Löptik på kurs och utställning
Jag ska på både kurs och utställning i september och jag fasar över att Diva kommer börja löpa där någonstans.
Hur är det egentligen, får man ha en löptik på utställning och kurs?

Det är olika beroende på vem som håller kursen. Alla har olika syn på sånt. På många kurser får ägaren komma fast utan hunden.

På utställning får man ha löptikar. På kurser varierar det men de kurser jag varit på har löptikar varit välkommen men ofta får de då hålla sig lite på sidan om.
Är det inte så på de flesta ställena att under höglöps-veckan ska man stanna hemma?!
Det är väl inte så populärt om man kommer med en tik i värsta höglöpet, då det ställer till det för de andra deltagarna. Det är svårt det där med löpningar. När man anmäler sej långt innan till en utställning tex. Men jag har sett att dom på vissa håll har tikspray. Vet egentligen inte vad det är. Men det ska väl ta bort den värsta doften från tiken utgår jag ifrån.
Förr var dom hårdare på det här än dom är i dag. Men kolla upp för säkerhets skull.

#3 Det varierar. Men sen är det väll lite sunt förnuft som gäller……
Som andra har nämnt här så varierar det, du får helt enkelt fråga de på klubben/som håller i utställningen. Har de inget emot det på klubben, så kanske det ändå vore på sin plats att prata med hanhundsägarna som deltar, för att visa respekt. De kanske inte har något att säga till om, men att bli förvarnad och även ha en chans att säga sitt är säkert uppskattat.
Kan ta och dra mina åsikter också; jag tycker att det inte är helt okej att ha med sig löptik om det är en nybörjarkurs av något slag. Jag menar då någon typ av allmänlydnadskurs. För de deltagarna där är nog där för att få bättre lydnad på sin hund, och då är det förmodligen inte läge att börja med störningar i form av löptikar. Hade jag gått en sådan kurs hade jag faktiskt blivit ganska sur om någon envisades med att ha med sin löptik.
Ska du gå låt säga en agilitykurs, där det ofta krävs en viss lydnad på hunden för att få delta, tycker jag att det är helt okej att ha med löptikar. Hade jag gått en sådan kurs hade jag tyckt det var bra med löptikar där, eftersom man då får möjligthet att träna med den störningen.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.