Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2236 ggr
Zebben
0

Kastrering v.s Kupering

Tack för att Ni svarade i mina trådar om kupering och kastrering.

Det som förvånar mig är att väldigt många är emot kupering, men tycker kastrering är ok. Stympning som stympning, eller?

Kupering påverkar ju hunden inte på långa vägar lika mycket som en kastrering gör, men ändå är det mer ok. Fundersam

Kleverin
0

det jag har läst av de flesta trådarna så anses båda sakerna vara ok (fast så var det ju en fråga om benämning) om man gjorde det av medecinska skäl.

Sen är ju kupering enbart estetiskt medans kastrering påverkar framtida medicinska problem med. Min Nova kommer kastreras eftersom hon ska bli ledarhund. De kan inte ha problemet med hanhundar som springer fram till henne när hon i framtiden ska jobba. Det är även för att helt eliminera risken för livmoderinflammation och juvertumörer samt för att undvika att få en ledarhund med PMS.

Sen om det är bra eller dåligt kan inte jag säga, det är upp till var och en.

AnneN
0

Jag tycker att kastrerin och kuperig/amputering är ok, men endast av medecinska skäl.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

trocadero
0

Jag tycker att båda sakerna är okej så länge man gör det för att hunden ska må bra/bättre. Men tycker att det är helt fel att kupera hundar för att man bara tycker att är snyggt. Hur menar du att kastrering skulle påverka hunden mer än kupering? Jag har aldrig träffat en hund som påverkats negativt av kastrering.

Zebben
0

En kupering påverkar inte så mkt mer än utseendemässigt. En kastrering är hormonell. Träffar dagligen hundar i mitt jobb som påverkats negativt av kasteringar. Sen finns det självklart hundar som kastrering även varit positivt för, men man ska även ha i beräkningarna att hunden kan bli många gånger värre av en kastrering.

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var ju inne på att kastrera Alfons flera gånger, men ju mer kunskap jag fick om det så insåg jag att det inte var något alternativ. Varför chansa?

Nu blev det ju ett lyckligt slut med min Töntbull i alla fall!

Kerstin 

Missy
0

För mig handlar det om varför man väljer att kupera resp. kastrera. Gör man det av själviska skäl är det fel för mig. Tex väljer man att kupera pga att man tycker en viss hundras är vackrare utan svans eller man väljer att kastrera för man inte orkar lägga ner tillräckligt med tid på att träna sin hund i olika situationer, hanhundsaggressivitet, dövhet då löptikar är i närheten. Väljer man därimot att kupera pga att hunden slår sönder sin svans då man tex jagar med den då är det ok, samma gäller ifall man väljer att kastrera eftersom man bevisligen minskar uppkomsten av en viss typ av sjukdomar då är det ok.

Tycker inte riktigt man kan jämföra dessa två saker heller pga att angående kupering är det svart eller vitt  antingen har hunden problem(den slår sönder svansen) eller inte. Angående kastrering VET man att man kan undkomma sjukdomar som annars är mycket vanliga, den fördelen finns alltid där till skillnad mot kupering där fördelen endast finns om hunden har problem. Jag kan tycka att jag hellre tar den lilla risken det finns att få problem med aggressivitet och inkontinens(inte så liten risk dock hellst ifall hunden väger över 20 kg) som är de enda riktiga negativa.  faktorer som jag kan se med kastrering. Inkontinensen kan mediceras och agressivitetsrisken är i jämförelse med sjkdomsrisken påtaglit liten. Så visst hunden påverkas givetvis av både kupering och kastrering men med min kunskap innom området anser jag att just gällande kastrering uppvägger i de allra flesta fall de positiva effekterna.

Zebben
0

#6 Det är inte bara aggressivitet och inkontinens som kan bli problem efter en kastration. Du har rädslor/osäkerhet som kan komma och/eller förstärkas. Du riskerar att hunden inte längre kan umgås med andra pga att en del kastrater utsöndrar en doft som hanhundar och tikar finner tilltalande, som resulterar i att de juckar på kastraten i ett. Det finns tom kastrater som blir påhoppade av andra då de luktar "konstigt", men det är nog mindre vanligt.

Själv tycker jag att kupering är ok i förebyggande syfte om en ras som lätt slår sönder svansen eller en jakthund som riskerar att slå av svansen. '

Även om jag tycker kuperat är snyggast på tex doberman så skulle jag själv inte välja kupering för utseendets skull.

Kastrering skulle jag absolut inte göra i förebyggande syfte. Där skulle jag endast kastrera om hunden har något fysiskt problem eller om de är översexuella och inte mår bra när det finns löptikar i området. Aldrig annars.

Missy
0

#7 Kan inte riktigt se hur rädslor och osäkerhet skulle förstärkas av kastrering (har nämligen fått lära mig motsattsen..)eller som du skriver rent av komma av en kastrering, detta är helt främmande för mig, vill gärna att du hänvisar till någon källa om detta. Skulle vara intressant om du även kan hänvisa till någon statestik till det här med hur pass vanligt förekommande det är att en kastrerad hund skulle bli anatstad av andra hundar, har hört enstaka fall men som jag har förstått det ska det röra sig om mer "undantag än regel". Vi rekomenderar ofta kastrering just för att hundar lättare ska gå ihop med andra hundar.

Zebben
0

För en osäker hane som kastreras så kan osäkerheten öka iom att man plockar bort testosteronet. Hos en kaxig kille, så kanske det faller sig så att hunden blir bra genom en kastrering då han inte får samma "stöd" av testosteronet.

Källan har jag ingen, mer än böcker och min utbildning till Hundproblemsutredare där vi har både A. Hallgren, L. fält, D. Selin, Curt B, Kerstin M mfl.

Statistik över hur vanligt förekommande det är med en hund som blir antastad av andra hundar tror jag inte ens förekommer. Men av egen erfarenhet då jag jobbat med hundar dagligen de senaste 9 åren, så ser jag det ofta.

Av våra kastrerade hundar som finns på jobbet så blir 5 av 8 hanhundar antastade av andra hanhundar som inte är kastrerade. Dessa 5 hundar kan med andra ord inte leka i samma rastgård då de inte får vara ifred. Av dessa 5 kastrerade blir 3 st även antastade av tikar. Det är en den lilla statistik som jag personligen kan ge.

Har även haft flera kastrerade hanhundar som tidigare funnits på jobbet, som blivit antastade av andra. Så ja, om Du frågar mig så är det vanligt. MEN det beror ju på hur individens vardag ser ut. Umgås man inte med mycket hundar eller har många hundar runt omkring så behöver ju inte problemmet uppstå.

Om jag inte minns fel så pluggade Du till veterinär? Att veterinärer rekommenderar kastrering kan jag förstå. De ser ju sällan problemmen efter att ingreppet är gjort. De ser fördelarna, för nackdelarna kommer och bokar tid hos oss instruktörer som får ta itu med dessa problembeteenden som kan uppstå. Hur många veterinärer följer upp alla hundar som kastreras? Görs det? Självklart får veterinärerna in om det blir komplikationer med såret, men om kastreringen bidrar med problembeteenden så är det inte veterinären man går till för hjälp.

Hur många som förknippar beteendet med kastreringen som skedde någon/några månader innan är kanske inte heller något som hundägaren tänker på.

Det är ett jätteintressant ämne och jag skulle väldigt gärna se statistik som rör detta. Så har någon något så fram med det. Glad

trocadero
0

Man får väl helt enkelt välja vilka för och ev. nackdelar man "vill" ha. Att inte kastrera har ju också (om inte allvarligare) konsekvenser. Det finns väl inga rätt och fel i frågan tycker jag.

[Cleopatra]
0

Jag bor i Södra Europa och här kryllar det av hundar och kastrering är något helt normalt. Jag kastrerade min nuvarande hanhund som lever tillsammans med en yngre tik för det var ett evigt juckande från alla håll. Dessutom översvämmas man här av valpar och folk vet inte ens var man ska göra av alla. Min hund är precis som han var innan bortsett från av att vi nu slipper hans jobbiga beteende som måste varit jobbigt till och med för honom själv.

Zebben
0

#10 Absolut. Jag säger inte att man inte ska kastrera sina hundar. Det jag vill att ägarna gör att de verkligen tar reda på fakta, tänker efter ordentligt och väger för- och nackdelar INNAN de skickar sin hund till veterinären.

Jag tycker många hundägare kastrerar utan dessa fakta och utan någon tanke på att det finns nackdelar.

AnneN
0

Hur vanligt är det att en tik som väger ca 20kg blir inkontinent efter kastrering och  går det att medecinera bort eller sitter det i resten av livet?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

Enligt veterinären vi hade på utbildningen löper kastrerade hundar över 30 kg stor risk för inkontinens. Ju lättare hunden är desto mindre risk för problem

Missy
0

Ok. Det första resonemanget att kastering skulle kunna framkalla rädsla pga att testosteronet försvinner köper jag inte. Har som sagt fått lära mig motsatsen. Alla har ju rätt till sin åsikt utifrån sina kunskaper och erfarenheter. Ja jag studerar till veterinär men har även ett stort intresse för djurs beteende( en av anledningarna till varför jag valde utbildningen) och har varit aktiv inom olika brukhundsklubbar sen tidiga tonår.

Den andra frågeställningen är därimot intressant. Att det skulle vara så pass vanligt med att en kasterad hund blir "antastad" av övriga hundar som 5 hundar utav 8 har jag mycket svårt att tro. Med detta vill jag dock inte säga att din erfarenhet inte stämmer utan jag bara tror inte att det motsvarar helheten på ett korrekt sätt detta skulle alltså innebära över 62 %! Att jag eftersöker statistik beror på att jag givetvis vill ta upp detta med mina lärare, för att göra detta måste jag ha fakta att komma med, jag kan inte bara säga att någon på ett forum sa, utan jag måste kunna hänvisa till någon utredning omu saken. Det handlar ändå om att jag ifrågasätter deras kunskap och det de lär ut ju. Jag vill dock påpeka som jag tidigare gjort även i en annan tråd att jag tycker det är bra att du tar upp detta, MEN jag tycker det är viktigt att vi försöker komma till rätta med hur pass vanligt detta egentligen är så inte folk blir felinformerade.

Jag har även tidigare i en annan tråd berättat att vi inte bara i veterinärutbildningen får lära oss hur djuren påverkas fysiskt av våra behandlingar utan även psykiskt Just när det gäller hundar som är huvuddjuret tillsammans med hästen i vår utbildning så har jag som sagt oerhört svårt för att tro att vi inte skulle bli informerade om ifall mer än 60% utav hundarna vi utför kastrering på kommer att få problem i mötet med andra hundar. Dissutioner angående kastrering och genmanipulation är de som brukar vara livligast under vår utbilding då många har åsikter om detta så diskussioner har visst förekommit men att det skulle vara ett så pass tbrett problem har vi absolut INTE blivit informerade om.

Har inte den erfarenhet som du har angående veterinärer som bara kasterera och sen skickar hem hunden utan intresse för uppföljning. På den klinik jag jobbade på var vi mycket noga med att då hunden återkom på besök att följa upp olika behandlingar som utförts. Jag själv går på årliga kontroller med min hund då bla vaccinering och hälsokontroll utförs, under dessa kontroller brukar veterinären fråga hur hunden mår hur eventella behandlingar get för resultat osv.

# 13 Man hänvisar till vikten över 20 Kg, skickar med en länk till en interessant artikel om detta

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11787155? ordinalpos=8&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Zebben
0

Motsatsen till att en kastrering kan framkalla rädsla är att de tar bort rädsla efter en kastrering? Hur är detta möjligt och vad är det som påverkar så att rädslan försvinner? och gäller det då samma för tik/hane?

Själv har jag fått lära mig och även erfarit att en osäker hanhund kan bli osäkrare av en kastrering. En säker tik, kan om än med liten risk, visa mer aggression än innan en kastrering.

Min egna lilla statistik där 5 av 8 hundar blir antastade får man ju ta med en nypa salt. Ska man göra statistik krävs det många fler hundar än 8 för att få fram ett vettigt resultat. Det jag ville få fram är att bara jag har kännedom om minst 5 hundar som blir antastade pga kastrering och "mina" 5 hundar är nog inte ensamma om detta problem. Men hade problemmet varit jättestort så skulle nog även veterinärerna känna till detta. Men som sagt, jag vet att det förekommer och tillräckligt i den utsträckningen att jag anser det ska stå som en av nackdelarna vid kastrering.

Tyvärr har jag dålig erfarenhet av att veterinärer inte följer upp vad som händer efter en kastrering. Har pratat med nästan alla av våra kastrerade på jobbet och även andra och det har varit mycket dålig uppföljning. Men det hoppas jag är inte tillhör vanligheterna utan att de sköts som på kliniken där Du jobbade, för det låter ju väldigt seriöst. Vet Du om en klinik ska följa upp vissa ingrepp de gör? Eller är det upp till varje veterinär/klinik att avgöra hur de vill göra?

Skoj att diskutera med någon som har erfarenheter av veterinärsidan. Glad

[countess]
0

vet inte riktigt, alla veterinärer jag pratat med så förebygger man mkt mkt mer och att det är bra att kastera, har jobbat på veterinärstation också. därimot kupering så är det oftatst för utseende eller om den slår sönder svansen, menöronen har ingen funktion att kupera

Missy
0

#16 Jo jag känner precis samma, trevligt att vi kan ha utbyte av varandras erfarenheter och kunskaper tycker det är mycket intressant att disskutera detta med kastrering från andra punkter än endast de rent medicinska. Var jag står då det gäller kastering är en sak men jag uppskattar att få alla tänkbara vinklar av detta då jag är mycket mån om att ge fulländad information till mina kommande patienters ägare. Jag har luskat lite i det här med "antastningen" och även om den inte verkar vara så jättevanlig så har jag fått fram att det verkar vanligare att hanhundarna utsätts för denna typ av "mobbning". Hur har du det på ditt jobb är det hanhundar eller tikar som överväger?

Ja det hoppas jag verkligen att dom ska följa upp. Ifall det finns någon lag på detta vet jag faktiskt inte men kan kolla upp. Tycker det är en självklarhet, det ligger ju i vårt intresse att uppfölja våra patienter. Dom allra flesta djurägare vaccinerar ju sina djur och då är det bra att ta tillfället i akt att göra en liten uppdatering även på såna här saker. Sen finns det ju även vissa djurägare som vänder sig till djursjukhus vid operationer och till kliniker för tex vaccinering då kan det bli svårare att följa upp givetvis. Det tar ju oftast tid innan full effekt av kastrering uppnås så det är ingen bra ide att försöka följa upp beteendeförändringar vid stygntagningen, som i och för sig inte alltid inträffar då djurägare blivit allt mer glada för att ta stygnen själv och även pga de stygn som försvinner av sig själv numera flitigt används.

stellina
0

Kupering kan vålla lisvlång  smärta. Dessutom så finns ingen orsak att kupera förutom människans vilja att göra om allt till det sämre. En kastrering kan göra att en handhund som inte mår bra av sin översexualitet slipper lida och blir lugn och glad.

ingann
0

Zebben: Vet ni med säkerhet att "mobbingen" beror på kastration? Hur har ni kommit fram till det?

Anledningen till mina frågor är att jag eventuellt skulle kunna tänka mig kastrera Åskar om han blir allt för jobbig när tikarna runt om börjar löpa.

Vad är det för skillnad på en katt o hund hormonmässigt vid kastrering?

Katter blir lugnare, mer harmoniska efter en kastrering vilket jag tolkar som tvärtom hos hundar när jag läser dessa trådar. Eller har jag missuppfattat det?

Innan jag vågar mig på något som helst ingrepp på Åskar måste jag ta reda på alla aspekter av ingreppet=)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[countess]
0

har aldrig varit med om att kastrerade hanhundar blivigt mobbade pga kastrering därimot så har dom blivigt godkända av andra hundar som inte ens tålde och se dom innan kastreringen

Zebben
0

#18 Har bara erfarenhet av hanhundar som blivit antastade. Har på jobbet ingen kastrerad tik så jag vet faktiskt inte. Däremot finns det en tik som är kastrerad bland personalen, men hon umgås inte så mycket med de andra hundarna. Vi har på henne inte märkt någon tendens i alla fall. Har inte heller märkt/eller hör om en kastrerad tik som blivit antastad heller.

Zebben
0

3 av 5 hundar kastrerades efter att dessa började hos oss. Innan kastreringen var det ingen antastning från de andra hundarna. Detta började efter, hur lång tid efter var olika från hund till hund. Den tidigaste efter 1 mån.

2 hundar kom till oss kastrerade och hade problem från dag 1 med mkt högt intresse från hanhundarna. De icke kastrerade hanhundarna uppför precis som om dessa 2 kastrerade hanhundarna hade varit tikar i höglöp. Så det är ingen dominansridning eller annat, utan rent sexuellt. De luktar supergott.

Skillnaden på katt och hund vet jag inte. Men å andra sidan så umgås ju sällan katter med främmande katter, så problemmet uppstår kanske inte.

Jag tycker absolut inte att man ska avstå kastrering om ens hanhund har det jobbigt runt löptikar. Hanhundarna måste ju kunna koppla av och hantera vardagen också, trots löptikar i området. Det är inte bra för hanen att gå runt och vara upphetsad hela tiden. Men jag tycker man ska känna till alla för- och nackdelar innan man låter hunden genomföra ingreppet. Det går ju även att ge dem en spruta för att se hur de skulle kunna påverkas av en kastrering.

Dessutom tycker jag att man gott kan ge en ung hanhund som är jobbig mot tikar en hormonspruta innan en ev. kastrering så de får en chans att "mogna" i huvudet. Chansen finns ju att hunden faktiskt mognar och kan uppföra sig bland tikar så småningom.

ingann
0

#23 Tack=) Jag ska försöka lyssna, läsa o snappa upp så mycket jag kan om både för/nackdelar så tidigt som möjligt, så jag vet om jag vågar kastrera om det ev skulle bli aktuellt. Förhoppningsvis sköter han sig så jag slipper ta ett sånt beslut men som sagt är det bra att veta så mkt som möjligt innan  

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

paivi
0

Viss skillnad finns det ju… kupering är bara för utseendet, kastrering har effekt i hormoner och därmed med beteendet.

Har du vettiga skäl att kastrera en hund,  hane eller tik, då tycker jag det är helt okei. Absolut NEJ till kupering!