Varför morrar hon?
Hej!
Är ny här och tänkte ställa en fråga… Min systers hund (dom bor hemma med mej) har börjat morra när man tar av henne kopplet. Hon är en schnauzer/papillon blandis med ett jäkla humör :P
Hon har inte alltid morrat när man tar av henne kopplet, men nu de senaste veckorna har hon börjat med det.
Vad tror ni? Är det en fixide eller något annat?
Skulle vara kul att få lite tips och råd om hur man kan träna bort det eftersom jag tar mycket hand om hunden också.
Tacksam för svar!
Ps. Vet inte om jag lagt det här i rätt tråd, men ni får väll flytta det om det är fel :P Ds.
Jag har ingen aning varför hon morrar, men jag kan berätta hur jag skulle tränat bort det. Det här förutsätter dock att hunden tycker om att kopplet kommer av. Min hund studsar in av gläde när kopplet åker… xD
I alla fall, om hon morrar när ni ska ta av kopplet, strunta i att ta av det, avbryt direkt. Vänta någon minut, försök igen. Morrar hon igen så upprepa samma sak. När hon inte morrar så kan ni ta av kopplet, och ni kan passa på att belöna om ni vill det. Det här kommer kräva en del tålamod, för jag kan tänka mig att det tar tid.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Jag skulle absolut inte träna som ovanstående skriver, speciellt inte om det är ett "hot-morr".
Däremot tror jag inte att det är ett hot, vet många mindre hundar som låter, hets-ljud med andra ord, precis som när vissa hundar "morrar" i en lek.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
#2 Hur skulle du gjort då? Vore kul att höra vad du har för idéer. 
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Om det hade varit min hund så hade jag låtit det vara, om det bara var hets-ljud. Jag ser inte att det finns någon anledning att ta ur henne det, lika lite som det finns anledning att ta ur henne morrningarna vid en dragkamp - Där har jag däremot triggat fram dom.
Men det viktiga är att trådskaparen förstår om det är hot eller "tomma" ljud.
Men börja grina då!

Om hunden inte har morrat vid de tillfällena innan så rekomenderar jag att kolla upp så den inte har ont någonstans, tex öronen, halsen…
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kolla upp öron, nacke, hals samt rygg. Kan ha med det att göra att hunden får ont när halsband åker av.

Har du provat att känna igenom hunden som ovanstående skriver om det dök upp från ingenstans?
Annars tror jag det är dominansuppror, för att testa ledarskap. Kan lätt uppkomma om något plötsligt hänt som gjort henne osäker under tex promenaderna eller koppel på/av-tagning.
tror inte det har med dominans att göra, däremot skulle jag vilja veta hur du står när du tar av halsbandet?,din ställning där kan vara hotande för hunden, och då morrar den för att den blir osäker,en del hundar är känsliga på det viset.kolla även upp den så den inte har ont på något sätt….
Hej hej, systern med hunden här! :) Innan jag skriver ett långt inlägg måste jag bara säga att det är min första hund, så jag har inte erfarenhet av att träna hundar med ett helvetes humör…! Vi har varit på brukshundsklubben och gått en vardagslydnadskurs, men pga problem att ta sig dit (student utan bil + dåliga busstider) kunde vi inten fortsätta så vi tränar hemma så gott det går. Har alltid haft hundar omkring mig, så helt borta är jag väl inte, men det här är en stor hund i liten förpackning… Och det ställer ibland till problem…
#1 Bogart, bra tips! Har försökt, men matte är lat så det blir inte varje gång… Måste skärpa mig. Enda problemet med det sättet, är att om jag avbryter så tycker hon att det betyder "välkommen in, stick och lek/ät/hälsa"… Med kopplet släpande efter sig. Besvärar henne inte ett dugg, och när man ska ta av det en stund senare är det samma cirkus igen.
#2 Maddepadde, det är nog faktiskt åt hot-hållet… Svårt att säga, jag hör ju skillnaden mellan ett hot och lekmorr… Men det är ett mellanting, ungefär som "gör det om du vågar"-morr, men det har hon när hon leker också. Tror nog mer åt hot. Jag störs egentligen inte, det är ju otrevligt, men det är inte som att hon gör utfall eller nåt. Det är ju obehagligt för t.ex. syster och familj som inte är van vid hennes oljud (hon pratar och morrar hela tiden).
#7 sokka, jag tror också på det där med dominans… Hon är ofta säker på att hon styr och ställer hemma. Kan inte komma på att nåt hänt nyligen, det är snart ett år sen hon blev påsprungen av en lös staffe, annars har det varit lugnt. Hon har nyligen fått en sele, men den använder jag kanske en gång i veckan, kanske ska kolla om den sitter rätt…!
#5 och #6 Jag känner igenom henne dagligen, och har inte märkt av att hon reagerar vid hals, nacke eller rygg… Morrandet börjar när jag tar i halsbandet, sen när det är av slutar hon och vill gärna springa iväg och är glad direkt.
#8 spikes, det beror på. Ibland lutad halvt över henne, ibland på knä bredvid eller framför, ibland sittande. Ingen skillnad på morret… Kanske är det som är problemet, olika varje gång…?
Nu har jag fått massor att fundera på, tack så mkt! Kom gärna med fler tips, kollar ofta sidan. Sorry för ett jättelångt inlägg :P

#9 du skriver "#1 Bogart, bra tips! Har försökt, men matte är lat så det blir inte varje gång… Måste skärpa mig. Enda problemet med det sättet, är att om jag avbryter så tycker hon att det betyder "välkommen in, stick och lek/ät/hälsa"… Med kopplet släpande efter sig. Besvärar henne inte ett dugg, och när man ska ta av det en stund senare är det samma cirkus igen."
Håll kvar kopplet och stanna i hallen tills hon slutat morra så ni kan ta av halsbandet, får hon springa in med kopplet på släp så tror jag inte hon fattar poängen lika snabbt.
_**/Mvh Anne
Du skriver att det inte stör dig att hon hotar dig? Okej, vi alla har ju våra regler :)
Men börja grina då!
#9 Maddepadde, det stör mig om hon hotar mig. Men eftersom jag är ensam ägare och känt henne i tre år känner jag mig inte hotad på samma sätt som t.ex. mina 6 och 7-åriga småsyskon. Jag hör skillnad på hennes morranden och oljud, men just det här lätet är nytt. Därför har jag ännu inte tolkat det, eftersom hon inte gör mer än morrar känner jag mig inte hotad. Hade hon lagt öronen bakåt, krupit ihop och visat tänderna hade jag känt mig hotad. Men som sagt, jag känner min hund och tror inte att det är ett rent "hot-morr", utan mer ett osäkert morr som KAN övergå i ett hotande, om jag inte tar tag i det här nu.
Jag har flera regler som min hund rättar sig efter, som är definitiva. Hon går inte in i sovrummet, badrummet, vaktar inte maten och så vidare. Min 6-åriga syster kan sitta med handen i matskålen samtidigt som hunden äter, även om det inte är något som lillasyster får göra, av den orsaken att hunden ska få äta ifred. Det är regler som jag håller stenhårt på, och som fungerar. Det här är ett nytt problem som sagt, och det jag vill göra är att diskutera det med de som kan mer än mig och är duktiga på hundars beteenden. Tips och råd är jag OTROLIGT tacksam för, och jag hoppas att även jag kan hjälpa någon med samma sak.
Jag tror inte att jag är ensam om att acceptera att min hund kan göra saker mot mig, men inte mot andra. Vet många som exempelvis låter hunden ställa sig mot dem (hoppa upp, sätta tassarna mot bröstet osv), men som inte accepterar att hunden hälsar på samma sätt på besökare. Att hunden morrar är ju ett större problem än att den är glad, men jag hoppas ni förstår vad jag menar…
Tack alla ni för stödet, jag fortsätter kolla in här flera gånger ikväll :)
#10 AnneN, hihi, nyss sa vi att vi kunde sätta en krok i hallen för att låta henne sitta och ha tråkigt… Så den idén gillar jag ;) Då blir det ju jättetråkigt, när alla är inne i huset och hon sitter kvar innanför dörren. Men om jag känner henne rätt, kommer hon att börja pipa eller bara lägga sig till rätta och somna. Piper hon brukar jag strunta i det tills hon tystnat, men om hon sover? Då skulle jag nog vänta tills hon vaknat och prova igen :) Vad tror du? Känns lite dumt och väcka henne.
#10 AnneN igen! Alltså, jag menar vare sig jag är kvar i hallen med henne eller inte, det blir ju tråkigt ändå om nån är hemma som hon vill hälsa på. Undrar vad som är bäst? Har du provat nåt liknande?
AnneN och Bogart, jag ska testa på nästa promenad… Då stannar vi i hallen, morrar hon så gör jag inget. Trååååkigt tråkigt, morrar hon igen samma sak… Vad tror ni om det? :)

#14 jag hede en labbe som hade extrema problem med öroninflammationer och hon kunde småmorra då jag tog av/på halsband för att hon hade så otroligt ont vid öronen, men det löste jag i och med att jag sällan/aldrig behövde ha henne kopplad, oavsett om någon stod och ropade på henne några meter ifrån så lämnade hon inte min sida om inte jag gett kommando för det… så "tyvärr" har jag inte haft samma/liknande problem om nu inte morrandet beror på öronproblem.
_**/Mvh Anne
9,du skriver att du står halvt lutad över henne, det är en hotande ställning för en hund, inte alla men en del är jättekänsliga för det, morret kommer då av osäkerhet, man ska ju heller aldrig möta en okänd hund rakt framifrån…..alltså med bringan blottad utan ställa sig halvt vänd bort med kroppen,är du säker på att det inte bara är morrprat? för att hon ska ut….det kan ju vara en sån grej också.

Jag tror att det har med selen att göra. NI hade nyss börjat med den skrev du och detta började också för några veckor sedan. Hon kanske inte gillar den eller också gör den ont/sitter fel osv. Pröva en månad utan sele och se om det går över.

Papillonen som jag har gör samma sak. Ignorerar det för vet att det inte är ett hot eller så, utan han vill ha av halsbandet s¨fort som möjligt så han kan springa efter en leksak när han kommer in.