Angående avel
Har en renrasig normal Tax hane (black & tan), född 7 Februari 2007. Har även stamtavla & registrerad i jordbruksverket.
Planerar att ha honom tillgänglig i avel för den som har en renrasig tik. Har även fått förfrågningar..
Men nu till min fråga: Vad skulle vara ett rimligt "ersättningspris" för hans avelstjänster? Samt hur skulle ett bra kontrakt se ut?
//Cute

Beror på vilka meriter han har.
#1 Vad menar du med meriter?

Om han har gjort några arbetsprov. Ska man använda sin hane till avel, så måste man ställa sig frågan:Vad har min hund att erbjuda rasen? Är han frisk? Är han mentalt sund? Duktig jakthund, eftersökshund?

Vänd dig till din uppfödare, hon kan säkert ge råd.

Innan du använder hanen till avel ska du ögonlysa honom. Det är ett krav för att få valparna reggade. Sen vill taxklubben helst att man mentaltestar hunden, men det är frivilligt, men ett+ för försäljningen. Och även röntgar ryggraden på honom för att kolla diskarna. Helst ska han också ha blivit utställd så man ser att han är rastypisk. Ett viltspårsprov eller drevprov är också bra. Det blir svårt att sälja valparna annars. Vi meriterar alltid taxarna.
Ett tips är att du går in på www.taxklubben.org så kan du titta lite på vad som finns angående avel. Du kanske har en hane med bra blod som är intressant. Lycka till.
Borttaget. =P
Ok, tack alla för informationen.. Då har man lite att tänka på med andra ord! =)

Roliga saker att tänka på.
Absolut att du bör tänka på det både en och två gånger innan du sätter honom i avel.
Vad gör honom avelsvärd? vad har du för mål på avkomman?
och jag ser det som en självklarhet av man testat mot rasbundna sjukdomar och gärna mer samt meriterat hunden och inte bara i utställning.
≧◔◡◔≦

#10 vissa har ju språngavgift andra priset för en valp, tror det e lite individuellt
När jag var och parade min tik så fick jag betala språngavgift på 800:- och sen fick jag betala 1.250:- per levande valp som uppnått 4 veckors ålder.