Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 6397 ggr
RThink
0

Hund i Bilen på VINTERN ?

Nu måste jag fråga vad som gäller att ha hunden i bilen under VINTER TID när man tex. handlar ?

Jag har en liten Kina puff som alltid varit väldigt agresiv mot främlingar när han sitter i vår bil. - Inge konstigt med de tycker jag, självklart vill han försvara sitt revir mot främmande människor och självklart varnar han med både skall och fula tänder när folk går för nära mattes bil.

Idag 14/2-2008 temp. 5¤ Lindesberg kl 15.45- 16.10 satt Cooper i min bil som stod parkerad. När jag gick i väg för att handla var han nyrastad, han var mätt och vatten finns i bilen, han hade även sin snutte filt och leksaker samt sin hund kompis i bilen . Jag lämnade hundarna i bilen för att jag bor flera mil ute i skogen och kombinerar att hundträna i stan med att handla samtidigt, alltså hade vi haft träning och jag skulle in och handla bland annat hundmat och en ny hundbok med nya övningar vi kan träna på.

NÄR jag återvänder till min bil står en äldre medelålders kvinna förbannad som ett bi och traskar runt min bil, hon kan inte missat att hunden är väldigt upprörd på henne ? Nä rhon ser att jag går fram till bilen börjar hon med otrevlig ton att skrika och gapa på mig om de är mina hundar?  Jag ser omgående att människan är labil och struntar i att svara henne utan säger till hunden att matte har koll på sitvationen och ber Cooper liungna sig, sätter mig sedan i bilen och kör därifrån. Kvinna springer runt bilen och skriker om hur oansvarig jag är, djurplågare, att hundarna suttit i bilen i flera timmar, fara för hundarnas liv …..

Nu funderar jag gjorde jag nått fel ? Hade kvinnan nån rätt att betee sig som hon gjorde mot mig ?

Jag kan förstå att dennna uppståndelse sker dagligen under sommar halvåret och många hundar far illa av okunskap pgr av värmen? MEN i februari ? och ca 20-30 minuter , med vattenskål och så vidare borde man väl få lämna hundarna i bilen ?

Vilka lagar gäller och vad säger polisen? Vad ska man säga till kvinnor ( alltid kvinnor mellan 30-60år som ska "jävlas" med hundar i bilen frågor " )

Jag skulle ALDRIG utsätta mina hundra för livsfara, men jag tror att de i vissa fall är bättre för dem att sitta i bilen i 30 minuter än hemma i 2h när jag handlar när vädret tillåter så klart?

Hundarna är av mindre modell och älskar att åka bil .

SaraC
0

Efter att ha läst ditt inlägg kan jag inte säga annat än att det tyvärr finns folk som inte kan låta bli att lägga sig i och letar efter saker att gnälla på.

Lämnar man sin hund i bilen på det vis och den tid du skriver förstår jag inte vad det skulle vara för fel i det :) Som sagt, en annan sak om det hade varit sommar!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karmatarerskanise
0

Håller med eros. Ser inget fel i det du beskriver, så den tantan var nog bara ute efter bråk :)

LillMalin
0

Ja, vissa är lite konstiga tycker jag, gammla tanter har inte nerver av stål precis! ;)

RThink
0

Kännde mest att jag måste skriva av mig.

Jag tycker de är så hemskt att kalla en människa man inte känner för djurplågare och när jag lägger i stort sett all min tid och ekonomi för djurens välfärd och sen få sånna här påhopp :-(

AnneN
0

Då det är så pass kort stund som du beskriver och hunden är rastad och aktiverad så ser jag inget fel i att lämna hunden för att gå in och handla. Vore en helt annan sak om hunden fick sitta i bilen i flera timmar då det är stekhett ute eller riktigt kallt tex -30 grader eller kallare för då blir även bilen snabbt kall.
Så enligt mej så gjorde du inget fel och tanten hade ingen orsak att klaga på dej.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mellorine
0

#4 Du vet bäst hur du sköter dina djur och hur mycket du bryr dig om dem. Det kan ingen annan säga åt dig. Och när du blir osäker som nu så kollar du uppenbarligen upp fakta för att kunna göra det bästa för dem. Det tycker iaf jag är en ansvarig djurägare.

Vad jag hört ska man vintertid inte lämna underullslösa/korthåriga raser i bilen någon längre tid, då de kan få svårt att hålla värmen (de kan ju inte springa sig varma där). Det är också så att syrenivån även under vintern kan bli för låg om man inte glipar på ett fönster. Svårt att avgöra exakt vilka temperaturer eller tider det handlar om (troligen mer än 20-30 min i 5-gradigt dock), men bilen kyls ned till utetemperaturen väldigt fort även vid nollgradigt och därunder. Om du har en hund som blir kall ute på promenad i samma temperatur så kan du förutsätta att den blir kall fortare när den sitter still.

Det handlar nog om sunt förnuft - känner man sin hund så kan man nog avgöra hur mycket den klarar. Min kompis settervalp blir kall på några minuter när det är under nollan, även när han går. Min polarhund är gärna ute i timmar när det är minusgrader. Om du är osäker kan säkert din rasklubb hjälpa till att bedöma vad just din ras klarar, men det låter inte som att det är någon fara för dina hundar. I vilket fall är det alltid bra att lägga in ett par fleecefiltar eller liknande som hundarna kan ligga på om de vill, så de kan isolera lite värme.

gejsa
0

Hon hade nog bara en dålig dag. hihi

Själv tar jag också med mig hunden/arna när vi åker och handlar ibland. Bor också på landet, långt från affären. Men ingen har hittills hoppat på mig så där. Och skulle dom göra det så skulle dom nog få svar på tal. hihi