Vilken hund skulle passa mig?
Jag funderar på att köpa hund. Vet ej vilken ras/blandras som skulle passa mig. Jag har inte haft någon hund tidigare.
Jag är ute efter en "enkel förstahund" 40-60cm hög till sällskap och promenader och vill träna lydnad ev agility men inte så intresserad av utställningar Det måste funka med tillsammans min katt. Har tittat på olika raser utan att fastna för någon särskilld.
Tik/hanhund har det någon betydelse?
Rashund/blandras?
Har ni några förslag
Collie var det första jag kom och tänka på. Eller en Pudel kanske?
Angående katten så går de väl egentligen alla raser ihop med katter, men högre jaktinstinkter hos en del raser kan ju göra det svårare.
Tik eller hanhund är en smaksak tycker jag.
Rashund eller blandras är väl också en smaksak. Själv vill jag ha renras, för att veta säkrare vad jag får, kunna kolla linjer osv. :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Collie är en av de raser jag tittat på. Ev korthårig collie.
Hur är det? Är valp eller en större hund att föredra som "nybörjare"?
Var hittar jag seriösa hundannonser? Förrutom till uppfödare direkt.
En valp är absolut att föredra tycker jag. Visst är det mycket arbete med en valp, men där är det du som formar hunden. En vuxen omplacering kan ofta ha mycket att arbeta med. Men vill du hellre ha en vuxen så är det ju absolut inte uteslutet att man kan hitta en passande sådan också.
Jag skulle föreslå att du tittar på rasklubben, där finns valphänvisning (även omplaceringar). Vilket är ungefär som annonser. Det visas vilka uppfödare som har kullar eller planerade kullar, helt enkelt.
#2 en valp skulle jag ha valt då du har katt.. det är lättare att få en katt att acceptera en liten valp än en stor hund, och det är lättare att lära en valp låta katten vara ifred;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tack för inläggen.
Jag skall läsa vidare, behöver mer kunskap innan ett ev köp.
#5 Perfekt inställning :) Lycka till med letande och ev. köp!

En stor cavalier 
Annars tänker jag nog på hmm…. Tollare ?
Mvh Ellenfyrkant

Har du funderat på Stabyhoun? Verkar vara en trevlig ras, lagom stor.