Frågor om att skaffa hund.
Hej!
Jag är en tjej på 14 år som jätte gjärna vill ha en hund. Men jag har lite frågor, en anledning till att vi inte redan är hund är att föräldrarna tycker att den skulle vara hemma själv för mycket själv, för jag går i slutet på 7:an nu så skoldagarna är från 8 till ca 15:30.Vi har ca 40 minuter lunchrast, jag bor nära skolan så det kanske tar 5 min att cykla hem, jag har hört att det är/ska bli lag på att men måste gå ut med hunden var 6:e timme. Men är det fler som har det så att ni går hem på lunchen? Tröttnar man snabbt eller är det att rekomendera?

Att lämna hunden ensam mer än sammanlagt 4-5 timmar/dag är inte att rekomendera, men om man jobbar/går skola så kan man oftast ha hunden på hunddagis eller hos dagmatte/husse som tar hand om hunden under dagarna
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tycker att dina föräldrar har alldeles rätt. Visst kan man gå hem på lunchen, men anledningen till att man inte ska lämna hunden själv så länge är inte bara att den blir nödig. En hund behöver sällskap, de är flockdjur och mår inte bra av att vara ensamma för mycket.
Om ni absolut vill ha en hund är mitt tips att ni kollar om det finns någon som är intresserad av att se efter hunden om dagarna, antingen en släkting/vän eller någon via annons. Sen finns det ju även hunddagis i många städer.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
okej! tack! men ungefär vad kostar det för en dag på ett hunddagis i en stad stor som växjö??
i umeå går det på ca 1300 8 timmar/ dag tror jag är inte säker men ring runt och hör vad det kostar

Jag vill också jätte gärna ha hund! Men de e ju självklart svårt , själv skulle jag känna jätte stora skuldkänslor om ja hela tiden skulle behöva lämna hunden på ett hund dagis och ännu att lämna den själv så ja vet att ja inte skulle ha tiden och mina föräldrar har tyvär inget jobb man kna ha med hund på =/ Sen blir de ju svårt så fort man vill åka utomlands de blir som man är lite låst. Men snacka om att ja bara sucktas när man ser alla vackra hundar gå förbi längs vägen man blir ju bara kär i allihoppa! Det e verkligen svårt de här me hund… men man vill ju inge heldre en att en dag få en hund :D Känslan när man kommer hem hur glad den blir att få ta långa mysiga promenader att få en vän för livet :)

#3 Googlade och hittade detta hunddagis i Växjö http://www.atrium.g.se/hundtorpet/default.htm
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ska tilläggas att de oftast är milslång kö på hunddagis, men ibland kan man ha tur.
Okej! tack allesammans! Vet ni om det finns sidor med huddagis listade eller om det finns fler i växjö??
#4 1300 om dagen?! Dyrt om du skrivit rätt, här i malmö ligger det på runt 150:-/ 8 timmars dag… eller 2000:-/ månad!

Du har ju även dagmatte som alternativ. Det brukar även bli billigare. Men då gäller det att hitta rätt person som kan sköta om hunden bra.

Hej !
Jag gjorde en tråd om samma sak , du kan kolla på vad de skrev till mig :)
Min tråd hette : Funkar det ??
Hoppas ni kan köpa en hund :)