vara själva. Det kommer tillfällen när man måste lämna hunden och då får den panik om den inte varit med om det förut. Tänker man att nej, jag kan alltid ha min hund med mig så tänk en gång till! Hamnar hunden t ex på djursjukhus så får den ligga ensam i en bur och då är det viktigare än någonsin att inte stressa upp sig.

Det här är absolut inte kritik mot er, bara en kommentar i all välmening.

destroyed
0

vilken sötnos det var!!!

Singo-Torpet
0

#7 om du har en hane av en mindre modelll hund skulle ja tro han är könsmogen vid 6mån..  min JRT var den vid ca 5-7mån..

[kalelo]
0

#9 Vi lämnar honom själv, men hitintills bara de två timmarna som han klarar av att hålla sig… annars har han hundvakt i huset som brukar komma ner och busa med honom i en timme och gå ut med honom. Inte chyst att lämna honom längre än vad han klarar av att hålla sig som t ex på torsdagar då jag är hemifrån kl.13-17.30… måste ha hundvakt/rastvakt då. Men han är jätteduktig.

Måste lämna honom själv ibland utöver torsdagarna också eftersom jag måste komma iväg på min sjukgymnastik. För annars slutar rörligheten i foten att fungera skapligt och då kan jag ju inte gå ut med valpen på sina rundor på dagarna.

Han skäller på ljud oavsett om jag är hemma eller ej så, grannarna får märka att de finns när de gör ljud av sig iaf ;) …men ja, ja, han tystnar ju lika fort igen så fort ljudet upphör också.

Duktig vovve med skällandet för att vara en utavlad varningshund.

#10 Då ska du se han när han gömmer sig under soffan eller när han jagar sin svans i små cirklar på golvet. Tyvärr vet jag inte hur jag ändrar filtyp på filmerna jag har spelat in på mobilen så att de fungerar på datorn med… för annars skulle du ha fått se…

#11 Ja ha, jag har inte ordentligt koll på det där när könsmognaden tittar in. Har iaf snappat upp här på forumet att det är viktigt att den inträffar för att de ska klara av att hålla sig längre än vad de kan som valpar.