Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 1403 ggr
SparklingTindra
0

Hur många hundböcker har ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som det står i rubriken: Hur många hundböcker har ni? Och vad heter dom? =)

LillMalin
0

Vilken sötis på bilden! =D

hmm…har typ inga just nu tror jag, inte vad jag vet iallafall..men annars brukar jag låna på bibiloteket…om jag letar efter nåt speciellt..

SparklingTindra
0

#1 Tack!

Jag har 30 hundböcker (blev riktigt chockad när jag räknade dom Förvånad), bland annat min mammas gamla bok Din Hund av Sven Järverud och Gunvor af Klinteberg-Järverud från 1960 som hon köpte när hon skaffade sin första hund. =)

Cerrolyn
0

Vågar jag inte tänka på, många av dem står på min hemsida, har inte orkatr skriva om dem än tyvärr.

**MVH Cerrolyn

SparklingTindra
0

Hmm, är det ingen fler som har hundböcker?

[Vargnatt-]
0

Jag har kanske 4-5 stycken, två stycken här och några som är kvar i Kiruna.

Manda29
0

#4 Jodå har väl 10-12 st införskaffade genom åren.

Hundutbildning och hundvård 1-3
1= Uppfostran,psykologi och inlärnig
2= Ärftlighet,uppfödning och sjukdomar
3= Specialdressyr
Köpte dom via brukshundklubben början 1970

Hundens språk och flockliv av Lars Fält
Hundfostran av Erik Wilson och Johan B Steen
Förstå din hund av Jan Fennel
Stressade hundar av Martina Nagel och Clarissa v.reinhardt
Problemhund och hundproblem av Anders Hallgren
+ ett antal lydnandsböcker och apotekets hälsoråd för hund

nobsan
0

Jag har EN och den håller jag mej till eftersom den passar mej så bra. Av Jan Fenell. Förstå din hund, tror jag den heter. Sen är jag ju väldigt lyhörd när det gäller andra också förstås.

Zebben
0

ca 60 st. Vill Du att jag ska skriva alla?? Räcka ut tungan

Den äldsta jag har är från 1950 och är skriven av Eric Sandstedt "Jag och min hund, sällskapshundens vård och dressyr"

En bok med utförliga bilder om hur man med full kraft ska slita tillbaka hunden om den drar i kopplet. Även hur man får in den i fotposition genom att med ena handen ta tag i halsbandet och den andra fatta tag runt njurtrakten och fösa in hunden i position. Därefter ska hunden tryckas ner i sittande ställning.

Kan väl tilläga att det inte bara är en av mina äldsta böcker utan även en av de sämsta. Fundersam

SaraC
0

Alldeles för många… Vissa som jag har/har haft stor nytta av och andra mindre. Och så några rasböcker som man ju har mest för att de är roliga att titta i. Brukar vara kul att se hur olika böckerna kan beskriva olika raser Räcka ut tungan Och hur fel de ibland också beskriver raser.

#8 Haha. Jaså det är SÅ man ska göra om man har en hund som drar i kopplet! Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zebben
0

#9 Precis, vill Du ha fler tips på hur man tränar hund är det bara att fråga! Jag slår gärna upp det i boken.

Och Du….nästa gång Du köper valp så ska den vara max 6 v för att den ska bli bra. Och är valpkullen större än 6 st så blir de fysiskt klena när de blir stora. Räcka ut tungan

SaraC
0

#10 Haha min nerviga italienare skulle väl få en hjärtattack om jag gick efter den boken Flört

Men det är alltid kul att läsa sådant där gammalt. Och skrämmande ibland. Likadant med råd om t.ex. barnuppfostran och läkarkonst från förr.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Susan-J
0

Jag har endast 15 hundböcker men har nu verkligen börjat att kolla efter böcker.

Zebben
0

#12 Rekommenderar Kerstin Malms böcker.

SparklingTindra
0

#8 Ja den boken verkar ju ha jättebra råd. Flört Boken jag skrev om i inlägg #2 (Din Hund från 1960) blev jag faktiskt positivt överraskad av. I den står det t.ex. att man inte ska trycka ner rumpan på hunden för att få den att sitta och att man inte ska trycka ner en hund för att visa dominans o.s.v. Fast däremot så står det ju att hunden ska kunna leka med en lök istället för en  boll så lite tokigheter finns det ju i den. Skrattande

#10 Haha, ja det var ju tur att det bara blev 5 stycken (egentligen 6 st) valpar i Tindras kull då. Cool

Susan-J
0

#13 Okej då ska jag kolla efter hennes böcker.. Tack

Zebben
0

#15  Här är hennes hemsida http://www.k.malm.hundetologi.info/ 

Böckerna heter Relationen människa och hund.

Rädsla och seperationsproblem hos hund.

Aggressivitet hos hund.

De är mkt bra böcker och man behöver absolut inte ha aggressiv eller rädd hund för att läsa dessa. De tar upp väldigt nyttig information och är lärorika.

Susan-J
0

#16 Okej tack igen.. :)
Jag har ju en väldigt osäker hund som gör utfall i vissa fall.
Så åter tack.