Här står det iaf pitbull!
http://www.kvp.se/nyheter/1.1229780/pitbullen-anfoll-samuel-12
Och ägaren gjorde inget åt det enl tidningen. Blev han chockad tro?

chockad? hmm även om jag skulle bli chockad så skulle jag nog reagera instinktivt och få bort hunden istället för att stå och glo.
Vid flera tillfällen har hundar sprungit på min hund när jag varit ute med henne, dessa var då valpar o ville bara hälsa iofs, men bay-lee gillade inte överraskningsmomentet och morrade o backa undan, då har jag reagerat genom att ta bort bay-lee från den andra hunden ifall det skulle hända något. (t ex lyfta upp henne eller står som en mur mellan hundarna tills andra ägaren kommer). Dock så fanns det en gång då en valp sprang rätt fram till bay-lee o ville hälsa, det va mörkt o bay-lee är mörkrädd och då var hon riktigt rädd när den andra hunden kom fram till henne, jag fick lyfta upp henne och eter kanske 5-10minuter kommer ägaren till sin hund, lunkandes och för bort honom. Han brydde sig inte ett dugg ifall något hände med sin eller med min hund!
Så enligt min erfarenhet så finns det faktiskt människor som inte gör ett dugg ifall deras hundar gör något mot andras hundar eller mot andra människor. Det återstår att se ifall ägaren inte brydde sig eller om han helt enkelt va chockad.
Vad är det som göra, att "pitbull" Bits igentligen? Många hundar förvarnar ju innan. Men här verkar det bara smälla. Jag har inga fördomar. Bara funderingar.
#2 i det här fallet kanske hunden blev rädd för cyklarna? eller barnen? den kanske blev överaskad. man vet ju aldrig.
Jag funderar på hur ofta det i media generaliserar alla "kamp-raser" till att skriva pittbull. Jag tror att det många gånger är andra raser, men pittbull låter mer uppseendeväckande.
Bara jag som tänkte lite högt… (har ej läst artikeln)

#1# Ang chockad så har vi haft en tråd om detta. Att man kan bli handlingsförlamad och inget göra osv. Tänkte att det kunde vara så tex. En del får ju massor av energi och skriker och gormar och flaxar med armar när dom blir rädda tex. Andra kan bli helt stående utan att kunna röra en fena.

#4# Det har blivit så populärt med pitbull så jag tror nog att det tyvärr är just pitbull när det står så. det är vad jag tror iaf.

#4 Med tanke på hur få renrasiga Pitbull det finns i sverige så är det många raser som tas för Pitbull bara för att dom är liknande denna ras eller så.
Klart att media vill sälja så mycket som möjligt och vem köper en tidning där det står "Tant Agdas gamla Mops bet ihjäl en hund"? Och hur många vill läsa om "Den farliga mördarhunden Döda har slagit till igen!"(….. Okej jag skulle köpa tidningen om Agdas hund
)
Media gör allt för att sälja och dom som får ta smällen är hundar som har utpekade/hatade raser i sej.

#7# Fast oftast är det iaf pitbull med i rasen ändå.

#8 Ja eller amstaff för det är få som ser skillnad på dom, Rena Pitbulls tror jag inte
Det är sällan renrasiga hundar i artiklarna. Önskar de kunde sätta in bilder på den faktiska hunden lite oftare så folk fick se vad det faktiskt var.. Minns en artikel i aftonbladet som jag tom mailade och klagade på. Det stod att "Pitbullen, lilla bilden, bet bla blabla" Till saken hör att det inte alls var en pitbull, inte ens en amstaff utan en mastiff på bilen. Om de satt in fel bild, vet inte jag, men de svarade iaf inte på mitt mail.
Till ämnet:
Han blev säkert chockad. Hunden kanske vart rädd för cykeln som någon sa, finns ju hundar som är rädda för det också menar jag.
Hoppas allt löser sig och att man inte dömer ut situationen för snabbt nu bara. *suckar*

omg, kolla rädda isbjörnarna! ;s inlägg .
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

#11# ?

#6 Pitbull är ju förbjuden i sverige O_o
Mvh Ellenfyrkant

#13# Nej, det är den inte.
Kommentarerna till artikeln!

#15# Aha, nu förstod jag. Tack!
jag tycker inte att man kan försvara sig genom att säga att "ååh, hon blev rädd för cyklarna" det är ingen ursäkt, en hund ska ju klara av att det kommer cyklister förbi utan att bitas!? "ååh, barnen hade roligt och skrattade och stojjade" vaddå? nej nej, ägaren ska ta ansvar för hunden och ta den direkt till veterinär för avlivning. biter hunden en gång så ska den tas bort. kkvittar vilken ras det är, det finns ingen andra chans när det gäller sånt enligt mig. tror liksom inte att hunden själv mår bra ändå.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#17 Så en hund ska inte få visa att den är rädd?
Jag försvarar den inte, men en rädd hund kan slå till..
Då tycker jag att hundrädda människor får stå ut med att hundar springer fram till dem.. Var lite så det lät :)
#13 Nej.. den är inte förbjuden..
Någon som har en annan artikel?
Från någon annan tiding, fast samma story så att säga. Nyfiken på om det står samma.. Brukar sällan göra det tidningar imellan menar jag.
#18, nej jag menar absolut inte att människor som är hundrädda ska bli "vana" vid att hundar kommer framluffsande till dem. jag menar bara, biter hunden en gång så är det avlivning som gäller. det är min personliga åsikt. när det gäller rädda hundar, hm vi får ju nte reda på mycket i artikeln men som det står så verkade det ju precis som om att de bara cyklade förbi.
samma sak har hänt mig, jag cyklade förbi på en gata en hund kom springande efter mig jag stannar för att ögaren skulle få tag i den, men nej det var en mycket agressiv hund, den satte sig i vaden. och det gjorde ont som in i. det var en blandrashund, något med jack russel kan jag tänka mig.
Håller faktiskt med #18, en hund ska få visa precis lika mkt som en människa att den är rädd, men visst är det fel att den biter..
Men som jag har skrivit i en annan tråd, är det fel att dömma även hund efter vad media skriver, media har en tendens till att förstora upp saker och ting, det är så de överlever.. media grymt stor makt över samhället, för nästan alla lyssnar på vad media har att säga, så har det nog alltid varit.
Enligt min personliga åsikt ska hunden få vara kvar i livet, men kanske inte just hos den ägaren, som tydligen inte kunde hantera situationen rätt, om nu media har rätt vill säga.
Det man enligt mig borde de börja med att försöka se hur aggressiv eller rädd hunden egentligen är, är det inte så farligt, så ge en kurs i lydnad då så att ägaren lär sig nått och inte bara står som ett fån och glor om någonting händer igen, vilket det förhoppningsvis inte gör. (Ännu en gång, om media har rätt i att han bara stod utan att göra någonting)
Funkar inte detta, så omplacera hunden..
Vem vet, barnen kanske cyklade så pass nära hunden så den kände sig trängd, hunden markerade till första barnet, kanske andra också, sen kommer samuel lika nära och blev biten?
Är du säker på dina handlingar vid chock?
Det är så lätt att säga hur man borde reagera, frågan är hur man hade reagerat när man verkligen hamnat i situationen.
#19 Jag tycker att man inte ska avliva om man inte vet hela historien.. Ett barn på en cykel kan vara mycket skrämmande. Hur vet vi att hunden inte låg och sov, och vosch, så kom de bara från ingenstans och hunden vart rädd och agerade utav rädsla.
Då var det väl bristande tillsyn av ägaren..?
Min hund har jagat cyklar.. Inte sjutton släpper jag henne då om jag vet att det finns cyklister precis där.. Så då skulle jag inte tänka "oj vilken dum hund som jagar cykel", utan jag skulle ju själv ta på mig ansvaret att jag släppte henne och brast i min tillsyn..
Det är det jag menar.
Ägaren kanske brast i tillsyn.. Eller kanske.. ganska tydligt att han gjorde. Vill mig minnas att där inte stod något om att tiken slet sig..
..och som fridaas säger: är det fel att dömma även hund efter vad media skriver, media har en tendens till att förstora upp saker och ting, det är så de överlever.. media grymt stor makt över samhället, för nästan alla lyssnar på vad media har att säga, så har det nog alltid varit.
När det kommer till hundattacker inom media så lyssnar jag med halva örat..
Bara ta exemplet om de 4 rottweilerna som hoppade över ett staket och bet ihjäl en liten hund och skadade en husky som var ute med sin matte..
Till saken var att det var 3 dobermanns som attackerade.. Dessutom är tanten som äger/ägde dem ingen bra hundägare, hon hetsar hundarna och är allmänt elak..
Där stod även att de två första höppade över staketet och de andra två slet sig förbi när tanten öppnade grinden..
Fel igen. En hoppade över, och de andra två sprang ut för att kvinnan öppnade dörren för att skrika åt kvinnan att "ta bort sina jävla byrackor"
Vet detta för morsan känner kvinnan som gick med sina hundar och blev attackerade.
att hunden låg och sov är faktiskt inte så trovärdigt. det stod ju att hunden var i koppel.. och mannen höll i kopplet. alltså så tror jag att de var ute och gick. men men, man vet ju aldrig. ;P
#23 Man vet aldrig, ägaren kanske stod och gjorde något och hunden låg och vilade.. Anyways, hunden kan ju i alla fall blivit överraskad..
#24, sant
aja, en ursäkt för hundar som biter är väl om de är rädda och blir trängda. inte bara rädda. om min hund skulle bli rädd för en cyklist så hade jag Aldrig tollererat att han farit upp och bitigt personen på cykeln. och jag tror inte en normal hunds reaktion är att hoppa upp och bita när de blir rädda. (i ett icke trångt utrymme) och absolut inte att ägaren inte gjorde något?! det är ju helt sinnes.. något allvarligt fel på den ägaren måste det ju vara och då är det ju inte konstigt om hunden blir likadan.
många tycker säkert att jag har fel, men men. hehe :P

#14 #18 KONSTIGT! I en av mina rasböcker (Bonniers stora hundlexikon) står det såhär om Pitbullterriern: "Den är förbjuden i Sverige, microchipmärkt och med munkorgstvång i Storbritanien och förbjuden att föra in i vissa områden i Nordamerika"
Mvh Ellenfyrkant
#26 Bonniers stora hundlexikon kan du bränna på bål, eller kasta om du inte orkar bränna den.

#27 Varför skulle jag slänga en bok jag betalat för!?
Mvh Ellenfyrkant
#28 För att det inte står något vettigt i den såklart.

#29 Gör det ju visst de, varför så upprörd ? Står massa vettiga saker i den :)
Mvh Ellenfyrkant
#30 Vi har ju precis förklarat att det inte stämmet att pitbull är förbjuden i Sverige. Blir du inte skeptisk till annat som står i boken då?
#26 Den där boken är väl ganska gammal?
Den får inte reggas i SKK. Det är allt.
Men den är inte förbjuden i sverige…
Så din bok är nog så pass gammal att då var pitbullen förbjuden.
(om den någonsin vart det i sverige? glömt hur det var förr
)
I nuläget är det hur som helst felaktigt då pit. inte är förbjuden :)

#31 Jo, och jag har läst annat som jag vet inte stämmer också. Men om ex. sheltie (min ras) stämmer det som står. Och det är ju massa söta bilder i varje fall så jag ser inget skäl till att slänga den trots att all info inte stämmer ^^,
Mvh Ellenfyrkant
Nej, släng den inte :)

#32 Haha! Alldelles rätt! :D Har aldrig funderat på det tidigare med kollade utgivningsår. Och i sverige trycktes den 1996 XD Men mitt exemplar är ju då nytt :P Men boken är granskad innan tryckning så det känns som att pitbullen borde ha varit förbjuden isåf. :P ? Eller ?
Mvh Ellenfyrkant
#35 Jag minns faktiskt inte om den har vart det, tidigare.. Oo

#36 Nej och det är ju ganska oviktigt nu, iaf för min del när jag vet att det stog fel i boken ^^, En till knazsak jag lagt märke till är att en symbol i boken visar att saluki inte har något emot barn. Men motsatsen är då vad jag hört i alla år :P
Mvh Ellenfyrkant
#37 Det är väl lite olika kanske?
Jag har inte träffat någon saluki som har haft något emot barn :)

Jag kan bara säga det jag tror och det är att MÅNGA som skaffar pitbull eller amstaff gör det för statusens skull, det är tufft, och "respekt" att äga en sådan ras. Tror inte att dom tänker på att hunden måste ha en fast hand, motion, mat, huvudträning och mycke mer. Många av dessa Amstaff/Pitbull ägare förstår nog inte vilket ansvar och skyldigheter dom har gent emot hunden.
Dom föds inte till mördarmaskiner, det är vi människor som gör dom till detta.
Har själv en Amstaff hane här hemma som är jätte trevlig och snäll, dock har han blivit illa behandlad tidigare. Man måste förstå vad man ger sej in på.
Träffade en gång en tjej med en jätte social, gosig mysig Amstaff tik som vad lika glad i människor som andra hundar. Vi stod och pratade lite om dessa hundars rykte och hon sa till mej.
-Min hund är jättebra med hundar och människor MEN det får ALDRIG hända något….
Jag och min mamma pratade en del om detta för bara några dar sedan och vi sa det att det är som att alla har en slags PÅ och AV knapp, mer eller mindre stark.
- En vallhund som nån gång får valla vill göra det mer.
- En Jakthund som får jaga vill göra det mer.
- En kamphund som får smak för slagsmål vill göra det igen.
Så har du nån gång kommit emot den där PÅ knappen så är den svår att stänga av, visst går det men det är nog inte lätt…
#21 ja jag vet hur jag själv reagerar när jag hamnar i chock, och när jag skrev mitt inlägg tog jag det om hur media ser på det hela.
för att citera mig själv "_Enligt min _personliga_ åsikt ska hunden få vara kvar i livet, men kanske inte just hos den ägaren, som tydligen inte kunde hantera situationen rätt, om nu media har rätt vill säga_." slut citat
Med det menar jag att om man ska tro på vad media säger att ägaren inte gjorde någonting för att stoppa det, står det ingenting om chock.
Det är svårt att förklara hur jag menar genom en skriven text, men ska försöka förklara iaf.
Det är mkt möjligt att ägaren hamnade i chock och därför inte gjorde någonting ja, men media lyfter nästan aldrig fram sånna saker som chock osv om personen i fråga är ägare eller ansvarig för det som har hänt, det var det jag menade… om ni förstår? Jag kan inte förklara det på något annat sätt tror jag =/
#8 hur vet du att det är det?