Förstör allt i vår lägenhet!
Åh jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag behöver antingen Ceaser Millan eller ett mirakel att hända. HJÄLP!
Det är nämnligen så att jag har 2 kastrerade blandraspojkar som är bröder. Dom är hälften denna ras http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Kelb-tal_Fenek_216.jpg Jag hittade dom magra och törstiga på gatan och tog hand om dom. Sedan dess förälskade jag mig i dom och dom är mina kärlekar.
Men det är verkligen inte lätt. Vi bor i en trea. Och hundarna ger sig på saker efter saker att förstöra. Först grävde dom hål i en soffa som vi slängde iväg till slut, nu har dom lyckats gräva hål i vår dyra lädersoffa som vi vaktat så noga! förutom det gillar dom såklart att tugga o förstöra det mesta, kuddar, flipflops etc. Allt som kommer deras väg!
Det har gått så långt att vi måste låsa in dom i ett rum när vi är borta för att vi inte vet vad vi ska ta oss till längre. Vi har fått slänga iväg så mycket saker tack vare dom.
Jag tar dom ut varje dag 2-3 per dag. Tyvärr så kan jag aldrig ta bort kopplet så att dom springer av sig för då springer dom iväg!!! Har hänt flera gånger och dom har varit nära olyckor så jag vågar aldrig släppa iväg dom igen! Och dessa hundar behöver god motion!!
Jag behöver verkligen hjälp! Jag vill inte göra mig av med hundarna, men samtidigt var jag naiv i början och tog på mig ett större ansvar än jag trodde. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra längre.
Vad kan jag göra för att dom ska sluta förstöra våra saker?
TACK!
Dom behöver nog mer aktivering. Ta kontakt med brukshunds klubben och fråga dom om råd. Nu ligger väl allt nere för sommaren tyvärr. Titta om det inte finns någon hundinstruktör i din närhet. Det står nog i tele katalogen. Du kommer säkert få fler råd som kanske är klokare. Men hoppas att det löser sej.

Håller med #1 mer aktivering och då menar jag inte längre promenader utan mental aktivering.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

vad menar du för typ mental aktivering? typ köpa jätte konstiga leksaker som dom måste pilla på i evigheter?
Finns ju massa aktiveringsleksaker att välja på, vi har en boll med hål i som man sätter godis i så ska hunden puffa på bollen tills godisarna ramlar ut.
Sen kan du kanske gömma godis åt dom runt om i lägenheten som dom får söka? Det tröttar ut ganska bra.
Träna olika trix med dom?
Träna olika saker på promenaderna så får dom både motion och mental aktivering :).

#3 typ träna, använda hjärnan, gå spår, köpa aktiveringsleksasker kan väl funka, träna på tricks, agility lydnand, prova att simma med dom…

Om jag ska vara ärlig så tränar jag aldrig med mina hundar.
Jag försökte träna dom i början, men eftersom jag är själv och träna 2 hundar gick inte bra. jag gav upp till slut,
kanske borde jag skylla mig själv att dom är så "vilda" ?

Om era hundar är hälften Podenco(vinthundar) så vill dom röra på sig mycket, Hur mycket går ni med dom när ni är ute med hundarna? Och sedan som dom andra har skrivit så behöver hundarna aktiveras, tex att ni gömmer hundgodis som dom sedan får söka efter. Att era hundar förstör kan bero på att dom helt enkelt ger utlopp för all överskottsenergi.

#6 jepp skyll dig själv i det här fallet

jo precis mina hundar behöver verkligen röra på sig. det bästa just för dom (FÖRUTOM mental aktivitet) är att släppa dom lösa så dom får springa av sig.
men som sagt. jag har gjort det och då har dom bara sprungit iväg och skitit i mig och nästan hamnat i en trafikolycka (jodå dom sprang lååååångt)
jag vet detta är ett svårt fall :) tacksam för era svar!

#9 prova att lära dom att cykla med dig.. alltså dom springer, du cyklar… simma ska vara bra träning om jag inte är helt ute och cyklar=) Och sen, använda hjärnan massvis

Har du ingen möjlighet att cykla med dom, Hur gamla är diina hundar?

cykla är en bra idé faktiskt, eller åtminstone jogga.
funderar på om det inte är lätt att råka köra på sin hund om man cyklar med den? och speciellt för mig om jag har två hundar, blir mkt att hålla reda på, vill inte skada dom liksom :)
Simma med dom gör jag ca en gång i veckan så det funkar rätt bra :)
Ja, kort sagt. Ensamträning och mycket mer aktivering :)

Okay, tack så hemskt mycket för er hjälp!
Jag ska försöka aktivera dom mer!
Tackar o bockar för svar!

Finns många som cyklar med sina hundar, hoppas någon kan ge dig bra tips så du vågar prova på=)

Håller med alla som skrivit, mer aktivering..
En hund som inte kan hålla tänder och tassar i styr är en understimulerad hund..
Så det är bara att dra på sig gympa dojorna och springa, cykla alt. skaffa klövjeväskor och trötta ut jyckarna..
Sen hjärnstimulera på alla möjliga sätt…
Som Bleenda skrivit, tag kontakt med en eller flera instruktörer för närmare rådgivning..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

#12 jag cyklar med min hund och använder då en sk. springer det är en sak som man sätter fast på cykeln som man sedan kopplar hunden i, man får fria händer att hålla på styret, den dämpar om en hund drar och den är utformad så att hunden inte kan springa in i däcket och inte heller hamna framför eller bakom cykeln =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Man behöver inte alltid gå ut med båda hundarna. De behöver nog få lite ensamtid också. Blir lättare för dig att träna dom då också.

#0# Bor du utomlands eftersom du skriver att du hittade dom på gatan?

Tycker mig känna igen den här storyn, var inte du medlem på buke och skrev massvis med trådar om dina hundar där?
Du fick ju Tonvis med bra tips och råd, vad hände med dem?
#19 Om det är samma person som jag tror att det är, så bor Hän i utlandet ja.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

Du kanske behöver hjalp med att aktivera de, kanske ska höra med nagon om de kan hjalpa dej, manga vill komma ut o röra pa sig;) Lycka te

Att bara låta dom springa med när man cyklar är inte direkt ett sätt att aktivera hjärnan, lägg spår åt hundarna, prova lär dom lite cirkus konster ja en hel del..
Jag vill inte låta elak, men du får skylla dig själv när du inte tränar dom på rätt sätt. Dvs ger dom hjärnaktivering, bara promenader räcker inte till. Dina hundar är riktigt understimulerade.

#0 Tycker du ska lära dom fot och mer lydnad innan du börjar cykla med dom. Så att dom sköter sig när du cyklar.

Är det inte lite väl lite att bara gå ut 2-3 ggr om dan?
#24 Jo jag tycker det.

#25: Man undrar ju eftersom ingen annan har kommeterat det… Men jag känner iaf ingen som bara går ut med sin hund 2-3 ggr/dag.
Absolut minst är ju 3 ggr. Men vi går alltid fler. 4-6 gånger beroende på när vi går upp ;)

Vi går ut minst tre gånger om dagen jag & min hund, ibland mer men aldrig mindre..
Jag tycker det känns ganska logiskt om nu hundarna bott på gatan.
Dom har fått leta mat och vatten själva därmed en redan hög aktiveringsnivå, dom har haft obegränsat med utrymme och levt efter sina egna regler och aldrig varit i ett möblerat rum.
Kanske att ni kan ta hjälp av någon som kan se problemet i verklighet och hjälpa er.
immi.nu
≧◔◡◔≦
Om du inte själv vill träna dina hundar mentalt, börja på något med dom. Börja på agility kanske? Dom måste få sysselsätta sig med någonting, annars blir de uttråkade.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Nej jag bor inte utomlands, bor i sverige och hittade hundarna uppbundna att dö för vid ett bilskrot mitt ute i ingenstans.
sådana saker händer i sverige också, måste man bo utomlands för det?
jag visste inte att 2-3 gånger per dag är för lite motion för hundarna. hur länge går ni ute med dom då?
jag tar ut mina hundar på morgonen, ca 30 min. Sedan kommer jag hem och tar ut dom ca 30 min igen. Sedan sent på kvällen ungefär en timma. Är det för lite verkligen? tycker det är ganska lagom. men helt ärligt skulle jag inte ha tid att gå ut med dom 4-6 gånger per dag som någon skrev!! iallafall inte om man har ett heltids jobb…
#31 30 minuter är väldigt lite enligt mig. Själv har vi en sheltie och han tar gärna uppemot 30 min-1h x 3 per dag. Och då är han bara 14 veckor ännu
Det bror på vad du gör under promenaderna, går du i skogen?
Miljöträning är viktigt, ta men hundarna åk buss, promenera på gator och torg. Sätt dig på en bänk och ät en glass, det är viktigt att hundar lär sig att vara passiva.
Du kan träna mentalt när du går med hundarna också, ta med dig mat/godis och låt hundarna söka.
Finns det ingen hundgård i närheten som är inhägnad så du kan släppa hundarna?
Promenerar du med valpen?
31, minst ett par timmar sammanhängade varje dag är jag ute plus morgon och kvälls rastning ca en halvtimme ibland en tur på eftermiddagen också, och då är det både huvudträning och motion som blir,du får nog prioritera tid med dem om du har ett heltidsjobb, om du inte har någom som kan gå ut med dem annars.

#31# Skillnaden med Sverige är väl att man inte får ta hundar som man inte äger. Sedan finns det inte så många vilda hundar här heller. :) Dom du stal var ju inte heller vilda dom satt fast skriver du.
Ringde du inte ens polisen?
#35 Ja jag hoppas att polis kontaktades!
Och ja TS, 2-3 runder om dagen är för lite enligt mig.
Minst 3 st.

#31: Jag förstår ju att du tycker om dina hundar och vill ha dom kvar, annars hade du ju inte startat den här tråden. Men jag tycker ju att man inte borde ha hund i fall man jobbar heltid och inte kan gå ut med hundarna mer.

#0: Förresten.. hur kan du veta att dom är hälften den där rasen ifall du har hittat dom?
Mer motion mera aktivering. Anmäl till ngn kurs i lydnad, agility, etc.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

ja nu känns det som att jag börjar framstå som en galning som stal mina hundar etc.
om ni ska ha hela historien i stora drag så var jag i min familjs sommarstuga i norr förra sommaren. gick ofta på långa promenader i skog o mark och hittade dessa hundar en dag nära ett bilskrot. det såg ganska uppenbart att hundarna var lämnade där till att dö och jag gjorde inget första dagen men hörde mig om någon visste något om dessa djur. hörde på bilskroten och ingen visste ens att de fanns där. jag gav dom mat ett par gånger men beslöt mig för att ta hem dom då det inte verkade som att någon "skulle sakna dom". jag såg det därför inte som stöld, och nej jag kontaktade inte polisen för jag ville väl behålla sötingarna innerst inne.
Hur jag vet att dom är hälften den där rasen? ingen aning! jag har försökt kika runt i olika hundböcker vilken typ av hund dom kan vara lika och den här är väl den närmast. tror dock inte på att dom är renrasiga…
Hur som helst. Tackar för era svar!

Har du några bilder på hundarna #40 ? :)
Är dom ordentligt ensamhetstränade också? Ett tips kan vara att ha radion på, samt lägga något klädesplagg som luktar som du i någon av deras korgar.
Men innan du lämnar dom så ge dom en rejäl promenad på 60+ och aktivera dom ordenltigt på dagarna. Börja på agility, träna massa roliga tricks och konster med dom hemma (sitt, ligg, stå, tass, andra tassen, puss, buga, rulla runt), öva mycket på kontakt (att dom ska söka sig till dig för belöning, ta ögonkontakt), träna "NEJ!", "varsågod" och inkallning.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
har du ett heltidsjobb och har två hundar som behöver så mycket motion så tycker jag du ska sälja dom.
Och varför ringer man inte polisen i ett sånt här fall, tänk om hundarna blivit stulna och de är några idioter som bara satt dom där.
tänk om ägarna är jätteoroliga va som kan ha hänt hundarna, nä fy så hemskt.
Jag har haft en jakthund som behövde otroligt mycket motion hon rastades 4-6 gånger om dagen plus att jag tränade henne enormt mycket. Hon va också en hund som hade bitit sönder allt hos sin förra ägare. men hon blev en bra lydig lugn hund när hon fick träning o aktivitet så tänk på hundens bästa kan du inte ge dem de behöver och förtjänar så får du nog sälja tycker jag.
2-3 gånger om dagen är alldeles för lite för de hundarna.
#43 Precis. Att inte anmäla sånt är mkt dåligt. Kan ju som sagt vaa stulna hundar osv.
Alltså detta låter för overkligt för att vara sant…
ja de är inte klokt egentligen att de bara kan gå till så.

När väran hund är uttråkad och böjar bita på lister & Väggar (!) Vi ska liksom ändå tapetsera om… Men iaf så då går vi & köper ett gigantiskt ben till honom & Vips !!! Världens snällaste lilla ängel (A)
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

#45: Precis vad jag oxå var på väg att skriva! Mycket märklig historia allt igenom…