Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3116 ggr
KaptenKarin
0

Är din hund rädd för något?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Klippa klorna är helt okej, gå till veterinären och ta spruta är superroligt för då får man köttbulle, hästar ser snälla ut och barn kan man leka med. Men när matte tar fram tassalvan, gjord på bivax och olivolja vill jag inte vara med längre utan lägger mig under bordet och är sur på matte hela dagen."

Är din hund rädd för någonting? Rocko HATAR tassalva (jag tror att det är lukten han inte tycker om)

Elcyion
0

Molly är asrädd för raketer och höga åsk knallar. Hon börjar bli bättre tack vare träning och D.A.P (från 13 dec - 3 jan).

Annars är hon en kolugn dam på det sättet.

Medarbetare på jack russel terrier

KaptenKarin
0

#1 Våran förra hund var livrädd för raketer. Fruktansvärt att se henne på nyår när hon låg i källaren och skakade. Mamma fick sitta med henne hela kvällen tills hon somnade. Hunden jag har nu bryr sig inte ett s k i t. Han står och kissar och tittar upp mot himlen och funderar lite vad folk håller på med. Sedan går han in och kollar om det finns nå käk ungefär.

AnneN
0

Velvet är lite osäker på dammsugare och skurmopp, klippa klor är läskigt och även rensa öronen men det läskigaste som finns måste nog vara då jag (matte) sitter på golvet!
Vet inte varför hon fått för sig att jag är livsfarlig då jag sitter på golvet, har aldrig gjort henne något illa men har mina misstankar om att det är 1-års spökena

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KaptenKarin
0

#3, vad knepigt att hon tycker att det är obehagligt när du sitter på golvet. Det är ju samma du med samma lukt liksom.

Psykbollen
0

Ronda är livrädd för raketer, hon gick och la sig i min garderob nu i nyår och bara låg där och skakade, hon vägrade komma ut på flera dagar efteråt.
Och så är hon rädd för kundvagnar, snögubbar, pulkor, att klippa klorna och lite till. :) (Jag vet, en riktig liten fegis ;)
Det enda Nicko är rädd för är telefonen…

HannaM
0

mojje är rädd för radiostyrda bilar.. iaf den enda han träffat.. och så blev han vettsrkämd av en plastskiva vi har hemma.. den liksom åksmullrar när mna rör på den.. hemsk säger han

Elna
0

Nagli är nog mest rädd för dammsugaren, annars är det inte så mkt! ;)

Misimurf
0

Elvira sticker direkt när jag tar fram öronrens, hon hatar det verkligen.

Hon är rädd för skidåkare och även cyklister men det börjar bli bättre. Hon blev skrämd av cyklister när hon var valp. Vi var ute och gick på motionsspåret vi var precis i slutet innan vägen så det var dags att koppla henne. Då kommer det två cyklister bakom oss, vi hörde dom inte och Elvira blev jätte rädd och började rusa rakt ut mot riksvägen. Som tur var förstog cyklisterna att hon blev rädd så dom stannade. Jag hade även tur för en tant som bor vid vägen hade fått stopp på Elvira. Men efter det så har hon varit rädd.

SparklingTindra
0

Tindra är livrädd för min 8-åriga kusins bästa kompis lillebror som är typ 2 år gammal och heeeelt galen. =P Han har viftat med plastsvärd och låtsasskjutit på henne och han är i ögonhöjd med henne. =P Jag har aldrig sett henne så olycklig som när hon mötte honom.

Cerrolyn
0

Rädd nej, men han ogillar att klippa klor och bli borstad och trimmad på tassarna.

**MVH Cerrolyn

Liss
0

erhm.. hur länge får man skriva?:P

Ecko har inga som helst problem med att klippa klorna och heller inte vetrinär besök.. när dem stoppa in en termometer satte han sig ner på den;)

Men höga ljud när vi är hemma, så som borrmaskin är skit äckligt och han kan bli livärdd!
Barn av alla slag, stora som små.. Små grejer som springer runt och är helt oberäknliga- hur kan man vara annat än rädd!
Stora hundar med de kan vara förtvivlan också om att dem inte bryr sig eller att han inte får hälsa.
Mörker, allting förväras i mörker.. man ser ju inte!!!
När de låter, när man klämmer ut de sista ur felix sylt grejen- då de fräser:P mm.. jätte tuff hund har jag!
Och så kan de vara äckligt me stora snöskulpturer me tills man ser att de bara är snö och förstör dem!
Fyrverkerier, vissa sorter.. men vanliga skott gör ingenting!

ja de var det jag kom på nu… hum!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Misimurf
0

#3 det är inte så att du brukar sitta på golvet när du tex klipper hennes klor lr gör något annat som hon inte gillar? För i så fall kan hon ju tro att det är ngt sånt på gång när du sätter dig på golvet. Elvira kan man märka det lite på ibland när jag sätter mig på golvet och ropar på henne, då kan hon bli lite tveksam iom att jag brukar sitta där när vi klipper klorna. Min systers hund är helt extrem när det gäller sånt, ropar jag på henne när jag sitter på golvet tror hon direkt att det är nåt sånt på gång, då kommer hon och kastar sig ner på rygg på golvet. Kan säga att det är lite jobbigt ifall man tänkt göra något när hon står upp och hon bara ligger som en död sill på golvet

AnneN
0

Jo jag brukar sitta på golvet då jag klipper klor men även då jag busar med henne… Men jag tror att det är 1-års spöken som sagt för innan så var hon inte alls rädd för mej och hon tyckte det var kul att klippa klor då hon var mindre men så strax efter 1 års dagen så blev plötsligt allt det som varit kul livsfarligt…

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Misimurf
0

#13 jo det kan nog även va 1-års spökena som härjar. Elvira hade mycket konstigheter för sig i den ålder, var bla livrädd för folk som kom hem till oss som hon inte kände

ingann
0

klotången är lite läskig tycker åskar och även skuggor som rör sig ute när det är mörkt men det läskigaste är nog de blöta sakerna som kommer uppifrån ibland när man enligt matte måste ut o kissa, stora pölar blir det av dropparna o pälsen blir så tung. annars är det mesta skitkul att utforska=)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Elcyion
0

Tips till er med hund som är skott-/raketrädd som har hjälpt oss MASSOR (även för er andra så klart). Molly som annars ALDRIG drar i kopplet (håller henne för det mesta med ett finger) försöker släpa mig hem om det börjar åska/skjutas raketer. Det jag har gjort, är att jag bara stannar (utan att säga något), vänder sidan till, tittar neråt/bortåt i marken, och gäspar varierat med slickar mig runt munnen. Man kan få stå där bra länge de första gångerna, men sen har tioöringen ramlat ner.

Det jag i hennes värld gör, är att jag som flockledare/vägledare (vad man än tolkar in i det) säger att jag är inte rädd, och du behöver inte heller vara det. Vi firade vårt andra nyår ihop förra året (köpte henne som två-årig omplacering) och nu har vi kommit så pass långt att kommer det bara en liten smäll, så tar hon direkt kontakt med mig och kollar hur jag reagerar. Verkar hon lugn brukar jag bara säga "bra tjejen". Verkar hon stressad/orolig ger jag samma lugnande signaler som ovan. Kanske inte alla, men någon. Tex gäspa eller slicka sig runt munnen. Då brukar man se hur hela hunden slappnar av.

Medarbetare på jack russel terrier

emelieA
0

KATTER!

Vilda har inte så mycket probelm med något annat, möjligen stora hundar som kommer rusande, men hon blir mer osäker då än direkt rädd.. 

men KATTER! Gud så farliga dom är!

Ett tips till er med hundar som är rädda för olika föremål (typ ettåringar:P) lär dem "peta". VIlda fick någon fix ide om att stora bilar och blåa sandlådor var livsfarliga när hon var i spökåldern. Vi lärde henne peta, typ att sätta nosen mot det vi pekar på och då får man godis. Det var väldigt bra då, blev hon rädd sa vi bara åt henne att gå och peta, hon petade och fick godis och så var inte den bilen farlig. Men bilen efter….Fot i munnnen

[Vargnatt-]
0

Aramis är inte rädd direkt men mycket misstänksam mot några figurer som finns inne i Karlstad, typ skulpturer. Tror det finns i form av en häst, en hund och en katt. Finns säkert fler men det är dem jag har sett.

Igår upptäckte han kattfiguren, tittade misstänksamt, nosade lite mot  den och bestämde sig sedan för att en så stor och konstig katt var inte alls trevligt! :P

[Vargnatt-]
0

#17 Jag brukar göra så ungefär, fast jag går fram och klappar på det s om är farligt och då kommer han fram och nosar också så ser han att det inte är något att oroa sig för :)

lena1
0

snodden tycker att barn under 9 år är läskiga halvmeters figurer som man ska hålla sig undan ;-),han blev skrämd som riktigt liten av ett gäng lekis ungar i skogen som kom springande emot honom, och idag händer det att en del får klappa honom, men han sitter bakom mina ben och tycker att dom kan gå därifrån fort så han slipper(och då får dom inte hälsa heller),men han skulle aldrig göra utfall eller så, han tycker bara att sånna kan man inte lita på alls hahaha, jag brukar även stoppa vissa påflugna barn som inte har lärt sig att fråga innan dom hälsar på honom,så det har ju gått över till viss del, men jag upplever det inte som en jobbig grej direkt….

KaptenKarin
0

#20, Jobbigt när det blir så. Det är många barn som kutar fram till min hund när vi är ute med då är det jag som blir skraj, Rocko är helt galen i ungar men jag tycker det är läskigt när okända kommer fram och vill klappa, speciellt ett gäng barn när man inte vet riktigt vad barnen ska göra eller reagera. Rocko är lite för sprallig och hoppar och slickar och jag vill inte få nån arg förälder efter mig som säger att min hund skrämde deras unge.

[Vargnatt-]
0

#20 Det var vi med om igår nästan. Var inne i Karlstad för socialträning med Aramis. När vi går omkring där så kommer det fram en familj och pappan där verkligen knuffar fram sin lille son (kanske 4-6 år) mot Aramis utan att ha frågat eller sagt något alls åt oss. Pappan håller fram sonens hand mot Aramis och står själv lutad över honom. Aramis tyckte det var läskigt och ryggade bakåt och vi gick snabbt därifrån.

Jag blev både irriterad och förvånad. Hur sjutton tänker man? De kunde ju inte på något sätt veta hur Aramis skulle reagera!

SparklingTindra
0

Tindra brukar inte heller vilja hälsa på alla småbarn, just om dom gör stora gester och bara marcherar fram till henne. Då går hon bakom mig. Hon är juh en signalkänslig ras och är inte heller uppväxt med så mycket barn. Dom hon har träffat har juh varit ganska stora.. Men min kusins son som är ganska liten går det jättebra med, för han har jättestor respekt för hundar jag vet inte om han kanske är lite rädd för dom men Tindra är väldigt faschinerad av honom. =P

#20 Är Snodden "barntränad"? Alltså, har han varit mycket i närheten av barn?

Ninnii
0

Asta är rädd när hundar låter, hon blev biiten när hon var 10veckor, det har suttit i sen dess. I bland i mörker kan hon bli osäker oxå.

Min syster hade en norwichterrier när hon var tonåring, Lisa som hunden hette, blev skit sur när min syster lyssnade på freestyle och tuggade tuggemi. Då pratade hon inte med henen på 1 vecka. Hon var inte rädd men blen sur.

lena1
0

23, jadå jag är 3barnsförälder så han har blivit tränad i det mesta, dessutom har han jobbat med handikappade barn, så det handlar bara om att just sånna lekis barn som kommer springandes skrikandes i klump är läskiga….men som jag sade det stör mig inte eftersom han släpper fram en del, dom barn som inte lärt sig hälsa säger jag till,även om jag vet att snodden inte skulle göra något så kan man inte vara helt 100% säker på det.

Och dom barnen tycker inte jag behöver hälsa i vilket fall som helst.skickar med en fin bild på honom med sin älsklings unge han hade då;-)

SaraC
0

Fyrverkerier, åska - skräckslagen.

Vissa höga och plötsliga ljud, mycket arga röster/skrik/bråk, vissa plötsliga/häftiga rörelser - kan han ibland bli rädd och rycka till av eller gå undan

Jo, han är livrädd för att bli tvingad att bada också ;)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Liss
0

#20 Jo så är det ju med ecko fjärt med! En unge kastade stenhårda snöbollar på honom när han var liten bäbis och en annan gång kastade en ungjävel sten på honom i kanske 6 månaders ålder. Så det sätter sig !! Aldrig mera lita på en såndär liten sak:(

KajsaM
0

Inte rädd, men ogillar att bada ;)

KaptenKarin
0

#27, usch vilka hemska ungar!

Bullerbytjejen
0

Min hund är en omplacering och hon är rädd för främmande människor, men annars e det inte mycket mer, en tuff gammal dam :)

Kristall
0

Luna har varit hemskt mörkrädd förut men nu är det bättre så hon till och med hoppar hinder i trädgården när det är mörkt ute - allt för att få en godisbit såklart ^^.
Hon är även rädd för hästar och pulkor, och har respekt för en massa saker här i världen.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Liss
0

#29 Jo, och den sistnämda gjorde det medans föräldrarna kolla på:( Vi gick bara förbi dem..

LillMalin
0

Stackars Ecko! ..gillar han inte barn alls? eller är det bara småungar?

Kleverin
0

Nova är bara rädd för vanliga saker, som glassbilen och tvättstugan. Vet inte varför, nått hon har fått för sig bara tror jag. Tvättstugan är ett eget hus, man får inte ha hund där så vi har bara haft henne i "hallen" (där får man) där man bokar maskinerna. Jätterädd.
Glassbilen kan vara för att en gång så slog det i dörren på en sådan och det var lite läskigt fast hon inte är skotträdd. så nu är det otroligt otäckt om man hör ljudet.

knashund…

Teja-Bea
0

Min Sasha är helt cool! Smällare, bilar, hästar ingenting skrämmer!

Men hon tycker att vippbrädan på Agillityn är lite läskig! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

oliviakarelius
0

De enda min labbe är rädd för är mörker , (x Ändå fast hon är svart själv , (;

LillMalin
0

Rico gillar inte sparkar och barnvagnar, ser han en spark eller barnvagn så skäller han lute, men han gör inget när man går förbi, han är bara lute osäker med dom..

Em--ma
0

NInjs är liv rädd mot dammsugare hon hoppar aldrig mot dörren i vanliga fall men ibland när man dammsuger och hon är hemma har man ingen hund kvar.. men nu är hon inte inne när vi dammsuger

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

MariannE11
0

Nero är rädd för dammsugare, mopeder…. men reagerar inte det minsta på om en stor lastbil blåser förbi..

sen är han fegis när han är ute tidig morgon eller sen kväll….då morrar han o skäller så fort han hör grannen som utan hans tillstånd går utanför sin dörr… för att inte tala om att någon hostar…. då ska det slås på stora trumman….. men Nero är ju inte ens 5 månader så han växer säkert till sej…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

trocadero
0

Teo är bl.a rädd för grisar, att få klorna klippta, småbarn, folk som är fulla/höga, små husdjur som kommer för nära =)

Cattiiis
0

Ludde är en sån där liten kaxig sak som vill visa sig tuff. Jack russel till hundra ;) När man tar fram dammsugaren så går han någon meter ifrån den för att ha koll på att den sköter sig och får ibland rycka in och bita lite i den om den är dum ^^.
Men nyårsraketer tycker han bara är skoj, han vill alltid följa med ut när det skjuts här i byn ;)

Mi-ck-an
0

Ollie är en tillbaka dragen hund, som gärna vill bara vara med matte, ingen annan! Han tycker personer som är svartklädda och storaa (Asså inte tjocka. Men maffiga x)) är läskiga. Särskillt i mörker, när han inte ser vem det är. Han tycker inte om barn heller… inte sådana som bara kommer fram och säger "får jag klappa, får jag klappa hunden". Raketer tycker han inte om heller. Han är ju inte jätterädd för raketer. Men han gömmer sig gärna bakom oss (familjen).

Icey, han är inte rädd för något… eller jo, han har lärt sig efter Ollie att man ska skälla på främlingar (när han inte ser vem det är). Storaa hundar är oxå läskiga. Stora svarta hundar!

Freke
0

Vår Tzar är lite reserverad för Dammsugaren, den får finnas med det är väl bra där… Den behöver ju inte vara igång….

Nog hans enda rädsla, så sett…

Smällare och Raketer bokstavligen älskar han…. Han blev skitförbannad på ungar som slutade smälla när vi kom? Sa till dom att börja igen, vilket dom gjorde och Tzar tystnade och små mös?? Han är lite udda….

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

PumiTerror
0

Szwintoh är rädd för dammsugare

Qrullh är rädd för rulltrappor :S

axilur
0

Hur visar hunden att den är mörkrädd?

/Anneli

Miii4
0

Bamse är rädd för dammsugaren, men det går i vågor, en gång kunde vi tillomed ha röret på honom och suga lätt. Det var tydligen bara kul, en annan gång skulle ha nosa när den var på och fick in hela tungan, så den "bits" tror han ;).
Han är rädd för cyklister och bilar som kommer snabbt bakifrån med.

men värst av allt, vet ni vad det är? Jo, TOMTAR, speciellt trädgårdstomtar runt halvmetern som flinar och har sådär stirrande ögon. USCH!

lena1
0

45, den kan tex skälla morra och resa ragg då det är mörkt utan till synes någon anledning, då är dom osäkra;-)

kerstinjo
0

GRODOR!!

Läskigt otäcka varelser, som gömmer sig i rabatter och har fräckheten att HOPPA när man väl lokaliserat dem. /Alfons

Undrar hur det är med grodbeståndet i nya hemmet? De har ju en damm!

Kerstin 

PumiTerror
0

#47 Är inte de bara någon spökålder så, annars är min valp också mörkrädd.

KaptenKarin
0

#48. Stackars Alftons då, det kanske kryllar av dom där. Men då kan han ju ta tillfället i akt och gå på terapi.

Trazzel
0

Han är rädd för att klippa klorna, rakter, han är inte direkt rädd för att bada men ogillar det verkligen.

Kloklippningen är ett projekt, så nu har jag börjat fila klorna med sandpapper istället, vilket inte han heller gillar, men accepterar det bättre än en klotång ;-)

Em--ma
0

NÄSTAN  alla hundar är rädda för dammsugare :/

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

lena1
0

53,har aldrig haft en hund som varit rädd för den

LillMalin
0

Rico är inte rädd för dammsugaren iallafall! =)

Liss
0

neeh inte ecko heller.. han tycker om dammsugare:P

LillMalin
0

Han är ju en Ecko-gris Lisette, inte så konstigt! :!)

Liss
0

#56 hehe kanske inte.. han tycker de är skit kul när den kommer fram.. :P

LillMalin
0

Han kankske tycker det som finns inuti damsugaren är gott :D som gammla strumpor :P

Liss
0

#58 haha! för jag brukar dammsuga gammla strumpor ofta;P neeh tror de är att den är mystisk och spännande.. så är kul att kolla vad tusan den gör.. men de är inte kul när matte tar slangen på honom:P

Rozzy
0

Smått reserverade för dammsugaren

LillMalin
0

#58, är du verkligen så oförsiktig när du damsugar? jag brukar damsuga in skåp och lådor! ;D

Karmatarerskanise
0

#52 Haha inte Hades. Han älskar att få leka med den. Även om vi suger in tungan och kinden på honom  tycker han det är kul :P Bilden är från en av gångerna som vi damsuger honom :)

Karmatarerskanise
0

Hades är förresten rädd för kameran. Tvingar man honom att sitta kvar, lockar med godis, så går det att fta. Men ger man honom chansen så springer han iväg den tönten ;)