amstaff med dålig bakgrund
Min bror tog över en amstaffhane på 1,5 år av en arbetskompis som inte klarade av den. Min bror är av gott hjärta och kunde inte tänka sig att låta hunden få bli avlivad. Men sedan han tog den har det bara varit problem. Hunden är väldigt snäll i all hantering, men kan inte vara själv. Inte en sekund. Han börjar genast bita sönder saker och få panik. De har tränat jättemycket med att lämna den några minuter och vänta längre och längre, men det blir inte bättre.
Hunden har under sitt 1,5 år långa liv haft 5 ägare. Han växte upp inlåst i en hästbox ensam under större delen av sitt liv. Den har ingen uppfostran och det verkar som att den inte riktigt kan lära sig heller, ingenting fungerar. Lyssnar inte och bryr sig inte. Går inte ha lös då han när som helst kan komma på att sticka och attakera katter och annat.
En dag då han var i vår stuga så kom två barn coh skulle klappa hunden. Han morrade lite väldigt väldigt dovt och ena flickan kom överifrån och klappade honom på huvudet och hunden höll till henne (blev bara en rispa, men ändå).
Nu vågar dom itne ha kvar honom längre och tänker ta bort honom eftersom att de inte vill skicka honom vidare, för det är orättvist.
Jag sa att jag ville kolla om det fanns ngåon som var van sådana hundar som kunde ge honom en chans. Någon? Antar att det i så fall skall vara någon riktigt duktig hundmänniska med tid, engagemang och kunskap.
Jag tycker det låter helt rätt att låta hunden somna in, bäst för alla inblandade parter (inklusive hunden).
Den har redan haft fem ägare. En hund ska inte behöva flytta mer än från tik till ägare.. Eller möjligen en gång till.
Låt hunden somna in. För hundens skull..
Håller med ovanstående.
Om ni inte får tag på ett toppenhem med en ägare som uppfyller alla krav och till 200 % kommer ha kvar hunden så länge den lever, så tycker jag också att det låter humanast att låta hunden somna in.
Har själv en hund som haft minst 3 hem mellan uppfödare och mig. Han hade många olika problem, men är idag underbar! Men han är en riktig mammagris och klarar sig inte utan mig, ännu en påföljd av alla flyttar garanterat. Med det ville jag bara säga att en hund kan få det bra och finna sig trots många flyttar tidigare, men då krävs det att man själv (som jag nu då) garanterat kommer ha hunden resten av dess liv.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#4 Hur fungerar det med skola/ jobb om hunden inte klarar sig utan dig ?
Mvh Ellenfyrkant

Jäkligt tragiskt finns säkert ingen som kanske har tid och lust och hjälpa en sån hund om man inte har mycket tid :/ önskar jag hade kunnat.
Sen alla som säger att det är humanast att låta den somna in har fel, såååå fel! Hur kan det vara bäst för hunden att dö!?!?!?!!?!?
Forsätt leta, finns säkert någon bra ägare därute om ni själva är beredda att jobba med den. Låta den få förtroende för någon igen!
MVh Mikaela
Annars om ni själva tycker hunden är värd att satsa lite mer tid och pengar på så ger jag förslaget att ta hjälp av ett proffs.
Åsa Berggren tycker jag är kanon, hundpsykolog och IMMI instruktör. Hon har ofta kurser här i umeå och hon erbjuder även problemhunds lösning. Om nu din brorsa också bor i ume. Nu har jag ju bara gått valp/unghundskurs hos henne men det var även två problemhundar med på kursen också. Lärde mej massor om min egen valp och såklart om dom andras hundar också.
http://www.hundbiologen.dinstudio.se/
Det är bara ett tips, finns ju fler instruktörer här också som säkert också kan vara bra.
Hoppas iaf ni hittar en bra lösning åt hunden!
#6 En massa flyttar kan göra hunden stressad. Dessutom på så kort tid.
Sen måste det vara hos någon som de verkligen vet tar hand om den till 200%. Det är kanske svårt att hitta.
Det finns vissa problem som ibland inte går att ta bort hos hundar, men kan dämpa det, men ibland inte få bort helt.
Hur kan det vara bäst att låta hunden dö?
-Ja, finns ingen som har tid för den, ska den få komma till ett hem där den då blir lämnad ensam och kanske till och med blir illa behandlad.
Hade det vart min hund, och ingen jag VISSTE skulle ta hand om den så som den behöver.. Skulle jag hellre låta den somna in, än utsättas för mer stress och oro, och kanske till och med bli farlig.
Jag skulle inte ge den till någon jag inte kände, jag måste känna personen och veta med 110% att denne klarar av den här hunden, och vill ta hand om den här hunden. Att denne personen verkligen förstår vad han/hon får hem. Sånt är kanske svårt att förstå, men bättre det än hoppas på det bästa, han kanske får det bra..
Det är idioti enligt mig och oansvarligt - Att anta att hunden får det bra, efter så mycket trauma. Det kan finnas saker som bubblar upp till ytan, och någon blir skadad.
Så till TS. Hittar du någon, visst. Men jag skulle inte chansa. Aldrig.
(Tro mig, jag vet vad jag snackar om. Har sett så mycket hundar som kommit från fel människor, till helt rätt människor, men det har ändå inte slutat bra, pga av all trauma.)
Det är ditt/erat beslut att ta, vi bara kommer med tips.
Jo jag tror att avlivning kan bli lösningen, men ville kolla för säkerhets skull. Det jag hoppades på var att någon som hade stor vana av den typen av hundar, som hade erfarenhet och kunskap, kanske ville ge den en chans, men jag förstår ju givetvis att det är väldigt få som tänker så, och väldigt få som har tid och möjlighet. Men jag gav det en chans iaf.
#5 Jag menar att han inte skulle klara att flytta till ett annat hem.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#9 En chans ska man alltid ge det, tänka igenom alla möjligheter, och för- och nackdelar.
Jag tror det blir bäst om han får somna in..
#6 Jag tycker till skillnad från dig att det är hemskt mot hunden om man fortsätter skicka honom runt i denna eviga karusell.
Kan man inte garantera att hunden får det bra, då ser jag att det är snällast mot hunden att den får somna in.

Jag tycker ni är hemska.
Förstår om trådskaparen inte äger hunden har tid,det är inte det jag säger, men istället för att samarbeta och försöka tänka ut en möjlig lösning, hundstall tex?
Och prova alla lösningar anser ni er ha rätt att råda folk att hundar ska somna in.
Alla hundar kan bli bra hundar. bara 1 av 1000 som har mentalt fel i huvudet, alla andra har blivit felbehandlade av fel personer som inte vet vad dom gör, vilket gör hunden till osäker och rädd och farlig iomed sin storlek och dominans om den inte får rätt förare.
Finns alltid folk som kan om man vill. Kanske inte för denna hunden då tiden är så knapp, men jag kommer ALDRIG NÅGONSIN förespråka avlivning.
Det betyder bara att man som person inte är tillräckligt kunnig då man lägger felet på hunden som bara behöver förståelse.
Håller med Sokka.
Just nu har ni varit för snabba. Ni har inte ens frågat hur länge dom försökt med den. Och vad dom försökt. Osv…
Träna bort seperations ångest kan ta väldigt lång tid. Och en hund som haft denna uppväxt kanske tar flera flera månader innan den ens känner sej nog trygg hemma för att ens kunna börja träna vara själv.
Sen att den inte gillar ungar är ju inte direkt något ovanligt heller. Ungar kan vara hemska för hundar, oftast utan avsikt.
Det står ju att han annars är snäll i all hantering. Visst inte uppfostrad och villig att lära sej heller, men det är ju inte alltid det går på en pisskvart heller.
Men visst avlivning kan vara ett bra alternativ just för då vet man att hunden aldrig lider igen. Men eftersom det inte verkar vara fel på hunden utan bara problem med den så hoppas jag att den skulle ha fått en chans hos någon med rätt kunskaper, lust och tid.
#13 Fortfarande. Kan man inte garantera att hunden får det bra. Vad vill du göra då?
Ett hundstall tar sällan emot rädda och osäkra hundar, då de är svåra att omplacera, och de har inte tid att lägga ner så mycket jobb på en sådan hund, som dessutom inte är en ung valp. Som TS har beskrivit hunden är chansen mycket liten att hundstallet vill ta emot hunden. Kanske finns något hundstall, hon kan ju höra med sveriges olika.
Så, Sokka, du skulle allstå ge hunden till vem som helst?
Om du inte var 110% säker på att personen klarade av hunden..
Det är ju snällt.. J-vligt snällt.. Att låta hunden kanske komma till en som det låter jättebra med först, men sen visar sig att hunden fått flytta om och om igen. Hunden mår ju tydligen inte bra..
Var har du siffrorna från undersökningen att 1 av 1000 hundar är mentalt sjuka? Detta kan visa sig långt senare, och kan triggas av ett visst trauma eller dylikt (egen erfarenhet).
Så ge mig länken om denna undersökning så jag vet vad du vilar ditt påstående på.

Varför skulle det vara synd om en hund som får somna in? Det är enbart vi människor som förmänskligar hundar som tycker så när det gäller en hund som valsat fram mellan 5 ägare. Det är ett egoistiskt tänkande. Det finns så många omplaceringshundar som skulle behöva få den lösningen istället för att fortsätta flytta hit och dit. När det dessutom gäller en sådan ras ska man vara extra noga eftersom det är lätt den hamnar hos någon med ett väldigt dåligt självförtroende och som vill ha hunden för att skrämmas, vara ett vapen. Många gånger är inte alla våra försök att ge en hund en chans till det bästa man kan göra för hunden. Kan man som någon sa inte garantera att hunden får stanna livet ut hos en väldigt kunnig person så är avlivning det mest humana. Det är i vårat hjärta det gör ont inte hundens.

# 15
_
"Det betyder bara att man som person inte är tillräckligt kunnig då man lägger felet på hunden som bara behöver förståelse."
_Det var så jag skrev och jag förstår inte hur du kan vända det till att jag säger att det är att ge hunden till VEM SOM HELST.
HUR som helst finns det hundar som flyttar otaliga gånger i sitt liv utan att ha speciellt ont av det. Denna hunden har det uppenbarligen men 2 flytter till hade kanske räddat den psykiskt.
Om den kommer till ett hundstall (kan vara svårt att få in den då dom ofta har fullt men varför ge upp innan man ens provat?) Kommer den dit får den tid att rehabliteras, bli hjälpt, få tid till o tränas till o bli hund igen och sedan komma till en lugn, stabil och bra familj.
_
"Var har du siffrorna från undersökningen att 1 av 1000 hundar är mentalt sjuka? Detta kan visa sig långt senare, och kan triggas av ett visst trauma eller dylikt (egen erfarenhet).
Så ge mig länken om denna undersökning så jag vet vad du vilar ditt påstående på."
_Bara för att en hund har fått dåliga upplevelser som triggar den så är den inte mentalt sjuk. Finns flera källor som jag inte orkar dra upp då jag inte anser det relevant, kom tillbaka när du kan "bevisa" motsattsen istället. Visst finns det trauma som kan spöka men hunden behöver inte någon som går runt och tycker synd om den.
Vad den behöver är någon som släpper det gamla, sattsar på framtiden och inte undrar varför utan själv ser problemen som finns och bearbetar dom genom att ge nya regler, nya utmaningar och nya framtidsutsikter för hunden. Hundar lever i nuet och därför bör man som hundägare också göra det, att tycka synd om den och sända ut sån energi gör hunden fortsatt osäker och den får aldrig någon bra rehablitering.
Det gör inte ont i mitt hjärta o tänka på alla hundar som avlivas, det gör ont i mitt hjärta att prata med folk som anser att det är bättre pga dom inte vet bättre men ändå väljer att yttra sig.
#17 Du har fortfarande inte svarat på frågan. Vilket jag börjar bli riktigt trött på..
Om du inte kan garantera att hunden får det bra. Vad skulle DU ha gjort??
-Jag anser det relevant, du tog ju upp det, så uppenbarligen tyckte du också att det var relevant med de siffrorna.
-Det där men mentalt sjuk, jag vet mycket väl att det inte är samma sak som att den blir triggad av något. Jag har egen erfarenhet av saker som triggar en hund, och metal obalans som kommer senare, som jag skrev, eller missade du det också?
Jag har inte funnit det speciellt givande att diskutera med dig, någon gång om jag ska vara ärlig. Så med detta tänker jag inte kommentera dig något mer.. Du lämnar ofta saker som man frågar, utan att ge en speciell anledning, och ibland verkar vara ganska naiv, trots att du påstår att du är utbildad hundinstruktör.. Finns ju olika typer av instruktörer men men. Ville bara förklara varför jag väljer att inte diskutera mer med dig. Tack och hej. Vi kommer ingen vart, utan bara tjaffsar, så jag är inte feg eller något.. Utan bara sparar en massa tid på att tjaffsa med någon som man inte kommer komma någonstans med.

#18, Jag vet inte om det verkar svårt att utläsa vad jag skriver så jag kan upprepa mig.
**Det jag hade gjort om jag inte kunnat ha kvar hunden var att i första hand kontakta alla hundstall som jag tyckte verkade seriösa och duktiga och förklara läget. Och sedan låta dom jobba med hunden och överlåta till dom att bestämma när och vem som kan bli ny ägare och när hunden är redo för det.
**Tack, jag skulle faktiskt till och med uppskatta det då du aldrig vill prata klart om saken utan tilltar personangrepp, vilket inte heller verkar leda någonvart då det är ganska så off-topic. Så snälla sluta byt tråd hela tiden och diskutera allt jag skriver, jag skriver och diskuterar inte bara för medhåll utan för att visa folk i allmänhet min syn på saker och kanske hjälpa folk, och det gör inte detta tjafset någon gång. Så snälla, låt mig fokusera på hundarna på mitt sätt så kan du återgå till att… utrota dom.
EmmaL
Vi vet att du gör rätt. Hittar du ett hundstall som har plats för hunden, jättebra.
Jag har själv bara haft omplaceringar och vet vilka problem de kan ha. Som tur är har jag aldrig vart i din sits, men hoppas att du löser detta, och gör det DU tycker är bäst.
Det är dumt att chansa.
Lycka till, och berätta gärna hur det gick.
Tankarna till dig.
#19 Det handlar inte om vem som kan vad. Vilket du vill få det till.
Det handlar om att somliga tycker hunden lidigt nog. Jag vet ingen hund som mår bra av att flytta runder. En hund behöver ett stabilt hem, inte 6 olika på kort tid.
Ist för att få oss som inte tycker som du att verka okunniga, kan du ju försöka acceptera att det finns folk som tycker annorlunda än du. Du har inte mer rätt än vad vi har. Vi har bara olika åsikter. Var snäll och acceptera det. Blir bara tråkig stämning när man skriver som du gör. Och du, vem av oss som är hemsk beror helt på betraktarens öga.
Ser faktiskt det som ett personangrepp, du kallar oss hemska. Kalla gärna tankarna vi har för hemska, men inte oss som personer. Det vet du inget om.

Mitt tips är: vänd dej till mera amstaff inriktade sidor, här finns det inte alls många som vet så mycket om rasen och då är det lätt att få svar som låt den somna in ,det är försent att göra nåt nu osv. Även om dessa kanske skulle gett dej samma råd även om det var en annan ras, vilket jag tycker är fel. Rätta människor finns alltid för hundar som hamnat fel i livet och det mest går att rätta till och det finns många som är villiga att hjälpa dessa hundar. Dock måste du vara jätte jätte noga med vart han hamnar denna sista gång förmodligen är han totalt förvirrad, känner sej sviken dåligt självförtroende osv Uppernbarligen visste inte din bror vilket stort ansvar han åtogsej när han valde att ge denna kille ett hem därför är det nu viktigt att han tar sitt ansvar att ge honom ett hem där det finns kunning människor om denna ras, ni har ju inte en aning om vad han har varit med om så det är ju kanske inte konstigt att han morrar mot barn han kanske ahr blivit jätte dåligt behandlad av barn på sina tidigare hem. Att han är dålit uppfostrad tyder ju endast på att ingen brytt sej om att uppfostra honom inte haft tiden att lägga ner på honom och den energin som krävs, att han inte kan vara själv är väl klart eftersom han alltid fått vara själv han har ju inte en aning om när hans matte/husse kommer igen, ett hem där det finns en till lugn och trygg hund kanske?
Du skriver ju att han är snäll i hanteringen så varför avliva en hund då? Förmodligen är han ändå fortfarande ganska så stabil mentalt så hoppet är inte ute för honom. Lägg ner tid och leta efter ett nytt bra hem till honom som har lång erfarenhet att denna ras, dom finns om ni bara vill hitta ett nytt hem för honom och inte bara ger upp…. Synd på en väldigt fin hund!
www.amstaffdogs.eu eller www.amstaff.se är två exempel dit du kan annonsera om att han behöver omplaceras
LYCKA TILL!

Hur har det gått?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#19 Men kan inte du tänka dig ta hand om hunden om den finns kvar?

# 24, hade gärna gjort det om jag haft mer plats,tid o pengar. Har i dagsläget 3 katter (2 hemma en hos föräldrar) 1 vovve, 1 häst & en iller. Tiden för en hund till hade väl funnits men det ska passa med alla andra djur o trivas ihop vilket inte är det lättaste även om vi har rymlig 3a känns det på gränsen till att få in mer djur just nu.
Att sedan kunna rehablitera den och ställa den mot illrar och katter är inte så bra i början utan plats att kunna isolera på dagar tex hundgård ute om man haft tomt så djuren slapp "gå på varandra" tills dom började förstå varandra.
Sen pengar me mat,försäkring & sjukvård,hundpassning/pensionat om man ska bort och ingen kan passa dom rent allmänt är också på gränsen, vill helt enkelt inte ha en till hund till just nu. Men när vi skaffar radhus/hus inom ett par 5 års tid kanske så kommer det komma mer och då ska jag absolut göra som jag förespråkar och ta mig an en "problemhund".
Hej alla! Hunden fick tyvärr avlivas förra veckan. Tack för era svar.
#26 Okej, då vet vi.
Jag personligen tycker ni gjorde rätt.
//Kindred.
#26 Tråkigt, men jag tror också det var rätt beslut.

Alltid tråkigt att behöva ta bort en ung hund. Men vill inte ens uttala mig om huruvida det är rätt eller fel eftersom jag inte träffat hunden i fråga. :(
för det första det är inte hundens fel. det första jag skulle göra är att ta den till en vet för att uteslta sjukdommar. för det andra finns det bra adapter hos vet som utsöndrar mammns hormon som gör det flesta bråkstakar lugna annars kan man meicinera detta problem att bli lämmnad inte helt ovanligt hos rasen. nu kommer många att gapa men jag förespråkar kasstrering vilket gör att hunden mår bättre och går att hantera enl mig finns inga dåliga amstaffs men ägarna skaffar fel ras. detta är ingen första eller andra eller tredje hund du bör kunna en hel del hund ledarskap och se signaler fort. vad har jag då för kunskap jag har haft 5 bullterrier och sonen har amstaff.jag har även blivit farmor för drygt en mån sedan och även det funkar med amstaffen så ledarskap och att jycken måste oavkortat få jobba. med både kropp och själ. jag skulle även kontakta uppfödaren och få hjälp. sedan skulle jag kolla blodslinjer vad man avlat på osv, är du säker på att detta är en renrasig hund, vad vet jag men det finns fortfarande hundfolk som hanterar dessa jyckar. skulle även kontakta bodil på bodils minicirkus för råd det inte den kvinnan vet om kamphundar är inte värt att veta. man ger inte upp så lätt ta hjälp och det finns hjälp att få. att få en bråkstake av denna kalliber sk rumsren kräver en viss sorts hundmänniska men dessa finns. sök även på amstaff uppfödare där kan du få hjälp men att avliva en så ung hund om du nu sgt hela sanningen och att hann inte varit bråkigare och att ägarna inte är rädda för den blanda inte ihop en amstaff med en sk pittbull även dessa är tillgivna jyckar hos rätt förare.
#30 Känns onödigt att dra upp denna tråden igen, hunden är avlivad!