Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: övrigthälsaraseravel-och-genetik
Läst 138 ggr
Mojma
0

PRA inom Chihuahua?

Hej! Har läst på så mkt som jag kunnat hitta om pra. Det är ändå lite komplicerat. Överlag undrar man ju HUR pass vanligt detta är inom rasen.

Det är inte många som ögpnlyser sina hundar o framförallt väldigt sällan flera ggr. Att göra det 1 gång vid 1 års ålder är ju inte mycket till hjälp eftersom det så sällan syns då.

Min tanke är därför bla:
Det måste ju finnas hur många dolda m pra som helst. Alltså ett stort mörkertal? Och dessutom väldigt många bärare?

Vi ska köpa valp o jag är livrädd vid tanken att få en hund med pra.

Får man bara gilla läget o inse att jag kan inte göra mer än "chansa"? För i så fall är det meningslöst att nojja över detta. Tacksam för input.

Dessutom - skiljer det sig mellan länder mycket? Tex Norge/Spanien exempelvis för jag kan inte se deras resultat på skk om ena sidan av hunden e import. Vilket är extra läskigt. Därför undrar jag om tex Spanien är slarvigare m både patella o pra tester. Har iaf hört det.

Draken
0

Jag tycker att man skall ögonlysa både tiken och hanen innan parning. Mörkertalet är nog, precis som du misstöänker, ganska högt.

Jag vet inte hur det är i Spanien, men i Norge är de bra mycket hårdare än vi är här i Sverige när det gäller hälsokontroller på avelsdjur.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Mojma
0

#1: Håller helt med, förstår inte varför inte fler gör det. Sen tkr jag också eg att det ska vara krav såsom med patella. :/

molam
0

Just därför mina ska ögonlysas innan avel, kommer även ögonlysa hanen igen, JAg anser att det är extremt viktigt att veta att göra det man kan för att man ska avla på friska individer, jag köper inte valp av hundar som inte är ögonlysta minst en gång, jag trodde att ögonlysn ing var ett Krav innan avel hos chihuahuan tills jag gjorde en djupdykninng i chihuahuaavel, helt sjukt att det inte är det, oavsett så anser jag att det SKA göras, framför allt iom att det finns kända problem med ögonen hos dom

MEn sen tyvärr kan man ju inte räkna med en 100% frisk valp även om föräldrarna har passerat sina hälsotester utan problem.

HAr fåt tagit bort 2 Chi pga olika problem TROTS djupdykning i föräldrarna och att jag har försäkrat mig om att hälsotesterna är gjorda och med bra resultat.
Båda 2 fick tas bort vid 1.5 års ålder.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
0

Men måste tillägga att du ska inte vara livrädd för PRA hundar kan leva jättebra liv utan sim syn, dom klarar sig faktiskt extremt bra trots att dom inte kan se =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Vixxen
0

Går det inte att DNA testa för PRA på Chihuahua?

Mojma
0

#5: nej tyvärr inte. Finns ju på en hel dem raser men ej än på chi.

Heddiz
0

#4: Jag måste bara säga att jag håller med dig! Jag har ingen erfarenhet själv av hundar som haft PRA, men jag har erfarenhet av en brukshund som jag hade för länge sen.
Love him forever!
Som tyvärr förlorade sin syn mer och mer när han blev äldre. Trots bra uppfödare, uppväxt, bra miljö och bra ägare som mig. 😉
Och jag kan bara hålla med dig i att även hundar som förlorat sin syn, mer, mindre eller helt kan få ett fullvärdigt liv efter det.
Trots att min hund såg sämre och sämre så fortsatte jag att träna honom i det han kunde redan som tex spår men även AGILITY.
Han var i princip blind på slutet och såg inte hindrena, men genom att jag tränat honom sen han var valp att framför allt lyssna på min röst så kunde jag genom rösten tala om för honom exakt när han skulle hoppa över eller under ett hinder under en agilitybana.
Trots att han inte såg något så gjorde han alltid det jag sa.
Fast det gjorde han nog mest för att han litade på mig till 110% Hade han inte
litat på mig så hade han nog inte hoppat någon bana.😅
Med det sagt så menar jag att bara för att en hund tappar synen, hörseln eller likn så måste inte det betyda att hunden mår dåligt. Han kan må toppen ändå med rätt ägare.
Det finns garanterat hundar som mår mycket värre än så I vår värld. Tex dom som får svälta.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
0

#4: Håller med. Min senaste beardis (gick över regnbågsbron i fjol sommar) var i stort sett helt blind på slutet. Han hade inga större bekymmer att röra sig i kända miljöer och göra det han kunde sedan innan.
Nu var han gammal, så vi gjorde inte så mycket nya saker med honom, han var nöjd med att lunka runt i närområdet.

Men man skall absolut vara noga med var man köper valp ifrån. Jag brukar djupdyka i stamtavlan innan jag köper valp.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-11-28 08:30 av Draken