Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1276 ggr
Liss
0

Tillbaka på ruta ett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ecko och jag har de relativt bra. Vi har mått bra och de funkar rätt okej förövrigt. Han drar som en idiot ibland fortfarande men de är inget skall längre på det viset. Han har kunnat gå förbi barn utan några som helst problem. Dem kan tjuta och låta och han gick bara förbi.

För tre-fyra dagar sen kolapsa han! Han mår jätte dåligt och jag har hämtat ut tabletter till honom igen för hans utslag som kommit tillbaka. Han har vart dålig i magen så jag fått springa ut om nätterna och sen har han bara vart låg.. inte alls Ecko! Han går runt här hemma med svansen mellan benen och ligger och darrar ibland. Kan inte vara ifrån mig en sekund- låg ÖVER soffryggen för att komma åt mig i datastolen.
Han vart bättre igår kväll, å jag antar att tabeltterna hjälpt och han alltså har ont.

Och så idag.. första varvet kommer en äckelunge springandes fram mot oss. Ecko blir rädd och skäller på honom och då ställer sig ungen på håll och skriker på ecko. Jag försöker bara gå vidare och då plockar ungjävlen upp en sten och kastar efter oss. Hörde bara dunken bakom oss men ecko hoppa högt! Han har ju redan vart med om de här förr så han vart skit rädd. När jag vänder mig om så tar ungen upp stenen igen och kastar mot oss! Va f*n är de för fel på människor! Ecko sprang runt hörnet med svansen mellan benen och ville bara hem! De var bara att hänga med. När vi mötte några andra barn då på hemvägen så springer ecko undan och gnyr och skäller på dem!
Så nu är vi tillbaka på ruta ett igen i om barn! Och jag ger upp. De finns inget att göra när männskliheten inte ger ecko en chans till att bli bättre. Va gör man liksom!

Jag flyttar ut till ingenmansland i ett hus där vi får leva ifred! Om man hade pengar..

Nu hoppas jag bara att Ecko plutten mår bättre snart igen. Att tabletterna hjälper och han klarar av att gå ut med glatt humör igen. Jag hatar att se honom såhär! Han är i vanliga fall världens gladaste hund och nu är han jätte ledsen och pluttig! Min kille!

Annars är de väl som de är..Ecko och jag mot världen! Mot alla fördommar. Ja vi mår ju bra iaf annars.. och det funkar bra med annat. Han är duktig min kille!:)
Får ta hot och våldsord lite då och då, men de är visst så man får leva pågrund av ens hundras.

Ha de gött!:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Vargnatt-]
0

Men fy f*n vilka människor det finns =/. Hur kan man stå och kasta sten efter en hund så =/. Stackars Ecko som bara stöter på sådana barn. Hoppas ni kommer igen på barnfronten igen och ni slipper råka ut för sådant nå mer!

Ge honom en stor kram från mig och hoppas han kryar på sig också :).

Bogart
0

Herregud, vilka ungar det finns. Ibland undrar man om föräldrarna helt har glömt bort att uppfostra sina barn. Fanns inte ungens föräldrar i närheten? Du borde verkligen ta ett snack med dem. Fast ja, jag kan tänka mig att det är svårt, Eckos ras och att han började skälla först ställer säkert till det för dig. :( Suck, alla dessa fördomar…

Du känner ingen som har barn som faktiskt har hundvana? Om du kan hitta något barn som kan få Eckos förtroende så tror jag att det skulle hjälpa. Om du inte känner någon så kanske du kan ta kontakt på en brukshundklubb, finns garanterat någon där som har barn som förhoppningsvis kan hjälpa.

Försök att inte ge upp, även om jag kan tänka mig att det känns svårt. En dag kanske Ecko är den där lugna hunden som älskar barn!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Liss
0

Mm.. jag bor väl inte i det bästa området kanske. Men man borde ju ha lite uppfostran på sina barn, iaf tillräckligt till att dem vet att man inte ska skada någon!:(

Tack tack:)

IdaS-A
0

Du skulle kastat en sten på ungen Oskyldig

Fan vad människor kan förstöra, hoppas att din hund repar sig

gejsa
0

Fy fasiken säger jag bara. Hade det varit jag hade jag rusat tillbaka till ungen och tagit tag i armen och sagt att nu går vi hem till dina föräldrar och berättar vad du håller på med. Annars ringer jag polisen och ungen vägrat att visa var han bodde.

[lottaeriksson]
0

Fy fan för ungar, de tror att de kan göra precis så som de vill. Jag skulle inte alls ha klarat av att bara gå därifrån. Men då har ju jag mitt humör också! :P

Jag var med om en liknande händelse när jag promenerade med pappas förra jakthund. Då kommer det en uppkäftig unge på cykel och cyklar förbi oss fram och tillbaka och slog med en pinne mot Ronja. Och den stackarn var också en sån hund som var jätteosäker och så. Men tillslut efter att ha skrikit åt ungen åtaliga gånger, fick jag nog och röck tag i huvan när han cyklade förbi. Det resulterade i att ungen flög på huvudet i asfalten och skrapade upp ansiktet *OOoops*. Då vart det grin vill jag lova :S

Sen fick man sig ett samtal från föräldrarna. Men det sket jag fullständigt i, jag skällde lika mkt tillbaka. Och tillslut gav de upp med några hotord. Usch, jag hatar verkligen ungar ..

Såklart var väl detta kanske inte speciellt bra gjort från min sida. Men jag kan lova att den ungen aldrig besvärade mig iaf..

Hoppas det löser sig med Ecko! :) Måste också påpeka att han är så otroligt fin :D

silverorm
0

Stackars Ecko…vilken otur ni har!!?? Du får flytta!! Vad är det för magproblem han har?? Tabletter??

(nästa unge får du gå fram till o ta tag i…så Ecko ser att du försvarar han…o så att ungarna lär sig någon gång…konstiga ungar…??)

KindredCold
0

Hatar ungar!
Just för den anledningen.. Ingen respekt och bara allmänt elaka.
Tummen upp till de föräldrar som lär sin ungar respekt och gränser!

Hade jag vart där hade ungen tagit två steg hem vill jag lova, och hans föräldrar hade vart varse om mina tankar..
Usch!

All lycka till er och hoppas lilla Ecko fixar det!

ingann
0

Det är förjäkligt att vissa föräldrar inte kan lära sina barn ens normalt hyfs=(

Försök prata med föräldrarna. Men vad du än gör så lyssna inte på råden att ta tag i ungarna!!! Du kan bli anmäld för det och få betala både böter och skadestånd….  (vi har tyvärr råkat ut för det när vi hindrade en unge från att sparka en katt)

och dessutom riskerar du att ge dem vatten på sin kvarn om "kamphundar och ungdomar".

det är svårt när folk inte kan se hundarna som individer istället för "rasgrupp".

Hoppas Ecko kryar på sig och att ni kan få någorlunda lugn och ro i området!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

SaraC
0

Taskigt att skylla och ta ut det på ungarna, det är enligt mig föräldrarnas ansvar. Precis som många brukar tycka när en hund beter sig illa = ägaren orsak. Men det var bara en lite inflik.

Har du varit till veterinären med Ecko? Förstod inte riktigt om du varit det eller ej :) Han kanske behöver mer hjälp än tabletterna du skriver om?

Klart han blir rädd! Han är redan osäker på barn och så har han oturen att bli utsatt för något så hemskt av ett barn när han dessutom har ont/är sjuk!!!

Ska man göra något åt beteendet hos ungarna, skulle jag lyssna på #9 i så fall. Försök prata med föräldrarna. Men tyvärr går det inte alltid så lätt. Kanske finns det någon snäll områdesvärd att prata med? Tråkigt nog brukar det vara svårt att förbättra stämningar i vissa områden och det enda valet brukar vara att flytta.

Jag hoppas ni får tag på vettiga, hundkunniga föräldrar och barn som kan hjälpa er att träna Eckos rädsla. Det där blir ju jättejobbigt annars. Lekande barn är ju lite svårt att undvika. Dessutom är kombinationen hund+barn så underbar när den fungerar som den ska :)

Hoppas även självklart att lilla Ecko blir frisk och sitt vanliga glada jag igen snart!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Sara87
0

Så tråkigt att läsa :(

Ger både dej å Ecko styrkekramar!

HannaM
0

Äh det är inte bara föräldrarnas fel, visst dom är en stor del men barn kan tänka, dom är inte dumma i huvudet. Jag tycker inte att barn ska få uppföra sig som idioter och komma undan med det bara för att dom är barn.

KindredCold
0

#12 Håller med..

spikes
0

näe barn ska inte komma undan, men att skaffa barn innebär att man får lov att föregå med gott exempel och lära dem vad som är rätt och fel, i denna hårda värld vi lever i nu, har många föräldrar inte ork eller tid med det,vilket innebär att barnen gör som föräldrarna säger och tillåter,för hur man än vänder och vrider på det så kommer detta otyg någonstans ifrån på ett eller annat sätt, själv skulle jag diskutera allvar! med ungen som gjorde det, ge honom/henne en chans att bättra sig, i annat fall skulle jag gå till föräldrarna och ta det med dom,för det har jag absolut inge problem med.

jag kan ta ett ex som hände i lördags när jag och snodd var på stan för social träning……..

det kommer en pappa till en 4 åring själv var han typ 30-35 och vill hälsa på snodden,och det gick bra tills han helt utan anledning tar ett grepp över snoddens nos, i ett försök av honom att börja busa med snodd,så gör man aldrig! med en hund oavsett,och barnet står bredvid och ser på vad pappa gör.

jag blev naturligtvus förbannad och ifrågasatte hur många hundar han har gjort så på, ett flertal blev svaret,jasså sade jag nu hade du tur att det var snodden, för det hade lika gärna blivit ett riktigt hundbett i din hand nu, sedan tittade jag på barnet och talade om att han inte ska göra som hans pappa för till slut kommer man till en hund som hugger rejält,eftersom det ligger så mycket ytliga kärl i nosen som dom använder för sitt luktsinne,och bara grejen kan vara hotande för hunden.pappan stod som ett fån och bara tittade på mig, så jag avslutade med att han ska ta en lektion i hur man hälsar på hundar innan det smäller rejält,icke ett ljud jag hörde när jag gick därifrån.

Vill tillägga att jag vet att alla inte är som jag vilket jag accepterar,men detta är lena i ett nötskal:-)))))

ingann
0

#12 jo, det är föräldrarnas fel! när man skaffar barn så har man ett ansvar att uppfostra dem… precis som man har ett ansvar att uppfostra sin hund…

det stora felet med dagens föräldrar är att de inte anser sig ha tid eller ork att uppfostra sina barn på rätt sätt…

själv har jag 2 barn som vet hur man uppför sig, de är inga änglar men kan definitivt skilja på rätt och fel.

de har fått lära sig från de var små att fel handlande får konsekvenser och att de själva får rätta till det! som exemel kan jag nämna 2 saker… min ena son var med och mobbade en tjej i skolan, först pratade jag med min son sen bjöd jag hem mamman och flickan så min son kunde be om ursäkt och få höra hur flickan kände sig när hon blev mobbad. det slutade med att min son var den som tog sig an tjejen i skolan och fick de andra att sluta mobba henne oxå…

en annan gång var mina barn uppkäftiga mot en granndam som sagt något till dem och spottade efter henne när hon gick iväg… då pratade jag med mina barn och de gick snällt iväg till damen och bad om ursäkt och lovade att det aldrig mer skulle hända…

en bra sak att veta om barnuppfostran är att barn gör aldrig som du säjer utan de gör som du gör…

/Ingalill

HannaM
0

jag har aldrig lärt mig att inte kastee sten på hundar, jag förstod det ändå, visst föräldrar är en stor del av det men inte allt, jag tycker fortfarande att det är fel att barn kan komma undan med allt för att dom är barn.

KindredCold
0

Tror inte många barn som kastar sten på hundar, sett sina föräldrar göra det..
Men det är bara vad jag tror..

Ibland behöver inte hunden göra något.
Vet ett scenario då två killar.. runt 10 år stod och kastade isblock och sten på en hund som stod bunden utanför affären. Hunden sa inte ett ljud, utan satt lugnt.
Vittnen såg det..

ingann
0

#16 o vems är felet att barn kommer undan med sakerna? jo, föräldrarnas…

jag vet massa föräldrar som säjer: barn är barn, de lär sej när de blir stora… men hur ska de lära sig om inte vi föräldrar talar om för dem när de gör fel???

jag hoppas verkligen lissette och ecko slipper såna ouppfostrade barn i framtiden!

/Ingalill

HannaM
0

och alla andras… man ska acceptera att barn inte uppför sig, dom är ju bara brn…

SaraC
0

Det handlar inte om att det är föräldrarnas fel, bara för att det inte är barnens fel. Men det är föräldrans uppgift att lära barnen vad som är rätt och fel. Och inte upp till ungarna själva.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

gejsa
0

Klart det är föräldrarnas uppgift att tala om vad som är rätt eller fel. Men som ni vet så är barn/tonåringar väldigt påhittiga själva. Och allt som är förbjudet är ännu mer lockande. Och har dom inget att göra så blir det gärna att dom hittar på en massa skit/bus.

Föräldrarna kan ju inte vara i hasorna på barnen jämt precis. Och i dagens samhälle så blir det ju ofta så här pga att båda föräldrarna måste jobba för att få ihop till mat och hyra.

Därför menade jag att jag skulle ha tagit tag i ungen och gått hem till föräldrarna och berättat vad den gjorde. Tycker absolut inte att det är något fel i det. Många ggr så vet inte ens föräldrarna vad ungarna "roar" sig med ute.

När det gäller djurplågeri eller att någon gör så att djur far illa så iaf inte jag den som är tyst.

Karmatarerskanise
0

Stackars lilla ecko :( Åussa honom från mig!!

ingann
0

#21 hur menar du då "ta tag i"? vad vi gjorde var att jag fick tag i jackan på ungen, min kompis tog över och ledde ungen hem till föräldrarna i armen… väl där svarade ena föräldern (pappan) att "han träffade ju inte katten med sparken" så det spelade väl ingen roll… samtidigt hade mamman ringt polisen för att vi hållit hennes son i armen så han inte kom loss… vi fick böter på 200 kr var och dessutom betala skadestånd till pojken för kränkande på 500 kr var…

att pojken höll på att skada en katt var inget som helst förmildrande…

så enligt lagen får du inte lägga ett finger på ett barn tyvärr…

/Ingalill

Karmatarerskanise
0

#23 Det där är ju helt galet!!

ingann
0

#24 precis… och jag vill inte att lissette ska hamna i samma situation även om hon enligt mej bör ha rätten att banka skiten ur nån som kastar sten efter hennes hund..

/Ingalill

gejsa
0

#23# Ärligt talat så skiter jag i om jag får böter för att räddar ett djur som kanske lider. Tar tag i menar jag att jag håller fast den i armen så att vederbörande inte kan springa iväg. Medans jag pratar med ungen osv. Fast detta har inte hänt mig än så man vet ju aldrig, man kanske gör helt annorlunda när det är dags.

Liss
0

Oj, jag hade glömt hur snabba ni är här inne på hundar. Ska försöka svara de bästa jag kan!:)

#2 Neeh tyvärr känner jag ingen med barn och barnen i området är som sagt inget att förlita sig till.

Lite mer utförligt kanske: Vi gick alltså ut och ner för en trappa för att komma vidare till ett ställe som vi får vara ifred på. Dock måste vi alltid passera en lekpark och dagiset- men de har inte vart några problem på ett bra tag för ecko har vart duktig och inte brytt som om de är barn på sidorna om honom.
Den här gången var de en liten unge och antagligen hans storebror som inte var gammal heller. Ecko brydde sig inte alls utan gick på som vanligt. Den lilla ungen springer imot oss och skriker något i stil med "huunden, huunden". Ecko ryggar bakåt eftersom han inte alls vill hälsa på en skrikande unge! Och börjar då att skälla/säga ifrån. Ungen stannar på nån meters håll och fortsätter skrika imot oss då jag fortsätter gå med ecko därifrån.
Jag hör en duns som får ecko att hoppa högt och jag vänder mig om då jag ser ungen ta upp stenen en bit ifrån oss igen och kastar den rakt mot ecko. Ecko springer med svansen mellan benen runt hörnet vi ska runt och vill bara hem.

De finns ingen tid till att stanna och prata med en unge som skrämmer livet ur min hund. De finns inget att göra! Jag kan inte ta tag i eller göra något elak tillbaka för då får jag stå för det ist. Att en unge kastar sten på mitt "barn" gör dessamma, men skulle jag röra deras barn så skulle jag få en anmälan på mig direkt. Vi har en lekpark i varje hörn där jag bor i princip så föräldrar är hemma antagligen och jag har inte en anning om vart dem bor eller kommer ifrån. Och jag kan bara inte stanna med Ecko som bara vill hem.

Jag kommer på en himla massa jag vill få sagt efteråt. Men jag gillar inte barn heller, dock har jag respekt för människor och brukar oftast vara tyst om det är nått. Jag hade velat säga väl valda ord till den där ungen, men jag tror inte jag hade fått någon respons iaf. Hans storebror låg bara i rushebanan och garva! De var deras roliga för den dagen!

För en månad sen kanske när jag gick ut från min port så passera de en massa tjejer. Dem börja skrika och hoppa undan vilket jag inte förstår mig på alls. När en man gick precis på ecko (mm ifrån) dessutom så sa ecko ifrån. Han morra och så gick han vidare och kissa. Mannen vart väl rädd visserligen, men han vända sig inte om förän en bit ifrån och skrek att jag skulle hålla i min hund. (Vilket, vad jag vet, jag gjorde) Jag bara ignorera honom, finns inget att säga när han självmant går PÅ en hund! Då får han skylla sig själv att hunden reagerar. Jag skulle me morra ifall en människa gick på mig..
Då han går iväg säger han "jävla svenne jävel" så hela tjejgruppen instämmer och ropar de efter mig. Och så börjar de.. Sen kommer "jävla hundjävel" osv. Jag vart trött och ropa "jävla människojävel". Vilket inte hjälper mig ett dug för dem kommer alltid att fortsätta me den här skiten. Bara för att jag har en viss ras så besämmer dem sig för att de är rätt och skrika hot och våldsord efter mig. För de är jag värd då! Blir bara så kränkt också.. Om jag skulle ropa "jävla blattejävel" efter dem.. gud vilket liv de skulle bli! Men dem får minsan ropa svennejävel. Undra vem som är rasister egentligen!?

Ja de är sånt jag får stå ut med här.. och ärligt! Jag tror jag får stå ut med de på andra platser med. Tyvärr..de är hundrasism av största slag! Att Ecko och jag ska fara illa pågrud av fördommar är .. jaa.. äckligt sorligt!

Sorry nu flöt jag ut lite, men de är så det ligger till! Känns som om hela området har vänt sig imot mig. Blir överlyclig när jag möter människor som säger en så simpel sak som "åhh vilken fin hund!".

Angående Eckos problem. Han mår bättre idag. De är utslagen som kommit tillbaka.. Röda blaffor på magen,benen, överallt och rött mellan trampdynorna. Så han har nog haft ont igen. Jag fick ut två recept till ecko och hämtade ut de andra nu eftersom de är samma symptom.
Innan har han vart dålig i magen också, läcker ur rumpan och måste springa ut och bajsa om nätterna. Men de är bättre det också.
Att han legat och darrat vet jag inte, de brukar vara att han är rädd för något. När jag var i duschen här om dagen så stallde han sig i hörnet av vardagsrummet och bara stod där med svansen mellan benen. Som om de var något farligt någonstans. Men de gör det ju inte.. Så det vet jag inte alls vad de var.. om de var att de gjorde ont eller liknande!
Men idag springer han runt som vanligt med svansen uppe!:D Känns skönt att se..
Promenaderna är väl inte jätte roliga nu dock. För nu är det tillbaka till att vara rädd för minsta barnläte.. men jag förebrår honom inte för det. Jag förstår honom så väl!

gejsa
0

Stackars dig och Ecko! :( Om jag kunde så skulle jag hjälpa er men kan ju inte det.

ingann
0

#27 stackars er! att människor aldrig kan vara snälla!!

tack och lov har jag inte hört att sådan hundrasism (för det är inget annat än ren rasism) förekommer här… jag har mött flera stycken med amstaff och amstaffblandisar när jag är på promenader och det är jättetrevliga hundar och ägare. men de är nog lite påverkade av alla skriverier de oxå för de blir jätteglada när man pratar med dem och Åskar får hälsa;)

Hoppas det blir bättre för er och att ni kan få lite lugn som ni så väl behöver och att Ecko kryar på sig.

/Ingalill

silverorm
0

#27 Jag säger det igen…Flytta!! Om du har någonsomhelst möjlighet!! Du ska ju kunna gå ut med din hund på en trevlig promenad utan att behöva vara orolig!! Hade jag kunnat hade jag o Missy kommit till er o haft en social promenad med er!! Har jag mött folk ute som varit skeptiska el ropat något har jag ALLTID gått fram till dem och frågat vad de menar?? (tvingar även "gäng" att vara snälla o klappa Missy o plocka upp ölburkar o flaskor…men det är jag de…)

Senast idag mötte vi en tant som tittade oroligt på oss när hon skulle gå förbi oss (var nog hundrädd ja) men jag o Missy bara log..Missy stannade o nosade på några buskar o jag log en smula fånigt o tittade på molnen…då log tanten o sa: Jaha..där ser man!? (lite skälvande..) Men det ligger mycket jobb bakom oxå, har lärt Missy att inte gå fram till folk o hälsa utan att jag säger, varsågod… Man får ju tänka på sånt oxå när man har den typen av hund vi har!! Kram på er båda två!! Hoppas Ecko blir bra snart!!

AnneN
0

Lisette ni får flytta hit där jag bor, barnen är snälla/bryr sig inte om hundar, mycket hundfolk runt om som dessutom har PB, am.staff, blandraser mm och som inte är hundrasister =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!