Farligt att ge äggvita?
Är det farligt att ge hunden äggvita? Vi har alltid gett hundarna hela ägg (gulan+vitan), & de verkar inte må dåligt av det. Frågar bara för att det är ju farligt att ge det til katter, så jag tänkte att det kanske gällde hundar också..
man ska helst ge bara gulan sägs det, jag använder det inte så jag är inte så insatt i det…men kan ju tänka lite så här…att en varg tex käkar ju säkert upp allt ;-)

Tack! Men vet ingen EXAKT hur det är?

Jag hadde en diskution om just detta med en väninna till mig idag.Finns det ingen fakta någon stanns där man kan läsa om ifall det är farligt att ge hundar och katter äggvita????????????Själv ger jag dem bara gulan, men min väninna ger både gulan och vitan.

Har läst att man inte ska ge hunden rå äggvita för att det gör att hundens kropp inte kan ta upp en del aminosyror och B-vitamin
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#4: Men det lär väl isåfall bara gälla just när man ger äggvitan, inte t.ex. hela livet?

Jag har ingen aning om hur länge det gäller, har bara alltid fått höra att äggvita är farligt för hundar och har sedan läst någonstans det jag skrev i #4
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag har hört samma sak om just äggvita.Därför hoppar jag över det tills jag har hört annat.

#4 Jo, det stämmer, men ger man hela ägget, med skal, så försvinner den effekten och ägget är nyttigt.
Testa att ge hela råa ägg som matberikning åt era hundar. Det kan bli lite kladd, men OJ vad de brukar pyssla med det. Vill man minska på kladdet kan man koka ägget först.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min hund tycker inte om äggvitan^^ han äter bara gulan.

Den råa äggulan är "en av naturens mest fantastiska uppfinningar" (A-M Hammarlund under föreläsning). Äggulan innehåller alla tänkbara näringsämnen.
Man bör aldrig ge rå äggvita till hund då den innehåller ett ämne som förstör upptaget av biotin (ett B-vitamin). Däremot kan hunden få kokt äggvita. Ett löskokt ägg vara lämpligt, där äggvitan koagulerat, men gulan är lös.
De alternativ som finns om man vill ge sin hund ägg är:
1. Ge hela ägget inkl finkrossat skal
2. Bara gulan
3. Gulan och en i micron tillagad vita.