Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1219 ggr
emsems
0

To have or not to have...

Det är ju frågan. Jag och karln funderar ju på köpa hund. Vi försöker överväga det in i det minsta, kan vi? Ska vi? Borde vi? Vi båda vill jättemycket.

Kan vi lista lite för och naktdelar med hundar, och sedan följt av eventuella lösningar, eller hur ni tänker i problemen?
Några tankar:
- Vi vill resa bort en vecka utomlands?
- Regn, kallt, man är trött, hunden vill ut på promenad.
- Vi ska på tillställning och är borta från 17 till midnatt eller kanske senare?
- Vi misslyckas totalt med uppfostran och hunden blir otrevlig att ha å göra med?
- Katten och hunden kommer inte överens?
- Hunden bilr galen av att vara ensam?
- Hunden får vara på mitt jobb. Om jag byter jobb till ett ställe där den inte får vara?
Vad gör man i dessa scenarion? Och är det fler saker man kan måsta tänka på?

Niini
0

Har lösningar på några iaf;

- Vi vill resa bort en vecka utomlands? Vi hade en planerad resa innan vi fick Turbo, åkte 2 veckor efter att vi fått hem honom. Han stannade hos mina föräldrar under tiden och stormtrivdes :)

- Regn, kallt, man är trött, hunden vill ut på promenad. Jag tänker alltid att "hej, nu får jag lite frisk luft och kommer igång redan från morgon." Sen kan man alltiod gå sova tillbaka efteråt :) Dessutom gillar hunden lika lite som vi kylan och regnet så han vill nog också ta en snabb runda.

- Vi ska på tillställning och är borta från 17 till midnatt eller kanske senare? Om det är möjligt, ta med hunden. Annars försök få "hundvakt", nån bekant eller grannen ex.

- Katten och hunden kommer inte överens? Med tiden brukar de nog vänja sig, för oss är det hunden som är rädd för katten :P En valp brukar nog kunna anpassa sig så om det blir problem är det nog katten som inte accepterar.

- Hunden bilr galen av att vara ensam? Som jag sa tidigare, försök ha med hunden så långt det går. Men sådär allmänt tycket jag nog att en hund ska kunna bli lämnad kortare stunder! bara att träna :)

AnneN
0

Vi vill resa bort en vecka utomlands? Det finns hundpensionat eller kanske någon bekant som kan vara hundvakt.
- Regn, kallt, man är trött, hunden vill ut på promenad. Man kommer ut och rör på sig även vid de tillfällen man annars inte skulle gjort annat än glo på TV, vilket gör att man blir piggare och får bättre kondis.
- Vi ska på tillställning och är borta från 17 till midnatt eller kanske senare? kanske har ni en snäll granne eller bekant som kan gå och rasta hunden eller ha hunden hos sig under kvällen, eller kanske hunden rent av kan följa med er.
- Vi misslyckas totalt med uppfostran och hunden blir otrevlig att ha å göra med? det finns gott om hundkurser, gå kurser redan från början så minimerar ni risken att misslyckas med uppfostran.
- Katten och hunden kommer inte överens? De brukar vänja sig vid varandra och ofta bli riktigt bra vänner efter ett tag.
- Hunden bilr galen av att vara ensam? Ensamhetsträna ordentligt! Om det trots det inte fungerar att ha hunden ensam så finns det hunddagis, dagmatte/husse.
- Hunden får vara på mitt jobb. Om jag byter jobb till ett ställe där den inte får vara? Det finns fortfarande hunddagis, dagmatte/husse.
Vad gör man i dessa scenarion? Och är det fler saker man kan måsta tänka på?

Har ni tid att aktivera hunden ordentligt?

Har ni råd med alla de kostnader det kan innebära att ha hund?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

emsems
0

Jag räknar med en promenad till och från jobbet varje dag, samt lunchen. (tar väl ca 20 minuter per sväng. Sedan följer den med på stallet två kvällar i veckan där vi ofta rider ut i skogen, där får de röra sig fritt och springa ordentligt. Utöver detta ser vi det som ett bra tillfälle att verkligen ta sig i kragen och börja promenera.

pengar är nog inget problem. Verkar som att de flesta lägger ut 1500 kr i månaden ca.. Jag är van att ha häst för 4000 kr i månaden (inte längre) samt att vi delar på två så…

AnneN
0

#3 med aktivera menar jag inte bara fysiskt utan även mycket hjärgympa för hunden, tex spår, agility, lydnad, en massa olika trix, mm

_**/Mvh Anne

emsems
0

#4, hur mycket tid är det tänkt att man bör lägga på detta? är det inte en del av den vanliga träningen, att göra dessa saker?

AnneN
0

#5 hur mycket tid mentalträning av hund tar är olika mellan raser och individer beroende på hur krävande de är.

En del hundar kan det fungera att bara ha vardagsträning på medan andra kräver mer än så.

_**/Mvh Anne

emsems
0

Ok, tja vi får helt enkelt se till att ta oss tid. Tror det kommer lösa sig, vi planerar att gå massa kurser.

spikes
0

5, som du säger så kan man kombinera vanlig träning med hjärngympa, och det gör jag varje gång jag tar långprommisen varje dag,alltid hittar vi på nått skoj sedan kan man göra det korta och långa stunder det är ju helt hur det faller sig, men min rekommendation är 15 minuter under en lång prommis varje dag, det är kul både för hunden och en själv, och är det så att man en dag känner att man inte har någon lust så har man ju i så fall rent samvete och vet att man aktiverar hunden som man ska ändå annars………sedan ska man komma ihåg att även hundar behöver vila någon dag i veckan, det gör att du får en hund som kan koppla av också;-).

ingann
0

- Vi vill resa bort en vecka utomlands?

Har du ingen kompis/familj som kan ta hunden finns hundpensionat:)
- Regn, kallt, man är trött, hunden vill ut på promenad.

Med en regnjacka och gummistövlar fixar man vädret, och det behöver ju inte vara en långpromenad mitt i regnet? Räcker nog med en kortare kissrunda:)
- Vi ska på tillställning och är borta från 17 till midnatt eller kanske senare?

Kan ni inte ha med hunden, fråga grannen om rastning. (låter ni grannen träffa o gosa med hunden från den är riktigt liten brukar de inte kunna motstå att få passa den)
- Vi misslyckas totalt med uppfostran och hunden blir otrevlig att ha å göra med?

Gå en valpkurs medan valpen är liten för att minimera risken. Blir den odräglig ändå, kolla efter ytterligare kurs eller privattränare.
- Katten och hunden kommer inte överens?

Har ni katten först och sedan tar hem en hundvalp brukar de oftast bli goda vänner. Katten har då automatiskt högsta rang och behöver inte fräsa/klösa för att hävda sig.
- Hunden bilr galen av att vara ensam?
Har ni ensamtränat ordentligt? Annars funkar det med dagis/dagmatte/granne/familj:)

- Hunden får vara på mitt jobb. Om jag byter jobb till ett ställe där den inte får vara?

Säjer nya jobbet blankt nej, finns dagmatte/dagis.

hjärngympa kör jag samtidigt som den dagliga träningen ute, sen kör jag lite trick inne medan vi tittar på tv eller väntar på att potatisen ska koka;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Vargnatt-]
0

** Vi vill resa bort en vecka utomlands?
**Det finns hundpensionat där hunden kan vara, eller så kan man annonsera efter någon som vill vara hundvakt, eller så tar någon ni känner hunden under tiden :).

**- Regn, kallt, man är trött, hunden vill ut på promenad.
**För mig har det iaf blivit så att vädret inte spelar så stor roll, hunden gör det roligare att komma ut helt enkelt :).

**- Vi ska på tillställning och är borta från 17 till midnatt eller kanske senare?
**Någon ni känner kanske kan ha hunden över natten? Hade det blivit så för oss hade vi troligtvis frågat svärmor om hon kunde ha hunden. Eller så åker vi hem tidigare hela enkelt.

**- Vi misslyckas totalt med uppfostran och hunden blir otrevlig att ha å göra med?
**Det tror jag inte ni kommer göra, det finns massa kurser att gå, massa böcker att läsa :).

**- Katten och hunden kommer inte överens?
**Om hunden är för på katten så har jag upplevt det som att katter är ganska bra på att säga ifrån. Vi har fixat det här hemma så katten också har platser som han kan vara ifred på utan att hunden kan störa honom.

**- Hunden bilr galen av att vara ensam?
**Börja träna i små doser ensamheten så brukar det gå bra :). Kan den inte vara ensam så finns det säkert dagmatte/husse, hunddagis eller något sådant:).

**- Hunden får vara på mitt jobb. Om jag byter jobb till ett ställe där den inte får vara?
**Dagmatte eller hunddagis :)

emsems
0

tack för era svar =)

sagalisa
0

min erfarenhet är att man ska tänka över dessa saker noga innan hundköp men det löser sig oftast efter tiden man har hunden. man ändrar sitt levnadssätt utan att veta om det när man skaffar hund. det är inte lika tråkigt längre att hoppa över en fest för att man inte får hundvakt eller gå ut i regnet för den delen heller. mina hundar är med mig överallt där det går men de mår inte dåligt av att va ensamma lite heller, de behöver med lugn o ro nån timme då o då=)