Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2079 ggr
Mande
0

Hopplös att få rumsren!

Vi har en tik på ca 3,5 månader, blandras smålandsstövare/finsk spets. Hon är alldeles hopplös när det gäller att få henne rumsren. Vi tar såklart ut henne när hon har ätit, sovit & lekt, & då & då emellan.

T.ex. idag så hade jag tagit ut henne på en liten promenad, & då hade hon kissat ute. det första hon gjorde när hon kom in var att sätta sig & pissa en STOR pöl.. Sen gick jag & gjorde nåt annat i ca 5 minuter. När jag kom tillbaka (hon var i köket) så fanns där 3 st nya pölar! Jag förstår inte hur det kan få plats så mycket kiss i en så liten hund!

Hon säger inte till heller att hon vill gå ut, utan sätter sig bara. T.ex. om vi har varit ut med henne, sen börjar hon leka när hon kommer in, & efter ca 5-10 min kissar hon igen! Det känns alldeles hopplöst!

Hon dricker också jättemycket vatten (iaf när hon leker). Vi har en stor vattenskål (2 liters) & hon kan dricka ur halva på en gång. När vi har varit ut med henne så är det första hon gör att gå & dricka en massa vatten.. Det verkar nästan som att vattnet går rätt igenom.. Först är hon ut & kissar, sen dricker hon vatten, & 5 sekunder senare är det en pöl på golvet.. Vi kan inte ta bort vattenskålen, eftersom vi har två andra hundar som dricker ur samma.

På natten sover hon i hundbur, så då håller hon sig hela natten, eller skäller om det är akut, eller om hon har ont i magen. Hon skiter inne också ibland, men det är ju lättare att se om hon ska skita eftersom hon "snurrar" i alla rum då.. När hon blir "plötsligt kissnödig" sätter hon sig ju bara. Nån som har nåt bra tips? Det är inte så kul att kliva i pölar jämt & ständigt.. Ledsen

AnneN
0

Fortsätt att rasta ofta och håll ut, en del hundar blir rumsrena på nolltid men min hund vart inte 100% rumsren förän vid 9 månadersålder

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Misimurf
0

Det kanske är läge att kolla upp så att hon inte har urinvägsinfektion. Vår förra hund hade det flera ggr när hon var valp och hon kissade inne en hel del pga det och ibland hann hon bara ut på trappen innan hon var tvungen att kissa. Att hunden dricker mycket kan också vara ett tecken på uvi.

Mande
0

#2: Ska ta upp det med min sambo (det är hans hund). Men vi kan iaf inte få tag i nån vet. förrän efter nyår (vi bor inte nära nån stad). Men kan hunden ha uvi utan att det gör ont? Tycker ju att hon borde gnälla när hon kissar isåfall, om det gör ont.

Mande
0

Glömde tillägga på mitt ursprungliga inlägg att om vi har henne med oss när vi hälsar på hos nån så gnäller hon när hon vill ut, men aldrig hemma hos oss (om hon vill ut mellan gångerna som vi brukar gå ut).

Misimurf
0

Tror inte att min hund visade nån smärta när hon kissade då hon hade uvi (det är 10år sen så jag kommer inte riktigt ihåg) Men det var i stort sett som i er situation att vi tyckte att vi hade problem med rumsrenheten. Men det berodde helt enkelt på uvi och när hon fått behandling för det så var problemet löst. Hon gnällde ibland när hon behövde ut och kissa men då var det oftast för sent. antingen blev det inne eller ute på trappan. Men oftast så var det pölar lite varstans inne. Hon drack också mycket vatten. Jag kommer inte ihåg om hon var slö eller hade förhöjd temp för det kan ju komma i samband med uvi.

Jag skulle nog gå till vet och kolla upp det eller iaf ringa och prata med dom efter nyårshelgen om jag vore ni. Skulle det va så att det beror på uvi så är problemet löst , om det visar sig att det inte är det så kan ni ju utesluta det som orsak iaf.

Hoppas att det ordnar sig för er

Gott nytt år/ Marie

Mande
0

#5: Ja, jag ska ringa till vet efter nyår & prata med dem, & helst också få en tid! Det är "lite" jobbigt att ha det så här.. Vår valp är inte slö, & hon verkar inte ha feber. Hon är iaf hur pigg & glad som helst. Ja, om det inte skulle vara uvi så vet vi iaf att det inte beror på det. 

Gott Nytt År till dig med!

Karmatarerskanise
0

Vår lilla Hades blev också rumren vid 8-9 månader.

blackangel
0

ja gucci blev rumsren vid 8 månaders ålder och kiara e ej det ännu o ho e snart 6 månaderGenerad

Karmatarerskanise
0

Och jag minns hur hopplöst det kändes ;) Trodde det var ngt fel på honom och att han aldrig skulle bli rumsren :)

blackangel
0

Ja man tror ju det, luktar piss överallt o man bara känner att det aldrig ska bli bra men men brukar lösa sig te slut;)

[Malin3033]
0

Ta det lugnt, valpen är bara 3,5 månad, en valp kan inte hålla sig föräns vid 7-8 månader, det har den inte kapacitet till. Dem som får sina hundar "rumsrena" redan vid 4-5 månaders ålder är helt enkelt duktiga på att rasta sin hund vid rätt tillfällen.

Men eftersom hon kissar sådär mycket kan det vara urinvägsinfektion

Karmatarerskanise
0

Hades killase också ibland innomhus direkt efter han hade kissat ute, men han hade inget fel på sig :) Så kolla upp det, men var inte för orolig.

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det verkar som att jag har haft jättetur med åskar Skrattande han blir 12 veckor på onsdag o har inte kissat/bajsat inne sen dagen före julafton… jag bor iofs så pass bra med bara 5 trappsteg ut på gården så första veckorna sprang jag ut varje gång han satte sig ner, oavsett om vi varit ute 2 minuter innan… nu kommer han till mig o gnäller innan han springer till dörren där hans koppel hängerGlad en gång har han väckt mig på natten annars har han klarat sig från midnatt til 7.30 utan att göra något…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mande
0

Nu har vi varit till veterinären & fått penicillin. Egentligen skulle vi ha haft ett urinprov med oss, med DÅ (när vi tänkte ta det)vägrade hon såklart att kissa.. Skrattande Men vet. tyckte iaf också att det lät som om hon hade UVI, & skrev ut medicin. Så vi får väl hoppas att hon blir bättre. Det skulle märkas redan inom 2-3 dagar att hon drack mindre (& kissade mindre) sa vet.

pottsorken83
0

Vad bra att det löste sej! Hoppas det går lättare med kisseri träningen nu :D
Min lilla valpis är 6 mån nu och är inte helt ren än.. Men det går framåt! Blir bara nån pöl när matte inte är uppmärksam :P

Mande
0

Minn pojkvän tyckte redan att det märktes att hon kissade mindre ofta (hon är med honom på jobbet på dagarna), & hon har bara ätit medicinen i 2 dagar än. Hoppas nu verkligen att det är UVI & att hon blir frisk. Skrattande

Misimurf
0

Va bra, hoppas det ordnar sigGlad

Tesan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har problem här hemma oxå, kanske inte som er!

Vår tös är 1 1/2år så hon borde vara helt rumsren!

Har bara själva haft henne ca ett halvår men till fallet hör det att hon kissar o bajjar när vi é ute men just då när hon själv känner att hon é kissenödig så säger hon inte till, inte ett minsta lilla knyst att hon behöver gå ut!

Hur få man dom att visa att dom é nödiga!!!

Ursäkta att jag snode din tråd….

Misimurf
0

#16 hur går det för er med kissandet?

Mande
1

#18: Gör inget att du snodde min tråd, men du kanske får fler svar om du gör en egen. Skrattande

#19: Det har blivit mkt bättre. Nu går hon inte & "småkissar" hela tiden, så nu är det ju mycket lättare att hinna ta ut henne i tid. Antagligen så hade hon UVI eftersom hon blev bättre av penicillinet (är inte klar med kuren än, men det märks redan skillnad).

Misimurf
0

Va bra för både henne och er att det blivit bättre.Skrattande Hoppas att ni nu kan få henne rumsren lite lättare. Hon kanske kommer att känna av mer när hon är kissnödig i fortsättningen så att hon hinner säga till att hon vill ut innan det kommer på golvet.

Mande
0

#21: Ja, det blir ju mkt lättare att få henne rumsren nu, när hon inte kissar var & varannan minut. Men hon säger inte till att hon vill ut, så vi får ta ut henne "ifall" hon är kiss/bajsnödig. Kan man lära henne att säga till att hon vill ut? Vi har två andra hundar (vuxna), & de säger heller inte till om de vill ut, de bara väntar tills man tar ut dem. Jag menar att, eftersom de inte säger till, att hon lär sig av dem, så att hon inte heller säger till?

AnneN
0

Velvet säger inte så mkt då hon vill ut men hon går och ställer sig vid dörren då hon är nödig. Det lärde hon sig antagligen för att jag då hon var liten valp satte ut tidningar vid dörren ifall att vi inte skulle hinna ut i tid

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Vargnatt-]
0

Aramis har själv förstått att går han och krafsar en gång på ytterdörren förstår vi att han vill ut, det är inget vi har lärt honom.

Karmatarerskanise
0

Hades säger inte heller till. Ibland kan vi märka på honom att han springer lite fram mot dörren och viftar på svansen, eller så är det bara som han vill leka? ;) haha

YvonneW
0

När Wilma hade urinvägsinfektion kunde hon inte hålla sig utan det blev kiss både här och där. Kolla också upp så att inte hunden har diabetes om den dricker mycket.

En katt vi tog hand om en gång hann sällan till lådan för att kissa. Den kunde också kissa på sig när den sov. Det visade sig vara en neurologisk orsak bakom, så den kände inte riktigt när det var dags, och kunde inte heller sluta till muskeln för att avbryta när det börjat rinna.

Mande
0

#26: Hon hade UVI, det var därför hon drack så mycket antagligen. Men hon dricker mindre nu när hon har blivit bättre. Jag trodde förresten inte att valpar kunde ha diabetes.. Hur kollar man upp det isåfall?