Hundar iFokus

Hundar

Etikett: media
Läst 2327 ggr
gejsa
0

En pitbull till dödad av polis!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3243228.ab

Nu tycker jag faktist att det börjar bli lite väl ofta. Vad är det som händer?

[lottaeriksson]
0

Ja eftersom raserna ökar så otroligt i antal och popularitet, ökar också antalet oseriösa och oerfarna ägare.

Det är väl orsaken skulle jag kunna tänka mig. Men sen äre ju även så att det dagligen sker hundattacker, men alla uppmärksammas ju naturligtvis inte. Och när det kommer till Pitbulls/kamphundar spelar det ingen roll om hunden befinner sig i Sverige eller något annat land, det skrivs ut i tidningen ändå..

Om all j*vla oseriös avel samt den enorma blandrasavlen skulle dämpas skulle säkert sånt här inte förekomma lika ofta. För enligt mig ska man inte leka med sådana krävanda raser som Pitbull/Amstaff etc, oftast blir blandningar av dessa raser inte alls speciellt lyckade. Förlåt alla ni som har blandningar av dessa, jag riktar mig inte till er seriösa ägare.

gejsa
0

Jag har skrivit det förut och skriver det igen. Att jag tror nog att varenda journalist skriver i sin tidning om hundslagsmål och allt möjligt om dom bara får veta det. Tror inte att dom sovrar och inte skriver bara för att det tex bara är en Pudel som bitit osv.

sokka
0

jag tror ju absolut inte det handlar om hundarna som sådana, varken kampraser eller blandraser om man säger så, jag tror det handlar om helt fel ägare, inte bara till dom hundarna utan till vilken hund som helst..

[lottaeriksson]
0

#3 Visst men jag skrev också att jag inriktade mig till de oseriösa ägarna.

Men sen i och med den stora blandrasaveln blir hundarna billigare och det säljs hundar till vilka som helst. En seriös uppfödare ställer nog mer krav på sina valpköpare än vad de som tar blandraser titt som tätt. Det är ju ganska tragiskt att säga, men det finns ganska mkt pengar att hämta genom att sälja valpar.. Och när en ras ökar så snabbt i popularitet som kampraserna, så ökar ju såklart antalet oseriösa uppfödare samt köpare också. Och i och med blandrasaveln finns det "fräna" hundar att få till ett billigt pris.

I staden jag bor finns det ett ställe där problem med kamphundar är speciellt stort, och jag kan lova att det inte alls är roligt att vandra omkring där när man möter ett gäng med deras jäkla snoppförlängarhundar. Oftast är det killar i åldrarna 17-25år som kommer med dessa olika hundar, oftast kan man se att det är blandraser. Och de tycker alltid att det är lika roligt när man blir rädd när hunden morrar åt en eller så. Dessutom är deras hundar oftast pimpade med ett extra brett nithalsband eller en lädersele med 5cm'rs utstående nitar. Rent utsagt skamligt att någon j*vel sålt en hund till sådana människor! Det är de slags människorna som smutskastat alla dessa rasers rykten och gjort det till ett helvete att äga en Amstaff själv.

Finns det inte några lagar eller så gällande blandrasupfödning? För isf borde det finnas det! Och inte bara mot blandrasuppfödning utan mot all uppfödning i huvudtaget av sådana raser som Amstaff etc. För det är verkligen raser som ska avlas på bra psyken och på bästa möjliga sätt och inte av några 18åringar som bestämt att tjäna pengar på sina små snoppförlängare! Dessa raser behöver fan inte mer skit nu.. Usch vad elak jag blir bara av att tänka på det.

Och bara för att påpeka så är jag inte alls så emot blandrasuppfödning som jag kanske får det att låta.. Utan har man en anledning och ett mål med sin uppfödning är det en helt annan sak. Och jag vet naturligtvis att det finns personer med kamphundsblandningar som är jättebra ägare och har hundar som är hur underbara som helst. Bara så jag inte får några påhopp på den fronten alltså..

Marylojs
0

Ingen mer än jag som reagerade på att mannen bar kniv som han kunde försvara sig med? Får mig att fundera på huruvuda han var ett litet oskyldigt lamm… 

Rätt av polisen att skjuta i vilket fall som helst, hellre det än att hunden ska lida en massa.

KindredCold
0

_När polisen kom till platsen blödde en pitbull-hund kraftigt. Polisen försökte hjälpa den, men den var aggressiv och gick till attack.
_

Well, många hundar blir förbannade när de har ont.
Man ska vara väldigt försiktig om man ska närma sig en skadad hund, oavsett ras, storlek och psyke.
Ännu oklart huruvida hela händelsen uppkom.
Säger varken bu eller bä..

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ganska övertygad om att det ej gäller renrasiga AMPT.

Efter att jag har sålt tillbaka min Alfons Töntbull, till den rättmätige ägaren, så har jag förstått att de flesta ägarna till en AMPT är väldig seriösa och genuint rädda om "sin" ras.

Det är inte lätt att hitta och få köpa en äkta AMPT, med Am. stamtavla och godkända papper flera generationer tillbaka.

Jag har förstått på Thomas att vanliga, seriösa hundmänniskor med ett brinnande intresse för "sin" ras, skräms av alla skriverier i tidningarna. Alla nedsättande historier om AMPT, "kamphundar" som i många fall inte har ett uns av AMPT i sig. Dessa skriverier får dem att jobba ännu mer med "sin" ras för att tvätta bort det dåliga ryktet.

Tyvärr jobbar de i motvind, eftersom det ständig dyker upp löpsedlar som "Ännu en Pitbull i svårt hundslagsmål."

Kan berätta att Alfons Töntbulls familj och hans äkta mamma har under sin semester varit ute med hundarna i Europa och tävlat med mamman.

Han har blivit kastrerat (han är ju en Töntbull), rabiesvaccinerad, mentaltestad och genomgått HD/AD för att få följa med på tävlingar. Men han får inte tävla, bara titta på.

Min goe Töntbull har en seriös ägare. En ägare som vill ha en arbetande hund, ingen "kamphund".

Kerstin 

Karmatarerskanise
0

#6 Arga blir dom väl inte, rädda skulle jag tro. Dom har ont och förstår inte varför, därför biter dom? Eller har jag missuppfattat det?

KindredCold
0

#8 En hund som har ont kan hugga. Så är det bara.
Fråga vilken duktig veterinär som helst..
Sen om det är för att de blir osäkra eller rädda är väl lite både och skulle jag tippa.

Varför tror du att alla veterinärer gör "munsnara" på hundarna när de ska tex flytta dem, eller känna igenom dem? (på olycksplats) :)
Hundar som har ont kan ju morra eller markera bara man närmar sig där de har ont..

Förstår du vad jag menar med munsnara?
Det är när man tar ett bandage, eller något annat, tex ett koppel och gör som en munkorg av det för att förhindra att hunden ska hugga en när man rör den.

Karmatarerskanise
0

#9 Det var inte hurvida dom biter eller inte jag skrev om. Du skrev att det är för att dom blir förbannade, medans jag tror det handlar om rädsla. Att smärtan orsakar rädsla som visar sig i att hunden biter eller hugger.

Tror inte dom blir förbannade.

gejsa
0

Visst finns det seriösa uppfödare kerstin. Det hoppas jag och tror på än. :)

Men dom är ju inte några psykologer som kan se på folk om dom tex kommer en gång och tittar på valpar. Jag menar att dom vet ju inte hur valpen kommer att få det i framtiden.

Jag har pratat med en seriös uppfödare av irländs setter i veckan. Dom sa att i år har det varit jättesvårt att bli av med renrasiga hundvalpar. Dom har fått haft dom ibland två månader extra innan dom blivit sålda.

Har ju kollat rätt så mycket på annonser detta år också. Och t o m jag såg ju att många valpar som var renrasiga var kvar längre hos uppfödaren än normalt.

Så ni kan ju förstå att dom som inte är seriösa bara dumpar sina valpar till vem som helst. Bara dom får in pengar.

kerstinjo
0

# 11

Så sant Gejsa (vem talade om vad du skulle skriva)

Men jag tror ändå att sanna AMPT-uppfödare och ägare är rädda om sin ras.

Vad jag har förstått så har de ett starkt nätverk och har ögonen öppna för oseriösa och för den informationen vidare. Heder åt det!

Men visst finns det undantag. Annars skulle jag ju inte sitta här med en Marodör?Obestämd

Kerstin 

gejsa
0

#12# Haha precis, din stackare!

Bleenda
0

Var det någon där som såg vad som hände?Obestämd

Ellenfyrkant
0

Massor av folk skriver och säger att det förstoras så himla mycket bara för att det är en 'kamphund' som huggit ihjäl någon. Men jag tror att hade det varit en Golden som huggit ihjäl någon hade det också blivit ett heluppslag i tidningen och det hade skrivits om händelsen på sama sätt som det hade skrivits om en 'kamphund'.
Observera att detta nu är vad jag tror…. Att de som gillar denna rastyp känner sig lite sårade och tar detta till försvar, att allt förstoras upp så bara för att det är en 'kamphund'. Men jag tror mer på att det händer såpass ofta, kamphunds attacker, så det skrivs mer om dem än om 'golden attacker'. Jag tror alltså inte att journaliter m.m. förstorar upp kamphundssituationer utan mer att det förekommer oftare och kan därför kännas så.

Mvh Ellenfyrkant

ingann
0

#15 tyvärr så är det ju inte så… när en golden hugger blir det på sin höjd en liten notis i mitten av tidningen… ändå ligger just golden i topp nånstans av huggande hundar…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Zvintos
0

#16: Och skulle det vara en golden, skulle de inte ens nämna rasen.
Det skulle bara stå "hund".
Samma med rubriken.

Det är jag då helt övertygad om..

Ellenfyrkant
0

#16, #17 Är det verkligen så illa?
Måste säga att jag har faktiskt aldrig upplevt det så, det var även därför jag var noga med att be alla som läste observera för att det  enbart var min åsikt. Ska faktiskt bli mer uppmärksam på det nu, det är egentlugen ganska intressant, om man nu kan säga så, även om det är hur hemskt som helst. och ingann, vart har du fått denna infon om någon sorts 'topplista' ? Skulle gärna kolla upp det….

Mvh Ellenfyrkant

gejsa
0

#15# Jag tror som du.

Vet journalisten vad för sorts hundras det är som huggit så skriver dom det. Det är sällan nu för tiden som man ser hund har bitit bl a bla bla. Det är nog som dom säger också att det är ju så mycket pitbulls som har fått fel ägare så det blir ju automatiskt att man ser fler notiser med just pitbulls. Eftersom det finns så många.

ingann
0

#18 ja, det är så illa… jag hittade inte någon lista nu när jag sökte men det har funnits listor i tidningarna från år till år med de hundar som bitits mest… golden, Pudel bla har alltid legad bland toppen i dem medan pitbull inte ens funnits med….

#19 tyvärr så har du fel där… jag vet personligen flera som blivit bitna + flera hundar som blivit bitna (riktigt illa) utan en endaste liten notis… den senaste attacken jag personligen vet om, ville ägaren till den nära dödligt skadade hunden (mannen blev oxå biten och fick söka läkarvård) att det skulle komma ut i tidningen… tidningen ville dock inte skriva om det då det inte handlade om en "kamphund" och därmed inte hade något nyhetsvärde…

så journalisterna väljer vilka hundar de vill skriva om för att sälja lösnummer…

/Ingalill

gejsa
0

Ett fall av flera hundra i månaden är det som du pratar om.

Journalisten skriver nog de flesta fall bara dom får veta om det så.

Skulle journalisten ha sagt till vedebörande att dom inte vill skriva i tidningen att det var ju ingen pitbull därför skriver vi inget? Minsta lilla man ringer in till tidningen skrivs i vår stad iaf. Roligt som sorgligt. Vet ju inte vad det var för liten tidning som du pratar om. Men är det en liten tidning kanske det inte spelar så stor roll vad man skriver om. Dom flesta prenumererar väl på tidningen och det säljs kanske inte så mycket lösnummer ändå. Oavsett vad som skrivs i tidningen.

ingann
0

Ja, jag pratar om ett par fall… men jag ser det tvärtom istället… när de vägrar skriva om några fall, så hur stort mörkertal finns det då inte? så är det med allt ju.. har det inte ett riktigt nyhetsvärde så skrivs det inte nåt… att en polishund blev biten av 2 kamphundar var stort, trots att den inte vart i närheten av skadad mot den hunden jag nyss nämnde… (både vet och ägare polisanmälde, + att ägaren + en bekant ringde tidningen så nog visste de…)

ni har väl tydligen en bra tidning om de skriver allt eftersom du bor i en större stad än den jag pratar om;p

/Ingalill

gejsa
0

Ja, jag ser det också som större när en polishund som är i tjänst blir biten. Mot när två grannhundar muckar gräl. Men det är ju jag det. :)

ingann
0

nja… muckar o muckar skulle jag inte kalla det när en lös husky kommer rusande och attackerar en dvärghund (som går i koppel) tills tarmarna hänger utanför… men det är ju jag som hellre tittar till situation och skador än om det är en tjänstehund… för mig är livet på alla hundar lika mycket värda;)

/Ingalill

silverorm
0

Usch…stackars hund…jag undrar jag varför hunden bet den där mannen…?? Vad gjorde han måntro…?? Som bar kniv…?? Synd att det inte stod mer om det..!? Synd om hunden iallafall…Rynkar på näsan

#4 Håller med dig…den här blandras aveln är ryslig…där hundarna säljs för en spottstyver till vem som helst…!! Till folk som inget kan om hundar o även kanske tar droger mm… Har några typiska fall här i byn som vi bor i…men folk ser ju o vet… (slutar alltid med att polisen avlivar dessa förstörda hundar) säger det..stackars hundar!! Jag vill iallafall ha strängare regler vid hundköp för hundarnas skull!! (om det nu är möjligt…)

gejsa
0

#24# Ha, ha jag har väl inte skrivit ett ord om att hundarna inte är lika mycket värda.

ingann
0

#26 det sa jag inte heller att du gjort… utan det var en kommentar till att det ses som större att en polishund blir biten… för mig är det istället större vid svårare skador…

och att du tog för givet att de muckat gräl…

/Ingalill

gejsa
0

Jag tog inte för givet med något. Men något måste man ju skriva och kalla det. Oftast är det många ggr att det muckas gräl och folk tror att dom ska slåss. Du berättade ju inte ordagrant VAD som hade hänt förrens efteråt. Och sånt borde man verkligen skriva om i tidningen. Stackars hund. Den dog antar jag?

ingann
0

nej, den överlevde mot alla odds efter 3 veckor på strömsholms…  första 10 dagarna var han nedsövd för att han inte fick röra sig…  pälsen har inte kommit tillbaka helt runt ärren så han ser ut som en liten trasa stackarn. tyvärr är han fortfarande nästan 1 år senare livrädd för alla djur han ser=(  tom de hundar som i många år varit hans bästa vänner så nu är han inte med på de gemensamma morgonpromenaderna längre…

men självklart borde det skrivits om det.. i synnerhet som det inte var den första hunden som blivit attackerad av samma hund!

/Ingalill

gejsa
0

Stackaren! I sådana fall är det nog eg bäst att låta hunden få somna in när dom får sådana bestående men.

Samma med den som attackerat fler olika hundar. En gång är en gång för mycket. Två gånger är idioti att behålla den ändå. Konstigt att inte allmänheten reagerar.