Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 9671 ggr
basta-ya
0

Inkontinens, min gamla vovve läcker...?

Hej alla här på denna sajt!

Jag har en tik på 11 år som blev steriliserad som liten, hon har de två sista åren börjat kissa på sej.

Det händer när hon vilar, ibörjan var det bara ett par gånger i månaden, men sista tiden nästan varje dag.

Det kan ju vara en kombination av djupare sömn och inkontinens.

Vi bor inte i Sverige och veterinärerna här är inte så insatta eller så saknas intresse, vet ej.

Vi gick till vet. när de började och han sa eventuellt för att hon har lite övervikt eller förslappning pga. sterilisationen, men att det inte finns något att göra.

Vet någon om det finns något som kan hjälpa. 

Mina golv har aldrig varit så rena som nu, skurmoppen får jobba hårt…Glad

AnneN
0

Har de kollat så det inte "bara" är urinvägsinfektion?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

basta-ya
0

#1 Om det ändå "bara" hade varit det, jo det har de uteslutit.

Tack, kan du tänka på nåt mer så är jag tacksam.

Tezza
0

Det händer ju tyvärr att kastrerade tikar börjar läcka. Har en kompis vars goldentik läcker när hon sover. På natten har hon tikskydd som hon stoppar en binda i och det funkar tydligen bra:) Vet inte om det finns någon medicin eller nått sånt……

paivi
0

Det finns mediciner som hjälper de flesta tikar med urinläckage.

Min Alli (åtta år) står på Rinexin, människornas gammaldags antihistamin, hon tar tre tabletter per vecka, och doseringen går att utöka till en tablett per dag. Samma läkemedel finns för hundar med namnet Propaline, doseras som mixtur, blandas i maten. Funkar tydligen bättre än Rinexin för några.

Man kan även ge kvinnohormoner, östrogen, typ Progynova, en till flera tabletter per vecka.

Kan inte din veterinär detta då är det bara att byta till någon annan!

Lycka till Glad

basta-ya
0

Tack för tipsen Paivi!

Ska kolla tala med vet. om dessa tabletter.

Jag bor på en liten ö, så det går inte att välja och vraka mellan olika veterinärer.

Ang. östrogen så frågade jag honom om det för ett par år sen, han sa att de gav hundar det förr men inte nu längre då det starkt ökar risken för cancer.

Men min skrutta är nu elva snart tolv, har lite slitna höfter och urin läckage, jag tror lite hormon skulle hjälpa henne.

Mina föräldrar hade alltid korthårig Vorstehr, en tik som var elva år med lite utslitana höfter blev mycket bättre efter lite hormon.

??

paivi
0

Det talas ju om risker av östrogen även på människor… men det används ändå.

Och som du sa, tiken är gammal redan, hon hinner nog avlida av någon annan orsak :)

Hoppas det går bra för er!

basta-ya
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack! Hon är min ögonsten!!

Hur gullig som helst och en riktig fegis.