Avvikande beteende typ psykos
HAR TID TILL VETERINÄREN
Min unghund Trassel har ett väldigt avvikande beteende. Egentligen har det nog funnits sen han var mindre. Men inget jag riktigt reagerat på. Utan bara kallat det ett anfall. Ska försöka förklara
Började tidigt fredagmorgon. . Innan några dagishundar kommit. Super stressad/orolig. Lade sig ner, ryckte till o upp igen. Precis som att något kröp på/ i honom. Vandrat. Okontaktbar.
Opålitlig.
Fick ha han i koppel och munkorg. Nära att bita mig i ansiktet när jag försökte lugna honom.
Sen lade han sig. Reste sig o hela han var som en ny hund. Svansen viftade, avslappnad. Gick omkring o pussade o hälsade på alla som att han inte visste att de varit här. Tog typ 8 timmar.
Detta fick min bästa kompis oxå se. Denna plötsliga förändring. Från att vara helt borta till att bli sig själv igen.
Nu sover han extremt mycket. Detta är en bordercollie på 15 månader. Helt sjövild.
Han har innan haft kortare episoder där han stelnat till, försvunnit och snappat/bitit rakt ut.
Är det någon som varit med om något liknande?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Låter läskigt och hoppas ni kan få svar från veterinären vad det är och att det inte kräver för lång utredning och går att behandla.
Ingen egen erfarenhet men skulle det kunna vara rage eller någon form av epilepsi kanske? Spånar mest eftersom det är något som kan dyka upp hos border collies.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: dold epilepsi har jag oxå varit inne på.
Förra hösten blev han sparkad av en häst i huvudet.. inga skador hittades förutom några sår i munnen. Vi röntgade huvudet.
Är orolig att det kan ha något med saken att göra.
Nu ikväll blev han rädd för vinden ute. Eller " något" skulle bara hem. Svansen mellan benen. Fick med honom o strax var han sitt vanliga jag igen.
Hjärntumör.
Jag vet inte. Det är oerhört påfrestande
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#2: Förstår verkligen det är påfrestande.
Hunden jag tog hand om förut fick demens och började bete sig jättekonstigt. Ville inte gå ut på promenader och tyckte det var läskigt (gick som en ostbåge med svansen mellan benen och tryckte sig emot mig och betedde sig som om jag skulle slå honom). Han kunde även helt plötsligt börja springa och leta efter mig fast jag satt i närheten.
#2: Kan inte svara direkt på vad det är, men det låter obehagligt.
Jag misstänker att det nog kanske, på något vis, kan ha ett samband med att han blev sparkad i huvudet. Att det hände något då, även fast det inte syndes på rtg.
Gjordes det en MR eller var det bara vanlig slätrtg ?
#4: vi gjorde bara en vanlig röntgen för att se eventuella frakturer.
Det känns som man griper efter en nål i en höstack.
Lider han? Går det att medicinera? Vad ska man prova?
Även att det är en svår hund så har vi så roligt ihop. Detta är ju min första tävlingshund. Men jag måste kunna lita på honom
…………………………………..
#5: Jag förstår att det är jobbigt när du känner att han inte går att lita på.
Prata med veterinären om de kanske kan göra en MR på honom. Det som är med det är att veterinären kanske vill ha ett förhandsbesked från försäkringsbolaget om att det täcks av försäkringen. Det var vi tvungen att begära när vi skulle göra MR på ena vavvan.
Ännu ett anfall nu i em. Han stelnade till, tittade på mig o försvann o högg omkring sig.
Ringde gråta till min veterinär som sa åt mig ringa den stora kliniken. Har en akut tid 17:30.
…………………………………..
#7: Håller tummarna, låter riktigt läskigt för både dig och hunden
MVH Alva <3
Han är svårt sjuk. Antingen en svår och ovanlig epilepsi som visar sig i aggressiva utbrott där de inte är medvetna om världen runtomkring.
Eller en hjärnskada.
Vi hoppas agria betalar MR för att se hur hjärnan ser ut. Är det en hjärnskada får han somna in.
Han är inlagd. Som veterinär sa, han är här men inte medveten
…………………………………..
Hoppas verkligen inte det är en hjärnskada 😔
#10: oavsett så känns det rätt hopplöst. Antingen får jag hem en hund med en svår epilepsi eller så konstaterar man en hjärnskada och då låter vi honom somna in.
Min första tävlingshund. Han som visat mig hur roligt livet kan vara. Så mkt vi gjort på denna korta tid. Så mkt vi skrattat. Vi har 2 tävlingar inbokade.
Min skitunge
…………………………………..
Lider med dig… 💞
Vilket dilemma!
#12: jag har aldrig haft en frisk hund. Denna gång gjorde vi allt rätt. En bra uppfödare, hälsokontrollerade föräldrar. Renrasig. Men det känns som att det kvittar vad jag gör.
…………………………………..
Håller tummarna att det går bra. Lider med dig 💖