Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3439 ggr
KindredCold
0

Hunden lös?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Satt och tänkte på alla som har sina hundar lösa, antingen när de är ute och går, eller busar utomhus.
(De som har koll på sina hundar alltså)

Min fråga är då följade:

-Hur viktigt är det för Er, att era hundar får, måste, kan vara lösa?
Medans man går på promenad, eller är ute och drar en vända i skogen, eller bara busar ute.
Hur de är lösa spelar alltså ingen roll, utan bara hur viktigt är det. Måste de vara lösa över huvud taget, eller är det bara som "en kul grej".

//Kindred Glad

KindredCold
0

- Min åsikt är att det är ganska viktigt, men ingen absolut nödvändighet.
Jag har alltid haft väldigt aktiva raser/hundar så det blir ett lyckorus för mig när jag får släppa min hund och han springer för glatta livet, och bara far runt som en idiot, hehe.
Det är så härligt att se dem riktigt sträcka på sig.

Har träffat folk som bojkottat koppel och allt vad det står för.
Det förstår jag inte. För mig är kopplet lite av en del av bandet man skapar mellan hund och människa när man är ute och bara promenerar i sin egna lilla värld.

Så, för att förtydliga.
Det är viktigt för mig att få se mina hundar springa av sig helt enkelt, men det är ingen absolut nödvändighet, även om det är roligt om man kan ha hunden lös (där det är tillåtet givetvis) även när man bara är ute och går.

spikes
0

för mig är det inget måste, men jag vill kunna det eftersom dom då rör sig mycket bättre än i koppel,sedan är det lättare att träna dem om man har dem lösa….och visst är det en vacker syn när dom får rasa av sig som dom vill….men jag har alltid koppel på vid vägar och så….mycket för att det finns hundrädda personer, och sedan vet man aldrig hur folk kör härikring:-),dom ska helt enkelt kunna njuta av en koppel prommis precis som utan koppelGlad

chrissan
0

Vi har hittills haft hunden bara på deltid och då på landet, där det inte finns en bil på 3 km håll. Hon är mycket hemkär/ledarkär så hon sticker inte långt bort, har bra kontakt hela tiden och bergsäker på inkallning. Så den har gått mycket lös och älskar det förstås. Men vi har upptäckt att vi måste ta koppelpromenader i alla fall, just för att uppehålla förar-hundkontakten och uppfostran. Det blir en annan relation och är nödvändigt för att träna. Inte minst "dra i kopplet" problemet!

KindredCold
0

#2 Precis. Hundrädda människor finns, och mina hundar är inte lösa bland folk och andra hundar.
Man vet inte vem som är rädd, och vem som är elak.

#3 Det är det jag menar. Att kopplet blir som en liten relationsgrej också :)

Karmatarerskanise
0

Det är viktigt att det finns områden där man kan släppa sin hund lös.

Men i stan har vi alltid koppel.

spikes
0

4n nej exakt och inte vem som inte kan köra som folk,en lösspringande hund blev i förra veckan påkörd trots att den gick lös på trottoaren, och matte en bit ifrån…sedan kom det en yngre förmåga som hade lånat pappas fina bil, fick slabb och hunden är nu borta för evigt……jag grät faktiskt över detGråteratt det skulle vara hunden som fick mista livet pgr av både ägare och förares obetänksamhet…kände till hunden relativt bra,en kompis till snodden.

KindredCold
0

#6 Usch, vad hemskt.
Vår tik vart påkörd av en bil inne på ett bostadsområde.
Hon hade smitigt och sprang på kanten vid husen.
En bil kom och saktade inte ens in, hon hade full sikt på hunden..

Dock hände ingenting, min hund klarade sig och bilen fick inte en skråma den heller.

Visst hade vi kunnat ha haft bättre koll, men svårt när halsbandet går sönder, och man har en hund som inte kan vara lös.
(Hon kunde inte vara lös i början när vi fick henne, men efter träning så gick även det)
Men hon som körde kunde ha stannat, när hon såg hunden springa…

Beklagar.. Rynkar på näsan

Marylojs
0

Det är absolut önskvärt att hunden får vara lös förutsatt att man har rejäl lydnad, men ingen absolut nödvändighet för ett lyckligt hundliv. 

Vi har en jaktidiot som i princip aldrig får gå lös, däremot långa skogspromenader i lina såsom om han vore lös. Lydnaden är god annars, men får han korn på vilt och man inte hinner stoppa det innan han blockar, då är det kört. Det händer kanske en gång varannan månad att man är tvungen att använda linan som nödbroms, och jag vågar inte vara utan.

giffan
0

Så som jag bor går mina hundar lösa, finns inget annat alternativ… Men jag vet att jag borde använda koppelpromenader mera, för de gånger de ska gå i koppel blir det ganska jobbigt för oss båda.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

KindredCold
0

#8 Jo, har man jakthundar kan jag tänka mig att koppel är en ganska billig livförsäkring, om de får upp vilt och springer ut i vägen eller så.
Sen just för att hunden kan bli blockad.

Min tik gick också i lina i början. Funkar ju hur bra som helst..
Hon hade 18 meter att röa sig fritt på.. Linan hade husse fast i höftbältet :)

#9 Okej, ja har man möjlighet att ha hundarna lösa, så är ju det bra :)

sagalisa
0

För mig är det jätte viktigt att få ha mina hundar lösa!! Jag ser hur mycket de tycker om det samt att det blir som ett litet test på hur bra vi litar på varandra, det är ju när man inte har ett koppel emellan som förtroendet måste finnas där. Så jag har mina hundar lösa varje dag längre eller kortare stunder

KindredCold
0

#11 Det var en bra grej du sa där..
Om förtroendet.

Håller med om det!

Marylojs
0

#11 Visst har du rätt om förtroendet. Jag erkänner att jag inte har något förtroende för min hund om en hare sticker upp framför nosen på honom. :-)

ingann
0

för mej är det viktigt eftersom jag ser att Åskar blir så glad varje gång jag släpper honom.

Vi har 2 stora gräsmattor i närheten där han kan få springa, sen går vi koppellöst sista rundan innan natten för att han ska få träna det också.  Och jag måste säja att han håller mycket bättre kontakt med mej utan koppel än med Glad Då är det ingen nos i backen utan ögonkontakt mer eller mindre hela tiden.

Jag får skicka iväg honom på kiss/bajs-ärende men sen är han direkt tillbaka vid min sida igen.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

SaraC
0

Eros är aldrig lös på vanliga promenader. Men några gånger i veckan släpper jag honom på ställen där han får vara lös, så han får springa av sig ordentligt.

Jag tycker det är nödvändigt att hunden får springa av sig regelbundet, men inte att det är nödvändigt att ha dem lösa varje dag.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

spikes
0

snodden jagar ju inget mer än familjen, och sina hundkompisar, så jag har det himla skönt när en hare eller annat tittar upp precis bredvid, så tar han ögon kontakt med mig, och sedan struntar han i det….ser lite kul ut faktiskt,med tanke på att jag hade yorkar som jagade alltSkrattande

Tina-A
0

För mig är det ett måste att ha min hund lös.

Min hund vill springa runt mycket mer än jag någonsin skulle orka. Ska jag försumma honom genom att enbart ta honom på koppelpromenader? Han tycker det är så mycket roligare och skönare att få springa lös och det är väl självklart att han ska få det. Han är ju en hund.

Kan man inte ha sin hund lös pga dålig lydnad så får man åka till inhägnade ställen tycker jag.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

mittpyre
0

Min gamla hund (11) går nästan alltid lös. Går inte långt från mig och kommer alltid till min sida och sätter sig när det kommer någon. Lärt in det av respekt för de hundrädda.

Min yngre busunge (3) är bara "lös" i långlina ännu så länge, för han är alldeles för intresserad av fåglar, ekorrar o annat som man kan jaga.

KindredCold
0

#17 Inhängnad funkar det med, men på många ställen finns det inga alls.
Vi här har tex inga i närheten.. Det närmsta jag vet ligger i stockholm..
(Alltså, hundrastgårdar)
Då är lina ett bra alt. tycker jag :)

India
0

Har nästan alltid mina hundar lösa. Vi bor långt ute på landet och framförallt så har jag god lydnad på dem. Är dock noga med att koppla om vi möter människor eftersom det är min skyldighet att ingen blir skrämd eller liknande pga mina hundar. För mig är det väldigt viktigt att föregå med gott exempel som hundägare och att ha gott omdöme!

Svar på frågan för mig är att det är viktigt att ha hundarna lösa. Tycker att det är tråkigt att gå med dem i koppel.

KindredCold
0

#20 Det är rätt.
Tummen upp för sådana som dig.

Hatar när hundar kommer fram med en nervös matte/husse efter dem ochs gapar "Han är så snäll så!"
Ja, men för en hundrädd spelar inte det någon roll.. Uscha..

India
0

#21 Tack för tummen uppSkrattande. Ja, visst älskar vi dem som ropar att "han är sååå snäll!" "Det sk-er jag i" brukar jag svara!

KindredCold
0

#22 Jag brukar svara (om min hund är med då)

-"Ja DIN hund ja, men är du säker på att MIN är?!" Hihi ;)

Annars brukar jag bara skita i hunden om man kommer själv..

Babbett1
0

För mig är det viktigt att ha hunden/hundarna lösa!

Det sker endast där jag har god översikt så jag hinner koppla om det skulle komma folk eller djur…

[mia-38]
0

Jag håller med om att det är viktigt att hundarna får springa lösa emellanåt. Men under uppsikt.
Jag bor på en lantgård där grannens hund springer lös hela dagarna UTAN uppsikt. Inte så himla kul när hunden kommer och ska hälsa på de som kommer till mej. Hunden är vit och hårar något kopiös. Har man då svarta kläder så är det förstört. Inte heller så kul när hunden kommer in om man har dörren öppen och äter upp kattmaten.
Inte heller så kul när det kommer besök och hunden är halvägs in i bilen.
Jag har som sagt inget alls emot att hundar springer lösa. De behöver det. Men under uppsikt eller inhägnat.

rulda
0

Jag har alltid Tusse kopplad när vi är på promenader.
Det där med inkallning är inte hans starkaste sida.. :(
Men vi har flera stora rastgårdar gångavstånd från hemmet. Så minst en timma varje dag får han springa av sig. Antingen med hundkompisar eller med oss låååångsamma tvåbeningar.
Tycker att rastgårdar är jättebra att träna lydnad i också. Speciellt inkallning. Även om inte Tyson har fattat det än Obestämd
Det enda jag inte tycker om med rastgårdarna är att det ligger hundbajs överallt!
Ibland tror jag att jag är den enda som plockar upp efter hunden där inne…

KindredCold
0

#26 Tråkigt när folk inte sköter sina rastgårdar :(

Vilken söt bild :D

rackartyg
0

Mina hundar är lösa dagligen. Att leka i koppel är ju samma sak.

Jag har mina hundar i koppel när vi promenerar bland folk och speciellt när jag promenerar inne i stan (Göteborg) eftersom många är rädda för lite större hundar.

Plus att kan man aldrig lita 100% på sin hund. Jag kan inte garantera att min hane inte rusar efter en passerande löptik. Och jag vill ju inte att nån av dom ska bli påkörda i sin jakt på en tjej=)

KindredCold
0

#28 Hehe, låter vettigt.
Skulle heller inte lita på min hane när det kommer löptik när han är lös ;)

rackartyg
0

Nope.. då har jag inte suck=)

KindredCold
0

#30 Det är sällan man har det, hehe.
Har aldrig vart med om det, och det hoppas jag inte få vara med om heller..

Att en löptik kommer förbi när hunden är lös menar jag =)

pippa__
0

#1 Håller me #1

Sen är det viktigt för mej att tilliten finns mellan mej och hunden oxå, så den tränas vid lössläpp. Vill att hunden har kontakt med mej hur inne han än är i sitt luktande.

Litar på honom nästan till 100 % så testar lite gränser ibland bara för att stärka oss båda =)

spikes
0

jag har alltid lagt ner själ och hjärta i att mina hundar ska lyssna även vid löptik, det har varit ett himla jobb….men till slut har det funkat,men där om någonstans gäller det att göra sig mera intressant för sin hund, så jag har inga rymmare efter sånt, men naturligtvis så är man ju mera uppmärksam i dom lägena,man kan aldrig till hundra veta om inte instinkten tar överFlört

rackartyg
0

Instinkten att para sig är starkare än något annat.

Om man litar så blint på sin hane att man har den lös bland löptikar skulle jag säga att man är lite naiv.

Craz-y
0

Mina är lösa minst en gång per dag! Det är viktigt tycker jag.

spikes
0

34,läs vad jag skriver!!!!!,och sluta kasta ur dig saker du inte vet något om i denna tråden också

rackartyg
0

Jag har läst vad du skriver.

spikes
0

37,bra då kan vi fortsätta nu då……….

Mammi
0

Jag tror det är jätteviktigt för hundar att få springa av sig utomhus nån gång per dag utan att vara kopplade.

ingann
0

#36 vad var det för konstigt med det hon skrev? jag hade tänkt skriva detsamma eftersom jag känner folk som har hundar som arbete som  säjer att det går inte att träna bort instinkten för löptikar… du kanske kan tona ner det, men du kan inte få bort det utan kastrering.

att vara mer uppmärksam garanterar inte att hunden inte sticker om den går okopplad Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

spikes
0

40, du har pmFlört

KindredCold
0

INGEN SKIT I DEN HÄR TRÅDEN TACK! Skrikandes

Försök hålla EN tråd ren från tjaffs, snälla, snäll ni..

Ellinor Johansson
0

När vi är hemma är hundarna alltid lösa, om hundarna är med mig någon annanstans är det alltid kopplade.

Min hund som är 4 år nu hade koppel första gången på sig när hon var ett 6-7 månader. Hon kunde gå fint vid sidan innan och brydde sig faktiskt inte speciellt mycket in halsbandet. Inte alls på samma sätt som en valp som man sätter halsband på kliar på halsbandet osv.

KindredCold
0

#43 Oj, det var väl bra? :)

Zebben
0

Mina hundar går alltid lösa. Det är mer eller mindre ett måste. Det är det första jag lär mina hundar när de är valpar. Vill inte ha koppelhundar att gå med, så det är högsta prioritering vad gäller träning.

Det är svårt att tillgodose en hunds behov om de sällan får gå lösa.

Ellinor Johansson
0

När man på landet blir det ett omvänt problem, att ha hunden lös är inget problem. Det som jag är dålig på är att åka och miljöträna vovvarna i stan bland människor, andra hundar, barnvagnar och bilar osv. Jag tycker inte om att gå på stan så jag får verkligen ta mig i kragen annars rinner bara tiden iväg.

giffan
0

#46 Det är precis det problemet jag har. Mina hundar kan verka helt okoppeltränade, men det är för att de så sällan behöver gå i koppel. Min älsta som är 14 i januari har nog totalt haft koppel i ett år max… om man slår ut hela hennes koppel liv. Kanske inte ens kommer upp i ett år heller… Hon är en riktig gårds hund, även om hon faktiskt varit med på en utställning som valp Tungan ute

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Zebben
0

#47 Samma här. Man kan nästan räkna i minuter de gånger som mina gått i koppel. Det är på tävling, de få gånger vi är i stan och så när vi går till en av parkerna här där vi bor, där det råder koppeltvång.

anaprincess
0

För mig är det extremt viktigt eftersom jag har problem med muskler och leder och kan/orkar inte gå längre en ett varv runt lägenhetshuset.

Ellinor Johansson
0

Jag är inte så duktig på lydnadsträning, med inkallning, ligg och stanna kvar lyder de till 100%. Kanske för det är det enda jag nöter från första dagen och är tillräkligt konsekvent medSkäms

Othello
0

Har nästan aldrig koppel på mina hundar. Bor på en bondgård jobbar mycket hemma (ute) & har hundarna med lösa. Hatar själv att gå i stan varav jag är jätte lat med att träna mina hundar till det Skäms Men jag ser det lite som så varför ska jag lära mina hundar att gå på stan när jag aldrig gör det? Dom måste ju känna att jag vantrivs i stan? Nu när jag blev med valp (blandras 3,5 månader) som ska få vara hos mormor i utkanten av stan om jag behöver hundvakt & jag måsta börja träna med koppel här hemma hitta jag inte ett ända koppel min sheltie på 8år har koppel en gång i året & det är när vi är till veterinärn har säkert lagt kopplen på nåt bra ställe så jag ska veta var jag har dom men det var bara att åka & köpa nya Glad

Ellinor Johansson
0

# 51 Ett grimskaft fungerar alltidGlad

KindredCold
0

#52 Hade longerlina på en hund jag hade för några år sedan.
Fungerade jättebra det med, hehe.

Ja, inte hela tiden självklart, men ibland ^^

Singo-Torpet
0

Ni som har era hundar lösa och så rymer dem men kommer tillbaka så man kan ju säga att det var på besök hos grannen utan lov…

hur reagerar ni när hunden kommer där svansandes efter 2-15min??

min hund är lös hemma och när vi är i skogen… när vi är runt störe vägar har han koppel och när "mormor" (svärmor) är ute med honom då hon är rädd att han rymmer för henne annars.

KindredCold
0

#54 Man kan stå och skrika/kalla på hunden i en kvart utan resultat..
Men jag skulle inte skälla på en hund som kommer till mig, även om det inte är direkt. Då blir det fel signaler…
Så då blir man glad av att hunden kommer till en, även om man kanske är lite småirriterad ;)

rackartyg
0

Du tror inte hunden genomskådar dig? =)

India
0

Känner precis igen migGlad. Det är koppelträningen som brister. Jag måste ju dock ha hundarna i koppel när vi är på tävlingar. Har också alltid med koppel i fickan på promenaderna om det skulle behövas.

KindredCold
0

#55 Vet inte. Min tik var ganska korkad ;)
..Hon var den enda som smet ibland, precis i början när vi fått henne, innan vi lärde känna henne och träna henne.

Det funkade. Hon tyckte det var skitroligt att komma till oss då när vi larvade oss och busade med henne.. Men det vart ju snabbt koppel på, hehe.

rackartyg
0

Hehe

KindredCold
0

#59 Annat blir det ju om man själv måste gå fram till hunden och hämta den..

Men du kanske förstår hur jag menar? :)

rackartyg
0

Jodå. Jag menar bara att en hund känner av den där irritationen, även om man ler. Flört

KindredCold
0

#61 Jaha, du tänkte så :)
Ja, men i vissa fall kanske dte funkar.
Jag vart aldrig irriterad, för jag vet att det leder i alla fall ingenstans annat än åt fel håll :)

Kanske funkar för någon annan, vem vet :)

Ellinor Johansson
0

# 54 Det är inte så kul när vovvarna ska gå ut på en snabbkiss innan natten och en inte kommer in igen. När man går runt huset i morgonrock, det är jättekallt, blåser som sjutton och ropar på vovven inte tänker jag några vänliga tankar då inte. När jag gått runt huset sitter det en glad vovve på trappen som snabbt slinker, försent ser man att vickningen (en sork) är med in.

India
0

#63 Så går det när man är lycklig ägare till en råttjägare!;)

Ellinor Johansson
0

#63 Att passa ett sorkhål kan ta vara nog så jobbigt de kan ligga en hel förmiddag vid ett sorkhål.Glad

India
0

#65 Vilken bra aktivering!

Ellinor Johansson
0

# 66 Det tror jag med. Ibland passar vi en Pudel, hon har inte förstått detta med sorkhålen men ligger bredvid de andra och ser ut som om man "platslagt" henne där.

Pudeln tycker om alla pinnar och kvistar som ligger på marken hon bär dem gärna i munnen. Mina vovvar är inte intresserade av pinnar men när hon är hos oss går mina vovvar runt med pinnar i munnen gärna de pinnar som hon vill bära.

Häftigt att se att olika raser har olika egenskaper.

chrissan
0

Jo, det känner man igen, sorken och sorkhålen alltså, när man stapplar ut i morgonrock och stövlar. Och hunden är en "fågelhund" men föredrar sork.

Chippers
0

För mig är det ett måste. Vår hund älskar att leka och springa efter pinnar/bollar… jag har honom alltid lös i skog eller äng och låter honom springa av sig, så länge det inte kommer folk med hundar, då är han busig.. fast det blir bättre, senaste gången kom han fast det var tre hundar en bit fram, han kollade och kom tillbaka. Julafton blev det för honom då ;P Men är det rätt "öde" ute ibland, så kan han få gå lös ^^ Men det är inte nödvändigt! Bara för att träna typ.

Pimu
0

Tycker att de är viktigt att min hund (Rottweiler valp) får vara lös o springa av sig ute i skogen o på äng .. (i stället för inomhus, bor i lgh)
annars jagar hon katten .. o river ner hela vardagsrummet ..

TheaGianneschi
0

Mina är kopplade på vanliga rundor alltså där vi träffar på folk inte för att dom skulle attackera varken människa eller annan hund utan av respekt för mina medmänniskor. Men ute i skogen springer dom lösa och leker av sig. Ibland är dom kopplade till varandra eftersom dn ene är 6 år och den andre är en unghund som behöver en fast hand när det gäller diciplinträning och då är den gamle en perfekt läromastare.

Singo-Torpet
0

#71 va smart.. ja skulle behöva en lära mästare just nu känner ja.. min pojk rymer aldrig ute i naturen bara hemma på tomten går han envist i väg till granen och springer som och retas för mig sen kommer han skit glad :) inte lätt att hålla humöret på topp men som sagt håller med åvanstående man kan ju inte bli arg då men samtidigt blir man sååå frustrerad..

har en vecka att bara öva kotakt nu när han är försatt med koppel tvång pga hälta

poker
0

Jag har en dobermann  den behöver mycket motion så jag åker ut till skogen mycket eller till någon rastgård så hon kan vara lös det är viktigt att vara lös känna frihet inte bara vara kopplad hela tiden.när vi är hemma på området så har jag henne kopplad finns många här som är rädda för hundar.