hur gör jag med stammtavlan?
Hej! jag har en jack russell jhane som nu är 1 år, i framtiden hade jag gärna avlat på honom då han är mkt fin och har ett underbart psyke för rasen! Problemet är papperna på honom.
pappan har full stamm och är reggad i svenska Jack russel klubben Mamman har med full stamm och är reggad i engelska jack russell klubben, men svenska klubben vill inte "ta in" mamman och hennes papper till svenska då de tydligen är ovänner så i o med det kan vi inite få ut stamm på våra valpar efter dem :( någon som kanske har tipps eller varit med om liknande?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Det finns inget att göra, du borde köpt en med rena papper från början. Njut av din underbara hund men låt bli att avla på honom.

kan man inte regga valparna i jrtc istället?
länk http://www.jrtc.se/
Kolla upp med SKK.
#1 men egentligen har han ju full stamm! bara det att klubbarna är "ovänner" jag njuter av honom till fullo då han är en toppen hund och kommer ta en kull efter honom reggad eller ej då jag vill ha en avkomma då han är den bästa hund jag möt och han får massor av positiv beröm av alla jag träffar…Men det borde ju finnas något sätt? har ju papper på både mor och far kan ta fram tavlor stammar reg papper allt på båda föräldrarna!
Men om SKK säger nej till mammans papper, att ta in henne o låta henne reggas inom SKK, så är det SKK's beslut o du kan inte få valparna reggade i SKK.
Men i ditt första inlägg står det om att rasklubbarna inte tar in… Det är SKK som skall regga.
Därför undrar jag, förtydliga: Har både mamman o pappan registrerad stamtavla i Svenska Kennelklubben? Har både mamman o pappan Svensk stamtavla utfärdad av SKK, eller är det bara pappan som har det?
Det spelar ingen roll hur bra din hund är om inte dessa papper finns… du tappar möjligheten att registrera valparna och i det läget skulle jag inte använda honom i avel.

Men det funkar inte så. Valparna Måste reggas Innan dom flyttar hemifrån. Du kan inte få ngn stamtavla i efterhand, hur ska du bevisa att din hund är avkomman till X och Y? Sen spelar det inte heller ngn roll om klubbarna(?) är 'ovänner' till att tiken ska kunna flyttas över från en utländsk klubb till en svensk-det går inte ihop.(det är dessutom SKK som har hand om sånt) Men då valparna inte blev reggade från början så kan du inte göra något åt saken, du är 'bara' en valpköpare.
Tycker inte heller att du promt ska använda din hund i aveln iaf. Han är inget annat än en blandras nu = har Inget att tillföra den renrasiga aveln. Att hunden är super fin, trevlig ja allt vad han nu är spelar ingen roll, han har Inga papper och det krävs lite mer än ett gott lynne för att en hund ska vara en bra avelshund.
Det är min åsikt iaf. och jag kräks av att hela tiden höra samma sak gång på gång; "Men Fido är så sneeell och söt, han vill bli pappa (och vice versa). H*n är 110% renrasig men saknar papper". Gaah give me a break!
Förlåt om jag låter hård nu, men jag blir så trött på sånt.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Mig veterligen kan man regga sina russlar i antingen SKK eller JRTC, exakt vad menar du när du säger att klubbarna inte kommer överens? VIlka klubbar pratar du om?
Oavsett så är det så att har din hund ingen stamtavla är det en blandras och man bör fundera på varför din hunds uppfödare valde att göra så. Kanske finns bakomliggande hälsoorsaker som gör att han eller hon inte kunde regga valparna och därför valde en hane utanför klubben för att kunna skylla på det?
Avla INTE med din hund, det enda du gör är att bidra till oseriös buskavel.

Jag har själv blandisar, men avlar och har inga planer att avla på dem heller. Och jag tycker som #6, varför ska du avla på din hund när den klassas som blandras? Att säga att den hunden är det bäste du har och har mött odyl, är ingen bra anledning enligt mig att avla på hunden.
Hade du viljat avla rent på din hund så borde den varit reggad redan innan den lämnat första hemmet.
Nepp, man kan inte "efter"registrera hundar såvitt jag vet. För isåfall borde restrerande "rasrena" blandisar vara reggade, men så är inte fallet.
Så din hund är en blandras, ingen renras.
Han är reggad i skk självklart och jag har papper på vem som är mammao ch vem som är pappa med cipp och deras "stammboksnummer" men han står ju som "blandras" då mamman inte är….bra fråga nu ska jag minsann kolla upp hur det ligger till med mamman :) hon är köpt på kennel i sverige med papper och allt har sett dem!
Sen att ni inte tycker att man bör avla för att det är en "blandras" tycker jag är fel! Är han frisk kry bra lynne bra i kropp och har inga sjukdomar är han ju perfekt att "avla" på! Då för han inget ont vidare ju! sen är tanken bara en kull då jag vill ha en avkomma efter honom! inte 12 kullar för att tjäna pengar! ville bara höra med er som kan mer om alla dessa papper på hunda(jag kan bara på hästar) om man kunde fått fram papper på honom! jag klan ju alltid typa in honom om jag nu tvunget och promt vill men så viktit är det inte för mig. Jag har gärna en "blandis"
#7 Vad jag har förstått är mamman reggad i engelska jack russel klubben, både honan och hanen ägas av samma familj och är eg inte tänkt att avla på men de ville ha en avkomma själv så de tog en kull valpar för att kunna behålla en själva och jag köpte en av dem :) har han som familje stall och jakt hund och han ska inte användas inom avel utan det är bara jag som vill ha en avkomma i från honom så småningom, blandras eller"äkta" spellar mig ingen roll :)