Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4644 ggr
[Malin3033]
0

Lära hunden att "cykla"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en valp på 9 månader som jag vill börja cykla med till sommaren (nu anser jag att hon är för ung), det är en sheltie. Så till min fråga, hur lär man hunden att när man cyklar ska hunden springa snällt brevid? Har en annan hund, kommer inte ihåg hur vi lärde honom, han bara kunde, han fatta direkt att när man cyklar ska man inte stanna och lukta överallt.

Kan ju tillägga att Ronja som jag vill börja cykla med är van att vara ute och springa med mig, när jag springer så springer hon snällt brevid utan att stanna och lukta hela tiden.

Tips och råd mottages varmt. :)

Elcyion
0

Jag har gjort som så att jag har hunden på vänster sida av cykeln när jag leder cykeln, och på höger när vi cyklar. Just för att skapa en tydlig gräns på när hon får stanna och lukta, och när det är dags för cykling. Jag brukar även säga "nu cyklar vi" när jag börjar cykla. När man väl har kommit igång med att cykla, kan man tex berömma hunden när den befinner sig på ett lagom "läge" bredvid cykeln, för att sedan lägga på ett kommando (tex pedal).

Medarbetare på jack russel terrier

Tazzar
0

När jag "lärde" Mollie att "cykla" i somras så hade jag henne i en springer på höger sida.

Jag gjorde så att jag cyklade runt med henne precis utanför porten i cirklar, rakt fram, svängde, ökade tempo, sänkte tempo. Självklart så varnade jag henne varje gång jag svängde eller stannade med kommando som "stop" och "häråt" och såg till att hon var "vaken" och med hela tiden. Det kunde hända att hon började dra men då sa jag "stop" och stannade.

Men testa lite korta stunder i början med att cykla runt nära hemmet så ska det gå bra. :)

SparklingTindra
0

Jag hade Tindra i en springer och så cyklade jag i lite lagom fart. När jag ska svänga så säger jag höger/vänster åt henne och när jag ska stanna så säger jag "dåå stannar vi" och då saktar hon farten och stannar. Jag har lärt in just det att både jag och hon ska sakta ner innan stoppet så att det inte blir så plötsligt att det blir lite som ett ryck.

Jag tror att Ronja kommer att tycka att det är så kul så det blir nog inte nåt problem för dig med nosande och sånt, och har du en springer i cykeln så springer hon juh inte in i hjulet så lätt heller. =)

Sen så ska man inte cykla så långt dom första gångerna man cyklar med hund.

Lycka till!

[Malin3033]
0

#3 då måste jag ju förstås fråga vad en springer är, jag har alltid hållit i kopplet.

LillMalin
0

det är väl en sånn här sak som man fäster på cyklen, och sen sätter man typ fast kopplet, eller kanske halsbandet i den , så behöver man inte hålla i kopplet, är inte riktigt säker faktiskt.

Tazzar
0

#4 Min springer -->

Dämpar rycken riktigt bra…

LillMalin
0

#6, det var precis en sånn jag menade!!!!!

Men är dom inte svåra att annvända, för tänk om hunden springer åt sidan, då måste ju hela cyklen åka i backen.

LillMalin
0

#6, det var precis en sånn jag menade!!!!!

Men är dom inte svåra att annvända, för tänk om hunden springer åt sidan, då måste ju hela cyklen åka i backen.

Tazzar
0

#7 Nej det är just det dom är till för Glad Spiralen dämpar det där och cykeln och du lutar åt andra hållet i tid. Hade inte springern funnits så vet jag inte om jag vågat cykla med Mollie!
Däremot är det inte så lätt att leda en cykel om hunden är fast i springern, blir det ett ryck så flyger hela alltet iväg (fick jag erfara då jag fick för mig att leda cykeln när det blev hundmöte och tanten frågade om hundarna fick hälsa, trots att min satt fast i en cykel, och den meningen känner Mollie igen), utan man ska då sitta på cykeln! ;)

LillMalin
0

så man kommer ALDRIG rammla när man cyklar med en sånn? om hunden skulle råkat springa åt sidan?

AnneN
0

Med en springer så om hunden drar så fjädrar den så det inte rycker så mkt i cykeln och om hunden skulle slita för hårt så finns det en säkerhets "mojäng" som gör att hunden lossnar, men det krävs att de sliter väldigt hårt då.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LillMalin
0

Aha!;  borde kanske köpa en sånn.

Tazzar
0

#10 Aldrig ska man aldrig säga, man kan ramla även när man cyklar själv. *tittar på ärren på knäna*
Självklart kan man tappa balansen även med en springer.

Tazzar
0

#11 Bl.a. också om man skulle råka cykla så att en stolpe skulle hamna mellan hunden och cykeln, så det inte blir tvärstop. Glad

LillMalin
0

Haha, men hur stor är risken att man gör det? :P

Tazzar
0

#15 Hmm… När man cyklar runt lite i sina egna tankar kanske.. Fundersam

LillMalin
0

#16. hahahha :P ja, kanske det, men då är isåfall risken lika stor att man kör på en gammal tant :P

Tazzar
0

#17 Fundersam En väldigt mager tant om man ska jämföra med en lyktstolpe… *S*

SparklingTindra
0

Men det känns ändå mycket säkrare att cykla med en sån, eftersom att om hunden råkar dra åt nåt håll så är det inte lika svårt att hålla balansen. Om man håller kopplet i handen så kan det juh bli att man svänger med styret också om hunden drar åt sidan men det gör man juh inte i samma utsträckning med springer. =)

[Malin3033]
0

Okej, tack för era svar. men har man en shelie på 5,05kg ska det väl gå lika bra utan springer? eller är det nödvändigt att köpa en sådan?

danino
0

brukar binda kopplet under sadeln,fast mkt kortare än jag har på bilden. min erfarenhet är att inte cykla med för små hundar men man vet ju oftast sin egen hunds begränsningar. Jag låter aldrig min hund springa,han får små jogga lite så han inte blir överansträngd.

[Malin3033]
0

#21 varför ska man inte cykla med för små hundar?

En annan sak jag kom på, ni skrev att springaren hindrar hunden från att springa in i hjulet, hur kan den göra det?

Liss
1

#21 Riktigt fin var han iaf:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnneN
0

#22 den hindrar hunden att springa in i hjulet för att springern sticker ut en bit ifrån hjulet so om man inte har alldeles för långt koppel mellan springern och hunden så kan den inte komma tillräckligt långt fram/bak för att hamna i hjulet

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SparklingTindra
0

Det är juh som en pinne som sticker ut från cykeln där "kopplet" sitter fast. =P Haha om du förtår vad jag menar. =D

[Malin3033]
0

Okej, så med tillräckligt kort koppel springer inte hunden in i hjulet. ;) Jag ska börja med att köpa en cykel till mig själv, prova lite att cykla med Ronja och seeedan, får jag se om det blir springer lr inte.