Hundar iFokus

Hundar

Läst 50 ggr
molam
2026-08-26 15:39
1

Veterinärmissar

Ibland gör veteirnärerna fel, ibland kan det kännas hemst och ibland kan det kännas som att det endast händer en själv, här tänkte jag att vi kan skriva om våra veterinärmissar, dels så man ska vara medveten om VAD som kan hända, och dels så att folk ska se att man inte är ensam.

Detta behöve rinte bara vara "dåliga" missar, utan det kan vara bra missar, roliga missar, sorgliga missar you name it

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
2026-08-26 16:44
1

Jag har tyvärr haft min beskärda del av "missar" på kort tid, tycker dom har blivit slarvigare nu än dom var tidigare.

Min första miss hamnar hos min äldsta Chihuahua, Sajko.
Sajko blev biten av sin halvsyster och fick ett gigantisk sår i ansiktet som inte ville läka, detta såret hade han i nästan ETT ÅR, Under denna tiden hade jag 8 eller 9 veterinärbesök med honom, och jag hade testat laserbehandning, saltvattenbehandling, Manuka hounung, allt hollistiskt jag kunde komma på utöver dessa 8 eller 9 veterinärbesöken och alla mediciner det kunde vara.
Redan på första besöker sa vet att tänderna borde kollas för att det skulle kunna vara så att bettet av hunden hade gett tanden en fraktur och blivit en rotspettsabcess, men nackdelen var att deras tandläkare var på barnledighet eller liknande, efter detta besök försökte jag, på vartenda vetbesök, få dom att kolla tänderna, men nej nej, det ska inte behövas, det här är minsann inga tandproblem, hepp behandlingarna blev flera och dyrare, vetbesöken blev dyrare och gick INTE på försäkringen då jag hade råkat säga att det var min vänninnas hund som bet honom.
Blev aldrig någon koll på tänderna, sista besöket på annan vet, sa att nä men det finns inget mer vi kan göra, du kanske borde börja överväga avlivning, hunden var KNAPPT 2 år gammal, absolut inte, gick tillbala till första veterinären och frågade dom SNÄLLA har ni INGEN som kan kolla tänderna, behöver för mig inte ens vara en tandläkare, bara nån kan göra röntgen som han behöver, då skulle faktiskt deras tandläkare komma tillbaka bara några dagar senare och dom skulle se om Sajko kunde få förtur hos henne, sagt och gjort 3 dagar senare hade han tid hos henne, fick sin röntgen, jojomensan, det var minsann en rotspetsabcess, tanden drogs samma dag, hunden fick smärtstillande och inflammationsämmande en omgång till, en vecka senare var såret, som han hade haft i nästan ett år, läkt.
3 olika veterinärer hade sajko besökt under detta år (mellan besök 1 och 8 eller 9 som var det sista och var samma vet) alltså egentligen 4 olika veterinärer på ett år

Andra gången,
Min hund Maara hade blivit sjuk, hon hade fått några krampanfall och jag ville kolla upp henne då SM och Epilepsi förekommer i rasen (Chihuahua), vi gjorde blodprov och vi gjorde röntgen inget hittades, allt såg normalt ut, frid och fröjd, men krampanfallen fortsatte så då åkte jag in igen, till samma vet som gjort tidigare undersökningar för att samma undersökningar inte skulle kunna ursäktas att göras igen, detta resulterades i att vi bestämde oss för att göra CT men CT skulle bli dyrt så man behövde prata med försäkringsbolaget först för att försäkra sig om att dom skulle betala för CT (jag tänker ju att även om vet inte hade täckt det så hade jag tagit det ur egen ficka då jag vill veta vad som är fel med min hund, såklart).
Vet skulle täcka CT och CT planerades in några dagar senare, Vet hittade vad dom sa då ingenting.
SM och epilepsi vad vid det här laget uteslutet.
Men samma kväll som jag hade haft CT, strax efter kl 17 på kvällen fick jag ett SMS direkt från veterinären som skriver vi har satt in "namn på tre olika mediciner" på Maara och vi vill att du börjar med dessa OMEDELBART, ingen info om varför eller nånting, inget mail om varför, försökte att ringa veterinärmottagningen som då hade stängt så jag fick inte tag på dom, skulle till apoteket för att hämta ut medicinerna men det var en medicin jag inte ens fick hämta ut för att farmaceuten ansåg att det var fel behandling, farmaceuten försökte även på plats att ringa till veterinären då dom har ett specialnummer som vet alltid ska svara i, men dom svara inte där heller, detta resulterade i att jag fick åka hem med 2 utav 3 mediciner och skulle börja med dessa direkt, utan att ens veta varför, dessutom var det bla väldigt starka människomediciner en av dom.
Dagen efter fick jag ett mail att Maara har en instabilitet i nacken och hennes kramper är mest troligt beror på akut nervsmärta och ett tryck i skallen, Min första fråga var ju såklart då "är detta dödligt" nej absolut inte, du beöver itne oroa dig blev svaret, okej, bram då kör vi, några veckor senare så blev inte hennes kramper bättre och medicinen plussades, jahopp, jag hade fortfarande ingen "diagnos" och visste ingenting egentligen om henens tillstånd.
Nu råkar det vara så att jag ställer och är medlem i ett par Rasklubbar så jag kan ställa på alla utställningar, När man är medlem i rasklubbarna så får man smp tdningar man prenumererar på, och dom tidningarna skuggar jag alltid igenom, läser det som är intressant men det jag vet, i regel Artiklar om sjukdomar osv brukar jag hoppa då jag redan kan allt sånt, så bläddrade jag i ena boken och såg en bild på en CT avläsning som var extremt lik Maaras, då tog nyfikenheten över och jag började läsa, det stog om 4 diagnoser där och 2 av dom lät exakt som det vetten hade pratat om, här började det att klicka, jag hade vid det här laget iprincip blivit ignorerad i alla mina försök till samtal med veterinären, sen den första tillfället med "är det dödligt, nej absolut inte", i denna Artikteln stog det om en diagnos vid namn AASL, en diagnos som KUNDE vara dödlig, om hunden fick en knyck i nacken så kunde hunden falla ner pang bom död.
Jag fortsatte att försöka få tag på vet, för nu var jag såklart orolig, men de gick INTE att få tag på, ringde, dom kunde inte nås, bad dom ringa upp mig, fick svaret att dom ska ringa upp samma dag, det ringde aldrig i telefonen, efter FYRA försök, där jag även bad pappa ringa ett par gånger så bad jag pappa ta en kopia av den artikeln och åka till vet med, och säga vår research säger att hunden har detta, bekräfta eller inte.
Samma kväll ringde dom upp, och bekräftade att detta är vad hon har och vi behöver komma in på besök för att prata om hundens QOL (quality of life), vi åkte in och det första dom sa va att jo det är ju faktiskt AASL som hunden har och eftersom att det är en sån stor risk att hon bara dör vid fel interaktion med en annan hund så tror vi att det bästa för henne är avliva eller omplacera till en ensam rätt orörlig person utan andra hundar…. ABSOLUT INTE, vi ska försöka hålla hundar och folk borta hemma, detta är en hund som inte kommer klara av en flytt hon är alldeles för mammig, och hennes liv kommer förmodligen inte ens vara långt.
Efter CT fick hon vara kvar i ca 8 månader.
Missen som gjorde här är 1 vet visste troligtvis inte ens om vad för Diagnos hunden hade därav att vi blev totalt ignorerade och inte fick kontakt med dom föränn EFTER att vi kommit in med diagnosen, och dessutom bara viftade bort allt, 2 vetten lovade att en Livsfarlig sjukdom inte skulle vara det

Tredje missen är lite rolig och har hänt nu i veckan, jag gjorde HD/ED avläsning på min hund då det är en av hälsotesterna som ska göras inom SKK, beställde och allt, var hos vet förra veckan på torsdagen, alltså skulle avläsningen göras på tisdag, imorse vaknade jag av att Mammas hund hade fått HD/ED resultat på SKK, men inte min hund, dom röntkades samtidigt, skrev till en kompis som sa Ring SKK se om dom behövde sända plåtarna åter, medan uppfödaren sa, avvakta och se, dom hann nog inte med till denna avläsningen, tillslut samlade jag modet till mig och ringde SKK och det visade sig att remissen var öppnad MEN Plåtarna hade INTE skickats, vetten hade missat detta xD ringde då vetten och förklarade vad som hade hänt att jag hade pratat med SKK osv och att dom inte fått in plåtarna och japp, dom insåg att dom hade missat att skicka dom! de skulle skickas direkt, så nu får vi vänta tills på torsdag tills avläsningen görs.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

• Redigerat 2026-08-26 20:45 av molam