Ständigt gnällande
Jag har ett väldigt stort problem med min hund - han gnäller för minsta grej. Han kanske vill smaka på min mat, han hälsar eller vill hälsa på någon, han ligger och tuggar på ben/leksak = han gnäller. Det är riktigt öronbedövande, och tro mig, det tär något otroligt på tålamodet. De sakerna som jag nämnde är väl inte så farliga, det är saker som fort går över. Nu till det, enligt mig, större problemet.
Så fort jag tar fram en bit godis, klicker eller dylikt för att träna honom, så börjar han gny direkt. Om jag inte ger honom något kommando, så vill jag självklart inte att han ska göra något. Jag vill att han bara ska sitta där och invänta ett kommando. Inte gör han det, han gnäller och gnäller, och testar vart enda trick han kan. Självklart belönar jag honom inte, och efter en stund när han märker att jag inte reagerar, så lägger han huvudet på framtassarna och ligger på golvet, samtidigt som han ständigt gnyr (så fort jag har fixat batterier till kameran ska jag försöka filma).
Jag försöker att ge honom godis när han tystnar, vilket sällan händer, och så länge jag matar på med godis så är han tyst. Så fort jag försöker att vänta en liten, liten stund mellan godbitarna så startar han igen.
Så, jag vill helt enkelt ha så mycket tips som möjligt på hur jag ska träna bort det här, så bomba mig med tips.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Har nu fixat en väldigt kass video, men har ingen bättre kamera. Man fattar i alla fall vad han gör, man kan ana att det är en hund, och gnällandet hör man allt… =P
Med vänlig hälsning
det låter som på videon att han är orolig över nått? han gnäller inte för att han e upphettsad, för de gör min hund när han ser en annan hund eller ett djur eller e allmänt jätte glad och inte får som han vill. men dedär gnället lät sorgset.
vad vet jag? de finns många bra hundexperter här på HIF
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
svårt att säja… jag tyckte han lät orolig/uttråkad…
Åskar blev helt förstörd av Lokes gnäll och försökte överrösta det och ta sig in i datorn till honom;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag tycker också det är svårt att säga varför han gnäller, men jag har alltid fått intrycket att han är väldigt otålig av sig. Allt ska hända direkt! Så det kan ju ha något med det att göra, vem vet… :/
#3 Haha, det där lät kul. xD Loke reagerar lite konstigt när jag spelar den videon här, haha. Han kollar konstigt på mig…
Med vänlig hälsning

Haha bullterriervalpen jag är hundvakt åt började morra när hon hörde Loke :P
Usch, jag vet inget bra sätt att få en hund att sluta med det där. Jag har själv en gnällare. Hon gnäller för precis allt. Fast inte lika högt som Loke, men lika jobbigt. Jag har bara vant mig genom åren och nu har jag lärt mig vad varje gny och grymt betyder och det har blivit mysigt att veta vad hon säger och vill :)

Jag upplever det som att hunden tycker det är jobbigt. Inte gnäll för upphetsning/glädje över att få jobba. Men det är väldigt svårt att se på denna video, då den var mörk. Men hur upplever han det när Du plockar fram klicker, godis m.m? Kommer han med svansen viftandes? Det såg inte ut så på bilden, svansen håller han rätt lågt och öronen upplevde jag som lite tillbakastrukna.
Förstår han alla dina kommandon till 100% eller tycker han att det blir en pressad situation för att han blir osäker på att han klarar det Du vill att han ska utföra?
Har han svårt för att vara passiv kanske? Jag brukar öva flera gånger i veckan att "ha tråkigt " med mina hundar men jag gör det i en rörlig miljö först, kanske på ett torg eller liknande. Där händer saker men hunden får vara stilla och bara observera och inte göra något……bara ett tips om det kan va det!

Förstår ditt problem, min morgonsömniga hund for upp direkt när jag spelade videon på låg ljudnivå! Hon letade efter "hund i fara". Något försöker hunden säga, det var klart. Hur gammal är hunden?
Vår Curly har/hade ett rikt språk som kan göra en galen, bl a gnällande och "gammalt gångjärn" Det fungerade att bara vara lugn och säga mycket lugnt: Nej nu ska vi vara inne, eller liknande. Det tog dock 1 år. Alla hundar är olika men kanske funkar det att vara lugn, inte försöka med klicker eller sådant förrän hunden lärt sig att slappna av. Då måste man själv vara mycket lugn och inte höja rösten, ignorera om möjligt. Så småningom belöna avslappning med lugna smekningar och massage (inte godis, det hetsar upp!). Som Elega säger, så lär man sig att tolka ljuden efter ett tag och kan ignorera eller dämpa de som inte är relevanta utan bara envishet.
Kan mycket väl vara att han tycker att det här är jobbigt. Han gör dock bara så här när vi sitter still inne eller ute, och jag försöker lära honom nya saker. Så det kanske är just den här situationen som han inte tycker om. När jag börjar ta fram godis så blir han direkt uppspelt, och börjar gnälla. Jag tror inte att han visar någon rädsla förens jag börjar försöka lära honom något dock.
Eftersom jag oftast gör så här när jag lär honom nya saker så kan han inte kommandona, och vet inte alls vad han ska göra.
Hm ja, han har nog lite svårt för att vara passiv, vet att jag har tränat det men det var säkert inte så mycket då. Han hamnar inte ofta i situationer där han behöver vara passiv, därför kan ju den träningen bara ha slinkt ur. Det är något att tänka på faktiskt.
Han är sex år, så ja, det här har hållt på ett tag.
Han gör inte alltid så här när vi ska träna. Han tycker det är jättekul när vi tränar saker som fot och inkallning. Det blir ju inte alls samma situation när man tränar dessa saker.
Med vänlig hälsning

Håll ut! Vi lyckades felaktigt lära hunden att bli fnattigt glad och hoppa upp på sambon varje gång han försöker öppna en vinflaska ("nykterhetskämpen" kallas hunden). Det blev fel när vi skulle lära om henne, hon hade en gång förknippat öppnandet av mousserande vin med ett obehagligt diskantljud som skedde samtidigt. Gick och gömde sig under en säng. Då fick hon godis och beröm när vi öppnade vinflaska. Så blev det alldeles fel - nu kommer hon rusande i full fart och attackerar (vänligt), 35 kg och 2 meter hög när hon hoppar är inte så kul. Hoppar inte annars på folk. Man kan lära dem helt fel, i bästa välmening, de missförstår helt enkelt. Och sedan blir det jättesvårt att programmera om dem.
Tror det är bra att träna passivitet och lugn ibland, speciellt med glada, entusiastiska, intelligenta och energifyllda hundar. Inget godis, ingen klicker! Bara lugn, sakta smekningar, vänliga ord, det ska vara skönt att slappna av.
Fast när man steker lever (som jag just gjorde) då börjar gnäll - gamla gångjärn! Vissa saker går inte att motstå.