Mellanöstern och hundar
Jag har en genuin fråga som jag är nyfiken över och jag ber om ursäkt om jag låter dömande på något sätt.
Men…. Jag tror hundar anses som orena djur inom islam och kulturen i Mellanöstern? Jag har träffat folk av den härkomsten som inte tycker om hundar särskilt mycket, det innebär förstås inte att alla har den åsikten (såklart respekterar jag också att inte alla gillar hundar) och detta är ju förstås bara min egna upplevelse. I vilket fall som, jag vet inte om det står i koranen eller vad, att hundar anses orena?
Sedan har vi saluki som kommer från Mellanöstern, om jag inte är ute och cyklar. Enligt SKK ansågs de så värdefulla att enbart viktiga människor kunde äga dem och de avlades för att vara reserverade för att minska stöldrisken. Vet inte om afghanhunden har samma historia men jag tror det?? Hur går det ihop, om salukis (och liknande raser) är extremt värdefulla och dyrbara men samtidigt är de orena?
Jag tycker historia kring hundraser är så fascinerande och hur hundar påverkar olika kulturer så jag ställer denna frågan, som sagt, av genuin nyfikenhet.
Jag hade en kompis för många år sedan som har en far som är muslim, så jo av troende så anses dom som orena, min kompis mor hade då hunduppfödning och hon bodde med sin mor och träffade sällan sin far, så för henne var det inga problem, men varje gång heennes far hade varit hos hennes mor, eller hälsat på henne eller hennes syster så tvättade han händerna väldigt noga även om han kanske inte hade rört hunden, men hans döttrar, samt kvinnan hade ju rört hundarna och iom att han hade rört dom så var han oren
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#1: Jaha, då hade jag inte fel. Underligt då att det finns hundraser som anses väldigt värdefulla för människor inom den kulturen 🤔
#0: Jag vet inte om det hänger ihop, men jag tror att det kanske kan göra det.
Jag har inte hört någon muslim säga att typ ta bort hunden för han är smutsig.
Däremot så har jag träffat på flera muslimer när vi tex bodde mitt i Stockholms city som var riktigt rädda för mina hundar. Så pass att dom antingen flydde när man kom nära eller ställde sig 10 m bort.
Utan att hundarna hade sagt ett pip eller gjort något speciellt.
Som om dom var uppväxta med att "akta er för hundar" Om det var Att dom ansågs farliga eller smutsiga vet jag inte, men dom verkade mer rädda för hundar och inte äcklade.
När dom förstod att mina hundar var snälla så var det inget problem längre för dom att hälsa.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#3: Det är ju rätt många från andra kulturer som är rädda för hundar, för att de kan vara farliga, bära på smittor etc.
Inte konstigt om man har vuxit upp med hundar som använts som vakthundar och då menar jag i ordets fulla bemärkelse eller hundar som överlag inte setts som familjemedlemmar som de görs i många svenska hem.
(Jag menar heller inte att uttrycka mig klumpigt eller fel, det är rätt hemskt att man är så rädd att det ska tolkas på fel sätt eller att någon ska ta illa upp.)
Det behöver man för all del inte gå till helt andra kulturer för att hitta skillnader för, att ha hunden på bakgården är inte ovanligt i USA tex.
TS, jag tror att det dessutom är skillnad mellan hund och hund. "Byrackor" som möjligen är orena(?) och fina rashundar som tex saluki. En kunglig gåva som det var status att ha.
När det gäller islam och Mellanöstern alltså.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#4: Ja precis, även där det förekommer gatuhundar kan vissa vara aggressiva (lite beroende på olika omständigheter) så då kanske man kan få en negativ bild av hundar.
Så kan det ju förstås också vara, det här med att rashundar och blandraser anses vara av olika värde. Jag funderade på om det kanske har med vissa områden eller om det är mest inom islam? För inte alla som bor i Mellanöstern är muslim och det förekommer ju delar av länder eller majoriteten av vissa länder utanför Mellanöstern där majoriteten av befolkningen är muslimer, har de samma syn där, tro?
Naturligtvis hade jag aktat mig för främmande hundar om jag vistats där rabies inte är helt ovanligt.
Kanske är det en förklaring. Rädsla och förakt blandas ofta ihop.
Hur svårt det är att få hundens matskål helt ren (utan maskin) vet vi.
Så är det ju med fler djur. Jag var så glad för "mina" snokar. Jag vände inte komposten förrän äggen var kläckta. Min svärdotter blev helt förskräckt när hon såg en liten snok och jag blev så glad när jag såg den. Jag förklarade hur man ser skillnad på farliga och ofarliga ormar här. Nu har jag inte sett några på flera år. 😕
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Det stämmer att hundar, mer specifikt deras saliv är smutsigt inom islam. Dom är haram.
De som är troende muslimer och lever strikt efter tron kan äga hundar som saluki, men hanterar dom inte själv utan det gör skötare. Dom har dom inte som husdjur alltså utan dom bor ute och nyttjas för att bringa in pengar.
Jag möter dagligen muslimer som öppet visar sin avsky mot mina hundar. Men även de som faktiskt beundrar dom fast på håll.
Att många muslimer också är rädda för hundar beror på att dom aldrig fått möjlighet att lära känna arten och okunskapen ihop med att ha matats med hur smutsiga dom är och att kontakt med hundar hindrar dom från att komma till paradiset, det blir inget bra.
Så jag blir varm i hjärtat när muslimer faktiskt ler mot mina hundar och ställer frågor.
Samtidigt är det faktiskt skönt att många inte vill vara nära dom. Vi får ofta mycket plats på bussen när folk flyttar sig och väljer att gå av och på i andra delar av bussen när dom ser hundarna. 😆
De som uttrycker fula ordmot oss eller på håll försöker irritera genom att skälla, mjaua och allt dom får för sig, dom springer iväg så fort jag säger åt hundarna att "ta dom" och går mot dom. Jag har lärt mig hur hundknullare låter, och det kallas jag ofta. Lite trött på det så jag svarar med att "din mamma är en hundknllare . Det gillar dom inte märkligt nog.
Som tur är är de flesta muslimer bara undvikande, och det accepterar jag även om jag inte förstår hur man kan tro på att någon gud sitter och dömer dig och leva efter vad människor har skrivit för länge sedan för att styra folket.
#7: Vilka sorts muslimer har du träffat på!?
Är du säker på att dom som kallar dig hundknullare verkligen är muslimer!?
För det låter inte som en muslim som beter sig så illa.
Jag har träffat ganska många muslimer med och utan mina hundar i Stockholm och även varit tillsammans med män som varit muslimer och inte en enda av dom har betett sig så illa som du beskriver.
Dom har faktiskt betett sig bättre mot mig och mina hundar än andra män överlag.
Då har jag träffat/ dejtat/ varit tillsammans med fler Svenska män som betett sig mycket, mycket värre mot mig och mina hundar än dom muslimska män jag träffat.
Sen tror inte majoriteten av alla muslimer numera mer på någon Allah än vad vi i Sverige tror på jesus.
Var har du fått det ifrån!?
Du pratar om en minoritet.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Vi hade den disskussionen på jobbet faktiskt. vi har en del muslimer som jobbar på min avdelning. Hundarna anses visserligen som smutsiga, men det är betydligt mer rädsla inblandad.
I deras länder går ju "vildhundar" på gatorna och de kan dels vara farliga och dels bära på väldigt mycket smittor.
Jag var ute och gick med vavvorna för några veckor sedan. Vi mötte en muslimsk kvinna från hemtjänsten, och hon blev livrädd för hundarna.
Den ena skällde till en gång, eftersom hon hade huckle, men inte mer än så.
#8: Ja jag är säker eftersom jag vet vilka familjer dom tillhör.
Med tanke på hur få muslimer som lämnar islam är en majoritet av dom som bor här troende i någon grad. De går till moskén varje vecka i hög grad.
Majoriteten av kristna som miskar i antal till skillnad från muslimer, går några gånger per år till kyrkan, oftast runt jul. Förr i tiden gick majoriteten till kyrkan varje vecka.
Om man har chans att sitta med vid samlingar i en moskén så bör man passa på. Det är en väldig skillnad mot att vara med i kyrkan. Det tycker jag visar hur mer intensiv islam är. Här i Sverige alltså.
I min mammas hemland (katolsk) finns det fullt med gatuhundar. Även ägda hundar släpps ut och går vind för våg. Rabies förekommer. De flesta människorna där är inte rädda för hundar trots alla "vilda" gatuhundar.
Så jag det måste väl ändå vara kulturellt som bidrar mest till rädslan…? Såklart bidrar ju att hundarna kan vara förvildade när de bor på gatorna och vissa kanske är aggressiva. Menar bara att många länder har gatuhundar/förvildade tamhundar och trots det är det inte normen att man ser ner på eller är rädda för hundarna i de kulturerna 🤔
- Redigerat 2025-02-01 17:07 av [Flodbis]
Jag vill inte tala alltför mycket om islam då jag inte är jätteinsatt och är personligen inte bekant med särskilt många muslimer, men i min upplevelse ser jag dem som väldigt religiösa och uppfattar dem som att nästan alla tror på Allah (samma gud som kristna bara vad ordet gud betyder på deras språk)
De följer ju klädkoder (åtminstone många troende kvinnor) mer strikt, ber 3 gånger om dagen, undviker viss mat osv. Även de muslimer som inte följer reglerna jättestrikt tror på gud. Det finns ju dock många av arabisk härkomst som är icke troende men de kallar nog sig inte för muslimer till skillnad från hur icke troende kristna ibland kan kalla sig kristna. Jag skulle tro att de ser sig själv som "ex-muslimer" om de måste sätta en prägel på det, eftersom man måste tro på gud om man vill kalla sig muslim (om jag förstått det hela rätt)
- Redigerat 2025-02-01 17:23 av [Flodbis]
#11: ja hundrädslan hos muslimer beror absolut på deras religion och inte gatuhundar.
Min bror, svägerska och brorson är muslimer. Min närmsta killkompis bror var muslim. En av mina närmsta väninners bror är muslim. Flera av mina vänner och bekanta är det.
Kanske bra att nämna det så ingen får för sig att det gäller några fördomar eller annat.
#12: Vilka människor pratar du om!?
Som är väldigt religiösa.
Nej som du själv skriver så är du inte insatt. Så då borde du ju inte skriva något . Eftersom du inte är tillräckligt insatt.
Men det gör du ändå av någon anledning.
Ok.
Muslimer är inte mer religiösa än oss generellt sett.
Självklart finns det mer eller mindre religiösa muslimer. Men det gäller även religiösa Svenskar.
Det där är ju bara en jäkla dum fördom du har mot andra människor som inte är Svenska.
Du har inte varit tillsammans med eller ens träffat en muslim. Enligt dig själv.
Hur vet du då hur en muslim är?
Nej det kan du inte veta genom att bara ha läst tidningen.
Så funkar det inte riktigt.
För att veta saker på riktigt så måste du uppleva dom själv.
Så har du inte träffat en muslim själv så vet du ingenting.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#14: va????
Enligt islam så är du inte muslim om du inte tror på gud? Så om du är icke troende, är du per definition, inte muslim? Det vore som att säga att jag är en ateist som tror på gud, ateism är definitionen av att inte tro på gud. Det går inte ihop.
Alla av arabiskt härkomst är inte muslimer då alla inte är religiösa och jag anser själv att det är fördomsfullt att anta att de måste vara muslimer eftersom islam är en religion, inte en etnicitet. Du kan vara en muslim även om du är blond, blåögd och svensk- du kan vara en mexikansk muslim - kinesiska människor, liksom sydafrikanska människor, kan också följa islams läror, det har inget med hudfärg att göra. Därav specificerade jag "Mellanöstern" i titeln och gör lite skillnad på kulturella saker och religiösa saker även om de ofta går hand i hand.
Jag känner några muslimer (några kusiner på min pappas sida) men inte jättemånga, nej. Alla jag känner är rätt religiösa.
Varför tycker du det är en dum fördom? Jag har inte ens sagt något elakt. Det är inget fel med att vara religiös? Hur är det fördomsfullt?
Att vara religiös är inte att vara extremist om du på något sätt fått för dig att jag tror det. Är det inte 'jäkligt fördomsfullt' av dig att själv se ner på religiösa människor? Eftersom jag aldrig uttalat mig att det skulle vara något negativt med att vara religiös så måste ju den idén komma från dig. Jag anser absolut inte att det är något fel med att vara religiös heller, särskilt när en stor del av min släkt är jättereligiösa - mina kusiner på pappas sida men även alla katoliker på mammas sida.
Jag är inte ens svensk själv??? Jag är asiat och hatar själv fördomarna om att mitt folk skulle äta hundar, en fördom som gör mig upprätt förbannad. Eller hur illa alla behandlade oss under covid. Av den anledningenen hatar jag när folk börjar med löjliga stereotyper, antar saker eller har fördomsfulla idéer. Du får tänka om innan du anklagar andra.
- Redigerat 2025-02-01 22:38 av [Flodbis]
#16: Det är sant, det gick lite väl off topic
Jag var väl främst nyfiken på hur mycket av religionen i sig påverkade hundsynen, om det var mer kulturellt eller om det kanske var lite av båda. Jag har ju som sagt kusiner som är muslimer, de är ju dock ej av arabisk härkomst och de är konverter, alltså ej födda som muslimer. De har inget emot hundar och gillar tillochmed hundar. Jag frågade en i min familj som har mycket kontakt med dem om detta och han svarade att "det är olika åsikter om hundar inom islam. Åsikten om att hundar är orena kommer inte från koranen utan från haditer"
- Redigerat 2025-02-02 19:58 av [Flodbis]
Jag har inga problem med att trådar leder till annat än just hund om det är lugn diskussion. Det är bara intressant att trådar utvecklas.
Även om sajten handlar om hund så är det inte förbjudet att prata om mer än det.
- Redigerat 2025-02-02 20:41 av Karmatarerskanise
Nu är jag inte jätteinsatt i hundar, men tycker det ändå är en ganska intressant tråd🤔(förutom några "personliga utspel", hehe). Den handlar ju ändå till största del om hundar😊
#17: Förlåt min okunnighet (och delvis OT) men vad är haditer?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#20: undrar jag med :)
#20 & #21:
Haditer stavas nog egentligen hadither. Det är berättelser som är skrivna från Muhammeds liv. De är däremot skrivna flera hundra år efter hans död, så alla hadither anses inte lika "trovärdiga" på grund av det. Det verkar, enligt min förståelse, rätt omdebatterat vilka av haditherna som anses trovärdiga och vilka som är falska
- Redigerat 2025-02-02 21:20 av [Flodbis]
#18 en annan som går in hit för hunddiskussioner och avskyr allt som har med religion och politik disskussioner, så är det inte roligt att läsa i ett hundforum, särskillt inte när det finns särskilda forum för just sånna diskussioner. Och nej ogillar det inte pga racism eller liknande utan snarare för att det bara blir bråk oavsett vad man tänker och säger.
Med det sagt fråga angående hundar inom en viss religion är helt annat än att göra det helt till religion utan att ha minsta insyn i hundar.
Och det kan lätt få folk att inte vilja gå in i ett forum, tec så rör inte jag forumen om religion eller politik för att jag inte vill läsa om det. och det är ett Forum om just hundar. inte massa annat, isåfall kan ju jag gå in hit och göra en tråd om flingor typ
#15: Var skrev jag att dom jag träffat eller varit tillsammans med inte tror på gud!?
Eller rättare Allah!?
Ingenstans.
Killarna jag var tillsammans med trodde på allah!?
Annars skulle jag inte kalla dom muslimer.
Jag skrev att dom inte var extremt troende.
Eller menar du att alla muslimer måste vara extremt troende när det gäller tro.
Du kanske tror att alla muslimer är terrorister, vem vet!?
Jag pratar inte om terrorister!
Är alla kristna exakt lika mycket troende menar du eller!?
Det finns nyanser i allt. Även bland troende måste du väl förstå.
Fast det var ganska stor skillnad mellan killarna jag träffade och deras föräldrar.
Deras föräldrar var extremt troende och var inte snälla alls och dom hatade mig, BARA för att jag var svensk.
Så rasism kan man råka ut för även som svensk i Sverige.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#24:

När jag bokstavligen skrivit
"Att vara religiös är inte att vara extremist om du på något sätt fått för dig att jag tror det" (#15)
och du svarar med
"Du kanske tror att alla muslimer är terrorister, vem vet!?"
Så känns det som att du inte läser det jag skriver. För att svara på din fråga, här insinuerar du att inte alla muslimer tror på gud:
"Sen tror inte majoriteten av alla muslimer numera mer på någon Allah än vad vi i Sverige tror på jesus." (#8)
När du sedan skrev:
"Det där är ju bara en jäkla dum fördom du har mot andra människor som inte är Svenska.." (#14)
Och jag svarar med att jag inte är svensk… Jag är asiat och har stött på fördomar själv och hatar fördomar. Då drar du upp att vita/svenskar också kan vara diskriminerade mot, att man kan vara rasistisk mot vita. Men jag har ju inte sagt något om det heller, jag har aldrig någonsin påstått att man inte kan vara rasistiska mot vita människor… allt jag gjorde var att försvara mig, du anklagade mig för att vara fördomsfull mot människor för att de inte är svenska. Jag är själv inte svensk så då skulle jag vara fördomsfull mot mig själv också.
Jag misstänker att du helt enkelt missförstått mitt inlägg (#12) så jag förtydligar nu vad jag menar.
Jag vill inte tala alltför mycket om islam då jag inte är jätteinsatt och är personligen inte bekant med särskilt många muslimer, men i min upplevelse ser jag dem som väldigt religiösa och uppfattar dem som att nästan alla tror på Allah (samma gud som kristna bara vad ordet gud betyder på deras språk)
Jag ser dem som väldigt religiösa men det innebär inte att jag ser alla som väldigt religiösa. Däremot tror nästintill alla muslimer på Allah, för annars är man, per definition, inte muslim. Enda gången är om du i hemlighet inte tror på Allah men vågar inte säga det öppet och kallar dig muslim för att inte bli utesluten ur familj eller vängrupper (eller av andra anledningar inte kan vara öppen om att du inte tror på gud)
De följer ju klädkoder (åtminstone många troende kvinnor) mer strikt, ber 3 gånger om dagen, undviker viss mat osv. Även de muslimer som inte följer reglerna jättestrikt tror på gud.
Här säger jag ju rakt ut att alla inte är jättereligiösa, så jo jag har förstått att inte alla troenden är lika religiösa, dvs att inte alla följer religioners regler lika strikt. Det innebär också förstås att man kanske inte tror på allt inom en religion och vissa kanske tolkar saker mer metaforiskt medans andra som är mer religiösa kanske tolkar saker mer litterärt. Jag skippade att nämna det för att jag tyckte inte det var relevant att nämna just då.
- Redigerat 2025-02-03 22:03 av [Flodbis]
Ber om ursäkt för ännu ett OT inlägg men ja, jag blir faktiskt upprörd när jag respektfullt försöker ha denna diskussionen men blir anklagad för att vara fördomsfull pga saker man missförstår i mina inlägg. Allt jag egentligen ville diskutera var hundssynen i mellanöstern och inom islam. När jag googlar får jag rätt många svar som säger bara att hundar anses orena och det gör mig väldigt förvirrad då det finns hundraser som värderas väldigt högt inom den kulturen. Såvitt jag förstått det så undviker man ha hundar inomhus eftersom, enligt någon hadith, så blir ditt hem inte besökt av änglar om du har en hund inomhus (korrigera mig gärna om jag har fel). Hundens saliv anses också orent och jag läste någonstans att du måste tvätta dig 7 gånger om du fått hundssaliv på dig innan du ber. Detta borde gälla alla hundar då, tänker jag, även salukis (???)
Edit: för att förtydliga så att detta inlägget inte blir misstolkat också, jag säger inte att alla muslimer anser att hundar är orena, uppenbarligen delar alla inte den åsikten - annars hade inte min kusin gillat hundar. Allt annat är frågeställningar, inget av det jag säger i detta inlägget antyder att alla muslimer följer det jag skrev eller att det ens är sant. Det är som sagt bara saker jag läst och jag försöker alltså ha en diskussion kring dessa påståendena.
- Redigerat 2025-02-03 22:50 av [Flodbis]
#23: man behöver ju inte läsa i denna tråden om man inte gillar det. Finns hur många andra trådar som helst.
Tråden handlade från början om hund. Men utvecklades sedan. Det är inte samma sak som att göra en tråd om flingor.
Nu är detta en tråd av alla här inne som gick över till religion. Och det tycker jag blev intressant och därför får det vara kvar. Övriga trådar gäller hund, precis som tidigare.
#26: Jag tycker detta är mycket intressant.
Försök att inte ta åt dig. Du har uteyckt dig bra!
#28: Tack! Ja, jag borde nog försöka att inte ta åt mig allt för mycket som du säger 😆 Det är bara rätt frustrerande när folk, antingen oavsiktligt eller med avsikt, läser in saker i det man skrivit som inte ens är sant. Särskilt när de sakerna är negativt riktade mot en. Det kommer ingenstans, särskilt när man hittar på nya saker att argumentera mot: var någonstans nämnde jag att vita inte var diskriminerade, liksom?
Det vore som att jag på något vänster skulle börja anklaga Heddiz för att hata asiatiska människor. "Ja men du drog in vita och din upplevelse som vit, när jag bara försökte diskutera asiaters upplevelser. Försöker du förminska våra upplevelser? Anser du att asiater förtjänar allt detta?! Vadå hatar du asiater, eller?!"
(Jag demonstrerar bara hur jag hade kunnat svara här, som ett exempel. Inget av det jag skrev i detta exemplet är sant)
Heddiz har ju inte försökt att förminska mina upplevelser i den texten som de skrev. Men som i exemplet ovan så kan jag lätt vrida på ord och meningar och skapa tjafs där det inte finns något om jag ska börja misstolka ord och läsa in saker som inte finns där. Det känns ju så onödigt, vad är produktiviteten i det, liksom?
Jag tycker också samtidigt det är lite tröttsamt att behöva gå på äggskal. Det är trist att man måste specificera att man hela tiden inte menar något illa. De flesta människor är faktiskt inte rasister, standarden borde vara att man utgår från det istället för att anta att saker är skrivna med dåligt uppsåt.
Sedan är det förstås kanske inte jättekul för utomstående att följa en konversation som inte leder någonstans. Men å andra sidan så finns ju den risken överallt. Bråk kan uppstå vad man än diskuterar, inte bara inom politik och religion. Med "rätt" människor kan du säkert spendera en hel tråd på att bråka om vad som är etisk hundträning eller något annat kontroversiellt inom ämnet hundar.
#29:
Jag som inte har läst allt i tråden (iaf inte i början) kanske inte borde uttrycka mig, men håller med dig, det är tröttsamt. Men som #28 skriver så finns det ingen egentlig anledning att ta åt sig… Vissa är bara väldigt bra på att missuppfatta. Speciellt på olika forum. Det är du säkert medveten om redan.🙂🌸
#27 ja men dåså, då kan jag starta en tråd om att min hund gillar corn flakes sen kan jag få göra om det till en flingtråd, toppen (y) Flingor är intressant för mig (y)
#31: nyss ville du ju inte ha det så, och nu vill du. Hur ska du ha det?
#32 det är DU som säger att det är ok bara det är "intressant", och eftersom flingor är intressant för mig, då borde det vara fritt fram.
#33: Du ser att det är fler än jag va?
Glr du en tråd om flingor du om du har så stort intresse av det.