Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utställning
Läst 89 ggr
Knotty Designs
0

Frågor om utställningskoppel

Hej.
Först vill jag bara berätta att jag tillverkar lite koppel och annat med rep och snöre och min/mina frågor kommer då jag fått lite frågor ibland om just utställningskoppel och jag själv har inget bra svar på det och vet därför inte hur jag ska göra dom för bästa resultat.
Men jag är säker på att det finns någon här inne som har koll på hur man vill att ett utställningskoppel ska vara.

1. Hur långt ska det vara?
  2. Vilka färger rekommenderar ni?
  3. Ska det var allt i ett utan hake?
  4. Hur tunna föredrar ni? (Om det beror på storlek på hunden så ge gärna exempel.)
  5. Något ni som vet vad ni vill få ut av ett utställningskoppel, finns det något jag bör tänka på?

Med vänlig hälsning
Knotty Designs

Handmade in Sweden 🇸🇪

molam
1

Längden varierar mycket, finns dom som har stora hundar som vara vill ha 30cm för att man vill inte ha ett överflöd av koppel, men 30cm fu kar ju inte till tex yorkie.
Normallängder på inte specialbestält brukar vara typ mellan 80cm och 110cm

Även färgerna är olika från person till person, jag har 6 olika utställningskoppel, lär bli mer, har 3 "extremfärger" typ lila och 3 som smälter kn mer i hunden, men har lila pärlor istället (min utställningshundr fin i lila ich det är min favorit färg så det är min personliga preferens inget alla hundar ska ha)

Samma där, vissa vill ha allt i ett och vissa vill ha att dom kan knäppa dit ett halsband, stora hundar har vanligtvis ett löst halsband sen ett koppel, medan små hundar vanligtvis har allt i ett, men återigen en smaksak, jag har 2 med halsband, 4 som är alltiett, det är också olika vad hundarna behöver, min ena tik visar sig dåligt i alltiett och behöver därför ställas med stryp

Tror jag har 0.5 på mina, men har vavvor, mamma har ett 0.5 till sin beadis, funkar inte lika bra, en Kompis mer leonberger jag 1.5 tror jag, mellan 0.5 och 1.5 typ är väl rätt vanligt =)

Det finns många som gör utställningskoppel, och jag vet tyvärr att många håller sig till "sin" tillverkare så det KAN vara svårt att få nya "kunder" =)
Sen, många gillar "set" dvs att man säljer koppel tillsammans med nått annat typ godisficka/pipis/nummerlappshållare som passar ihop, eller koppel med allt nämnt =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

• Redigerat 2025-03-29 12:16 av molam