Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2016 ggr
Magne
0

Skaffat katt - hunden tokig...

Hej!

Tänkte kolla om det är någon som har något bra tips om hur man ska få den 4-åriga terriern att acceptera den nyligen inköpta kattungen (12-13 v)?

Han piper konstant, högljutt. Vi vågar inte släppa honom av rädsla för att han ska bita katten.

Tezza
0

Terrier och katt kan vara problematiskt….Men jag hoppas det går bra för er.

Låt hunden och katten vänja sig vid varandra genom kompostgaller. Alltså dela av nått/några rum med kompostgaller, så att de kan se och känna varandras lukter innan ni låter dem ev träffas. Så här kan ni få ha det länge, ni märker på hunden när den är redo. När jag har introdiserat katter med hund så har jag sedan låtit katten komma ut till hunden när den vill, jag har då haft en spring öppen som katten kommer ut genom men inte hunden in. Se sen till så att katten har något högt att fly till om hunden blir för när gången.

Lycka till

Magne
0

OK tack, det blir nåt sånt vi provar.

Elcyion
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lärde min Greyhound att umgås med katter. Vi hade 4 katter när jag kötpe en omplaceringsgreyhound på nästan två år. Man får vara envis, men i 99% av fallen GÅR det, om man verkligen har bestämt sig för att det SKA fungera :) Vi gjorde så som #1 tipsar om. Sen fick man passa Molly när hon stod vid kompostgallret. Försöka bryta henne, innan hon blev för uppjagad. Stängde även in Molly när vi inte var hemma. Om vi tex skulle till affären eller något sådant. Mycket, mycket beröm när de struntar i varandra, eller beter sig bättre än de brukar. Efter ett tag ställde sig Molly i lekställning mot katterna, och det i min värld var väldigt possitivt! Hon hade slutat se dem som jaktbyten (åtminstonde när de satt stilla). Här är hon med syrrans katt som är ca. 9-12 månader nu.

Medarbetare på jack russel terrier

Tezza
0

#3 Sötnosar!

Jag har oxå bara positiv erfarenhet av att para i hop hund med katt. Hos mig bor det 3 hundar och 3katter, varav en förvildad katt och det funkar väldigt bra, men nu har jag en lite lättare ras att vänja in med katt oxå, golden retriever som älskar allt å alla:)

Liss
0

När jag skaffa Mori(katten) så lät jag honom vara uppe på ett bord med sin liggplats och mat. Så fick han bestämma helt själv när han var redo att hoppa ner och undersöka. Dem måste få ta de i deras egen takt. Vissa tar de bara några dagar för och andra några veckor.

Tillslut hoppade Mori ner och ecko ville såklart lukta.. de fick han naturligtvis. Bara låt dem träffas på deras sätt också. Om hunden är FÖR på får du naturligtvis gå imellan. Men de tror jag inte han gör.. Ecko var lite hård ibland, men mori kan vara lika hård. Efter bara en vecka var de hur bra som helst mellan dem.. bara några slag på nosen så funka de..^^

en bild från andra dagen. Mori ger ecko en smäll

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Liss
0

En bild från femte dagen .. Mori och Ecko lever i harmoni.. visserligen leker dem rätt hårt ibland, men de är på lika premisser:)

Tezza
0

Lisette S - ååå vilka härliga bilder! Din hund och katt är ju lik varandra:)

Måste oxå lägga in en bild då:)

Liss
0

hehe jaa.. dem är roligt lika varandra. Båda har t om ett vitt och ett svart öra;)

Sara87
0

Så söta dom är ihop Lisette :)

kerstinjo
0

# 8 Visst är de söta ihop, men min tassvovve är allt sötast!Oskyldig

Kerstin 

PaaatyPalm
0

när jag va litten skaffade vi två katt ungar. Då hade vi vår Jack russel. Men det funka. Katterna rev "råttan" som hon heter. Så mamma fick stå med vatten o kvast, men efter det så funkade de & de låg i soffan tillsammans. då va hon visseligen ca 1år, menmen.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

V-lang
0

Lisette jag vill se lite färska bilder på snuttmissen, snääääällaaaa =)

Kristina-
0

# 1  Varför skulle det vara problematiskt med terrier o katt ?  Har nog knappast med rasen att göra om det ska funka . Själv har jag två terrier o två katter, inga problem alls.

Tezza
0

#13 Jo det har med raser och dess instikter att göra. En terrier är en hundras som  ursprungligen framavlades för att jaga och döda vissa djur så som rävar, råttor och grävlingar. Vissa av terrierraserna har mer av det beteendet kvar, andra mindre, men det gör att vissa av dem kan ha svårt att hävda sig tillsammans med smådjur, så som katter och marsvin. Men jag vet att det finns många terriers som funkar med katt och det tror jag framstod i mitt inlägg.

kerstinjo
0

Magne! Jag förstår katten precis! Cool

Kerstin 

Mischa
0

#14 terrier skall inte kunna döda en grävling/räv.

Däremot förstår jag vad du menar, jag har haft terrier ihop med katter (båda djuren var vuxna vid introducering) men det har gått fin fint,

problemen tycker jag kan komma med djur under hund/katt strl. dvs gnagare/fåglar som är bytesdjur med ryckiga rörelsemönster,
det reagerar min terrier starkt på.

≧◔◡◔≦

Tezza
0

#16 Sök på terrier så får du upp den infon som jag skrev i inlägg 14…..

Liss
0

#12 Bara för dig då, men kan ju inte sno tråden;)

Tezza
0

#16 Även på flera terrier klubbars hemsidor ex Tysk jaktterrier, står det att en terrier jagar antingen ut räven ur grytet eller sliter den i bitar….. Och mycket mer, men det var copyright.

V-lang
0

#18 Mums goding…Tack plastis =)

Mischa
0

#19 sliter den i bitar!?

vare sig det handlar om en sprängare eller en förliggare så skall hunden driva djuret ur grytet och det skall avlivas av jägaren antingen ute ur grytet eller ställa djuret så att man får gräva och sätta ett skott i djuret i grytet. 

Idag skall jakt utföras så lindigt för alla involverade som möjligt, en överskarp och därmed dumdristig hund är inget man vill ha med att göra.

Det du läste handlar om TJT's historia och beskrivning ( Sydenham Edward, Cynographia Britannica 1800), på den tiden tog man ingen hänsyn till sånt, i england jagade man med hounds, och även där tilläts houndsen ha ihjäl räven och är en anledning till varför jack russell terrier mestadels skall vara vit, för att inte misstas för bytet när den kom upp ur grytet.

≧◔◡◔≦

kerstinjo
0

# 20 vad sa du?? Har du fått en slang av lightdemens?

Kerstin 

Liss
0

#20 Vassego "extra";)

Millan1971
0

Har oxå hört att terrier är svåra att vänja vid katter om de inte växt upp från början…hoppas att det ordnar sig för er!!!

Tezza
0

#21 Jag skrev ju i #14 att den ursprungligen var framavlad för att jaga och döda…..:) Jag vet att en terrier inte gör på det viset i dagens jakter. Jag har varit med på flera terrierjakter och har många kompisar med terrier, både som jagar med dem och som tävlar agility, två av dem har även både katt och terrier så som jag skrev tidigare så är det klart att det kan funka! Tror vi missuppfattar varandra lite:)

Mischa
0

#25 jo lite i såfall.

fast samtidigt bör ju hundarna i dagens läge ha lite mer med mentaliteten på dom att göra än hundarna på 1800 talet Cool

≧◔◡◔≦

krasivis
0

Jag har både terrier, två st och katt, se min hemsida: www.krasivis.se

Det går utmärkt att ha dem tillsammans. Till att börja med när katten är ny så kan hundarna sitta i komposthage så katten får vänja sig vid hemmet och lära sig att hitta platser där den kan komma undan. Mina hundar vet att de inte får jaga katterna. Om det behövs så går det också utmärkt att ha en hund i koppel inomhus.

Magne
0

Ja hörni - stort tack för all feedback! Mycket bra forum.

Det ordnade sig på den sjunde dagen… Jag har varit ännu mer bestämd med Chip den gångna veckan, och jag märkte att han började slappna av i kattens närhet. Nu är de kompisar - nästan lite väl, hunden lämnar nästan inte katten ifred….

Fred i hemmet Glad

LillMalin
0

Fantastiskt att höra!! Lycka till vidare!!

kerstinjo
0

# 18 Det var väl inget att se. Jag vill se lite nya kort på Ecko-grisen. Glad

Kerstin 

Liss
0

äsch då.. ecko ser ju likadan ut^^

Soffe
0

Någon som har erfarenhet av springer spaniel o katter ihop?? Just nu har jag katterna instängda och ska köpa ett kompostgaller att sätta emellan till att börja med..