Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 7982 ggr
susanne.k.wall
7

Bortopererad höftkula

Hej! Första gången jag skriver här.

Vår lilla Wille, japansk spets, 9 mån har gjort illa sig så olyckligt så hans höftkula har opererats bort. Han är just nu inlagd på Ultuna djursjukhus, opererades i fredags.

Är det någon av er som har den erfarenheten från er hund?

Enligt veterinären har han mycket goda prognoser att bli helt återställd och det är vi så tacksamma för. Susanne

AnneN
1

Har ingen erfarenhet av det själv.. Ska han få en konstgjord höftkula?

Hoppas att han blir helt återstäld

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

susanne.k.wall
1

Man tar bort hela höftkulan. Enligt veterinären är det mycket bättre att göra så än att försöka reparera den gamla. Ingen veterinär vi haft kontakt med har sagt att dom ersätter den med en konstgjord. Hunden är hemma nu, stackarn, men han går hjälpligt på benet och det är jättebra. Tycker inte om att ha tratt, men det gör väl ingen. Ska på sjukgymnastik i morgon kväll med honom.

SaraC
1

Har aldrig hört talas om det, men håller tummarna att han blir helt återställd!

Jag har också en jappe :) Kul med fler som har samma ras, tror jag varit den enda här hittills

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

susanne.k.wall
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har varit med Wille till sjukgymnasten och enligt henne kommer Wille att kunna bli helt återställd. Han har ju som sagt opererat bort höftkulan, men eftersom han är 9 mån har han växt klart på höjden, nu är det muskulaturen som ska växa. Och då bildas det, ja jag minns inte vad hon sa det heter, något i stället för en höftkula. Vi ger Wille sjukgymnastik i hemmet flera gånger varje dag. Han går 5 min promenader 8 ggr/dag i lugn takt för att stödja på alla fyra benen. Sen ska vill tillbaka flera gånger till sjukgymnastiken på Ultuna. Då ska han få vattentraska som det kallas.  Men han är så trött så trött. Tack för all uppmuntran!

paivi
0

Småhundar brukar faktiskt hämta sig och klara sig alldeles utmärkt utan höfkulan. Du har en klok veterinär.

Lycka till med lillen!

susanne.k.wall
0

Wille blir sakta men säkert bättre. Sjukgymnastiken går jättebra. Och vi tycker han stödjer benet lite bättre för varje dag. Wille är i vanliga fall en mycket pratsam hund. Han kommunicerar mycket och när dottern spelar flöjt eller piano "sjunger" han med. Sen han kom hem har han varit tyst och det förstår vi, han är ju medtagen. Men, i morse snackade han lite och det var så skönt att höra. Vi har ordnat en liten hage av kompostgaller, rekommenderat av sjukgymnasten, där han får vara. Han är lite gladare nu och det är så härligt att se den där lilla piggheten som vaknar i hans ögon. Tack för all uppmuntran. Susanne

susanne.k.wall
1

Wille har återhämtat sig fantastisk bra. I morgon är det två veckor sen operationen och han börjar gå så fint på sitt hö bakben. Vi ger honom sjukgymnastik och han är jätteduktig. Har också varit och vattentraskat och det funkade också bra. Hans muskler har utvecklats jättefint enligt sjukgymnasten. Det är ju fantastiskt. Helt utan höftkula i hö bakben och han kommer med all sannolikhet bli helt återställd. Vi är så glada för det.

AnneN
0

Vad kul å höra att det går bra för er =)

_**/Mvh Anne

susanne.k.wall
0

Tack så mycket. Susanne

susanne.k.wall
2

Det fortsätter att gå bra för Wille. Han har vattentraskat tre ggr nu, och senast vi kom dit gick han raka spåret upp i bassängen själv. När väl vattnet fyllts på gick han så jättefint. Sjukgymnastiken fungerar också bra, likaså dom korta långsamma promenaderna. Han är ju en japansk spets och dom har ju lång vit päls. Naturligtvis är han rakad på hö bak, men det kommer lite päls så fint där nu också. Tratten har vi slutat med. Operationssåret har också läkt fint och igår fick han sluta med sin smärtstillande medicin. Han verkar inte ha ont längre. Han är sitt vanliga pigga jag och det är jätteskönt. Än så länge får han vara i en hage inomhus. Man han har det bra där, massor med tuggben och annat gottis.

susanne.k.wall
0

Nu går Wille skogspromenader, i koppel än så länge. Korta promenader på 15 min 3 ggr om dan. Han fick lite ont efter att vi slutat med smärtstillande så han har fått börja med dom igen fast mindre dos. Han har fått komma ur sin hage och vi har honom gående fritt hemma inne, fast vi begränsar till köket när vi är där och sovrummet när vi ska sova. Än så länge har vi inte honom lös ute ifall han får upp farten och nåt skulle hända. Men jag hoppas vi snart kan få se honom skutta runt som han gjorde innan skadan.

AnneN
0

Vad kul att det går bra för er =)

_**/Mvh Anne

lena1
0

vilken historia, men vad glad jag blir att höra att allt går framåt för honom;-)

susanne.k.wall
0

Tusen tack, ja det känns jättebra. han är ju bara en valp och är så duktig. Har precis kommit hem från skogen med honom. Han går på så bra.

Yessica
0

Vad roligt att höra att allt går bra! =D Hoppas det fortsätter på samma sätt

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

susanne.k.wall
0

Tusen tack!