Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1382 ggr
Elcyion
0

Fråga till er uppfödare

Hej

Jag satt och funderade på en sak. Som jag har uppfattat det (behöver inte vara så), verkar det som om uppfödare inte är allt för glada att sälja sina valpar till någon som vill starta kennel. Mellan uppfödare som redan existerar verkar inte samma sak gälla. Satt och funderade lite. Hur ska någon kunna starta en egen uppfödning, om andra uppfödare inte vill sälja sina valpar till någon som vill hålla på med uppfödning?

Kom gärna med fakta, egna funderingar och erfarenheter.

Medarbetare på jack russel terrier

LillMalin
0

det var en svårt fråga….men köparen behöver kanske inte säga att den har tänkt att hålla på med det?

Elcyion
0

Jag udnrar VARFÖR det är så :) Uppfödare som finns idag, kommer av olika anledningar att sluta med tiden. Om inte annat för att de blir för gamla för att orka hålla på, eller går bort av sjukdom/ålder. Livets cykel. Tänkte att man måste få in nytt blod i uppfödarvärlden med. Ska jag starta en kennel, vill jag inte behöva ljuga om det, för att sedan riskera att hamna i konflikt med uppfödaren som valpen kommer ifrån. Har tom sett i vissa annonser, att valparna inte säljs till någon som vill använda dem i avel.

LillMalin
0

nej, man ska ju inte behöba ljuga egentligen, men et måste ju vara nån som vill att man ska annvända den i avel t.ex

AnneN
0

Tycker det låter oseriöst att uppfödarna inte vill sälja till nån som vill starta uppfödning, är de rädda för konkurens kanske? Jag tycker det ist vore bättre att ställa upp och hjälpa valpköparen med råd/tips och stöd i början.
Att det i endel annonser står att de inte vill sälja hunden till någon som ska avla kan ha flera olika orsaker, tex att hunden, syskonen eller föräldrarna har någon deffekt som gör att den inte får gå i avel, mm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elcyion
0

Jag tycker att det är helt ok att ha högre krav på dem (köparna) som vill använda hunden i avel, än dem som inte vill det. Tex att man har gått KKS´s kurser osv (som man då kan visa papper på).

nobsan
0

Klart man stöttar den som vill starta kennel från våra avkommor. Det för ju bara fram vår egen om inte annat. Kul att får ge råd och stöd.

SaraC
0

Bara en tanke: Eftersom det förekommer mycket oseriös avel, kanske uppfödare är på sin vakt när någon säger att de vill börja avla. Att sälja till en redan existerande uppfödare blir lättare eftersom man då ju redan vet/kan ta reda på hur den personen "sköter sig".

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mischa
0

Tror som #7

det hänger mycket prestige i ett etablerat kennelnamn, och det är inte konstigt att folk är rädda om dom skaffat sig ett bra rykte och värnar om sina linjer. 

Att lägga allt förarbete i händerna på en nybliven uppfödare som dom kanske inte vet mycket om är ju ett risktagande, en annan sak är det ju om uppfödaren är mentor till den andra.

≧◔◡◔≦

Elcyion
0

Jo, det kan jag förstå. Men undrar då hur man kan starta en kennel om ingen vill sälja en hund till en… :)

SaraC
0

#9 Menar inte att uppfödare prompt inte säljer till någon som säger sig vilja starta egen uppfödning, utan menar att det kanske får uppfödaren/säljaren att då bli extra noga. Och kanske då också uppfattas som mer motvillig att sälja till en sådan person.

Om du förstår hur jag menar :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Millan1971
0

jag är ju uppfödare själv på katter,perser…måste nu tyvärr avveckla mitt katteri pga min dotters allergi;( jag har inget emot att sälja till sånna som vill starta uppfödning men som sagt finns det sååå många oseriösa som bara vill tjäna pengar och sönderavlar katterna för att sedan omplacera dom!Eller såna som vill avla på blandisar…jag har inget emot blandisavel men perser skall man vara extra noga med då de kan få deffekta ungar med blandisar…blandisar brukar ju oftast inte vara testade som våra perser är mot alla sjukdomar! men vad jag förstår så kan man inte lägga avelsförbud på varken katter eller hundar om det inte finns några genetiska fel på dom..Alltså bara för att man skall sälja till sällskap så kan ju inte uppfödaren göra något juridiskt ifall köparen ändå vill avla på djuren…kontrakten man skriver sinsemellan gäller inte igentligen juridiskt men det är ju en önskan från uppfödaren och vill man vilket jag hoppas vara sjyst så följer man ju uppfödarens krav och önskan….

Idoola_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Håller med dig…
Min mamma är också upfödare. Men hon är väldigt noga med vilka som får köpa hennes valpar. Och om köparen har haft hund förut eller om dom är nybörjare. Berner Sennen som hon föder upp är en ganska enkel ras ändå. Dom Behöver bara mat, rastas, badas och kärlek. Men om man vill ställa ut så blir allt redan lite jobbigare. Eller om man håller på med agility som jag gör så blir det ju lite smått mer jobb…

Diva på bilden, Berner Sennen. Hon är också min hund<3

nobsan
0

Förstår inte disskutionen riktigt. Jag som uppfödare kan väl aldrig stoppa någon som vill starta egen uppfödning. När jag sålt valpen har jag ju ingenting att säga till om. Den är ju inte i min ägo längre. Vem som helst får väl starta en kennel. Huvudsaken är väl att dom vet vad dom ger sej in i och har kunskapen. Och ett start kapital. Det kostar kan jag tillägga.

Elcyion
0

#13 Diskussionen handlade om varför uppfödare (INTE alla) inte vill sälja till dem som vill starta kennel, eller säljer en valp som de vet inte kommat att bli bra i avel. Visst, kan jag "ljuga" och starta kennel ändå. Men varför ska det behövas? Sen följd frågan på det var hur man ska kunna starta kennel (om man är intresserad) om uppfödare inte vill sälja en valp till någon annan som vill bli uppfödare.

Mischa
0

"Visst, kan jag "ljuga" och starta kennel ändå. Men varför ska det behövas?"

faktum är att det finns folk som ljuger om ganska mycket, och nu på senare tid tycker jag att man sett en läskigt stor trend i "hundskojare" med pengar i sikte.

≧◔◡◔≦

Elcyion
0

#15 Precis det jag menar :D Skulle jag köpa en en hund, med tanke att kunna starta en kennel om hunden visar sig vara tillräckligt bra, vill jag kunna vara uppriktig om det till uppfödaren.