Halsband eller sele?
Nu är det så att Turbos halsband sjunger på sista versen och vi funderar om det blir ett nytt halsband eller om vi borde satsa på en sele istället. Alla säger att en sele är bättre, men varför? Och ett halsband kan man lämna på men jag har då aldrig sett en hund med sele inomhus…
Som exempel kan vi ta igår, Turbo smet ut hos föräldrarna men som tur är hade han halsbandet på. Frågan är hur det skulle gått ifall han inte hade kommit tillbaka när vi ropade och nån hade kört på honom.. Han ser ut som en räv så utan halsband hade bilisten kanske inte förstått att det var en hund han kört på.
Flummigt men ni kanske fattar?!
Pointen är, är det faktiskt mer värt att skaffa en sele än ett halsband…
märta har bara halband så jag har ingen erfarenhet av sele men min granne har båda tror jag hanlband kan dom ta av sig om dom är för lösa och så slipper man ha av och på hela tiden,

man kan ju bytta till sele då när man ska gå ut..
jag har både och olika vid olika tillfällen skulle.. tycker de är bra med båda och känner att de funkar för oss vid olika tillfällen/olika aktiviteter..

håller med till viss del, har alltid halsband då jag obs, JAG anser att sele är endast en enkel lösning på problemet med att folk inte orkar uppfostra och dom drar i kopplet, då sätter dom på sele och tycker det blir "lättare".
Sele skulle jag kunna tänka mig att använda mig av på vissa speciella aktiveter, tex fastkedjad i mig med sele om vi ska ut på exp. joggingrunda men så att hunden förstår skillnaden på promenad/aktivetet. typ.
det finns ju vanliga promenad selen som är klart bättre än halsband,men då gäller det att man har en hund som kan å fot,sedan finns det "lära gå" sele och dessa skulle jag inte använda på någon hund dom gör ont,men¨å andra sidan så tar jag alltid av halsbandet tycker inte det finns någon anledning att ha det på inne,jag har ett vanligt i läder med knäppe

Anatomiskt för hunden är sele bättre och säkrare att gå i. Selen trycker inte på nerver, blodådror, struphuvud och känsliga kotor. Hundars hals är väldigt lika människans hals och iom det även lika känslig som människors.
Jag anser att en hund som är inomhus ska slippa gå med halsband/sele.

ja har inget på inne..
selen använnde ja när han sitter fast i mig, spår och när folk som är mindre hundvanna går med honom ex. då de slitter mindre på hals, kottor m.m. som #5 skriver.
jag har selen ibland på promenaderna och ibland halsband, tar väl de som ligger närmast om ja bara ska ut på de dagliga turerna.
finns massor av hundra med vip-skaddor mer än vad man tror och många vet inte ens om att sin hund har detta..
Vi har numer ett väldigt brett halsband.
Med sele drog Hades något kolossalt, och han fick mycket kraft och var svår att styra.
Men det är individuellt.
Det är dock det bästa för hundkroppen.

Är ett stort fan av sele. Det är så himla bekvämt när man ska koppla och ringen sitter uppe på ryggen. Dessutom är det snällt emot ryggkotor odyl. Detta betyder inte att hundarna får dra i kopplet, men blir det ett ryck så är det bättre för hundens kotor.

Jag hade sele till min Whippet förr men det fungerade inte så bra för han ålade sig ur den, det spelade ingen roll hur jag spände åt selen han tog sig ur den i alla fall. Så här är det ett mjukt & gosigt halvstryp-whippethalsband som gäller, inomhus har han ingenting på sig.

Och som hundägare är man också i stort behov av flera, anser jag för att variera halsband, ibland brett, ibland stryp, ibland läder med tanke på om man ska ut och träna, ut och vara i stallet osv vad man nu hittar på. Sele kan ju fungera bra med beroende på vad du gör med hunden. Varför inte investera i både och?
#10 Vi har bara ett halsband. Fungerar bra.
Jag har kedjestryp och sele, kopplet sitter oftast i selen. Jag tycker sele är bäst.
Inne har han ingenting, tycker inte att han ska belastas av ett kedjestryp som väger lite när han sover och vilar.
Helena
Sele är snällast mot hunden, men inne tycker jag inte att en hund ska behöva ha varken halsband eller sele. Dels av bekvämlighetsskäl, dels av säkerhetskäl.

# 11, Klart ett "fungerar bra" men man kan väl investera i flera, eftersom frågan var vilket hon borde köpa och var osäker, och jag gav min syn på saken och tipsade om både och, vad är då problemet? Forum är väl till för att säga sin åsikt? :/
Jag tycker att sele är bra, men vi hade bara sele i skogen, och på långa rundor.
En vanlig 40-min/timmesrunda var det halsband.
Vår tik gick bra i både sele och halsband.. Selen var mest för att hon inte fastnade lika lätt i grenar och annat när hon kutade runt i skogen.
Det var inte så roligt när hon fastnade illa i halsbandet i skogen, men en sele löste det :)
Så, gör det du tycker känns bäst för dig och hunden :)
Hanen har bara halsband.
Det blir nog en sele till sommaren.
Han går ofta lös, och går bra i kopplet även han, så det spelar egentligen ingen roll..
Ska jag vara ärlig så inte blir jag ett dugg klokare av era svar 
Kanske lika bra att börja med ett halsband och köpa en sele sen när man återhämtat sig från julen..
Sen vill jag förtydliga att vi inte har halsbandet på Turbo hela tiden, endast när vi är hos föräldrarna där det springer folk i ytterdörren hela tiden.
16,men det står ju klart och tydligt för och nackdelar med det…..
Köp det som fungerar bäst för dig o hunden!
Till min hund har jag bådeock, kortare promenader - bara halsband, - längre promenader sele med låångt koppel.
Skillnaden för min hund är att hon går mer avslappnat med selen än när hon har halsbandet då hon gärna kan bli lite "dragig" o liksom glömma av sig, vid gång med selen är hon för mig mer kontaktbar o avslappnad. Men det är ju från hund till hund, så gör det som är bäst för er! Lycka till! Fin vovve föresten…