Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 941 ggr
jejjja
0

Snälla hjälp mej !!!!

Hej

Jag har en blandras tax bordecolli och han är 8 månader den siste nov. Jag har ett problem med han och det är när vi är ute och går, så går han och luktar och äter andra hundars avföring,och det är så äkligt. Så hur ska jag få honom att sluta, eller kommer han att sluta med detta själv. Är det något de saknar i kroppen när det gör så. Skulle vara tacksam om jag fick svar, eller om det är fler än jag som har detta bekymmer.Skrikandes

spikes
0

du behöver lära honom att inte äta saker ute antagligen, själv tror jag att det ofta kan vara nått i maten dom saknar om dom gör så fanatiskt……vad äter han för mat?

Tina-A
0

Det är ganska vanligt att hundar gör så. Speciellt hästskit ska vara en delikatess.

Hur går det med förbudsträningen? Funkar den som den ska?
Varje gång du hittar en hög med skit är det ju ett ypperligt tillfälle att träna! Gör det också! Koppla hunden om du har den lös och gå sedan förbi hundbajset. Gå fram och tillbaka, säg "nej" när hunden tittar på bajset eller försöker ta det, och gå förbi tills hunden kan gå förbi obehindrat. Se till att komma närmare och närmare ju mer han klarar av. Belöna då med något gott om du vill när han klarar det bra, något godare än bajs :)

Vid nästa hög kan du göra detta igen, träna på att gå förbi och använd nej när hunden försöker ta bajset. Träna på förbudsträningen alltså.

Du kan också träna detta inne med diverse skålar med godis. Han ska passera utan att ta något och han får bara ta när du säger varsågod. Har du 4 skålar på ett led kan tex varannan vara varsågod och dom andra 2 nej för att göra det lite svårare.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

spikes
0

precis som ovan beskriver….men vill du inte använda ordet nej i din träning, så gör ett ljud som hunden reagerar på…..själv använde jag mig av ett kort AA,och det funkar fortfarande i min träningGlad

jejjja
0

#1 Jag kör med Pedigree complete. Det har han haft från början, ville inte byta när han har lärt sig att äta den sorten.

[kalelo]
0

Jag hörde av en i helgen att när hundar äter andra hundars bajs så är det för att de har järnbrist… kanske är så, jag vet inte…Obestämd

spikes
0

¨4,försök  få honom att sluta, går inte det så skulle nog jag byta foder, du kan ge laxolja och caroten i maten som tillskott……för avmaskat har du väl gjort?

Tina-A
0

#3: När man tränar förbud är det ju vanligt att man har ett förbudsord, ett ord man lär in som betyder "aja baja, inte röra" eller "aja baja, sluta upp med vad du gör". Om man då använder "aaa" eller "nej" spelar nog inte så stor roll :)

Själv använder jag båda i min förbudsträning men mest nej när det är att inte göra så. Aa brukar jag använda lite som en "hörru du, fokusera", exempelvis när han går vid sidan på kommando och sedan hamnar ur position eller börjar nosa intensivt på marken. Då säger jag aa och då vaknar han till igen :) Nej om han tillexempelt är på väg till en annan hund.

Fast man kan ju också använda "stanna" eller "kom" i sådana lägen, men om man lär in förbudsordet på ett snällt sätt ser jag inget fel att använda ett sådan. Självklart använder jag aldrig nej när vi tränar på att sitta, ligga eller liknande kommandon. Men att inte äta bajs, då hade jag sagt nej :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

spikes
0

7 ville inte påpeka att du gör något fel…men många vill inte använda ordet nej i sin uppfostran, för det blir så negativt, så det var bara ett annat tips;-), nu återgår vi till trådenGlad

jejjja
0

#6 ja det har jag gjort

ingann
0

Här kan du läsa lite om bajsätande;)

www.tassar.zoomin.se/index/2687.html

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

spikes
0

9 trodde det också, men fundera på de tips du fått;-)