Skärpta regler för Pass och utomlandsresor för hundarna
Nu skärps reglerna för utfärdande av pass och resor utomlands för hundar. Jag tror det kan vara en bra sak, förhoppningsvis får vi en minskning av hundsmuggling och oseriösa organisationer som importerar gatuhundar till Sverige.
https://www.skk.se/nyheter/2026/4/nya-euregler-for-pass-och-idmarkning/
- Redigerat 2026-04-25 08:36 av Draken
#0: Jag förstår inte varför man ens får importera hundar lagligt i den omfattning som görs nu. Det är ingen brist på hundar i Sverige som behöver nya hem. Varför skall vi lösa andra länders problem med okontrollerad avel?
#3 har du inte hört att den främsta förklaringen jag har fått om varför man importerar gatuhundar är för att hunden passar ens liv till 100% och det finns ABSOLUT INGEN hund i Sverige som passar deras liv sådär bra…
8 av 10 gånger får jag den förklaringen
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#4 Vad man brukar kalla "Kvalificerad B-shit!"
Jag vet "från andra sidan" såna som håller på med sånt, och det är alltid så HIMLA synd om hundarna. Men det är lika synd om hundar i Sverige.
Kanske är det också så att det inte drivs lika hårt av föreningar i Sverige som verkligen jobbar för att ge hundar att nytt hem.
#3: Jag håller faktiskt med dig där. Jag har ofta varit i diskussioner med människor som resonerar helt skevt varför man skall ta in gatuhundar.
Jag brukar säga att det finns många hundar i Sverige som behöver hjälp och nya hem. Det värsta jag har hört om varför man inte adopterar en svensk hund är att det är så svårt att adoptera från hundstallet t.ex. De ställer så höga krav om du skall få adoptera 🥴
#3: Man kan ju inte förbjuda import av vissa hundar. Då skulle all import få stoppas, vilket hade varit förödande för aveln.
Ett bättre sätt enligt mig är att införa kurskrav i Sverige för alla som väljer att skaffa hund. Man ska genomgå den och skriva ett godkänt prov för att få äga en eller flera hundar.
#4: Jag valde en galgo från Spanien eftersom dom lider i en helt annan omfattning än svenska hundar på hunden gör.
Galgos finns för övrigt aldrig på hundhemmen här, och det var det jag ville ha .
Jag letade länge på hundhem i Sverige. Men de i storleken jag var ute efter hade problematik jag inte vill hantera eller passade inte i hem centralt, med annan hund osv. De få hundar som är problemfria är då och chansen att bli vald är liten då det är så många sökanden.
Och gällande kraven. En del krav r givetvis ett måste. Inte alla. För då blir för många hundar kvar. Och då bygga det på hög.
Sedan är priset i Sverige ganska högt för adoption av en vuxen hund med medföljande problematik. Det gör så klart att utomlands lockar en hel del. Det är ofta billigare.
Så vill man att fler adopterar här behöver något ändras så det blir mer tillgängligt.
#5: Det går inte att jämföra hundar i Sverige med tex galgos och podencos i Spanien. Det extrema lidandet, utnyttjandet, mängderna, och miljön saknar liknelse i Sverige.
I Spanien är dessa hundar undantagna från djurskyddslag arna. Dom räknas inte som djur. Ca 60.000 av dessa hundar överges, plågas ihjäl, avlivas efter varje jaktsäsong. Dom lever i fruktansvärda förhållanden hos jägarna. Kasseras direkt något sker som inte ger jägarna inkomst och deras skador får självläka.
Det existerar inte här. Eller om vi tar tex gatuhundar från Rumänien. Dom är extremt många. Det existerar inte här.
De hundar som finns på hundhem har oftast lämnats in av ägare. Några kommer via ls och har levt i misär. Några få hittas utan att ägare hittas.
Det är alltså helt ojämförbart och jämfört med många andra länder är det inte synd om våra hundar.
Eftersom majoriteten av hundar på hundhemmen här inte är importer är det här något måste ändras. Varför får dom in så många svenska hundar, varför har vi inga krav på blivande hundägare?
Sedan är det ärligt talat dubbelmoral i mina ögon att dom avlare sitta och snacka om att folk ska ta från våra hundhem, samtidigt som du har avlat fram fler hundar, och kommer göra det igen.
#6: Men varför har du skaffat rashundar från uppfödare och inte hundar från våra hundhem om du uppmanar andra till det?
Att vissa hundhem har för hårda krav för att det ska vara till hundarnas fördel instämmer jag i. Att ställa krav på adoptörer är självklart. Men vill man ge hundarna en chans kan man inte försöka styra hur nya hemmet ser ut i precis allt. Då blir det som nu. För få hundar får hem, folk vänder sig utomlands, och svenska hundar fortsätter att lämnas in på hundhemmen, för okunskapen är för stor hos många hundköpare.
Slutligen. Om man på allvar bryr sig om svenska hundar på hundhemmen, då skyller man inte på importhundarna samtidigt som man inom familjen håller på och avlar och köper hundar från uppfödare. Då köper man själv hund från hundhem här, för det är ju inte svårt att hitta rätt hund eller att genomföra.
Skärpta regler välkomnas. Men bättre kontroll på alla dessa som kallar sig rescue organisationer behövs.
Idag kan vilken idiot som helst i Sverige starta en organisation och importera hit hundar med tillstånd. Det måste finnas tillsyn från myndigheterna här, även där. Och hårda krav på hälsostatus på hundarna, så inga skadade, för gamla eller sjuka hundar skickas från första början.
Det borde vara krav på att de som sitter i styrelsen i organisationerna SKA ha relevant utbildning, och vid brott mot reglerna ska dom aldrig kunnat vara involverade i någon organisation igen.
Idag kan dömda personer som suttit i styrelsen i en organisation ta bort organisationen, sedan be en kompis starta en ny i ett annat namn och sedan fortsätta sitt jobb i den nya.
Det ska inte finnas hundratals organisationer som har svensk basis. Det måste begränsas så det kan bli kvalitet i alla istället för som nu mest kvantitet och guldkornen är svåra att hitta
#10: Det beror på vilket intresse jag har. Jag har hållit på med utställning i många herrans år, och jag vill fortsätta med det 😊 Man får inte ställa en hund utan stamtavla 😉
Jag har haft rescues från Sverige tidigare. Min första egna hund var en rescue, en korsning mellan Irländsk och Gordon setter 🥰
#11: Håller med dig till 250% där
#9: Poängen jag har är att blåögda svenskar löser ett problem som borde tas om hand i landet där hundarna finns. Inför registrering, skatter mm. Nu kan folk ställa en kasse med nyfödda valpar utanför en organisation som de vet tar han dom hundar. Och låter sina okastrerade hundar springa lösa och föröka sig okontrollerat.
Varför skall myndigheterna bry sig när de vet att "nån annan" tar tag i problemet.
Skulle det finnas fler herrelösa hundar här skulle det bildas en opinion som kanske kunde ändra på det.
Hundraser som inte finns i Sverige kan man oftast få importera utan att de behöver gå omvägen via trauman.
Tro mig - jag är inte emot hundar, är uppväxt med hund och tillbringade många, många barndomssöndagar på brukshundklubben. Jag känner också flera jättefina hundar som importerats från Spanien.
Men jag tycker det är bättre för hundarna om varje land tar tag i sina problem med för många hundar.
I vissa länder har detta blivit så lukrativt att man har rena valpfabriker där tikar får leva under vidriga förhållanden och föda fram valpar tills de stupar. Valparna tas från mamman för tidigt och smugglas med falska papper, och ofta under vidriga förhållanden till "snälla människor" i rikare länder.
Jag kommer aldrig att tycka att denna hantering är ok eller djurvänlig. Finns det profit finns det många skrupelfria människor som vill göra sig en hacka.
#7 så du tror att en kurs ska få människor att veta hur man tar hand om hundar på rätt sätt? Om det vore så enkelt.
Man behöver gå i skola och ta flera kurser för att få köra bil, kan alla människor med körkort köra bil? Absolut inte, en kurs kommer inte få folk att göra bättre för sina hundar. Dom som kommer göra "bättre" är dom som redan gör bra för sina hundar.
#15: Seriösa uppfödare säljer inte heller till vem som helst. Jag känner ett par stycken som varit uppfödare och de har nekat köpare ibland som de inte tyckt haft den rätta känslan och insikten om vad det innebär att vara hundägare.
#16 ja jag har nekat köpare också, det vill till att om man säljer hundar/valpar/rescues/whatever så måste säljaren se till att det är en bra köpare, det är DÄR problemet ligger, och med alla rescue situationer och buskavlare kommer hundar konstant till fel ställen 🤷♀️