Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1235 ggr
Smeagol
0

Hjälp med valp och rumsrenhet!

Har lite frågor angående en valp, de är så att han är helt hopplös när de gäller toa.bestyren!

Han kissar och bajsar inomhus, ibörjan stenvägrade han att göra det utomhus. Nu kissar/bajsar han utomhus, men de tar en låång tid innan han uträttar behoven,. Ibland gör han bara en liten skvätt, för att sedan gå in och kissa.

Hur länge bör man vara ute med valpen?? För att vara säker på att den inte gör behoven inomhus. Och vad är bästat sättet för att få den att förstå¨, att den ej ska göra behoven inomhus.

Man kan vara ute med den i 15 och han gör inget, för att sedan gå in och kissa på direkten.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

Peppe
0

Klämmer in en annan fråga om det är okej?

Går ni ut med era valpar mitt i natten för att de inte ska kissa inne?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fettmedkevlar
0

Det är bara att gå ut med valpen ofta och stanna ute tills den gör båda sina behov. Den ska ju ut efter att den sovit, ätit och busat, en valp har ju inte tid att vänta såsom en vuxen hund. Så det gäller att dra på sig kläder och skor snabbt och springa ut med valpen.

Ja klart det tar länge, den nya stora världen är ju någonting som måste utforskas och studeras in i minsta detalj :)

#1 Nej jag går inte ut med valpen på natten, blir inte många olyckor.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Smeagol
0

#1 nepp.

#2  Men hur tänker du nu?? valpen bajsar ju inte lika ofta som den kissar.

ingann
0

Stanna ute tills den gör ifrån sig, gå på ställen där många andra hundar kissat innan, så fort du ser valpen sätta sig lyfter du ut den;)

#1 jag hade sån tur att Åskar gnällde redan när jag fick hem honom när han var nödig så även om det var mitt i natten och snöstorm gick vi ut:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Berkaingela
0

Amira blev rumsren på en vecka, Jag var ute med henne ofta ofta, och på samma ställe, Hon ville inte bajsa någon annan stans än där hon gjorde det första gången så det var bara gå dit så kände hon sig trygg o gjorde det hon skulle, Vill gärna fortfarande till det stället på morgonen, Jag fyade aldrig om det hände en olycka och så begränsade jag hennes område inne, Hon fick vara i köket o hallen , och de andra rummen när jag var där, då har man bättre koll, tog bort mattorna, gick ut vid 24 tiden sista gången och sen gick vi ut o kissa vid femtiden igen på morgonen, Nu vid 5 månader går vi en promenad i skogen vid 19 tiden då bajsar hon sen går vi ut o kissar runt 22 o sen sover hon tills jag vaknar o nu hinner jag till o med dricka morgonkaffe innan hon vill ut, vid halvåtta, Hon är jätteduktig, Jag har fördelen bo på markplan och alldeles vid skogen så det var lätt gå ut med henne, Amira sa aldrig till att hon var nödig som liten men efter hon sovit gick vi ut direkt o med jämna mellan rum hela tiden,

smurfan-13
0

Gå ALLTID på samma ställe när ni är ute. Har du möjlighet lämna kvar bajset efter din valp (men det går väl kanske bara på sin egna tomt). Många valpar känner sig inte tillräckligt trygga ute för att våga göra sina behov och väntar då tills de kommer in i tryggheten igen.

Men har tålamod och vänta ut valpen. Det räcker ju med att ni sätter er vid en gräsplätt och gör ingenting tills valpen gör sitt och de berömmer du. Ut efter valpen ätit/druckit, sovit, lekt etc

Ignorera olyckorna inne, men beröm allt ute!

Det går om man håller sig till de reglerna ofta ganska så fort att få valpen rumsren, men ju fler olyckor som sker desstu längre tid kommer det ta oftast

Berkaingela
0

* ja jag gick ut på natten. runt 24 och vid fyra femtiden, första veckan , hon vaknade då, sen började hon sova längre o längre nu vid 5 månader är hon sjusovare,

Smeagol
0

oki. tackar för tipsen. men somde skrivs har han inte känna sig riktigt trygg med att göra behoven ute, Sedan kan de vara så att han kissar ute och sedan in igen för att kissa 2 3 gånger. :(

Verkar som att han lättare gör behoven om man går runt istället för att vara still. Det händer mycket olyckor inne. Men han börjar mer o mer pipa så man märker. fast sekunderna ifrån de han piper tills han kissar är inte många..

En anna sak jag undrar över är att verkar väldigt skakig i frambenen, är de normalt?? tänkte frråäga veterinären när vi ska dit.

CelDara
0

Jag hörde ett bra tips igår från en som har kennel. Ifall valpen har kissat inne torkar hon upp det med en tidning (eller gammal handduk är egentligen bäst om man har, den suger ju upp bättre) och sen  slänger man ut den på gräsmattan. Sen går man ut där till tidningen/handduken med valpen. Tydligen ska det inte behövas många ggr innan h*n kopplar vad som gäller. Själv har jag inte testat, men det låter iaf smart tycker jag.

Smeagol
0

idag har det varit en dryg dag :( varit ute flera timmar med valpen idag utan att han kissat. sedan kommer valpens matte och då kissar han på tre sek, lika dant med bajsandet också. kansker är så att han känner sig trygg med henne. med mig var det bara bus och lek. Men jag har fått honom att kissa flera gånger, men inte idag¨.

[Malin3033]
0

Hur gammal är valpen?

gejsa
0

Jag går ut precis när jag ska sova och låter henne kissa. Det är vid den här tiden 12 ungefär. Sedan vaknar vi när dottern ska släppa ut hästarna vid 6. Då går jag ut också. Går in igen och låter henne äta lite mat som är färdig och uppblött. Går ut igen och vips så bajsar hon.

Vi går och lägger oss och sover till halv9 ung. Det första vi gör är att jag bär henne ut och hon kissar.

Ja, så håller vi på. Kissar in och äter, ut igen och bajsar.

Hon blev ju 8 veckor i torsdags och det är söndag nu. Hon har ännu inte bajsat inne bara kissat inne. Det är alltid en kissfläck ändå på natten. Men hon har en vattenskål i sovrummet som  hon använder flitigt. :)

Liss
0

Gå ut efter lek, sov, och mat. Så fort hunden börjar- bär ut den.
Beröm jätte mycket när den gör ifrån sig ute och banna aldrig när den råkar göra inne. De är inte hundens fel att den inte hinner ut.
Gå till en och samma plats ute i början så han vänjer sig.
Tillslut förstår hunden att de är ute som gäller.
Stanna ute tills hunden åtminstone kissat. Blåsan är mycket mindre när dem är små och hunden behöver säkert kissa när ni går ut. Bara att den stora nya världen kan vara mer spännande, och då får man vänta ett bra tag.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Smeagol
0

oki

valpen är lite mer än 2månader.

Marylojs
0

Bara dryga åtta veckor alltså? Då borde den nyss kommit till sin nya ägare och det är inte ett dugg underligt om den inte känner sig trygg när den flyttas mellan olika miljöer hela tiden. Jag hade aldrig lämnat en så ung valp till dagmatte redan.

Smeagol
0

#15 ööö?? snacka om att anta saker. Jag är nämligen här på besök hos min familj!!!

sokka
0

Rutiner är mitt motto. Det fungerar bra och våran valp är 7 månader snart, de går bra på dagtid, jag jobbar så hon är själv nu ca 4-5 timmar t.o.m. men de är så invant att hon sover då, på kvällen/eftermiddagen när vi är hemma kommer de fortfarande olyckor, mest för då är hon aktiv, och har tillgång till hela lägenheten (3a med inglasad balkong) så de finns lite rum vi inte har koll på, och de e svårt att begränsa utrymmet sålänge.

Men när vi strikt jobbar o håller så stenhårt på rutinerna så undviker man så gott som alla olyckor. Svårare tycker jag det är när man kommer hem till annat folk, då kommer olyckorna fortfarande, pga otrygghet osv.

Jag gjorde dessutom felet att struna i henne när hon gnydde för att hon skulle lära sig att de inte tjänade något till, tex tröstade och gullade för då hade hon haft kvar de i vuxen ålder antagligen, men annars kunde man ju utnyttjat det och haft det som kännetecken för kiss o bajsandet. Men vad vet jag, alla har olika sätt för o få saker och fungera.