Rallylydnadsinstruktörsutbildning!
Hela helgen har jag och Benjy varit på instruktörsutbildning i den nya hundsporten rallylydnad. Jag och Linni var där & representerade Tyresö Hundungdom.

Benjy
I fredags vart det kort presentation om rallyn och igår och idag har vi fått gå igenom alla 50 momenten som finns i de tre olika klasserna. Rallylydnad består av en nybörjarklass, en fortsättningsklass och en avancerad. I den första klassen har man hunden i koppel (och kopplet får aldrig vara spänt - då får man avdrag) och i de andra klasserna är hunden lös. Hunden ska gå vid förarens vänstra sida max en halvmeter ifrån förarens ben. Förare & hund går igenom en bana som består av olika skyltar där det står olika saker. Som till exempel "360 g Högervarv", då ska man gå med hunden ett helt varv så snävt som möjligt och hunden ska följa med. Sen finns det skyltar där hunden ska sitta, ligga, gå runt föraren, byta sida med mera. Det finns olika typer av slalom och ett hopphinder. Så sporten är lite av en blanding mellan lydnad, agility och freestyle skulle man väl kunna enkelt säga det.
Största skillnaden med rally jämfört med vanlig lydnad är att här får föraren prata hur mycket denne vill med sin hund och klappa i händer om det behövs för att påkalla hundens uppmärksamhet. Föraren får dock inte ta i hunden.

_Benjy sitter fint
_
Jag & Benan

'Stegra'
Benjy gillar denna sport eftersom jag får prata och peppa honom hela tiden. Han gick väldigt snygg fot med ögonkontakt stort sett hela tiden. I vanlig lydnad tröttnar han fort för att han inte blir peppad eller får belöning. Så jag har fastnat lite för denna sport och ska defintivt fortsätta med den, ska sikta på att tävla i maj. Finns två tävlingar då, någon av dem ska vi iaf vara med på!
Sporten är än så länge inte officiell i Sverige, men är det i Danmark & Norge (sporten är ursprungligen från USA).
Jag (och Linni som också gick utbildningen från Tyresö HU) ska försöka få in sporten på Tyresö klubb. Finns redan vuxna från TBK som har visat intresse och vill gå för oss. Så vi ska hålla minst 5 h var för att bli godkända instruktörer. + 5 timmar egen träning också som vi ska redovisa till Sofia, som var en bra instruktör i helgen! Jag gillar att gå på utbildningar! Man träffar trevligt folk som har samma intresse som en själv och man får god mat. Har ätit så mycekt att jag fortfarande är mätt.

Det måste ha varit dig jag såg igår på T-centralen… två stycken hundar, en väldigt Benjylik sak och en Pumi…
Satt och funderade på om det var du där jag satt med min Mojje=)

haha då var det säkert jag. Min kompis hade en pumi med sig :)

#2 mm det var nog ni då=) För det var två stycken med två hundar… Trevligt att ha "träffats" då=)
En mycket bra beskrivning av denna nya sport. Jag har gått en helgkurs i det och vet att många tycker att det finns freestyle i den, själv kunde jag inte hitta dessa liknelser. Vart hittar du dem?
Här är en film där Ceasar och jag går en nybörjarbana (dag 2 av 2 så vi är långt ifrån proffs
) http://s43.photobucket.com/albums/e373/UnkaW/Rallylydnad/?action=view¤t=Rally2_NEW.flv
**MVH Cerrolyn
#4 Jag tycker att ni var jätteduktiga! =) Det såg så kul ut, fast lite förvirrande. =P
Va duktiga ni var Cerrolyn!!:D
Något jag alltid funderat på ang rallylydnaden.. får man liksom veta vilka "skyltar" det är i nybörjarklassen, avancerad osv? Hur ska man annars kunna träna hunden? :S
Känner mig korkad och väääldigt ovetande.

Hejsan! Visste inte att du va medlem här! (Jag är medlem på hamster egentligen!)
// Elin & Sheela :)
#8 om det är mig du menar så är jag på de flesta djur-ifokus sidorna, är man djurtokig får man ta dess "konsekvenser" x) Har ju två hundar och tre hamstrar, så man härjar ju runt som en tok bland sidorna
#5, #6, #7
Tack så jätte mycket.
Trådskaparen är nog bättre än mig på att förklara detta men… http://www.rally-lydnad.se/Skyltar/Nybörjarklass%20%20A4%20liggande%20i%20färg.pdf Det är dessa 31 skyltar som kan ingå i nybörjarklassen.
**MVH Cerrolyn

#9 Tyvärr så menade jag inte dig, glömde skriva att jag menade Mimmi (Benjy) :P
#11 ingen fara, alla tar vi fel. Tog det lite för givet eftersom jag är aktiv på hamster där du också är medlem. glöm inte att skriva vem tråden är riktad till så slipper vi andra göra "misstag"

Oj såg inte att folk hade svarat, jag svarar i morgon ! :D Måste kila nu

#4. Tack så mkt.
Tjaa.. liknelser men freestylen kanske är att hunden ska snurra runt en och sätta sig i front position å så. Men så mkt med freestyle är det nog inte..

#7. Yes i första klassen finns det 30 eller 31 skyltar som kan dyka upp. och innan man tävlar så går alla en banvandring innan i cirka 15 minuter.
mer information finns även på www.rallylydnad.se

#11. Hejsan Elin! visste inte att du var här heller :) Kul kul