Anti skällhalsband?

Min kompis familj köpte en sånt till deras förra hund, och han skällde bara mer. Så de är väl olika om det funkar eller inte :)
det är det nog många som har gjort,men olika utgång vad jag vet, hundarna har nämligen blivit mer rädda i stället och det har gjort att dom skäller ännu värre, skälv skulle jag inte använda ett sånt ;-)

hm.. jag tror inte att den äldsta hunden skulle bli rädd precis, unghunden skulle nog bara bli lite ställd. Men vet inte om han skulle börja skita i att de kom lite vatten på honom?
Det finns vibrations halsband? har någon ergarenhet av de med?
3.men det måste ju vara ungefär samma ju, skillnaden är ju att det vibrerar i stället

Jag har aldrig provat,men jag tror att om man köper ett sånt och använder så kan man kanske inte räkna med att den ska sköta allt och det löser sej på ett litet kick. tror nog att man får vara med på ett hörn och hjälpa till lite.

Är det då inte bättre att klura ut varför hunden skäller, och hur man ska ta tag i det istället? Ofta skäller ju hunden för att den är frustrerad för något annat, för att avreagera sig. Och om man då tar bort den möjligheten genom att sätta på hunden ett antiskällhalsband är ju möjligheten rätt stor att hunden tar ut sin frustration på annat sätt istället, t ex genom att jaga katter, tugga sönder huset m.m….