Hej Cykla med hund?
Hej jag skulle vilja kunna cykla med min hund. Min hund kan dra ibland när vi är ute på promenad. Jag är lite rädd att han antingen springer in i cykeln eller drar iväg från cykeln.
Hjälp mig!? Hur gör ni?!

Jag har mina hundar lösa när jag cycklar. Och sen så cycklar jag oftas i gräs och slänger godis så hundarna får springa lite snabbare för att hänga med ( Fick det alternativet av en vetrinär som sa att bara cyckla med en hund in gör någon nytta men det man kunde göra var att slänga en godis så hunden får ta i för att hinna ikapp. )
Det finns en speciell ställning eller vad man ska kalla det, som går att köpa på ex. www.haromi.se
#2 Springer heter det :)
#0 Köp en springer, men se till att det är ett bra märke, hör dig för.
Dumt om den skulle gå sönder.
hur gammal är hunden? tänk på att man inte ska börja cykla med hundar under 1 år;)
jag skulle nog hålla ett relativt kort koppel i början så jag kunde hålla hunden en bit från ramen tills jag såg hur hunden betedde sig vid cykeln;) *ska köpa cykel o börja med mitt lurv nästa år*
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#3 Ja just det, springer heter det :)
Tack för alla kommentarer,
#4 Han är 3 år :).
Min hund är inte alltid jättelydig när jag har honom i koppel, så jag var också lite orolig när jag började cykla med honom. Första gången vi cyklade gick det verkligen inte bra. Han drog som en idiot, skällde på cykeln och jag vet inte vad. Som tur är så är han så liten så jag kunde lätt hålla emot. I början hade jag hans vanliga koppel, och höll det med handen, vilket funkade bra. Andra gången jag cyklade med honom gick det superbra! Han fattade precis vad han skulle göra. Verkade lite som om någon hade gått och bytt ut min jobbiga hund. :)
Om du har en stark hund så föreslår jag att du skaffar en springer direkt. Om du inte vill lägga ut pengar på det innan du testar att cykla med hunden så föreslår jag att du helt enkelt binder fast kopplet i sadeln, alltså stången under sadeln. På så vis använder du hela din tyngd för att hålla emot när hunden drar.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Jag köpte en springer,den fungerar jättebra.

Skaffa en bra dragsele och låt hunden dra dig lite oxå, så får den jobba. Kör i flera gångarter, så får alla muskler jobba.
Tänk på att när det är varmt kan man inte cykla. Huskyna böär aldrig dra när det är varmare än 12 grader. Fuskar ibland om vi cyklar till badvatten, och bara med de hundar som man kan dämpa farten på med rösten.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag cyklar väldigt mycket med mina jakthundar. Och det dyker ju upp ett vittring här och där. Det är rent livs farligt
att cykla med dom. Så jag köpte en "springer". Den är kanon bra. Du har båda händerna på styret och en mycket bättre balans. Efter det har jag inte varit nere i diket en ända gång
. "Ta i trä"

Jag kör utan springer!
Nomesele på hunden eller hundarna (cyklar ibkland med Raksha och Vidar samtidigt) och så en lina med expander som jag hänger mitt på styret för att det inte ska vinglas. Sen hoppar jag upp på cykeln och kommenderar full fart! Det blir inget vingel och är jag bara uppmärksam på när hundarna vill ta kisspaus (för att bara nosa gör vi inte när vi jobbar) och hinner bromsa, så går det toppen.
Möter vi någon stannar jag och går fram och håller i hundarna om det behövs. Linan är nämligen så lång att de lätt når över till andra sidan av grusvägen…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag cyklar med min hund (och har gjort det med alla mina tidigare hundar) men gör det aldrig utan Springer längre…
Gjorde det med min första och även fast han var jätteväluppfostrad så cyklade jag omkull några ggr. när han utan förvarning kastade sig ner i diket för att bajsa (omkullcykling kan skada hunden lika så väl som cyklisten).
Kom ihåg att cykling på asfalt sliter mkt på hunden så unvik långa asfaltsträckor…samt att hunden aldrig ska galoppera på asfalt. Kom även ihåg att hunden behöver lugnt tempo i början för att värmas och även lugnare på slutet…
Jag använder alltid sele vid cykling så hunden får jobba på lite extra.
Hmm, jag har läst mig till att man aldrig ska låta hunden springa fort, man ska bara cykla i den hastigheten att den kan trava brevid…
Min hund är så ung än, vi har gjort ett par provturer på knappt 5 min bara för att se om hon tyckte det var roligt. jag höll kopplet i handen, löst, lätt att släppa om det behövs..

#13 Har man en friröntgad vuxen hund är det inga problem att cykla längre sträckor.
Min hund får galoppera en kortare sträcka när han är väluppvärmd, mest för att han blir så glad av det :-P
jag har alltid kört efter att hunden ska trava bredvid cykeln vilket ger e jämn motion och rytm, däremot brukar jag avsluta med att släppa honom och ta full fart med cykeln så han får ha kul och sträcka ut sig det sista han gör efter turen;-),använder aldrig springer pgr av att jag alltid sett till att lära in först fot och när ett år gott tar vi cykeln blir det kommandot "trava" har alltid funkat kanon och har aldrig legat i ett dike heller;-)
Har under mina ca. 40 år som jakthunds ägare haft turen att slippa tillbud vid cykelträning. Gäller bara att man har dressyr på hundarna och att man lär dem från början att framhjulet är "NEJ". Har turen att kunna använda små grusvägar och där är det kanske lättare att vänja en unghund. Mina hundar gör i regel sina behov i början på turen och sen behöver man inte vara rädd för nån "tvärnit". Aldrig galopp på asfalt. Jag använder vanliga halsband.
Ibland ser man folk som cyklar med hunden på fel sida…Vad tänker dom på ? ? 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

#16 Vad är fel sida för dig?
#17 Med hunden på vänster sida om cykeln……ut mot trafiken.
18, har alltid hunden på vänster sida, cyklar då i och för sig inte i trafiken utan på cykelvägar;-)

#18 Jag har hunden på vänster sida…det är den rätta sidan för mig. Och hur fungerar det för alla som skriver att de inte har springer, hunden är väldresserad osv. Har de hunden på höger sida även under lydnadsträning??
Som sagt, jag har hunden på vänster sida och har inte blivit av med någon hund än…
Skälet till att man bör ha hunden på höger sida är för att om man ska cykla efter vägar så ska man cykla på höger sida och det är du och inte hunden som ska vara längst ut mot vägen. Annars så spelar det nog ingen roll på vilken sida hunden springer så länge man själv kan hantera det. =)
Med en springer kommer ju hunden automatiskt på höger sida.

#21 Jag har min springer på vänster sida och cyklar på höger.
Det är inte så ofta jag cyklar längs bilväg dock…men om någon ska bli ihjälkört pga. någon galning så föredrar jag att det blir min hund…
20, på din fråga om springer så fungerar det jätte bra för mig och har alltid gjort,och på den andra frågan så har jag lärt mina hundar att gå fot osv på alla sidor, och det underlättar verkligen;-)

#23 Ok, men som sagt…jag offrar hellre min hund :-P
Det är säkrare för både bilister, dig och hunden att ha hunden på höger sida när du cyklar på vägar. Du kan mer styra hunden så att den inte drar för långt ut mot vägen och bilisterna är mer säkra på vart dom har er. Dessutom så tror jag inte att det hade gått så bra för dig heller om din hund blir påkörd och sitter fast i din cykel, även om du har springer med säkerhetsutlösare.

#25 Jag kan inte hålla med dig riktigt…
Om jag som bilist kommer runt en kurva, får en mötande bil och en cyklist på min sida med hund (vilket oftast innebär att det är ett bredare ekipage än en ensam cyklist) så skulle jag hellre köra på en hund än en cyklist. Klart att det kan vara farligt (och fruktansvärt jobbigt) även för cyklisten om hunden blir drabbad av en bil…fast jag vill påstå att det är värre att själv bli drabbad.
Men du ska ju alltid kunna anpassa din körning så att du inte råkar ut för sådana situationer. ;) Dessutom så är det ju så att om man pratar om körning där man nu säger att bilisten ser ekipaget så syns du bättre och det är lättare att räkna vart man har er om cyklisten är längst ut. Jag tycker inte att man ska cykla på vägar om man inte har hunden på höger sida.

#27 Olyckor händer…
Fast det är ok att du inte köper mina argument :-)
24, då tänker vi tvärtemot varandra, skulle göra allt för att skydda den;-) även om jag for illa själv.
#28 Jo, det är ju klart men det är inte just sådana "små ställen" som kurvor jag tänkte på egentligen utan mer på största delen av färd efter väg. =P Menmen vi tycker olika, jag tänker dessutom som #29 så det kan ju också göra så att det blir olika .

#29 och #30 Nobelt av er att offra er för eran hund, intressant att se hur era hundar kan försörja 2 mindreåriga barn om något händer er dock…
Jag låter mina hundar gå ner i vägkanten/diket vid trånga möten. Och oftast vid all bilpassering, för att hunden ska (hoppas jag) gå från vägen när den är lös vid jakt. Vart gör ni av hunden som har hunden på vänster sida i samma situation ?
Cyklar ni ner i diket och lämnar hunden på vägen ?
En fråga till: Har denna cyklings-fråga något med högerhänthet eller vänsterhänthet att göra ? Jag (högerhänt) reglerar mina hundar bäst med kopplet i höger hand.
Jag är både höger och vänster hänt. Förr hade jag alltid hunden på vänster sida. Men eftersom jag använder springer nu så blir det automatiskt höger. Och det är ju faktiskt ganska klokt.
Jag läste det senaste om hund träning via cykling. Det här har jag läst i jakt och jägare. jaktojagare.se
Att hunden bara ska trava bredvid cykeln är en myt. I början av uppträningen kan man trava hunden, men sedan bör man intervall träna för att bygga upp konditionen och göra träningen mindre monotom.
Varva fem minuter skritt (led cykeln), fem minuter trav och fem minuter galopp. Öka perioderna efter hand.
Jag brukar alltid skritta hunden först. Håller på med hästar så det kommer väl därifrån. Och sen har jag alltid travat med hunden. Men det ska jag ändra på. Jag ska ta och följa det här schemat. Tror det är vettigt. Sen brukar jag alltid avsluta med skritt.
Tyvärr försökte jag kolla i länken jag lämnade adress till. Men det här kom i går i tidningen så dom har tydligen inte upp daterat ordentligt. Men det handlar om 7 sätt att konditions träna sin hund. Jätte intressant.
31, må så vara men det är min spontana reaktion i ett sånt fall, jag är sån det är bevisat;-).
32,ja det är ju möjligt att den kan ha det, jag är högerhänt men för mig är det en vana att ha dem på vänster ändå, och jag behöver inte använda diken eftersom jag alltid cyklar på cykelvägar, bor i en cykelvänlig stad:-)