Hundar iFokus

Hundar

Etikettefterlysningar
Läst 5549 ggr
Mercaaan
0

Bitstatistik, hjäälp!

God morgon allihopa!

Tänkte be er om lite hjälp. Ska lämna in mitt arbete kring de s.k. "kamphundarna" idag och nu fattas bara en yynka grej ..

dvs "bitstatistiken", minns nämligen att jag sett en lista där jag har för mig att Golden Retriever toppade listan. Men nu kan jag för allt i världen inte hitta listan någonstans ..

Någon som har en aning om vart man kan hitta den tro? Börjar bli lite tight om tid .. Generad

Hoppas någon vet iaf, tack på förhand!

Vattnadal
0

Har sett den med, men minns inte vart. Dock är det missvisande statistik, då den inte tar hänsyn till antalt hundar av varje ras.

Golden är högt upp av 2 anledningar, skulle jag tro, eller 3.

För det första är det landets näst största ras.

För det andra är alla helt övertygade om att en golden är så snäll att man inte behöver passa barnen, utan de kan göra vad som helst. Skulle vilja se folk behandla och ta för givet på samma vis med andra raser, som tex schäfer, stora svarta blandraser, bull-hundarna osv. Det är raser som folk har fördomar åt andra hållet med.

För det tredje har aveln på golden tyvärr styrts mot "vekare" individer. Fast detta fenomen är nytt och jag vet inte om de lättare blir ångestbitare av det. Fast de många dåliga golden jag stött på de senaste åren har nog såna tendenser…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
1

Googlade på bitstatistik och fick upp följande:

http://www.expressen.se/1.348973

Finns en forskningsrapport oxå, som man kan läsa om det finns intresse: http://pediatrics.aappublications.org/cgi/content/full/117/3/e374 

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mercaaan
0

Vattnadal, måste understryka att jag absolut inte har något emot Goldens eller någon annan ras överhuvutaget! :) Det var bara det enda jag kunde minnas från listan jag en gång sett.

Jag tänker inte klanka ner på vissa hundraser, det är ett arbete där jag försöker få en objektiv syn på "kamphundarna" och jämföra den med vad media säger och listorna var ett bra underlag tänkte jag.

Tack så hemskt mycket för hjälpen med statistiken, det blir till stor hjälp!