Tvåbent hund
Jag har faktiskt aldrig sett något sådant här förr.
//Lina

Vilken cool hund! Har ju jättebra balans!!! :D
Har sett den där förr och tycker verkligen det är en häftig hund som klarar av att vandra runt sådär ^^
Jag tycker det är hemskt.
Varför tycker du att det är hemskt?
har svårt att se sånt även om jag kan förstå att man kanske inte vill ta bort sin kära vän,men hade det varit min hund så hade jag nog gjort det av humanitära skäl ändå…

Nu hade inte jag ljudet på så jag hörde inte vad som sades. Men jag tycker också det är hemskt. Det är ju inte naturligt för en hund att gå så. Känns som att det borde slita mycket på höfterna också..
Skulle du avliva din mamma om hon förlorade sina ben med?
Förespråkar du avlivning av handikappade barn med?
Ser det ut som att hunden lider?

#7: Vilken kass jämförelse. En människa kan inte jämföras med en hund i detta läget. Förresten, brukar du inte säga att vi ska behandla hundar som hundar och inget annat? Jg är förvånad att du tycker detta är ok.
fördelen en hund har är att den kan få döds hjälp, det kan inte människan hur mycket den än vill, tänkvärt tycker jag;-)

#9: Det har du så rätt i.
Det är vidrigt att utsätta djur för sådant.
7, jag tycker det ser ut som den lider, kan bara tänka mig hur det sliter på höfterna också…

en människa förstår varför den förlorat benen.
En hund förstår inte varför. Den märker bara att kroppen inte fungerar som den ska.
Säkert jättebra för hundens rygg att gå upprätt.

Jag tycker att det egentligen är fel. Hundar är gjorda av gud. Dom är gjorda att gå på 4 ben. Föds inte ett djur som är menat att gå på 4 ben. Är det bara synd om det att inte kunna göra saker som den var menad från början att göra…
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig
jag har sett hunden på montel show och den lider inte. detta är tyvärr bara ett litet klipp ur orginalet så ni ser inte ordentligt hur den har det. dessutom har den varit tvåbent sedan den var valp så den vet inte hur det är att ha 4 ben… nu borde den vara 3-4 år (om jag kommer ihåg rätt) så den har nog tränat sina muskler….
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#16 Jag tror inte att en hund kan bygga så mycket muskler. Är ganska säker på att den kommer få problem med höft elelr rygg.
En sådan valp borde tagits bort.

#16: Nej, hunden vet ju säkert inte hur det ska vara egentligen och lider kanske inte på så sätt. Men, som flera av oss påpekat så kan det ju rimligtvis inte vara bra för hundens höfter eller rygg att gå på bakbenen hela tiden..?
kvinnan som äger hunden sa att dom hade kollat upp höfterna och att det inte var något fel på dom. vet dock inte om jag tycker att det är rätt att låta hunden leva bara därför. svår fråga egentligen.
När detta visades på tv så uttalade sig en veterinär.
Och hunden led enligt honom inte det minsta.
Jag tycker verkligen inte det ser ut som att hunden har ont.
en hund är inte skapt för WP heller (hur klarar den bygga muskler nog för att dra flera hundra kg om den inte ska klara att bära sin egen vikt på 2 ben?) den är heller inte skapt för freestyle där den dansar… och många fler saker… hur många hundar skadas inte och får amputera 1 ben? de avlivas inte heller utan får oftast hoppa på 3 ben som ingen levande varelse är skapt för.
min åsikt är att så länge ett djur inte lider behöver det inte avlivas…
/Ingalill

#21: Att gå på tre ben är ju väldigt stor skillnad tycker jag. Inte alls lia påfrestande för höster eller rygg. Dessutom är det stor skillnad på att bära och att dra. Man klarar att dra väldigt tyngre än att bära.
Att du är förvånad över mina åsikter är väl inte helt nytt?
Det kan bero på att du inte känner mig=)'
Jo, jag tycker att man skall behandla hundar som hundar.
Vad har det med detta att göra?
Min jömförelse handlar om värdet av hunden VS mamman.
Eller skrev jag nått annat?
Vist kan du få dödshjälp, men inte lagligt i Sverige.
Fast vad gör det? Ingen kan ge dig fängelse när du är död.. eller?
Ah, du tror på gud?
Menar du att gud gjorde ett misstag nu då?
Är det då människans jobb att avliva hunden och sopa undan guds misstag?
Eller hur menar du?

Så du menar att hunden skulle vara mindre värd än mamman ifall man hade valt att avliva hunden och inte mamman? Och sen tror jag ju iofs att när det väl kommer till kritan så är människor mer värda än hundar i de flestas ögon. Skulle du t.ex. låta en person välja mellan hunden eller mamman så skulle nog mamman vara mer värd.
Att man ska behandla hundar som hundar har väl mycket med saken att göra? En hund är inte menad att alltid gå på bakbenen.
En människa är inte "menad" att sitta i rullstol, leva med CP eller andra handikapp heller.
Jag menar att inställning *en hund som inte ser ut som den ska skall avlivas* borde betyda att man tycker ALLAS värde försvinner om man har ett handikapp….
Fattar du?
En människa är inte "menad" att sitta i rullstol, leva med CP eller andra handikapp heller.
Jag menar att inställning *en hund som inte ser ut som den ska skall avlivas* borde betyda att man tycker ALLAS värde försvinner om man har ett handikapp….
Fattar du?
EDIT: Dubbelinlägg, raderar någon? *TACK*
#21 Det är gaaanska stor skillnad på att ständigt ha tryck över ryggraden och på att dra något.
24, det var det dummaste svar jag hört på länge:-)))))))))))))

#27: Nej, en människa är kanske inte menad att sitta i rullstol eller leva med CP eller annat handikapp. Det är nåt man kan se på olika sätt. Jag menar inte att en hund som ser annorlunda ut är mindre värd. Verkligen inte. Anser inte att människor som är annorlunda på nåt vis heller skulle vara mindre värda. Tyvärr är det inte tillåtet med dödshjälp för människor i Sverige.. Och återigenm det handlar inte om att hunden ser annorlunda ut. Det handlar om att jag tycker att det inte verkar vara bra vare för rygg eller höfter att jämt gå på bakbenen.
Asså?
Är du emot dödshjälp plötsligt?

24: Du skrev: "Vist kan du få dödshjälp, men inte lagligt i Sverige. Fast vad gör det? Ingen kan ge dig fängelse när du är död.. eller?"
Nej, är man död så kan man inte få fängelse. Men det är väl inte den som FÅR dödshjälp som hamnar i finkan. Det är ju den som GER dödshjälp som det går illa för.
32,var skriver jag det?:-))
33 tack;-)
#22 man kan träna upp muskler man inte ens visste att man hade… det gäller alla levande varelser som har muskelmassa…
veterinärer och experter har sagt att den inte lider av det… om någon sett något av de program just denna hund varit med i (montel show, oprah är de jag sett) så hade ni vetat att en veterinär (som ofta är med på RSPCA på animal planet) undersökt hunden och inte funnit några fel på den;) och de borde väl veta bättre än oss hundägare i lilla sverige?
/Ingalill

#34: Ingen orsak :-)
35 men samtidigt är det ju ett forum och där måste man ju få tala om vad man tycker om det,alla tycker vi ju olika;-)

#35: Ja, det må vara hänt att dessa veterinärer och experter anser att den inte lider, men sen finns det säkert andra veterinärer och experter som inte alls håller med. Alla har vi nog mött en veterinär/expert/läkare/annat nån gång som tycker saker som inte låter riktigt vettigt. Eller hur?
#38 självklart… jag litar på den jag söker hjälp hos och det har den här ägaren gjort oxå vilket jag tycker är helt rätt…
och när jag ser denna hund så låter det vettigt för mej…
/Ingalill
Tycker inte heller hunden ser ut att lida, den ser pigg och glad ut i mina ögon. Och jag tror ägaren skulle ta bort hunden om den led eller hade det jobbigt, hon verkade vara en bra människa.

håller med #40..
Vilken härlig hund. Man blir rörd av att se henne. Ser så levnadsglad ut. Hon uttrycker glädje i ögon och sätt tycker jag. Huruvida det tär på höfterna får väl tiden utvisa. Efter vad dom säger har hon inga problem nu. Skulle hon få besvär får dom väl ta ställning då. Sen att det ser mysko ut hur hon rör sig det är ju inget man är van vid.
:O Stackas hund.
**MVH Cerrolyn

Man kan ju undra hur mycket ägaren får för varje gång som hon visar upp sin hund offentligt, Den hunden har ju varit med på tv några gånger och jag tycker mest synd om den..
#44 varför skulle hon fått betalt??? det är talkshower den har varit med i för att den är så duktig och vad de vet den enda på 2 ben….
skulle du ta betalt för att prata om din hund om den var "speciell"? får hundar som går bra (eller dåligt) på en utställning/tävling betalt? då visar du ju upp den offentligt… eller bara att gå på en promenad är offentligt…
/Ingalill

#45: Det är amerika vi talar om.. Och jag tror att dom flesta skulle ta betalt för nåt sånt ifall dom fick chansen. Och så är det ju skillnad att vara med i tv mot att gå utställning.
Ja hon går ju knappast lottlös ;)

#47: Nej, det tror jag knappast. Hon åker kanske runt och visar upp stackarn på olika fairs och sånt oxå.. inte vet jag.. Men kan hur som helst tänka mig att hon tjänar en slant på det hela.
#46 så du menar att alla i USA tar betalt för allt? jag har flera vänner i USA o de är precis som oss.. men på sig själv känner man andra eller hur nu ordspråket går;p
ja, i tv får du ju rörliga bilder medans du på utställning blir fotad med stillbild och publicerad i tidningar och på internet.. så det är ju inte alls offentligt? (det var offentligheten jag kommenterade liksom)
tidigare fanns det en svensk bc vid namn Turbo som var med i olika program på tv, tog han oxå betalt då? (svar:nej, han tog bara betalt när han åkte runt och höll kurser + höll sina uppvisningar)
/Ingalill

#49: Nej jag menar inte att ALLA i amerika tar betalt för ALLT. Tycker inte att det är det jag har skrivit heller..?
Och du kan faktiskt kräva att få betalt ifall nån vill fota din hund. Likså i fall någon vill fota dig. En annan sak att komma med på en offentlig bild. Men ska någon ta ett porträtt av en eller ens hund har man rätt att få betalt. Jag kan detta då jag själv jobbar med foto. Däremot är det många som inte tar betalt för detta, då dom känner sig "ärade" att få vara med. Själv känner jag inte så. Ligger för tillfället i tvist med ett företag som publicerat en bild på mig i en av sina annonser utan att ens ha frågat mig om lov. Men det är en historia som inte har med hundar att göra.
Det kan tänkas att Turbo's husse inte tog betalt. Men det får ju stå för honom då, var och en bestämmer själv hur dom vill göra ju. Det finns många som passar på att ta betalt för såna här saker, och jag ser inget konstigt i det. Det är affärer helt enkelt.
#50 så tolkar jag din mening "Det är amerika vi talar om.."
precis… var och en bestämmer själv och jag tror det är mer ovanligt än vanligt att "vanliga" människor tar betalt… att spekulera och ta för givet att någon gör något utan att veta tycker jag bara är fult…
jag har iaf skickat länken till den här tråden till en tjej jag känner i NY (en svensk/amerikanska som arbetar på ett djurhem) så kanske hon vet nåt mer än bara spekulationer…
/Ingalill

#49" tidigare fanns det en svensk bc vid namn Turbo som var med i olika program på tv, tog han oxå betalt då? (svar:nej, han tog bara betalt när han åkte runt och höll kurser + höll sina uppvisningar)"
Men då tog han ju betalt ändå via sina uppvisningar & sina kurser, eller hur? Så han ägaren gick ju knappast lottlös från uppvisningarna med sin hund Turbo. Om jag inte minns helt fel så tog han också rejält betalt för att hålla sina kurser.
Jag tror nog att den tvåbenta hundens ägare får betalt för att visa upp sin hund, för det är ju inte gratis att bo på hotell & att flyga till de olika talkshowerna. För hade jag en sådan offentlig hund & alla ville se den pga ngn orsak så nog skulle jag vilja ha åtminstånde en liten ersättning för det.

#52: Jag reflekterade inte ens över det.. Jag tog för givet att Ingann menade att han tog betalt för resorna bara. Kan ju tänkas att han inte tog betalt för tv-jobben för att han på sätt gjorde pr för hunden och fick fler bokningar.. vad vet jag?
Boende är ju en självklarhet att dom får gratis. Och en massa annat gratis. Så är det då man är gäst i olika program och är dit bjuden.
#52 självklart tar han väl betalt för det som är hans arbete? och han tog inte mer betalt än någon annan instruktör (förutom reseersättning då)
att få övernattning och resa betald ser inte jag som betalning… hon ska väl inte behöva betala själv för att montel vill träffa henne o hennes hund???
#54 precis… så är det oavsett vad det gäller att värden står för omkostnaderna;)
/Ingalill
tirbos husse var en hundtränare och tog bara betalt för sina kurser,men turbo tjänade ju pengar på att vara med i en serie och på tv tex, vem tror ni fick dom pengarna?,i övrigt var det jätte trevliga människor både husse och matte;-)

För hundens skull så skulle jag låta den få somna in istället för en amputation av båda frambenen. Skillnad om det bara var ett framben som skulle amputeras.

#55, #56, Det låter ju bra att dom inte utnyttjar situationerna med att tjäna en extra hacka på sina hundar för det skulle verkligen kännas fel. Så är det som ni säger att den tvåbenta hundens matte & att Turbos husse inte fick extrabetalt så är det ju jättebra, men jag kan tänka mig att det finns dom som mer än gärna skulle försöka göra det om dom vore i samma situation.
jag har sett det förr jag oxåå.. föds den med et så lider den inte av det genom att det är en vana som om vi födds med nått problem så bir det en vanna man inte känner av

tycker nästan lite synd om den.. Att gå sådär borde var gnska jobbigt även om den vänt sdej vid det.
#56 precis;)
/Ingalill
Jag vet inte vad jag ska säga om det här. Men jag tycker synd om vovven
Trots att veterinärer har kollat hans/hennes höfter så ser det ju fruktansvärt jobbigt ut ändå. En hunds tassar är ju inte "konstruerade" för att bära hunden på två ben, så den måste ha en jäkla balans
… Som de flesta andra säger så kommer den säkert få skador längre fram. Men nu gör ju inte min åsikt så speciellt mkt ändå, så det är väl bara att hoppas på att den hunden får ett bra liv..
Om jag inte minns fel så läste jag för ett bra tag sedan i aftonbladet om en tvåbent hund som skulle vara med i en Harry Potter film. Kan detta vara den tro?
#62 Jag tror att det var den men jag tror inte att de blev av?
Jag är verkligen inte den som skulle dra ut på de hela om min hund var obotligt sjuk (lidandes). Men även om hundar inte är konstruerad att gå på bakbenen och att både rygg och ben tar stryk så verkar den inte ha ont eller ha några större problem än?
Visst hade den hunden funnits i en av mina kullar skulle jag nog inte "låta de vara", utan facit i hand och allt …
Det jag tycker är viktigt är bara att om man ska ha en sådan här hund så måste man se till att vara mycket uppmärksam och få honom undersökt med jämna mellanrum. Den lär väll inte ha muskler som orkar lika många år som en normal hund och antagligen kommer han få ont en dag, men tills dess kan han väll få leva? Man vet ju inte om de är den ända chansen han får…

Tror inte hunden lider nämnvärt faktiskt. Den har aldrig vetat om något annat än att ha två ben. Höfterna kan nog slitas rätt hårt, det tror jag. Fast de håller nog så länge de håller. Dagens hundar har jättestora problem med höftfel, artroser och förslitningar av olika slag, fast de går på 4 ben. Vi människor har avlat sönder dem för att framställa den hund vi vill ha. Vissa blir enormt populära som avelsmaterial p g a titlar, som en del stirrar sig blinda på, istället för att kolla upp höfter och annat. Jag vet många hundar som avlivats i förtid p g a slitna höfter, artroser, spondyloser, hjärtfel och sådana saker.
För min del hade jag nog tagit bort hunden redan som valp eftersom två ben saknades. Nu lever den och har blivit vuxen och verkar inte må särskilt dåligt över det. Vi i djursläktet har en stor förmåga att utveckla andra möjligheter när något fattas oss. En blind får t ex mycket bättre hörsel och känsel. Tänk bara på de som födds utan armar och använder sina fötter som händer osv.
Tror inte man ska döma matten heller om hon på något vis tar betalt för att visa upp sin hund. Med tanke på veterinärkostnader o d så kan det vara en bra idée.